Kirjoittaja Aihe: Don Rosan parhaita -kirjasarja  (Luettu 50569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Vs: Don Rosan parhaita -kirjasarja
« Vastaus #15 : 03.12.2003 klo 20:17:35 »
No jo vain ovat. Ykkösenäkin. Etenkin silloin kun Rosa on ollut vieraisilla. Vähintään Top-5:een on päästy.

Timo

Leo

• Jäsen
« Vastaus #16 : 03.12.2003 klo 22:05:03 »
Niinnoh Sammon salaisuuus ja Roope Ankan elämä ja teot olivat varmasti suosittuja mutta onko Temppeliherrojen kätketty kruunu ollut noilla listoilla? Minusta se oli ainakin edellisiin verrattuna huonompi... Nimikkotarina oli kylläkin hyvä...

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #17 : 04.12.2003 klo 03:00:24 »
Niinnoh Sammon salaisuuus ja Roope Ankan elämä ja teot olivat varmasti suosittuja mutta onko Temppeliherrojen kätketty kruunu ollut noilla listoilla? Minusta se oli ainakin edellisiin verrattuna huonompi... Nimikkotarina oli kylläkin hyvä...

Temppeliherrojen kätketty kruunu oli vuoden 2001 viidenneksi myydyin lasten ja nuorten kirja  36 300 kpl myynnillä. Samalla se oli 15. myydyin sarjakuva (listalla sen edellä pelkkiä ankkoja, lähinnä taskareita).

Valitettavasti en löytänyt vastaavia lukuja aiemmista Rosan kirjoista. Hyvin tuo kuitenkin näytti myyvän.

Kymmenen avataran aarre oli muuten lokakuussa 4. parhaiten myynyt "lasten ja nuorten kirja", lukuja en löytänyt.
Kai Saarto

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #18 : 04.12.2003 klo 10:39:45 »
Kumma kun noihin ei myyntilukuja saada näkyviin. Mahtaako monikaan romaani myydä yhtä paljon. Ainakin sen tiedän että Taskari on myydyin kirja mitä on. Mutta sitähän saakin sitten ihan joka paikasta. Ja divareissa saa heinähangolla hylättyjä kappaleita syrjään siirrellä.
Sammon aikaisia (1999) listoja en löytänyt mistään.  (ellei sitten Sarjainfon sivuilta?) Sillon se muistaakseni oli ykkösenä.

Timo

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #19 : 07.12.2003 klo 13:09:40 »
Missä Rosa sanoi epäilevänsä, tuleeko enään koskaan Suomeen?

Ja muuten, mikä on syy niitten esipuheiden puutteeseen? Ja tuleeko niitä viellä Akkariin (lehteen?), ja seuraavaan albumiin?

Paljon tyhmiä kysymyksiä. Yritin katsella Akkarin kotisivuilta, mutta näyttävät olevan aika surkeaa multimediamössöä. Lähetin kuitenkin palautetta.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #20 : 07.12.2003 klo 13:19:56 »
Rosalla oli tuo lakkojupakka josta saat enemmän tietoa Ankkalinnan Pamauksesta numero 12 tai Ankkamestarin http://www.perunamaa.net/donrosa sivuilta. Minun tietojeni mukaan tämä lakkojupakka johti nykyiseen tilanteeseen jossa Rosa ei tule markkinoimaan uutta kokoelmakirjaansa. Korjatkaa jos olen väärässä tai selventäkää asiaa

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #21 : 07.12.2003 klo 13:32:08 »
No joo, kyllä varmasti lakkokin vaikutti, mutta enemmän kyllä se SanomaMegazinesin päätös olla maksamatta Rosan matkaa & extroja ensisijaisesti Suomeen tehdyistä jutuista.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Leo

• Jäsen
« Vastaus #22 : 07.12.2003 klo 13:51:29 »
Hyvä Sanoma Magazines Hyvä! ;D Jätetään tuollaiset pikkuasiat huomiotta, kun olisi se kirjojen ostaimsmäärä mikä olisi tullut JOS JA KUN Rosa olisi tullut Suomeen!

