Kirjoittaja Aihe: Agentti X9  (Luettu 116862 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mara

• Jäsen
Vs: Agentti X9
« Vastaus #285 : 08.07.2010 klo 00:14:17 »
Hyvä lehti jälleen. Kansi on kyllä aika järkyttävä. Liekö Modestyn pää kopioitu kylmästi, kun se ei tunnu sopivan kuvaan ollenkaan?

En ole oikein varma näistä jatkosarjoista, pääsyynä se, että en ole lukenut tällaisia sarjakuvia paljoakaan. 100 bullets ja Torpedo 1936 saavat minun puolestani jatkaa. Molemmat ovat hyviä sarjoja. Mutta eikö sitä Agentti Äx-Ysiäkin pitäisi näkyä joskus? Sarja on minulle tuiki tuntematon, joten kiinnostaisi nähdä joskus sitäkin.

EDIT: Tämä olisi kyllä hyvä lehti tilattavaksi. Tilaan heti jos kansipaperista tehdään vahvempaa. Nykyinen on vähän turhan heikkoa. Se taittuu ja vettyy liian herkästi. Tosin hifistelen ehkä hieman liikaa paperiasioissa. Ihan kohtuu-hyvä on näinkin.
« Viimeksi muokattu: 08.07.2010 klo 00:20:26 kirjoittanut Mara »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #286 : 08.07.2010 klo 10:42:03 »
Mutta eikö sitä Agentti Äx-Ysiäkin pitäisi näkyä joskus? Sarja on minulle tuiki tuntematon, joten kiinnostaisi nähdä joskus sitäkin.
Vanhoissa X9-lehdissä hahmon seikkailuja nähtiin mm. Al Williamsonin ja Repetton (Tex Willer) piirtämänä. Jalava on julkaissut yhden (nykyään harvinaisen) albumin alkuperäistä Hammet (eiks se ollu kirjoittaja) ja Alex Raymondin X9:ää. Itse haluaisin nähdä nimenomaan tätä viimeksi mainittua. Miksiköhän sitä ei ole julkaistu?
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #287 : 08.07.2010 klo 15:21:03 »
Miksiköhän sitä ei ole julkaistu?

Olisikohan syynä se, että 30-luvun AX9-stripit ovat ympäristöltään pahasti vanhentuneita? Sen sijaan 60- ja 70-luvun Williamsoneista ei aina huomaa niiden ikää. Ehkä lehden ruotsalaisen toimituksen ja monien tämän päivän lukijoiden mielestä strippisarjat myös ovat rajoittuneen näköisiä.

Itse lukisin klassisia vanhoja strippejä, jos mukana on tausta-artikkeli.

Repettoa pidän nukuttavan tasapaksuna taiteilijana; elävyys puuttuu. Hän muuten piirsi Corrigania strippiformaattiin, vaikka sitä ei julkaistu strippeinä. Jos Corrigania julkaistaan, upouusi Mike Manleyn tekemä Agentti Corrigan olisi piirretty vapaammin lehden sivupohjalle.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #288 : 08.07.2010 klo 15:24:20 »
Ohessa numero kolmosen kansi. Arvioikoon sitä jokainen itse.

Tässä perusteet, miksi kansi häiritsee minua:

Modestyn kasvot on tussattu paljon ohuemmalla viivalla kuin kuvan muut osat. Tämä tuo epäharmoniaa. Olen Maran kanssa aivan samaa mieltä.

Tussaus on liian paksua.

Roiston vasen käsi on etenkin peukalon alta epämuodostunut.

Miehen ja Modestyn korvat ovat liian pienet.

Tähti iskun merkkinä on tyylitön, liian sarjakuvamainen kanteen. Harvoin tällaista on tehty.

Modestyn pohje on suhteettoman suuri ja kengänpohja liian pieni.

Revolveri on kuvattu tylsästi sivulta ikään kuin se poseeraisi lukijalle lentäessään ilmassa. Elävämpää olisi, jos se näkyisi kolmiulotteisesti.

