Kirjoittaja Aihe: Suomen Puolustajien Liittouma  (Luettu 12301 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
Re: Suomen Puolustajien Liittouma
« Vastaus #15 : 11.12.2005 klo 15:52:19 »

Finlander on oikeestaan aika hyvä nimi . Siinä on semmoisen 70-luvun käännösiskelmiä soittavan maalaiskunnan ohitustienvarren esson baarin jukeboksin tuoksu.

Tismalleen. Mulle tulee mieleen sakumakkaroiden keksimä suomettumis-termi (Finlandiseerung?) ja siitä heti kaikenlaisia Hagelbergiläis-Kekkoslaisia assosiaatioita kuten Rymd-mehu ja savupiippujen retusointi. Oiva nimi
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #16 : 11.12.2005 klo 20:38:23 »
http://www.finlanders.fi/  8]

Lainaus
Kannattanee kirjoittaa ihan tavallista suomea eikä keksiä omia taivutussääntöjä ja unohtaa astevaihtelua, kuten Hämiksen suomennoksessa on tehty. Joten ihan "Raa'an" vaan. "Raakan" olisi kuvitteellisen sanan "raakka" genetiivi, aivan kuten "mörkön" olisi sanan "mörkkö" genetiivi.
Eikös nimissä mene astevaihtelut useinkin tarkoituksella "väärällä" tavalla, että voidaan erottaa eris- ja yleisnimi. Esim. Veli, Velin.

PTJ Uusitalo

• Mediaholisti
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 11.12.2005 klo 20:50:16 »
http://www.finlanders.fi/  8]

Eikös nimissä mene astevaihtelut useinkin tarkoituksella "väärällä" tavalla, että voidaan erottaa eris- ja yleisnimi. Esim. Veli, Velin.

Tai Suvi - taivutetaanko se "Suven"? Tuskinpa vain.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 11.12.2005 klo 21:05:53 »
"Merkkaa the joulukalenteriisi"
WTF?
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #19 : 11.12.2005 klo 22:16:06 »
Ei välttämättä, Esim. mun vaimoni on Säde ja hänellä kerran yksi opettaja otti selvää siitä, miten nimi taipuu ja selvisi, että sen saa itse päättää, koska Säteeseen ei ole mitään erityistä sääntöä (vähän sama kuin joillakin paikkakunnilla, jolloin käytännössä asianosainen on se, joka asian päättää). Velistä en ole varma, sen sijaan Kielitoimiston sivuilla on seuraava ohje mm. Suvista.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #20 : 11.12.2005 klo 22:40:30 »
Tämä offtopic jatkuu vielä:

-- sen saa itse päättää, koska Säteeseen ei ole mitään erityistä sääntöä
Juu, näin olen minäkin käsittänyt. Jos nimenhaltijan itse käyttämä taivutus tiedetään, käytetään sitä.

Minun kotikuntani on Juuka. Meillä se taipuu Juuassa - Juuasta, mutta yleensä ulkopaikkakuntalaiset vääntävät sen 'Juukassa' ja  'Juukasta'.

Jukka Korpela mainitsee mm. Velin. En sitten tiedä miten luotettava tuo Korpelan opas on.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #21 : 11.12.2005 klo 23:04:00 »
Sain tosta sen käsityksen, että Korpelan lähteenä on nimenomaan Kielitoimiston julkaisema (?) Kielikello. Kielitoimiston sivut kun esittelevät kuitenkin vain esimerkkejä. Todennäköisesti siis Veli taipuu noin. Useimmiten kuulee kuitenkin tuota Veljen muotoa. Melkein yhtä usein se taipuu Veli-Matiksi. Loput sitten kutsuvatkin lempinimillä.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
  • Ostapa kuule sarjakuvaa.
« Vastaus #22 : 12.12.2005 klo 08:03:01 »
Eikä kukaan sano sanallakaan mitään sarjakuvasta... no ei voi mitään.

