Näytä kyntesi threadissa käytiin keskustelua isoista originaaleista. Rupesin miettimään, että saako näitä A3 tai isompia papereita skannautettua jossakin, jos ei ole omaa skanneria. Onko esim. kopiofirmoilla tällaista palvelua? Kokemuksia? Hintoja?
Mieluummin maksan hiukan skannauksesta kuin leikkaan ja liimaan tuntitolkulla puolikkaita ruutuja. A4 skanneri kyllä löytyy...
Ja mua on askarruttanu se, et miten huono idea on tehdä A3 -originaali kahdelle A4-paperille. Vastatkoon ne, joilla on tällaisesta jo kokemusta. Henkilökohtaisesti inhoan A4 kokoa suurempia originaaleja, koska ne vie mun pienessä työtilassani paljon säilytystilaa, niitä on vaikeampi käsitellä, eikä ne mahu taittumatta mun pienelle piirustuspöydälle. Eli miten helppoa on lopulta sitten siellä painossa ja/tai vastaavasti sitten skannerin kautta tietskalla häivyttää se hemmetin sauma siitä keskeltä? Onks se ihan rutiinijuttu painotaloille? Tässä tapauksessahan ei sinänsä ole samaa ongelmaa kuin Hazardilla, koska nämä A3 kokoiset työt siis painettaisiin/skannattaisiin lopulta A3 kokoisista originaaleista (A3 kokoisella skannerilla), eli ne A4 palat on ennen painoa ja/tai skannausta teipattu takapuolelta mahdollisimman tarkasti toisiinsa. A4- koko on mulla todella suosittu juuri liuskastripeissä ja sunnuntaisarjoissa. Myös joissakin A4 kokoonkin lopulta julkaistavissa olevissa töissä... riippuu työstä, mutta etenkin vähän suurempitöisiin ja kunnianhimoisempiin ja ns. "taiteellisempiin" kyhäelmiin (joihin usein tulee myös värit), haluaisin käyttää vähän suurempaa kokoa. Kaksi A4 paperia yhdistettynä olis mulle kaikkein ihanteellisin vaihtoehto. Kyseinen koko on siitäkin kätevä, et keskeneräisiä töitä voi kanniskella kaikkialla mukana ja piirrellä niitä siellä sun täällä. Etenkin kesällä, jolloin tykkään piirrellä näitä myös ulkona... Eli onko se sauma siinä keskellä hirvittävänkin iso homma poistaa? Mun sivun sisäinen ruutujaottelu ja -sommittelu on usein sellainen, ettei sitä saumaa voi jättää mihinkään katuojaan. Ruudut kun menevät missä haluavat...
Aijoo.. ja sit vielä. Jos joku nyt lonkalta osaa heittää prosentit pienennyssuhteeseen A3-B5 ja A4-B5, ni pelastais kyl mun päivän, ku olen älyttömän laiska näin aamusta tällaisten laskutoimitusten tekemiseen. Jos tietäis heittää prosentit suoraan päästä, ni vois kopiokoneella vähän kattoa, miltä nämä työt näyttää tässä pienennyssuhteessa, kun itse diggaan ältsisti just tuota B5 kokoista julkaisukokoa. Kätevän kokoinen. Ei liian iso, ei liian pieni. Ja helppo kanniskella mukana, mahtuu melkein kaikkiin hyllyihin ja vaivatonta lähetellä ympäri kyliä... Eli vielä kerran: A3-B5 ja A4-B5.