Kirjoittaja Aihe: Laineen klassikko  (Luettu 17883 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Laineen klassikko
« Vastaus #30 : 01.12.2003 klo 15:07:55 »
Kiitos. Näitä on helpompi napsutella.

Timo

HT

• Vieras
« Vastaus #31 : 01.12.2003 klo 15:09:01 »
Kai tässä on lupa pseudoälyköilläkin osallistua keskusteluun todellisten älykköjen kanssa. Vittu mitä uunoja.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Vastaus #32 : 01.12.2003 klo 15:14:00 »
v**tu mitä uunoja.

Oi, olet ihana kun suutut, Anonyymi Käyttäjä.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 01.12.2003 klo 15:20:15 »
Tervetuloa mukaan vain, kaikki pseudoälyköt. Muistakaa riisua kenkänne ja käsinukkenne ennen kuin astutte sisälle.

Timon vastineen luettuani kuitenkin uumoilen, että tämän jutun jauhaminen uudelleen on ollut täysin turhaa, etenkin minun osaltani. Jos joku pseudo- tai muu älykkö on sittemmin onnistunut kyhäämään jotain vastaväitettä lähestyvää Timon tekstille, niin siitä voitaisiin lähteä kehittämään keskustelua eteenpäin. Muuten sanoisin, että asia on pihvi, ja oikeus on voittanut taas.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Hans Nissen

• Vieras
« Vastaus #34 : 01.12.2003 klo 15:38:29 »
Enpä ollut lukenutkaan Ronkaisen vastinetta aikoinaan kun tapojeni mukaan raivosin taiteen ja viihteen eroista puhekuplalistalla. Eihän tuo mikään kaikenkattava essee ole mutta oikein erinomainen kenen tahansa tajuttavissa oleva perustelu Laineen alkuperäistä tekstiä vastaan. Oikein hyvä. Laineen mielipidekirjoituksessa on niin paljon yleistystä että hyvä kun siihen on puututtu. Moiseen asenteeseen ilmeisesti törmää muuallakin mutta vähemmän vaikutusvaltaisista lähteistä.

Ehkä tätä taistelua sarjakuvan asemasta taiteenmuotona pitäisi kuitenkin jatkaa teosten muodossa. Sarjakuva hyväksytään vakavaksi taiteenmuodoksi sinä päivänä kun joku tekee sitä vakavana taiteenmuotona. Aiemmin mainittu Linnut ja meret on jo hyvä askel oikeaan suuntaan, mutta jää lopulta pelkäksi ammattitaidonnäytteeksi ei niinkään taideteokseksi.

Tässä on kyse nyt sellaisesta asiasta ja olen tätä yrittänyt ajaa läpi erinäisille taidetoimikunnille että
------
vaikka jokin näyttää taiteelta, se ei välttämättä ole sitä ja päinvastoin.
------
Taide on asiana paljon abstraktimpi asia. Pelkkä muoto ei riitä tekemään jostakin taidetta tai sulkemaan pois taiteen mahdollisuutta. Sarjakuvalla on mahdollisuus kehittyä hyvinkin ilmaisuvoimaiseksi taidemuodoksi ja siksi sitä tulisi apurahoittaa avokätisesti. Laineen asenne on päinvastainen. Hän kokee sarjakuvan aseman paranemisen uhkana itselleen ja omalle alalleen. Kaikki uusi pelottaa.

Olen myös samaa mieltä siitä että asian eteenpäin puiminen olisi turhaa koska on nähty mihin taide vs. viihde keskustelu johtaa kvaak-sivuilla: rumiin asioihin.

T. Pseudo-älykkö nro 1

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #35 : 01.12.2003 klo 17:07:28 »
Hans Nissen kirjoitti:
"Kysehän tuossa Laineen saarnassa on pitkälti siitä että sarjakuvataiteilijat pyrkivät kaikille apuraha-apajille, sekä kirjallisuuden kuvataiteen että taideteollisuuden. Millään muulla taiteen alalla ei tueta sellaisia keskinkertaisuuksia kuin sarjakuva alalla. Määrä ja näkyvyys palkitaan sanoi hän katkerana."

