Nyt on viimeinen urakka ohi, eli olen kommentoinut kaikki työt päällisin puolin läpi. Taso oli ehkä kaikista haasteista paras tähän mennessä tai niin väittäisin. Eli vähän kommenttia:
Markku Myllymäki: Sulla on anatomialtaan kivoja hahmoja. Mustavalkoiseen jälkeen ei mun mielestä kuitenkaan sovi noin ohut viiva. Vaikka se onkin vaan oma mielipiteeni, niin lisäisin sinuna ensi kerralla väriä tarinaan. Harrastajanahan(?) sinä näitä teet, mutta pieni tai suurikin vaiva värittämiseen olisi sen arvoista. Kerronta ja dialogi toimivat hyvin, vaikka se oli ehkä aivan aavistuksen verran kliseistä. Parasta antia tarinassa olivat Aurinkotuulen pyydystämät/voittamat otukset ja kekseliäät tavat voittaa ne. Ihanko itse kehitit kaikki otukset, vai oletko lainaillut joistain mytologioista tms. ideoita?
Wiljami: Netissä julkaistavaksi tarinaksi värit ovat kivoja, paperilla ne olisivat ehkä liian ”teknisiä”. En minä tiedä, tai ainakaan en osaa selittää. Kerronta ja loppuvitsi ovat hyviä. Perinteinen taktinen tauko ja tarinan lopettaminen tuohon pisteeseen ovat hyviä, joskin yleisiä ideoita. On hyvä myös, että viimeisessä kuvassa ei näy hahmojen ilmeitä, sillä se voisi viedä vitsin tehoa. Piirrokset ovat hyviä. Hahmoista ei tosin näy kuin naamat etc. joten tarkemmin on vaikea sanoa. Hyvää työtä!
Holle: Mitä tästä voi sanoa. Kaikki mikä on tarinassa, toimii omalla tyylilläsi mainiosti. Eipä ole mitään moitittavaa, joten kommentoitavaakaan minulla ei ole tarjota. Loistavaa!
Joonase: Okei, tyttö puhelee/ajattelee itsekseen ja sitten kaatuu? Tarinasi ei auennut minulle. Ei tarinan eikä kuvan tasolla. Olen kuitenkin myös yksinkertainen lukija, joten älä ota mitään liian henkilökohtaisesti. Pidin tyylilläsi tehdyistä kuvista, samalla tyylillä tehty pitkä sarjakuva olisi kuitenkin minulle liian raskasta luettavaa (Kaltsu ja kumppanit, nyt saatte haukkua minua ;-) ).
Aute-uur: Näen pallon, joka sählää jotain, minulle outoa kieltä, tissit ja ”who the fuck raped the dentist?” –tekstin. Tämä on varmasti sitä taiteellista sarjakuvaa, josta en ymmärrä mitään. Isot pojat sitten kertovat, että olen sivistymätön moukka, joka ei ymmärrä taiteesta mitään.
Grezen: Omaelämäkerrallinen tyyli sopii sinulle. Suosittelen jatkamaan tuolla tyylillä. ”Tuun varmaan aika pian takaisin, ei oo oikein bilefiilis”. Heti tiesin, että jaahas, taitaa neidillä olla oma käsitys sanasta ”pian” ja niinhän siinä sitten kävi. Muodonmuutos prinsessasta sammakkoon oli aika ”vänkä” idea. Ainoa häiritsevä seikka on viimeisen ruudun mies, jonka jalat eivät näy ollenkaan. Saa olla aika ihmeellisessä asennossa, että tuolta näyttää. Mun sarjoissa on usein tuollasia, etten enää jaksa korjata jo kerran piirrettyä asentoa ja mitä enemmän sarjakuvasi muistuttavat mun vastaavia, sitä enemmän kannattaa huolestua :-P Ei vaan, hyvää työtä, onnittelen!
Jarmo: Mulla kävi kanssa mielessä tehdä Marion prinsessasta tarina, mutta.
ideoiden puutteessa hylkäsin sen. Onneksi sä tartuit tilaisuuteen ja loppu tuloshan on mainio. ”Öö… Hei… Ei sinun sitä kautta pitänyt tulla” on niitä kommentteja, jotka tekevät näistä tarinoista hyviä. En mä tiedä mikä niissä mua viehättää. Olitko ”lainannut” tuota loppuratkaisua eräästä netistä löytyvästä videosta, jossa on vähän samantapainen loppu? Lähellä rajoja JPG-muoto tekee ikävästi väreille, mutta minkäs sille mahtaa. Kiva työ.
