Kirjoittaja Aihe: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?  (Luettu 20270 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
Re: Supersankarigenren parhaat kuvittajat?
« Vastaus #30 : 19.04.2005 klo 15:02:36 »
Kuinka moni tykkäsi BWS:n eli Barry Windsor-Smithin jäljestä? Minä en.. Laattaa lennättivät myös sellaiset ihanat kuin Jae Leen X-factor (X-cutioner's Song) ja Walter Simonsonin X-factor (mm. Inferno). X-fanina pidän tietysti Byrne-Austin kaksikon aikaansaannoksista, ja uusista mm. Kubertin jälki miellyttää. Mutta loppujen lopuksi annan harvoin kuvituksen häiritä niin pitkään kun tarina on hyvä (ie. luen paljon kirjoja)..
t.Q

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #31 : 19.04.2005 klo 15:36:07 »
Kuinka moni tykkäsi BWS:n eli Barry Windsor-Smithin jäljestä? Minä en..

No mutta, mieshän piirsi sen klassisen Weapon-X:n, parhaan Marvel-sarjiksen ikuna! Loooov. Paljoa muuta en sitten ole tainnut Windsor-Smithiltä lukeakaan. Wepissä olen nähnyt muutamia ihan kivan näköisiä yksittäiskuvia.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #32 : 19.04.2005 klo 15:49:59 »
uusista mm. Kubertin jälki miellyttää.

Niin, siis kumman niistä?

No mutta, mieshän piirsi sen klassisen Weapon-X:n, parhaan Marvel-sarjiksen ikuna! Loooov. Paljoa muuta en sitten ole tainnut Windsor-Smithiltä lukeakaan.

BWS:n tyyliähän on kuvailtu prerafaeliittiseksi, mitä kuvausta käyttäisin sinunkin taiteestasi, jos vain tietäisin, mitä se oikeastaan tarkoittaa.

Joka tapauksessa veikkaisin, että sinua viehättäisivät BWS:n ja Chris Claremontin Elävä kuolema -tarinat, joissa Storm seikkailee romanttis-eksistentialistisissa tunnelmissa (Ryhmä-X 7-8/86, 5/87), ja lisäksi Weapon-X:n edeltäjä Wolverine: Haavoittunut susi (10/87).
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

q-mies

• Jäsen
  • The cut runs deep
« Vastaus #33 : 19.04.2005 klo 16:09:53 »
Weapon-X on hyvä tarina ja olen sen lukenut pariinkin kertaan ynnä kerännyt alkuperäiset MCP:t joissa se julkaistiin mutta piirustustyylistä en pidä ja minulle Elävät Kuolemat ovat semmoista visuaalista kauhua että alta pois. Jos BWS:n tyylistä pitää niin olihan niitä prerafaeliittisiä tarinoita vielä R-X 6/88:ssa jossa Malice riivaa Dazzlerin. On kaverilla omat sivunsakin, www.barrywindsor-smith.com. Muusta herran tuotannosta en tiedä kun ei kiinnosta..
t.Q

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #34 : 19.04.2005 klo 17:43:31 »
Tietenkin BWS:n varhaistuotanto mm. Kostajien ja Conanin parissa on myös suositeltavaa. Mutta kyllä olen miehen nykytuotannonkin suuri ihailija.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lurker

• Vieras
« Vastaus #35 : 19.04.2005 klo 18:15:54 »
Tietenkin BWS:n varhaistuotanto mm. Kostajien ja Conanin parissa on myös suositeltavaa. <snip>

Divarista tarttui hikisiin näppeihini Conan Barbaari 6 /1993 (jossa on varmasti yksi hurmeisimmista koskaan Suomessa julkaistuista kansikuvista). Siinä on pelkkää BWS:n taidetta 70-luvun alusta ja on se aika herkkua. Tosin Conanin kypärän sarvet ovat jotenkin hassun näköiset, vähän kuin ovenkahvat...

