Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien skannaaminen  (Luettu 47071 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kitani

• Vieras
Re:Sarjakuvien skannaaminen
« Vastaus #75 : 04.02.2004 klo 19:12:11 »
No nyt tuli skanneri kotiin ja ensimmäiset testaukset on tehty. Ensiksi yllätyin positiivisesti laitteen hiljaisuudesta, melkein äänetön (entinen Canon piti sellaista meteliä että oksat pois). Tarkkuuskin oli aivan riittävä, mutta suurennos paljasti tietenkin armotta välillä varsin horjuvan viivani, no toivotaan että pienennös poistaa taas ongelman. Niin ja skannaus sujui nopeasti mustavalkolaadulla, väri- tai harmaasävyjä en ole vielä kokeillut. Lyhyen testin perusteella suosittelen laitetta lämpimästi, jos palasten yhdistäminen tökkii.

Käytätkö Markku muuten jotain erityistä skannausohjelmaa vai tuota perusohjemaa? Vähän häiritsee kun ei saa säätää valoisuutta tai esikatsella kuvaa.

Markku Mäkelä

• Jäsen
  • MM
« Vastaus #76 : 04.02.2004 klo 19:34:43 »
Onkohan siinä uudemmassa mallissa "kojetaulu" muuttunut, sillä omassani on kyllä kaikki säätömahdollisuudet selkeästi esillä "preview" nappuloineen? Ihan sitä Mustekin omaa ohjelmaa siis skannatessa käytän, mutta pääsääntöisesti kaikki tarvittavat säädöt/korjaukset teen vasta Photarilla. Tällä Mustekilla skannaan vain kaikki A3-kokoiset puhtaat MV-piirrokset. Värillisiin ja harmaasävyisiin käytän A4-hp lukijaa.

kitani

• Vieras
« Vastaus #77 : 04.02.2004 klo 19:42:36 »
Juu ei löydy enää oikein säätöjä, tosin en minä kyllä löytänyt pahempia puutteita laadussa oletusasetuksillakaan, mutta olisi tietysti kiva vähän kokeilla. Pitää varmaan hakea vanhempien luota skannausohjelma.

Mutta varsin tyytyväinen olen hankintaani ollut.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #78 : 05.02.2004 klo 10:00:22 »
Näytä kyntesi threadissa käytiin keskustelua isoista originaaleista. Rupesin miettimään, että saako näitä A3 tai isompia papereita skannautettua jossakin, jos ei ole omaa skanneria. Onko esim. kopiofirmoilla tällaista palvelua? Kokemuksia? Hintoja?

Mieluummin maksan hiukan skannauksesta kuin leikkaan ja liimaan tuntitolkulla puolikkaita ruutuja. A4 skanneri kyllä löytyy...

Tattis!  8)

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #79 : 05.02.2004 klo 10:56:04 »
Näytä kyntesi threadissa käytiin keskustelua isoista originaaleista. Rupesin miettimään, että saako näitä A3 tai isompia papereita skannautettua jossakin, jos ei ole omaa skanneria. Onko esim. kopiofirmoilla tällaista palvelua? Kokemuksia? Hintoja?

Mieluummin maksan hiukan skannauksesta kuin leikkaan ja liimaan tuntitolkulla puolikkaita ruutuja. A4 skanneri kyllä löytyy...