Nimi jupakasta tuli itselleni mieleen Lempi. Onko se Lempin vai peräti Lemmin?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #23 : 12.12.2005 klo 11:17:44 »
Eikä kukaan sano sanallakaan mitään sarjakuvasta... no ei voi mitään.
Niin, mutta syy ei ole sarjakuvan. Toi varjostus näyttää aika hyvältä. Hiukan mustaa siihen voisi vielä lisätä, niin tulisi paremmin kontrastia. Nyt olet lähinnä mustan korvannut viivavarjostuksella. Mutta kyllä toi ainakin mun silmään näyttää varjostusten osalta jo vähän paremmalta kuin se aikaisempi.

Lainaus
Nimi jupakasta tuli itselleni mieleen Lempi. Onko se Lempin vai peräti Lemmin?
Tuolla OK:n linkin takana on ohje tähänkin:
Monissa etunimissä ei tämän takia ole astevaihtelua. Lisäksi usein loppu-i säilyy taivutusmuodoissa, vaikka vastaavassa yleisnimessä se vaihtelee e:n kanssa. Taivutetaan esimerkiksi Lempi : Lempin, vaikka yleisnimi taipuu lempi : lemmen.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
« Vastaus #24 : 28.12.2005 klo 19:55:21 »
Lisätty siis kahdeksas sivu, joka näillä näkymin on viimeinen nettiin laitettava. Voitte lopun lukea sitten noin helmikuussa 2006. Ja senkin uhalla, että toistan itseäni, kuva löytyy ensimmäisestä viestistä.

Ja jollei jaksa sinne kelata, niin uudistuneilta kotisivuilta
http://www.geocities.com/mkkpictures/Esikatselu

Suurkiitokset muuten Qrpitsalle.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
« Vastaus #25 : 12.01.2006 klo 13:12:52 »
Lisäänpä tämän tännekin, kun sen tuonne Kynsintää ja Raatelua osioon pistin. Eli siis SPL2 ykkössivun luonnos.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
« Vastaus #26 : 19.01.2006 klo 21:51:19 »
En viitsi tukkia tuota Kynsintää ja Raatelua-osiota omilla töilläni, niin laitan tämän sitten tänne. Aiheeseen kuitenkin liittyy. Eli Lumiukkomies (ensimmäistä kertaa julkisuudessa ilman kypärää!!!) ja sen tekovaiheet:

Suoraan sanottuna pidän keskimmäisestä eniten, mutta ei mahda mitään.

Kuikka

• Jäsen
  • Sika joka ei lennä on pelkkä sika.
« Vastaus #27 : 19.01.2006 klo 22:10:52 »
Samaa mieltä, keskimmäinen on paras. Käyttämäsi viivavarjostus jäykistää kuvaa. Joskus minua neuvottiin käyttämään pienempää kulmaa viivavarjostuksessa, eli ei viivoja jotka risteävät 45 asteen kulmassa vaan ehkä 20-25 asteen kulmassa. Pitäis tulla eloisampaa varjostusta. En kyllä tainnut ite sitä kunnolla oppia, mutta minulla onkin tämä pää tämmönen.. siihen mitään mee.. muuta puutu ku järkeä.

Mikael Mäkinen

• maziwapp
  • Valvoja
« Vastaus #28 : 12.02.2006 klo 22:38:11 »
Finlander on oikeestaan aika hyvä nimi . Siinä on semmoisen 70-luvun käännösiskelmiä soittavan maalaiskunnan ohitustienvarren esson baarin jukeboksin tuoksu.

Voi pässi. Nyt vasta huomasin, että tämä unohtui. No, ensi lehteen sitten.

Tähän väliin muuten edellinen sivu tussattuna,

ja seuraava sivu:

Tiedän kyllä, että tekstit puuttuuvat. Niissä kun on hieman hiomista.

V3§a V1tikain3n

• Jäsen
  • kersanttinapalm.com/
« Vastaus #29 : 15.04.2006 klo 17:22:59 »
Etusivulta löytyy muuten arvostelu Suomen Puolustajien Liittoumasta.