Kaikkiaan minulle tulee kannesta vaikutelma, että taiteilija on epävarma piirtäjä, vaikka hän ei toki välttämättä ole.

Pidän kannessa Gabrielin näköisyydestä ja seikkailun suomenkielisestä logosta, joka jäljittelee taitavasti englanninkielistä.

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #289 : 08.07.2010 klo 21:41:23 »
Ei niitä ole edes koskaan julkaistu ruotsalaisessa X9:ssäkään.

Kyllä ruotsinkielisen Wikipedian mukaan kaksi Hammettin ja Raymondin tekemää AX-9-seikkailua on nähty AX9:ssä 2000-luvun alussa. Todennäköisesti strippejä oli muokattu.

http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Agent_X9_(serie)

EDIT:
Mitä ihmettä, linkki on tyhjä. Informaatio taisi olla vain välimuistissa. No, myös täällä näkyvät ne Raymondin kaksi seikkailua:

http://www.ing.umu.se/~me00aen/agentx9.html
« Viimeksi muokattu: 08.07.2010 klo 21:53:00 kirjoittanut Satunnainen kävijä »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #290 : 08.07.2010 klo 22:32:42 »
Niin, tai sitten ei ole ollut saatavilla kunnon painomateriaalia muista jaksoista, ainakaan ennen digikautta. Sellaisenkin koostaminen maksaa, ja jos kysyntä ei ole ollut kummoista... toisaalta, nythän on aivan viime aikoina alkanut ilmestyä järeitä kokoelmakirjasarjoja 1930-luvun sarjoista. Samalla vaivalla skannaa sekä putsaa sitten koko sarjakuvasivun.

Minulla on jossain arkistoissani Jalavan julkaisua vastaava jenkkialbumi X-9ää, mutta eipä edes Dashell Hammettin mukanaolo näistä jutuista ylivertaisia klassikkodekkareita tee, enemmän kuriositeettikamaa on Corriganin alkutaival samoin kuin mm. Mike Hammerin sarjakuvaversio. 
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #291 : 09.07.2010 klo 21:38:22 »
Kolmosnumeron taiteilijan kunniaksi on sanottava, että hän on piirtänyt aktiivisen Modestyn. Viime vuosina Romero on tehnyt ruotsalaisiin lehtiin monia kansia, joissa Modesty on avuton. Hänen taiteensa taso on muutenkin heikentynyt.

Uusimmassa ruotsalaisessa lehdessä on mielestäni hieno kansi vierailevalta taiteilijalta. Ja Modesty peittää X9-tekstin kuin vertauskuvana vallanvaihdoksesta. :)

http://agent-x9.blogspot.com/2010/07/snyggaste-omslaget-ever.html

Wladislaw

• Jäsen
« Vastaus #292 : 26.07.2010 klo 12:59:05 »
Minulla on englanninkielinen albumi joltain oudolta kustantajalta, johon on koottu muistaakseni kaikki Raymondin ja Hammettin X-9:t, eikä niitä kovin montaa ole. Lisänä taisi olla yksi Raymondin piirtämä ja Leslie Charteriksen kirjoittama jakso.

Mitään elämää suurempaa kerrontaa eivät minusta ole. Painojälki oli myös aika kulahtanutta tässä kokoelmassa. Tällä sivustolla se on toinen ylhäältä: http://www.genordell.com/stores/blackhat/Hammett2.htm

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #293 : 18.08.2010 klo 17:39:38 »
Taas on Agentti X9 lehtipisteissä.

Modestyn "Mr Sun" on Holdawayn taattua laatua. Käsikirjoitukseltaan se ei ole suosikkejani.

Täytesarja Gillin ja Repetton Corrigan on karsean huono: täynnä epäloogisia käänteitä ja murhaamista. Parempia juttuja pitäisi valita, kun kerran valinnanvaraa on! Minulla tulee valitettavasti mieleen 80- ja 90-luvun AX9:ien heikoimmat, ne tynnyrinpohjalta kaavitut sarjat. Corrigan on sama sarja kuin vastaavassa ruotsalaisessa lehdessä 11/09, josta puhuin aiemmin tässä ketjussa. Hieman lisää viitseliäisyyttä ja laatua suomalaisiin valintoihin jatkossa, jookos?

