Kirjoittaja Aihe: Pikku Niken paluu!  (Luettu 13344 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Re: Pikku Niken paluu!
« Vastaus #30 : 22.07.2006 klo 14:43:01 »
Ostin Hesarin ihan tuon Anne Goscinny -jutun takia. Ihan näyttävä juttu ja hyväili sarjakuvafriikin (siis mun) itsetuntoa.

Mulla on tällainen(kin) henkilökohtainen ongelma:
Aina kun Goscinnyä kehutaan ja ylistetään esim. edellämainitun Hesarin jutun tavoin, pieni Franquin -fani sisälläni huutaa tuskasta.
Saisipa hänkin joskus vastaavanlaista huomiota Suomen tiedotusvälineissä!

Mutta totuus on se, ettäFranquinia alettiin julkaista meillä Suomessa liian myöhään. Asterixit, Lucky Luket ja Ahmed Ahneet  tuntevat kaikki, mutta Pikon ja Pielisen tuntevat vain sarjakuvafanit.

Silti minulle itsellein Franquin on se kaikkein suurin. Goscinny tulee maaliin hyvänä kakkosena.

Että tämmöstä tällä kertaa.

EDIT: Ja tarttuipa Akateemisesta taas yksi Pikku Nikke mukaani.
Viehättävä myyjätyttökin oli Nikkensä lukenut.   :-*
« Viimeksi muokattu: 22.07.2006 klo 15:15:36 kirjoittanut tertsi »

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #31 : 22.07.2006 klo 15:48:35 »
...pieni Franquin -fani sisälläni huutaa tuskasta. Saisipa hänkin joskus vastaavanlaista huomiota Suomen tiedotusvälineissä!
Mutta totuus on se, että Franquinia alettiin julkaista meillä Suomessa liian myöhään.

Arvaapas, olinko äimistynyt kun perjantaina yhytin heinolalaisesta marketista telineellisen Niilo Pielinen -onnittelukortteja! Printed in Finland, med finsk text.

Niilo Pielinen-FAQ:in parissa voimme ehkä jatkaa aiheesta ja kysyä, onko moinen korruptio ja kauppatavara Tenavien ja Karviaisten malliin hyväksi vaiko pahaksi.
« Viimeksi muokattu: 22.07.2006 klo 15:51:23 kirjoittanut Jari Lehtinen »
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #32 : 24.07.2006 klo 11:10:37 »
Römpötti kertoi, että olivat Hesarissa silpaisseet viimeisen kappaleen jutustaan pois. Vaikka se ei olekaan kokonaisuuden kannalta äärimmäisen tärkeä asiasisällöltään, kerrottakoon se silti tässä kaikkien särkkärien ym. iloksi:

"René Goscinny tapasi tulevan vaimonsa laivaristeilyllä. Tosin nainen (en muista nimeään nyt)  oli huomattavasti Goscinnya nuorempi, ja kaiken lisäksi jo kihloissa - Jaq Cousteaun serkun kanssa! Asterixeista tai Lucky Lukeista ei nainen tiennyt silloin mitään, joten esitelläkseen töitään René antoi naiselle Pikku Nikke -kirjan.
Muuta ei sitten tarvittukaan, nainen purki aiemman kihlauksensa ja kohtapa jo vietti häitä Renén kanssa!"
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #33 : 24.07.2006 klo 11:14:17 »
Mä olen kuullut sellaisen tarinan tästä parin ensitapaamisesta, että kun nainen (siis tuleva rouva Goscinny) ei ollut kovin kiinnostunut herra Goscinnystä, niin tämä nappasi pöydältä kukkakimpun ja alkoi pistelemään sitä poskeensa. Johan lyylin kiinnostus heräsi...

Onko totta vaiko vain legendaa?

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #34 : 24.07.2006 klo 11:15:24 »
Muuta ei sitten tarvittukaan, nainen purki aiemman kihlauksensa ja kohtapa jo vietti häitä Renén kanssa!"
Dziisös! Nyt tirisee kyynel aalkvistilta, kaanista.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #35 : 24.07.2006 klo 11:23:37 »
Mä olen kuullut sellaisen tarinan tästä parin ensitapaamisesta, että kun nainen (siis tuleva rouva Goscinny) ei ollut kovin kiinnostunut herra Goscinnystä, niin tämä nappasi pöydältä kukkakimpun ja alkoi pistelemään sitä poskeensa. Johan lyylin kiinnostus heräsi...

Jotain hassuttelua asiaan liittyi, kerrotaan myös teoksessa René Goscinny; Profession: Humoristé. Tuo nyt oli se versio minkä Anne Goscinny oli tammikuusssa 06 Römpötille (ja Juhani Tolvaselle) kertonut. Eli Pikku Nikke oli puhemies, ja René hehkutti lopun elämäänsä "olevansa aivan liian onnekas".
- Barack Obama

tertsi

• Vieras
« Vastaus #36 : 24.07.2006 klo 11:31:26 »
Olen tässä ihmetellyt, että eikö muut ole lukeneet näitä Nikkejä, vaikka me iäkkäät ukot ollaan niitä näinkin vuolaasti kehuttu.

Mä kun odotin, että tämä ketju olisi pullollaan ihastelevia kommentteja, äänestettäisiin parasta Nikke-tarinaa jne...

???