• Jäsen
« Vastaus #23 : 08.12.2003 klo 19:18:52 »
En tiedä teistä, mutta itse olisin voinut maksaa jopa ekstraa jos se olisi tarkoittanut Rosan esittelyjä. Nyt noihin tarinoihin jäi monta kysymystä, joihin olen tottunut saamaan vastaukset esipuheesta. Ne tarinat kyllä menettivät paljon ilman sitä sivua tai paria.
Tuskin Rosa nyt kovin paljoa karhuaa niiden sivujen kirjoittamisesta; ei ainakaan niin paljoa, että se ylittäisi sen summan minkä SanomaWSOY olisi ansainnut jos ne tekstit olisi olleet siellä (luulen). Nostavat ne ainakin minun silmissäni kirjan arvoa paljon korkeammaksi; nämä tarinat on kuitenkin suuremmalta osalta lukenut jo Akkarista. Syy ostaa kokoelma on nimenomaan se, että siinä on sitä ekstraa, enkä tarkoita yhtä tai kahta ennen julkaisematonta tarinaa. Vaikka nekin tietenkin ovat kivoja.
« Viimeksi muokattu: 08.12.2003 klo 19:19:26 kirjoittanut Justen »

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Vastaus #24 : 22.12.2003 klo 10:25:15 »
En tiedä teistä, mutta itse olisin voinut maksaa jopa ekstraa jos se olisi tarkoittanut Rosan esittelyjä. Nyt noihin tarinoihin jäi monta kysymystä, joihin olen tottunut saamaan vastaukset esipuheesta. Ne tarinat kyllä menettivät paljon ilman sitä sivua tai paria.

Mutta olihan siinä sen jonkun naisen kommentteja... tuntui tykkäänän aika paljon intertekstuaalisuudesta. Ainakin hän viljeli kyseistä sanaa enemmän, kuin minä viljelen minä-sanaa.

Avatarojen aarteen kohokohta on kyllä Paino-ongelmia-tarina. Hyvänen aika sentään. Harvoin minä nauran niin railakkaasti äänen, kun luen sarjakuvaa. Toivottavasti naapurit eivät heränneet, kun myöhään illalla räjähdin välillä hirnumaan aika äänekkäästikin.
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #25 : 22.12.2003 klo 13:34:47 »

Mutta olihan siinä sen jonkun naisen kommentteja... tuntui tykkäänän aika paljon intertekstuaalisuudesta. Ainakin hän viljeli kyseistä sanaa enemmän, kuin minä viljelen minä-sanaa.

;) Marja Ritola, joka tekstit kirjoitti, teki kirjallisuustieteen gradun intertekstuaalisuudesta Rosan tarinoissa. Siitä se johtuu.
Kai Saarto

Leo

• Jäsen
« Vastaus #26 : 22.12.2003 klo 14:04:20 »
Intertekstuaalisuus?! Vähän liian hankalaa minulle... :P Viitsisikö joku selittää?

• Jäsen
« Vastaus #27 : 22.12.2003 klo 15:13:40 »
Intertekstuaalisuus, eli toisiin tarinoihin viittaaminen tarinassa. Eli sitä kun Hämähäkkimies sanoo "Tohtori Doom? Mitä hän täällä tekee, eivätkö Ihmeneloset hoitaneet häntä linnaan?" Se on sitä intertekstuaalisuutta, kai. Iso juttu tässä on se, että Rosa tekee sitä, mikä on enemmän tai vähemmän ennenkuulumatonta Disneysarjoissa.

Toivottavasti meni oikein.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #28 : 22.12.2003 klo 19:18:42 »
Kannattaa huomata että artikkelin jalkanootissa  ;D (footnote) mainitaan että kyse ei ollut tohtorinväitöskirjasta. Rosa ei vain ollut selvillä suomenkielisistä termeistä. Kysehän on pro gradusta.

Timo

Izzy

• Jäsen
  • iip
« Vastaus #29 : 27.12.2003 klo 16:01:51 »
Hienoista sanoista ja analyyseistä (haukotus?) huolimatta olisin edelleenkin ja ehdottomasti halunnut Rosan kirjoitelmat kokoelmaan. En jaksanut (viitsinyt) edes lukea kaikkia tohtoristekstejä, kiinnostus lopahti. Rosan tarinoiva tyyli on magneetinomaisesti vetänyt lukemaan jokaisen nippelitiedon murusenkin.

Avatarat vaikutti äkkiä kokoon kasatulta... Läpijuoksutarinalta. Olinkohan turhan kriittisellä tuulella joululahjaa lukiessani? ;D Mutta minulle kirjan kohokohta oli ja on Kolumbuksen kadonneet kartat. Ihanaa "säätämistä" historian yksityiskohtien kanssa.

Paino-ongelmia sai kyllä minutkin höröttämään ääneen ja lujaa kun luin sen Akkarista... :D
« Viimeksi muokattu: 27.12.2003 klo 16:02:25 kirjoittanut Izzy »