Tää on sikäli mielenkiintoinen juttu, että näin asiaa on alettu hoitaa. Kun ei ole ollut omaa "apurahalokeroa", niin on sitten perustellen haettu mistä vaan suinkin on kyetty. Taistelua on kipparoinut mm. Heikki Jokinen ja muutama muu taidehallintoon perehtynyt sarjakuvaharrastaja/ammattilainen.
Nythän sarjakuvalle on pikku hiljaa avautunut näitä omia apurahakanavia, mutta näyttää siltä, että samalla on tullut luoduksi jotain ihan uutta ja outoa. Selkeimpänä esimerkkinä tästä on se, että sarjakuva on siirtynyt lehdistä gallerioihin. Ihmisillä on taipumus tehdä melkein mitä tahansa pysyäkseen hengissä.

Itse olen sitä mieltä, että keskinkertaisia tekijöitä (ajattelijoita) löytyy yhtä lailla kuvataiteen piiristä kuin sarjakuvankin. Kaikki eivät muutenkaan voi mitenkään olla yhtä hyviä tai suuria neroja.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2003 klo 17:08:48 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Jukka

• Jäsen
« Vastaus #36 : 01.12.2003 klo 18:25:45 »
Joo kyllä niitä keskinkertaisuuksia muiltakin taiteenaloilta löytyy vaikka muille jakaa.
Jos on kirjoittanut 200 sivua proosaa niin ei se heti automaattisesti tarkoita että on paljon älykkäämpi tyyppi, kuin 40-sivuisen albumin tehnyt sarjakuvantekijä. Kyllä sinne joukkoon mahtuu paljon paskaakin.
Niinkuin kuvataiteeseenkin, jossa kärjistetysti  taiteilijaa ei nykyään arvosteta kyvyistään taiteilijana, vaan kyvystään perustella kykynsä taitelijana niin, että peittää puutteensa taiteilijana mahdollisimman taitavasti.
On pirun paljon vaikeampaa perustella huonosti piirretyn albumin olevan jotain muuta kuin huonosti piirretty albumi, kuin huonosti maalatun maalauksen olevan jotain muuta kuin huonosti maalattu maalaus.
Tai jotain.

HT

• Vieras
« Vastaus #37 : 01.12.2003 klo 21:34:03 »
Ai aha, vai niin. Siis onko jollakin pokkaa väittää täällä että tusinakirjailijan on helppo saada apurahaa. Enkä usko että tällä sivustolla on yhtään kokeneempaa keskinkertaisuutta joka ei olisi ainakin yhden apurahan saanut jatkaakseen paskansa tuottamista.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #38 : 01.12.2003 klo 23:44:58 »
Ai aha, vai niin. Siis onko jollakin pokkaa väittää täällä että tusinakirjailijan on helppo saada apurahaa. Enkä usko että tällä sivustolla on yhtään kokeneempaa keskinkertaisuutta joka ei olisi ainakin yhden apurahan saanut jatkaakseen paskansa tuottamista.

Erehdyt. Tiedän monia päteviä ja ehdottoman kokeneita sarjakuvapiirtäjiä, jotka eivät saa apurahoja, koska eivät ole aiemminkaan saaneet apurahaa. Noinhan se käy.

Aika hemmetin kauan piti itsekin töniä hanaa auki. Mutta hyvään käyttöön rahat ovat tulleet, enkä mä niitä muuten oo anonutkaan, jos on ollut mahdollisuus muuten rahoittaa työnteko.

Miksi muuten riveiltäsi (ei edes rivien välistä) on luettavissa, että mielestäsi tusinakirjailijan työ on vaikeampaa ja arvostettavampaa kuin tusinasarjakuvailijan? Ei muuten ole. Huonon kirjan vaatima työ on huonon sarjakuvan tekemisestä vasta ensimmäinen kolmannes, sen jälkeen tulee kuukausikaupalla raakaa huonoa piirrostyötä.

Nauraisin päälle, jos naurattaisi.
« Viimeksi muokattu: 01.12.2003 klo 23:45:36 kirjoittanut [kivi] »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #39 : 02.12.2003 klo 09:37:06 »
Enkä usko että tällä sivustolla on yhtään kokeneempaa keskinkertaisuutta joka ei olisi ainakin yhden apurahan saanut jatkaakseen paskansa tuottamista.

Miksi te anonyymit aina vain haastatte riitaa... jos olisin huonolla tuulella, niin voisin tempaista herneen nenääni tuollaisesta kukkupuheesta, mutta nyt se lähinnä huvittaa minua... olen siis huvittunut.