Keskiaukeamalla on vieläpä BWS:n Conan-juliste (ja latomovirheen takia peräti kahtena kappaleena).

JV

• Jäsen
« Vastaus #36 : 19.04.2005 klo 19:11:04 »
Kyllä minullakin pikkuskidinä oli totuttelemista BWS:n tyyliin Ryhmä-X:ssä, aikanaan myöhemmin vasta tajusin että hänhän on kuvittajana ihan ylivertainen suurimpaan osaan supersankaripiirtäjistä. Elävä kuolema I ja II on ihan loisteliasta kuvallisesti, ja tietty tarinallisestikin. Myöhempi tuotantonsa on minusta aika mielenkiinnotonta, hieman Valiant-sarjoja selaillut...

Monasti suuret suosikit löytyy alkuinhon myötä. Inhoreaktio on ainakin osoitus siitä, että sen kohteessa on jotain kiinnostavaa - nyt puhun tietysti ihan omanlaisestaan inhosta... mutta tuo on tapahtunut lukemattomia kertoja kuvantekijöiden ja musiikintekijöiden suhteen...

rmaki

• Vieras
« Vastaus #37 : 21.04.2005 klo 09:33:37 »
BWS taitaa olla hidas piirtäjä, koska ei ole tainnut kuukausittaista sarjaa piirtää sitten alkupään Conaneiden.

Kyllä BWS ihan tuottelias on, enimmäkseen vaan on tehnyt Conanin jälkeen yksittäisiä kuvituksia. DC/Vertigolle sillä on ollut kehitteillä "Monster"-niminen alppari jo vissiin liki 10 vuotta, mutta hidas tahti saattaa johtua pienestä viiraamisesta äijän päässä, sen kun pitää välillä jutella alieneille ynnä muuta mukavaa. Jos asia kiinnostaa, suosittelen lukemaan BWS:n mahtiteosta "Opus". Loistavia kuvia ja aivan kahjoa tekstiä.
Kun nyt tulin kirjoittaneeksi, sanonpa vielä omatkin supersankaripiirtäjäsuosikkini (tai ainakin pari): Michael Golden, Alan Davis, Gene Colan, Jason Pearson, Kevin Maguire, Jose-Luis Garcia Lopez (aivan ehdoton), Neal Adams, Irv Novick, Keith Giffen, Steve Ditko, Carmine Infantino (60-luvun kama), Gil Kane... ja ihan ykkösenä Marshall Rogers!
Rmäki

Maso

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #38 : 22.04.2005 klo 09:52:58 »
Ei oikeastaan uusia ehdotuksia...
Omat suosikkini:
Frank Miller (nimim. 5 Dark Knight Returnsia hyllyssä)
Bill Sienkiewicz (nimim. 4 Elektra Assassinia hyllyssä)
Alex Maleev (Veltinkin mainitsema) ja David Mack (nimim. Daredevil fani -70)
Sam Kieth ja P. Craig Russell (vähemmän supersankaria tosin)
Michael Gaydos oli myös hyvä Bendisin Aliaksessa
Mike Mignola
ja tietysti John Byrne teki vaikutuksen reilut 20 vuotta sitten (ei tee enää)

Lurker

• Vieras
« Vastaus #39 : 22.04.2005 klo 10:48:34 »
BWS:n tyylinen, mutta ehkä vieläkin "taiteellisempi" piirtäjä, on P Craig Russell, jonka Elric-sarjakuviin silloin joskus nyrjähdin totaalisesti. 

Russellilla selvästi tunnistettava,  melkein barokkisen rikas tyyli ja hän on osaa piirtää kasvojen ilmeitä paremmin kuin kukaan muu sarjakuvataiteilja...

Marvelille hän on piirtänyt tri Outoa ja Vertigolle Fablesia.

Nyttemmin hän on tainnut tehdä Oscar Wilden tarinoihin perustuvia sarjakuvia Kuvitetut klassikot -tyyliin.