OM

• Jäsen
« Vastaus #294 : 18.08.2010 klo 18:10:56 »

Jokohan uusi IDV:n kustantama Secret Agent ala Al Williamson on ilmestynyt? Jos joku teistä tilaa, kertokaa sitten, millainen on paino jälki, paperin laatu jne.

Kiitos jos joku vaivautuu. Ehkä satunnainen kävijä ostaa ensimmäisenä....??????
« Viimeksi muokattu: 18.08.2010 klo 18:48:49 kirjoittanut Orjan May »

Jarkko Sikiö

• Valvoja
« Vastaus #295 : 19.08.2010 klo 17:37:59 »
Lehtihyllyillä olevasta lehdestä puuttuvat molemmat sarjat, jotka minua kiinnostaisivat: 100 Bullets ja Torpedo 1936.

Iänikuiset Modestyt ja Corriganit jäävät armotta hyllyyn.

Nikopol

• Jäsen
« Vastaus #296 : 19.08.2010 klo 22:07:51 »
Taas on Agentti X9 lehtipisteissä.

Modestyn "Mr Sun" on Holdawayn taattua laatua. Käsikirjoitukseltaan se ei ole suosikkejani.

Täytesarja Gillin ja Repetton Corrigan on karsean huono: täynnä epäloogisia käänteitä ja murhaamista. Parempia juttuja pitäisi valita, kun kerran valinnanvaraa on! Minulla tulee valitettavasti mieleen 80- ja 90-luvun AX9:ien heikoimmat, ne tynnyrinpohjalta kaavitut sarjat. Corrigan on sama sarja kuin vastaavassa ruotsalaisessa lehdessä 11/09, josta puhuin aiemmin tässä ketjussa. Hieman lisää viitseliäisyyttä ja laatua suomalaisiin valintoihin jatkossa, jookos?

Joo, eipä paljoa lupaa sarjakuvan tulevaisuuden suhteen jos tätä paskaa aletaan jo neljännessä numerossa käyttämään. Saisivat painua unholan suohon tällaiset kehnot täytesarjakuvat. Ei näillä ainakaan myyntilukuja nosteta se on varma.

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #297 : 20.08.2010 klo 12:23:59 »
Lehtihyllyillä olevasta lehdestä puuttuvat molemmat sarjat, jotka minua kiinnostaisivat: 100 Bullets ja Torpedo 1936.

Onko tätä torpedoa jo jossain osassa nähty?
"Tex-tieteen yli-morisco"

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #298 : 20.08.2010 klo 12:33:21 »
Eikös sitä yksi lyhykäinen jakso ollut. Oisko ollu kakkosnumerossa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Sampsa Kuukasjärvi

• Toimittaja
  • *
« Vastaus #299 : 20.08.2010 klo 13:47:43 »
Janne: varmaan luit taannoin Jiksin Jordi Bernet -esittelyn: http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=1424. Hän kirjoitti sen juuri siksi, koska yksi Torpedo-jakso oli ilmestynyt Agentti X9:ssä (tosiaan numerossa 2).

Iänikuiset Modestyt ja Corriganit jäävät armotta hyllyyn.

Muista silti, Jiksi, että Modestyä julkaistaan taiteen osalta tarkasti vasta nyt ensimmäisen kerran. Se antaa lisäarvoa uusinnoille, niin kuin Antti Marttinen sanoo palstalla.

Corrigan kyllä oli aivan turhaa ruotsalaisten seuraamista, sillä harva nostalgikkokaan haluaa lukea yhden tähden roskaa. Sen tilalla olisi saanut olla vaikkapa kaksi Torpedo-jaksoa ja toimituksellista aineistoa.