Kerropa tyyppi, että ketkäs täällä ovat kokeneita keskinkertaisuuksia, jotka saavat rahaa paskansa tekemiseen? Täällä on monta hienoa ammattitaiteilijaa, jotka varmasti ansaitsevat vähäiset tukensa. Täällä on monia omakustantajia, jotka eivät saa MITÄÄN, vaikka tekevät viihdettä toisille hiellä ja vaivalla. Sitten täällä on minun kaltaisiani harrastajia, jotka piirtävät sarjakuvaa siksi, että se on kivaa ja jotka eivät ole vielä edes yrittäneet julkaista tuotoksiaan... omalla kohdallani se johtuu siitä, että vaikkaolen sarjakuvia piirtänyt yli 10 vuotta, niin olen vielä aloittelija ja harjoittelija...
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 03.12.2003 klo 20:21:13 »
Näppituntumalla sanoisin että sarjakuvan puolella on ollut suhteellisen helppoa saada apurahoja muutamasta syystä:

-verrattuna kuvataiteilijoiden tilanteeseen meitä on vähän (muotoilutmk >< kuvataidetmk). Ei käy kateeksi keski-ikäistä miespuolista helsinkiläistä maalaria, kun jyvittäminen alkaa. (maakunta, äidinkieli, ikä, sukupuoli, eivätkö nämä kaikki vaikuta valintoihin taiteellisen työn laadun lisäksi? ihan varma en ole.)
-ja vielä harvemmat ylipäätään hakevat apurahoja, tai täyttävät kupongin oikein, tai hakevat useammin kuin kerran, tai useammasta paikasta. niinpä muutamat samat nimet tuntuvat toistuvan... usein kyseessä ovat taidekouluja käyneet nuoremmat tekijät. Taidekoulussa kun monesti  kerrotaan miten ja mistä niitä apurahoja haetaan ja pidetään sitä hyväksyttävänä ja suotavana tapana rahoittaa oma työskentely epäkaupallistenkin aiheiden parissa.

mahtaako kyse olla myös oman ammatti-identiteetin erosta, aprikoin? että mieltääkö itsensä taiteilijaksi vai viihdyttäjäksi/yksityisyrittäjäsi? "Sarja on valmis kun se on painettuna lehdessä ja hyvä kun se on sinne kelvannut ja siitä maksetaan ja sillä on paljon lukijoita."  

toisaalta apurahojen saaminen on vaikeaa koska

-ei ole omaa taidetoimikuntaa
-muotoilu jonka alle sarjakuvakin kuuluu jakaa rahaa laajalla skaalalla design forumista teollisen muotoilun prototyyppien kautta raanujen kudontaan (mihin tässä sopivat sk-käsikirjoittajat?) ... ja kuulemma kotiinpäinvetäminen eri alojen välillä on aikamoista ... (ette sit kuulleet tätä multa)
-jotkut yksityiset säätiöt eivät jaa rahaa sarjakuvalle ollenkaan (vaikka jakaisivatkin muule rinnastettavalle taiteelle tai kulttuurille). Silti hakemuksien lähettämistä kannattaa jatkaa, JOSKUSHAN niiden on pakko reagoida meidän olemassaoloomme.

Asiantuntevaa väkeä on päättämässä ollut jo jonkin aikaa ja muutama selvityskin on sarjakuvan kulttuuripoliittisesta asemasta saatu. Silti katselen kaipaavasti vaikkapa Norjaan, jossa tekemisen lisäksi tuetaan kustantamista. Norjassa on vähemmän väkeä kuin Suomessa, silti siellä voi ostaa kioskilta kotimaista sarjakuvaa ja se on myös niin laadukasta että kelpaa suurellekin yleisölle! Piirtäjiäkin tuetaan per ilmestynyt lehden numero, se tuo jatkuvuutta ja kannustaa työntekoon. Jatkuvuus mahdollistaa jatkuvan työnteon ja sitä kautta oppimisen paremmaksi eikä tartte mennä niihin (muun alan) koulutusta vastaaviin muihin töihin rahasta... ja aina jollain on mahdollisuus kehittyä Jasoniksi tai Nemin tekijäksi JA vielä niin että on lukijoitakin (eikä vaan menestyä jossain kaukomailla salaa). Mutta Norjassa onkin öljyä. Ja Suomessa ei kustantamista ole perinteisesti tuettu. Miksipä sarjakuva olisi poikkeus. Ergo, pahimmillaan taidesarjakuvasta on tullut graafikkojen outo huvitus.

