Eivät Upouuden päivän juonikuviot tähän pääty. Näihin juttuihin palataan vielä. Upouuden päivän tarkoitushan oli tavallaan vasta esitellä uuden Hämiksen maailmaa. Pettymyksen puolesta täytyy vähän kysyä että mitä tarkalleen ottaen sitten odotit? Itse olen tosin tyytyväinen Upouuden päivän tarinoihin. Eivät ne ole täydellisiä, mutta pidän kokonaisuudesta...
En odottanut BND:ltä muuta kuin paluuta pirteisiin tarinoihin. Innostuin siksi keräämään Hämistä uudestaan. Ja kyllähän seikkailut paranivat huomattavasti kun Peterin ystäväpiiriä laajennettiin vanhoilla tutuilla ja ihkauusilla ja kun saippuaooppera palasi. Amerikkalaisilla foorumeilla näkyy yleisesti kommenttia että Hämis-lehdet eivät ole ollut näin hyviä yli kahteenkymmeneen vuoteen.
Minulla ei ole kokonaisuudesta isompaa valittamista, vaan harmittelen hukattuja mahdollisuuksia. Peterin siviilielämässä May-tädin ei välttämättä tarvitse olla elossa eikä Peterin olla valokuvaaja. Sinkku-Peteriä naisten pyörityksessä ja naisia pyörittämässä olisi saanut olla enemmän – aluksi sitä olikin. Perinteisen Daily Buglen (tai loppuaikoina DB:n) tuhoaminen oli minusta iso virhe hahmojen katoamisen vuoksi, vaikka Jonah saikin mennä pormestariksi.
En osaa sanoa, millaisia uusia juonia olisi pitänyt olla superroistoihin liittyen, mutta sellaisten laatiminen on ammattikäsikirjoittajien tehtävä. Jotakin tuttua pitää säilyttää, mutta maustaa se uudella. Hämiksessä esim. toimii siviilielämän kaaoksen ja supersankarielämän sankaroinnin vastakohta.
Minulla oli Upouudessa päivässä jatkuvasti tunne, että kohta kehkeytyy jotakin uudenlaista, mutta esim. Hämiksen laiton toiminta supersankarina unohdettiin supersankarien puolelta: BND:n alun jälkeen vain poliisit ja media jahtasivat Hämistä. Usein kun vanha roisto palasi Hämiksen maailmaan, uutta oli vain hätkähdyttävän synkkä tarina. Synkkyys ja raakuus eivät mielestäni ole Hämikselle lainkaan oikea suunta, eivät sekä sankarin historian kannalta eivätkä lapsilukijoita ajatellen.
Uusia mieleeni jääviä superroistoja ei minusta tullut muita kuin Herra Negatiivinen. Uhka tuntui aluksi kiinnostavalta, mutta hän lässähti, koska en tahdo hyväksyä sitä, että hän oli sympaattinen Lily Hollister. Vanhoista superroistoista kiinnostava oli uudenlainen Tohtori Mustekala.
Peterin ja Mary Janen välisen suhteen ja Mefisto-jutun yksityiskohtien paljastamista viivytettiin aivan liikaa. Mielestäni auki on jäänyt ihan alusta erään kansalaisen oikeudenkäynti Hämistä vastaan ja Peterin varastettujen henkilöpaperien ja -korttien kohtalo. Enkä muuten tajua, mikä May-tädillä oli numeron 12/11 lopussa.
Mutta jänniä uusia juttuja tulossa! Koko Hämiksen lehti muuttuu sisällöltään hieman erilaiseksi!
Kokonaisuutena olen tytyväinen ja roikun Hämiksen matkassa toistaiseksi. Oikein kiva jos uudenlaisia hyviä tarinoita on tulossa.
Mitenköhän amerikkalaisten lehtien sivumäärän nousu 22:sta 30:een vaikuttaa suomalaiseen lehteen? Ei ole mukavaa, jos jakso jää aina kesken.