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #37 : 24.07.2006 klo 12:06:01 »
Nikke ja kostajain sakki on aika onnistunut, hyvää uhoa
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #38 : 24.07.2006 klo 14:05:59 »
Minusta kauneimpia Nikkejä ovat ne tarinat, joissa aikuisten kaksinaamaisuus paljastuu "rivien välistä", kuten se juttu jossa Niken isän pomo on tulossa vierailulle ja vanhemmat palkkaavat tilapäis-sisäkön. Nikke käy ennen nukkumaanmenoa tekemässä työtä käskettyä eli "kättelemässä vieraat" - myös sisäkön, joka vanhempien mukaan "on ollut perheen palveluksessa jo kauan..."
Tai sitten tarina siitä miten pojat vievät rulettipelin kouluun.
« Viimeksi muokattu: 24.07.2006 klo 15:16:40 kirjoittanut VesaK »
- Barack Obama

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #39 : 24.07.2006 klo 19:10:53 »
Postimerkkeily on hyvä ja kannatettava harrastus, koska eräällä englannin kuninkaalla, mikä hänen nimensä nyt mahtoikaan olla, oli huomattava kokoelma. Ja Pikku Kemisti toki on älyttömän kehittävää.

Paras Nikke-tarina: Niken kaveri ylpeili koulussa, kuinka hänen sotaväessä oleva isoveljensä tulee käymään kotona. Poikien silmissä loistivat komeat kuvat univormupukuisista hohdokkaista sotasankareista, joiden rinta on kuin romukaupan näyteikkuna, ja kun velimies tulee hakemaan poikaa koulusta, hän onkin pukeutunut villapuseroon ja farkkuihin kuin kuka hyvänsä opiskelijakundi.

Muistan hyvin kuinka ensimmäisellä kerralla luin viimeisen kappaleen täysin väärin.Ymmärsin lopun sarkasmiksi, kunnes myöhemmin suorastaan otsaani läimäyttäen tajusin, että Nikke ja kaverit olivat oikeasti kateellisia kaverilleen (joka oli täysin onneton koska veljellä ei ollut univormua), koska heistä oli komeaa, että kaverilla oli isoveli, jota ihailla. Veljeä, ei univormua.

Noh, tähän tässä näin kirjoitettuna tämä ei kuulosta yhtään miltään. Voin vain sanoa, että olin silloin vaikuttunut.

Joka tapauksessa kirjallisuuspalkinto tiesi paikkansa. Jalkaa eteen, veteen!
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 24.07.2006 klo 20:47:08 »
Ei hullumpi ole sekään jossa luokkaan tulee (tosin vain yhdeksi päiväksi) ulkomaalainen oppilas kanaalin takaa. Asiallista asiaa kulttuurieroista
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Vastaus #41 : 24.05.2007 klo 18:40:55 »
Olinpa kirjakaupassa ihan muilla asioilla kun haukankatseeni havaitsi Pikku Nike uudet seikkailut 3: Nikke vauhdissa.  :o Osa kolme? Luulin että kahdessa edellisessä oli jo kaikki mitä löytyi, mutta nyt on saatu vielä kirjallinen Sud-Ouest Dimanchessa ja Pilotessa vuosina 1959-65 ilmestyneitä juttuja. Liki 350 sivua parhautta nautiskeltavaksi.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #42 : 24.05.2007 klo 23:31:39 »
Liki 350 sivua parhautta nautiskeltavaksi.
Ohooo!
hankintaan!

Mulla menee Niket sekaisin, en tiedä , mitkä mulla on ja mitkä ei. ¨Siis kansikuvan perusteella.

Parhautta!!!!!!!!!!!!!

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #43 : 25.05.2007 klo 10:08:37 »
Parnassossa (!!, kyllä, myönnän selanneeni Parnassoa, tosin vain häveliäästi Erotica-julkaisun kansien väliin piilotettuna  kauppareissullani)  huomautettiin uusien Nikkejen käännösfibauksista - aikaa on sen verran kulunut, että ilmeisesti suomentaja ei ole aivan kaikkia juttuja hoksannut saati lukenut alkuperäisiä Nikkejä pohjiksi.
Pikku flakki muuten upeassa hommassa, sillä kielienkäyttä on aina Goscinnyn jutuissa erittäin tärkeää. Mutta ja silti. Hienoa. Pakkohankinta on tämä kolmas - ja viimeinen  :'(  Nikke-kooste.
- Barack Obama

Duck Woman

• Jäsen
« Vastaus #44 : 26.05.2007 klo 18:27:37 »
Parnassossa (!!, kyllä, myönnän selanneeni Parnassoa, tosin vain häveliäästi Erotica-julkaisun kansien väliin piilotettuna  kauppareissullani)  huomautettiin uusien Nikkejen käännösfibauksista - aikaa on sen verran kulunut, että ilmeisesti suomentaja ei ole aivan kaikkia juttuja hoksannut saati lukenut alkuperäisiä Nikkejä pohjiksi. 

Häh? Minä en ole huomannut mitään fiboja uusien ja vanhojen käännösten välillä. Soppa on soppa, Kloku on Kloku, Jokkis on Jokkis ja Niken isä ja herra Blédurt 'kiusoittelevat' toisiaan niinkuin aina ennenkin.
Ainoa ero, jonka näissä uusissa käännöksissä olen huomannut, on se, että kaatopaikka on nyt joutomaa, joka ainakin minusta kuulostaa oikeammalta. On jotakin uskottavaa, että Nikke ja kumppanit leikkivät joutomaalla, eivätkä oikealla kaatopaikalla.

Ja mitä tähän kolmanteen uuteen kirjaan tulee, tarinat ovat hyviä, mutta ehkä vähän itseään toistavia. Koko kirjaa ei kannata lukea yhdeltä istumalta. Ja ikävä kyllä, nämä muutamat Sempén piirtämät uudet kuvat pistävät silmään. Etenkin sivulla 136 Niken äiti näyttää olevan humalassa, tai rauhoittavien lääkkeiden vaikutuksen alaisena. Ikä painaa jo mestarinkin kynää, onhan mies jo yli seitsemänkymmentä.
What duck?