Ja mua on askarruttanu se, et miten huono idea on tehdä A3 -originaali kahdelle A4-paperille. Vastatkoon ne, joilla on tällaisesta jo kokemusta. Henkilökohtaisesti inhoan A4 kokoa suurempia originaaleja, koska ne vie mun pienessä työtilassani paljon säilytystilaa, niitä on vaikeampi käsitellä, eikä ne mahu taittumatta mun pienelle piirustuspöydälle. Eli miten helppoa on lopulta sitten siellä painossa ja/tai vastaavasti sitten skannerin kautta tietskalla häivyttää se hemmetin sauma siitä keskeltä? Onks se ihan rutiinijuttu painotaloille? Tässä tapauksessahan ei sinänsä ole samaa ongelmaa kuin Hazardilla, koska nämä A3 kokoiset työt siis painettaisiin/skannattaisiin lopulta A3 kokoisista originaaleista (A3 kokoisella skannerilla), eli ne A4 palat on ennen painoa ja/tai skannausta teipattu takapuolelta mahdollisimman tarkasti toisiinsa. A4- koko on mulla todella suosittu juuri liuskastripeissä ja sunnuntaisarjoissa. Myös joissakin A4 kokoonkin lopulta julkaistavissa olevissa töissä... riippuu työstä, mutta etenkin vähän suurempitöisiin ja kunnianhimoisempiin ja ns. "taiteellisempiin" kyhäelmiin (joihin usein tulee myös värit), haluaisin käyttää vähän suurempaa kokoa. Kaksi A4 paperia yhdistettynä olis mulle kaikkein ihanteellisin vaihtoehto. Kyseinen koko on siitäkin kätevä, et keskeneräisiä töitä voi kanniskella kaikkialla mukana ja piirrellä niitä siellä sun täällä. Etenkin kesällä, jolloin tykkään piirrellä näitä myös ulkona... Eli onko se sauma siinä keskellä hirvittävänkin iso homma poistaa? Mun sivun sisäinen ruutujaottelu ja -sommittelu on usein sellainen, ettei sitä saumaa voi jättää mihinkään katuojaan. Ruudut kun menevät missä haluavat...

Aijoo.. ja sit vielä. Jos joku nyt lonkalta osaa heittää prosentit pienennyssuhteeseen A3-B5 ja A4-B5, ni pelastais kyl mun päivän, ku olen älyttömän laiska näin aamusta tällaisten laskutoimitusten tekemiseen. Jos tietäis heittää prosentit suoraan päästä, ni vois kopiokoneella vähän kattoa, miltä nämä työt näyttää tässä pienennyssuhteessa, kun itse diggaan ältsisti just tuota B5 kokoista julkaisukokoa. Kätevän kokoinen. Ei liian iso, ei liian pieni. Ja helppo kanniskella mukana, mahtuu melkein kaikkiin hyllyihin ja vaivatonta lähetellä ympäri kyliä... Eli vielä kerran: A3-B5 ja A4-B5. :)
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 11:00:53 kirjoittanut Axuz »

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #80 : 05.02.2004 klo 11:02:18 »
Eli miten helppoa on lopulta sitten siellä painossa ja/tai vastaavasti sitten skannerin kautta tietskalla häivyttää se hemmetin sauma siitä keskeltä? Onks se ihan rutiinijuttu painotaloille?
Ennenvanhaan tommonen sauma vetästiin punasella tussilla umpeen filmillä, jos joku hoksasi tehdä. Nykyään juttu on parin klikkauksen vaativa vaiva. Rutiinia pitäis olla. Paino sanalla pitäis.

Timo
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 11:02:50 kirjoittanut Timo Ronkainen »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #81 : 05.02.2004 klo 11:06:13 »
Kiitos Timo. Jaksatko vielä laskea A3-B5 ja A4-B5?  :-\

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #82 : 05.02.2004 klo 11:08:57 »
Hoi!

Ei se kahden A4-paprun yhteensovittaminen ole kovin vaikeaa, mutta välillä siinä meinaa tulla itku, jos onnistuu paperi olemaan hiukan sopivasti vinossa, eikä viivat tunnu osuvan kohdalleen millään. Photoshopissa on helpohko tehdä, mutta muista ohjelmista en tiedä.

