Viimeaikainen osallistumisprosenttini kun on ainakin minua harmittanut.
On se meitäkin harmittanut. Tuu paikalle niin saat Timon rastereiden lisäksi multa Kuolioita. Thick Black Kiss on vähän siinä ja siinä, se on vielä kesken ja sekä tänään että huomenna täytyy mennä elokuva-arkiston näytöksiin. Ja torstainakin, mutta vasta 20.30.
Tässähän voiskin vähän mainostaa:
Elokuva-arkiston sarjassa saadaan satsi erikoisia lisäyksiä, kun tiistaista torstaihin nähdään kolme vanhaa seksielokuvaa. Elokuva-arkiston kokoelmista on löytynyt kadonneiksikin luultuja 1960-luvun amerikkalaisen seksielokuvan aarteita. Näytöksissä nostetaan esiin vuosikymmeniä näkymättömissä olleita herkullisia kuriositeetteja, joita on mahdotonta löytää DVD- tai videoformaatissa.
Tiistaina nähtävä Irvin Berwickin Kurkistelijakompleksi (1964) kertoo kirkasotsaisesta lääketieteen opiskelijasta, jolla on pakkomielle katsoa, vaan ei koskea. Pseudotieteellisiä selityksiä, salaisten tirkistelyklubien hämäriä kuvioita ja jännityselokuvan keinoja yhdistävän teoksen maailmassa on lumoavaa tärähtäneisyyttä. Alkukuvana esitetään legendaarisen roskaelokuvantekijän Russ Meyerin harvoin nähty Skyscrapers and Brassieres (1963). Lyhärissä yhdistetään pilvenpiirtäjiä ja rintaliivejä.
Toisena tulee New Yorkin miestenlehtibisneksen kipeät salat paljastava Warner Rosen Seksipaholainen (1965), joka kuuluu lajin etsityimpien sensaatioiden kärkeen. Päätoimittaja DeGenerate Rawlinsin ja hänen lesbolaisen artikkelitoimittajansa työt ja huvit saavat Sinkkuelämän näyttämään lastenohjelmalta. Suomen ulkopuolella elokuvasta on tiettävästi säilynyt vain erilaisissa koosteissa nähty ällistyttävä traileri.
Suomeen liittyy torstaina esitettävä Barry Mahonin Olin mies (1967), joka kertoo amerikansuomalaisen hermafrodiitin Anssi alias Kim Kansasin tositarinan, "kuinka Anssista tuli Ansa". Elokuvan huipentumana itseään esittävä Kansas matkustaa Suomeen sukupuolenkorjausleikkaukseen. Suomeksi ilmestyneissä muistelmissaan Kansas tuomitsi elokuvan ja Mahonin tavan mehustaa kerrontaa ylimääräisellä seksillä. Suomen ensi-illan yhteydessä tähti kuitenkin suostui Olin miehen eläväksi vetonaulaksi, jonka sai tavata Scala-teatterin kassalla myymässä pääsylippuja tarinaansa.
Ti 25.4. Irvin Berwick: KURKISTELIJAKOMPLEKSI (Strange Compulsion/Smygtittarekomplex), USA 1964. K15. 81 min. Alkukuvana Russ Meyer: SKYSCRAPERS AND BRASSIERES, USA 1963. K15. 10 min
Ke 26.4. Warner Rosé: SEKSIPAHOLAINEN (The Smut Peddler/Sexdjävulen), USA 1965. K15. 73 min. Alkukuvana elokuvan traileri.
To 27.4. Barry Mahon: OLIN MIES (I Was a Man/Jag var en man), USA 1967. K18. 71 min.
Näytökset elokuvateatteri Thaliassa tiistaista torstaihin klo 20.30. Kausikortit 3e, liput 3,5e.