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Vastaus #40 : 22.04.2005 klo 10:57:42 »
Ainoa kosketukseni Russelliin tähän mennessä taitavat olla hänen tussaamansa Rick Leonardin Ryhmä-X:t. Nyt Dark Horse on julkaisemassa Russellin piirtämän Conan-minisarjan: http://www.darkhorse.com/profile/preview.php?theid=10-594

Piirrosjälki on kaunista, mutta Conan näyttää ehkä vähän liian söpöltä... Tilauksessa on joka tapauksessa.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Lurker

• Vieras
« Vastaus #41 : 22.04.2005 klo 11:03:48 »
<snip>Piirrosjälki on kaunista, mutta Conan näyttää ehkä vähän liian söpöltä... Tilauksessa on joka tapauksessa.

Ei barbaarimme ainakaan kansikuvassa kovin söpöltä vaikuttanut... mutta oikeassa olet. Kun tajusin klikata kantta, pääsin selaamaan sivuja ja Conan tosiaankin muistuttaa vähän Viidakkokirjan Mowglia (jota Russell on piirtänyt). Mahtaneeko tarina sijoittua Conanin nuoruusvuosiin.
http://www.darkhorse.com/profile/preview.php?theid=10-594&p=3

Ehkä tästä tulee uusi trendi, söpömpi ja pehmeämpi Conan (Fab 5 on varmaan päässyt stailaamaan...)

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #42 : 04.05.2005 klo 21:27:17 »
Eikö kukaan minun lisäkseni pidä Rick Leonardista, joka yhdistettynä Al Williamsoniin sai parhaimmillaan vetävää jälkeä Suomessakin nähdyissä Hämis 2099 -seikkailuissa?

Moni piirtäjä/tussaajapari saa mahtavaa jälkeä nimenomaan yhdessä. Vastaavasti yhdistettynä vääriin piirtäjiin, tussaaja saa pahimmillaan kammottavaa jälkeä aikaan. Jälkimmäisestä toimii esimerkkinä Dan Green, jonka jälki Marc Silvestrin parina miellytti kovasti enemmän kuin kenenkään muun parina.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #43 : 04.05.2005 klo 21:40:20 »
Kyllä ainakin minä tykkäsin Leonardi/Williamsonin tekeleistä. Williamsonin tussaukset yleensäkin ovat olleet mainoita ja harmittaa, että Al ei sitten tussannutkaan Byrnen Wolverine-tarinoita, vaan tussaajaksi tuli Janson. Ekassa jaksossahan on yksi ruutu Williamsonin koetussaama ja se näyttää oikein upealta.
Mun silmään Dan Green on ollut mukavan neutraali tussaaja. Tussauksen alta näkyy erittäin selvästi lyijykynäilijä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Tatu Junni

• Jäsen
« Vastaus #44 : 04.05.2005 klo 21:43:37 »
Eikö kukaan minun lisäkseni pidä Rick Leonardista, joka yhdistettynä Al Williamsoniin sai parhaimmillaan vetävää jälkeä Suomessakin nähdyissä Hämis 2099 -seikkailuissa?

Kyllä pitää. Itse olen vuoden -86 Hämiksestä lähtien nauttinut herran tuotannosta - toisaalta olen aina ollut supersankariskenen hyljeksittyjen kuvittajien puolella. Esimerkiksi edellä parjatun Jae Leen tuotokset lukeutuvat suosikkeihini, vaikka yleisesti ottaen harva suostuu koskemaan niihin edes pitkällä kepillä.

Hämis 2099 on muuten yksi niistä harvoista oikeasti tasokkaista sarjoista, joita Marvel sai 90-luvulla aikaan. Sääli, että homma levisi käsiin loppupuolella melko pahasti. Saas nähdä, odottaako sama kohtalo nyt vallalla olevaa, hieman vastaavaa, Ultimate-buumia...