Tämän kuvan tein kahdelle A4 paprulle ja sitten yhdistin Photarissa. Ei sitä mitenkään voi huomata. Paina F11, jos ei näy kunnolla.

http://koti.mbnet.fi/hazart/samurai.jpg

8) RRRRRRRRRRRRRRRRROK!
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 11:09:58 kirjoittanut Hazart »

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #83 : 05.02.2004 klo 11:09:25 »
Matikka ei ole paras alani, mutta tämmöistä tuli kalkulaattorin avulla:

A3 > B5 = 59,5%
A4  > B5 = 84%

Timo

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #84 : 05.02.2004 klo 11:11:58 »
Tusen Tack Timo! Tuo riittää. Olet Helmi!

Lähdenkin tästä samantien yliopistolle koettaa muutamia koekappaleita. On tää kvaakki nopea! Puhelin jää pian toiseksi...  ;D
« Viimeksi muokattu: 05.02.2004 klo 11:12:12 kirjoittanut Axuz »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #85 : 05.02.2004 klo 11:13:27 »
Meniks noi muuten Timo väärinpäin? Luulis et A3-B5 olis prossiltaan suurempi...?

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #86 : 05.02.2004 klo 11:22:16 »
Ja mua on askarruttanu se, et miten huono idea on tehdä A3 -originaali kahdelle A4-paperille. Vastatkoon ne, joilla on tällaisesta jo kokemusta.
No minäpä teen sarjisten kohdalla juurikin näin. Eli kahdelle a4 paperille teen. Pari riviä per paperi. Kätevää. Ja minusta ainakin kovin helppo liittää samaksi kuvaksi photarilla.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #87 : 05.02.2004 klo 11:30:05 »
Meniks noi muuten Timo väärinpäin? Luulis et A3-B5 olis prossiltaan suurempi...?

A3 = 297 x 420
B5 = 176 x 250

Mulla alkaa mennä sekaisin.  :( Mutta pienentää pitää kumminkin. kalkulkalkul... 55% Miten mää nyt sain ton...
Äh.. testaa käytännössä. :-[

Timo

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #88 : 05.02.2004 klo 12:54:57 »
Viime kesänä tein just tällaisen kokeilun, kun halusin tehdä A3 -kokoon ja huomasin, että ei ole mun formaatti (vaikka paperin laatu ei ollut näin jälkeenpäin ajatellen hyvä).
Tässä kuitenkin yksi mallisivu http://www.sunpoint.net/~welzu/perus3.jpg
Eli originaali on tehty kahdelle aanelkulle ja Photarissa yhdistetty.
Tussattu muuten siveltimellä!

Tässä on tietenkin taas se, että itse tekemällä varmistaa laadun (vaikka täysin se ei poista painon puolen ongelmia). Vaikka veisitkin originaalit painoon valmiiksi teipattuna, niin pieni mahdollisuus on, että siellä on sarjaasi käsittelemässä joku välinpitämätön tyyppi ja tulos on sitten mitä on.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #89 : 05.02.2004 klo 13:11:00 »
J. Vehnä ja Welzu... Teidän molempien sarjathan ainakin esimerkkien (+ antamienne tietojen) perusteella, eli J. Vehnällä kaksi riviä per paperi ja Welzulla kaks samankokoista kuvaa per paperi, jaottuu kahdelle paperille siten, että halkaisukohta voidaan asettaa horisontaalikatuojaan tai ylempien kuvien alaviivaan tai alempien kuvien yläviivaan. Mutta kuten sanoin, enemmistö sivuistani noudattavat ns. vapaata ruutujaottelua ja -sommittelua, joten halkaisukohta pakostikin usein halkaisee myös jonkin piirroksen kahtia. Voidaanko siis tällainen piirroksen halkaiseva saumajälki poistaa helposti piirroksen päältä? Ja onko vaikeampi värillisessä sekatekniikkatyössä kuin simppelissä mustavalkoisessa perinteisessä tussaustyössä?

Kiitos jo kaikille vastanneille. Havainnolliset esimerkkinne tekivät musta hitusen toiveikkaamman. Hyvä mieli tälle päivälle, jota ei yhtään vähennä tänään ensimmäistä kertaa lämpöä poskilla tuottaneet auringonsäteetkään. Siel on ny kevät!