Kirjoittaja Aihe: Richard Sala  (Luettu 4561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

1978 villiä metsää

• Jäsen
Richard Sala
« : 07.12.2005 klo 15:30:00 »
En ole pannut merkille, että tästä olisi ollut juurikaan puhetta täällä. Richard Salan humoristisen häiriintynyt taide on ilman muuta mainitsemisen arvoista, mielestäni hän on yksi tärkeimmistä (approx.) 90-luvulla aloittaneista sarjakuvantekijöistä.

Hahmogalleria on eloisa, rikastettu kaikenmoisilla kauhuperinteestä tutuilla mörökölleillä sekä muilla varsin häiriintyneillä tapauksilla, joille ei oikein keksi nimeä. Ihmisusia, noita-akkoja, hulluja tiedemiehiä ja pelkkiä hulluja: ei pääse kyllästymään.

Kauhuparodiaksi tätä ei varmaankaan voi kutsua, tyypit ovat tosissaan ja varsinaisia vitsejä ei pahemmin alleviivata. Silti naurattaa, meininki on lähempänä jotain vanhaa B-luokan kauhuleffaa 30-tai 40-luvulta.

Nimi tekee miehen, kaikki sala- alkuiset yhdyssanat sopivat tämän amerikkalaistekijän tuotantoon. Suomeksikin sitä on julkaistu, Vieraita kaukaisista maista-antologiassa on kaksi huisin hulvatonta tarinaa.

Jos Black Cat Crossing tai Evil Eye ym. ovat herättäneet jotain, saa sen lausua julki.
Alhaalla on muutama edustava esimerkki mahdollisille ummikoille:

(Hei, originaaleja! Ja lisää löytyy täältä http://www.comicartcollective.com/sala/)
« Viimeksi muokattu: 07.12.2005 klo 17:02:36 kirjoittanut diego-go:godego,I »

KH

• Vieras
Vs: Richard Sala
« Vastaus #1 : 07.12.2005 klo 17:24:26 »
Hmm, mä olen aina halunnut pitää Salasta, mutta lähes joka kerta jonkun tarinan luettuani olen joutunut hieman harmittelemaan tyyliin "siinäkö kaikki?"... Where's da beef?

Tyylikästä piirrosjälkeä, kyllä. Ikimuistoista tarinankerrontaa tai koskettavia kohtaloita, ei niinkään.  Se salahauskuuskin on enempi juuri tuota B-kauhuleffatatsia eikä silleen levottomuutta herättävän omaperäistä (niinq vaiks Steven Weissmanilla)

En mäkään kaikkea osaa  :'(

1978 villiä metsää

• Jäsen
« Vastaus #2 : 07.12.2005 klo 19:30:44 »
Pitäisi ehkä varoa käyttämästä sanaa "tärkeä" tällaisissa yhteyksissä, kun kohteella on itsellenikin enemmän viihteellistä kuin taiteellista arvoa. Tärkeimpiä silti tälle. Kai se on justiinsa se B-luokkaisuus, mikä minua huvittaa Salan jupinoissa.

Muttamutta, myös täytyy korostaa ettei tässä ole kyse mistään Plan9-paperiversiosta. Sarjakuvakerronnaltaan kaikki lukemani Sala on hienosti mietittyä, eikä näitä juttuja voisi ilmaista missään muussa muodossa vääristämättä niiden tuottamia tunnetiloja.
Juuri tuo monenkirjava kasti sekä salakavala ja velmu pohjavire ovat jotain, mihin ei ole tullut törmättyä ilman, että ne tuntuisivat liian tosilta.

Tarinoiden loput eivät aina minuakaan ole hetkauttaneet, mutta ei se maali vaan se matka vai miten se menee, joopa joo. Kyllä sitä ajatuksia herättäviäkin tarinoita mielellään lukee tai muistaakseni enimmäkseen, mutta kiva kun on jotain kevyttäkin varalla.

1978 villiä metsää

• Jäsen
« Vastaus #3 : 09.12.2005 klo 12:43:00 »
Jos ette jo huomanneet, tuolla sivustolla on myytävänä sarjisoriginaaleja ja kuvia myös muilta vaihtarijenkeiltä: Daniel Clowesilta, Adriane Tominelta, Jaime Hernandezilta sekä jo mainitulta Steven Weismannilta. Osa sarjakuvasivuista on tallennettu mielekkäästi lukemisen mahdollistavaan kokoon.

www.comicartcollective.com

1978 villiä metsää

• Jäsen
« Vastaus #4 : 16.11.2015 klo 22:02:20 »
Siitä onkin kohta kymmenen vuotta kun tämän laitoin. Jotenkin "sinä senkin"- fiilis kun katsoo omaa kypsymätöntä kirjoitustyyliään. Yhtä sun toista on tapahtunut siinä ajassa itse kullekin, samaan aikaan Sala on jatkanut julkaisujen tekemistä. Mielestäni Sala on edelleen relevantti jos unohdetaan aikaisemmat ylisanani. Samanlaisella reseptillä mennään nähtävästi joulukuussa julkaistavassa Violenzia And Other Deadly Amusements- kirjasessa ja näyttäisi Amazonilla olevan varastossa joitain muitakin viimeaikaisia.

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss_1?url=search-alias%3Daps&field-keywords=richard+sala&rh=i%3Aaps%2Ck%3Arichard+sala

Fennica comicsissakin sanottiin että se mitä tilataan menee kyllä. Vakkarit ovat löytäneet tekijän ja onhan kauhusarjakuva muutenkin ollut viime aikoina nosteessa.
Helsingin kaupunginkirjasto on pelastanut pari teosta suojiinsa sikäli kun olen huomannut, sellaisia mitä en ollut itse ominut.

Sarjakuvablogi: http://hereliesrichardsala.blogspot.fi/