Tuukka: Tämähän on vähän kuin Jysäyksen tarinat. Tai sellainen tuli mieleen. Olet kehittynyt ihan valtavasti viimeisestä tarinasta, jonka muistan. Se tosin taisi olla mustavalkoinen ja sinun käytössäsi värit pääsevät oikeuksiisi. Prinsessan yleishömppä –ilme (onko hömppä mun oma sana vai ihan yleinen?) huvitti. Sekä hullu ilme ”isin turvamiesten” takana. Ei löydy pahemmin muuta kommentoitavaa, kun oli niin hemmetin hyvä sarjakuva.
(Leo: Siis tosi loistava tarina! Kuin sä pystyt tollaseen?)
Mika: Perushyvä idea, ilman kummempia yllätyksiä. Tekstit suosittelen tekemään käsin, tietokoneella ne näyttävät ihan liian teknisiltä. Nuo muutamat tekstit, jotka olet tehnyt käsin näyttävät vieläpä kivoilta. Tosi prinsessan näköinen muuten tuo ”vanha” nainen :-D. Pieruhuumori puree aina, joten sarjakuva ei tuota pettymystä.
Tuuk42: Yhdyn Hazartin mielipiteeseen. Yksi parhaista sarjakuvista tässä kilpailussa, vaikken tykkääkään panna näitä paremmuusjärjestykseen. Tuo tyyli tulee vielä puremaan ihan rahallisesti, jos vain jaksat vielä harjoitella. Tai jos ei pure niin vika on muissa, ei sinussa. Oletko muuten saanut töitäsi vielä kaupaksi tai onko niitä julkaistu jossain? Mutta siis, loistavaa jälkeä.
Haddokki: Parempi kuin Ilta-Sanomien Kuukauden kotimainen keskimäärin (niitä yhtään väheksymättä). Jos et ole vielä siellä näyttänyt sarjakuviasi, niin suosittelen suuresti. Ihmettelisin, jos tuolla et pääsisi Kuukauden kotimaiseksi. Simppeliä, yksinkertaista ja hyvää jälkeä. Vitsikin on hyvä. Kuten aikaisemminkin todettu, kaikista hyvistä sarjoista on vaikea keksiä kommentoitavaa.
Marj: Vastaavanlainen piirrosjälki olisi herättänyt mussa aikaisemmin vain pikaluvun vauhtia, mutta nykyään (osittain tiettyjen Jysäyksen sarjojen ansiosta) ihailen, arvostan ja kadehdin suuresti piirtäjiä, jotka pystyvät tuollaiseen. En pahemmin naura ääneen sarjakuvia lukiessani, mutta nyt se oli lähellä viimeisessä ruudussa. Tästä tulee jokin ammattilaistyö mieleen, mutta en saa millään muistiini, että mikä. Tuolla sarjakuvalla saat multa paljon arvostusta (vaikkei mun arvostus kovin arvostettava juttu olekaan :-P). Näitä haluan nähdä enemmänkin ja myös paperille julkaistuna! Voiko (tai onko voinut) sarjakuviasi siis lukea ihan painettunakin?
Hege: Hyvältähän tuo näytti, vaikka muuta povasitkin. Vähän samaa palautetta kuin Markulle, eli noin tasapaksun ja ohuen viivan kanssa toivoisin näkeväni hieman värejä. Hyviä ideoita noissa sarjakuvissasi. Näistäkään en löydä valitettavaa, joten palaute jää lyhyeksi.
Jukka: Ihan näppärän näköisiä hahmoja, ehkä vähän epäselviä, joissain kohtia. Perus-ok tarina ilman yllätyksiä. Kokonaisuutena kuitenkin hyvä, suhtaudun alitajuisesti vain nihkeämmin tarinaa, kun sanot sen olevan ”huitaistu” vaikkei sarjakuvassa mitään vikaa olisikaan. Eli hyvää työtä!
Tertsi: Hyvät piirrokset, hyvät värit, hyvä dialogi, hyvä käsis, ja hyvä idea. Tässä tarinassa ei ole kerrassaan mitään huonoa. Paitsi ehkä perinteisen palkin/katuojan/riman tms. puuttuminen. Jos rankkaisin työt johonkin järjestykseen tämä olisi ehkä ensimmäinen, mutta enpä tee niin :-P
Tertsi 2: Hieno lopetuskuva. Kädet ovat ehkä vähän hassussa asennossa, mutta idea on hyvä.