Mulla ei nimittäin olis mitään sitä vastaan jos siitä tulisi myös kirjallisuuden tai englannin opiskelijoiden outo huvitus ;) Ennenkuin luin Sateen, en ollut tajunnut miten paljon kaipasin tarinoita. Ehkä en osannut niitä edes odottaa. En suomalaiselta sarjakuvalta. Älkää ymmärtäkö väärin, minä rakastan SEKÄ sitä taiteellista graafista sarjakuvaa, joka käyttää enemmänkin kuvataiteen keinoja visuaalisessa kerronnassaan - yleinen harhaluulohan on että niissä sarjakuvissa on HUONOMPI tai sekavampi tms. tarina, kun kyse on vaan siitä että käytetään perinteisen sarjakuvan lukijalle outoa kuvataiteen logiikkaa, kieltä ja keinoja, joihin ei tosiaankaan Viiviä ja Wagneria lukiessa koskaan törmää eikä niin muodoin niitä joudu opettelemaan. Lukijan ennakko-oletuksista on siis kyse. "Tämä sarjakuva ei naurattanut, se on siis huono", sanoisi lukija joka on tottunut odottamaan sarjakuvalta hauskuutta. - ETTÄ hyvää "kirjallisempaa" tarinankerrontaa. Yleensä sitä sujuvaa kirjallisempaa kerrontaa vaan käytetään kertomaan aiheista jotka ei vois mua vähempää kiinnostaa (housuttomien ankkojen seikkailut, kuvitellut haamut tai supersankarit ym. pseudouskonnolinen satuilu, mikä ei kerro minulle mitään elämästä, kuolemasta ja muista jokapäiväistä elämääni koskettavista asioista siinä maailmassa missä MINÄ elän. En minä enää lasten- ja nuortenkirjojakaan lue. Ja mielikuvitus mulla on aina ollut huono, todellisuudessa tapahtuu vaan mun mielestä niin paljon järjettömämpiä asioita että ei jaksa tuhlata aikaa kuviteltuun. Viihde ei viihdytä mua.)

No, nyt joku taas varmaan suuttu jostain. Mutta kyllä pseudointellektuelleillakin pitää olla oikeus sanoa joskus jotain vaikka meitä onkin vähemmän kuin suuri aina oikeassa oleva enemmistö.

Mikä muuten erottaa pseudointellektuellin oikeasta? Ylempi korkeakoulututkinto? Sit mä oon pseudo-.

sanoo

roju

(ennenkuin jää taas mölisevien laumojen äänten hukuttamaksi)

PS. Miksi muuten Mullan alla:n ihmisistä välittää ja Irtiottojen ei? Millä eri tavalla ne on silleen kirjotettu?

Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 03.12.2003 klo 20:21:58 »
Voi helvattu miten pitkä viesti tuli taas! Sori. Ja mä kun yritin kiteyttää.

-roju-
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #42 : 03.12.2003 klo 20:41:45 »
Niih, kyllä piiiitkiä, vakavia sarjakuvatarinoita saa tulla runsaasti lisää, kunhan ovat myös hyvin kirjoitettuja. Vaikka suomalaista mangaromaaniakin, kunhan ei mene sivumäärällä revittelyksi.
Se vaan on se, mitä tulevassa Turun ylioppilaslehdessä totesin: Kun puuttuu lehti, jossa niitä pitkiä tarinoita voitaisiin ensin julkaista jatkosarjoina ja sitten koostettuna albumiksi. Helpottaisi *hiukan* tekijän *niukasti* palkattua urakkaa... miettikääpä mitä mahtaa Ville Ranta tienata per sivu, sentin vai peräti kaksi?  
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #43 : 12.12.2003 klo 11:42:19 »
Muistui mieleeni. Jarkko Lainehan sai sittemmin "rangaistuksen synneistään" kun hänet potkittiin pois Suomen Kirjailijaliiton johdosta. Tyytymättömyys Laineen toimintaan koostui monista tekijöistä, joista hänen sarjakuvapoliittiset kannanottonsa olivat vain vähäinen osa. Mutta olen kuullut kautta rantojen, niemien , notkojen ja saarelmojen, että kaikki kirjailijaliiton jäsenet eivät olleet järin ihastuneita siihen, että Laine pyrlki edistämään kaunokirjallisuuden asemaa muita kirjallisuuden ja taiteen muotoja halveeraamalla.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.