Äänestys

Eli montako sarjakuvaa sinulla on ?

1-50
9 (4.2%)
50-100
11 (5.2%)
100-300
23 (10.8%)
300-500
28 (13.1%)
>750
17 (8%)
750-1000
19 (8.9%)
>2000
27 (12.7%)
2000-5000
35 (16.4%)
5000-10000
25 (11.7%)
10000-20000
14 (6.6%)
20000-50000
3 (1.4%)
<50000
2 (0.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 185

Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvakokoelmasi  (Luettu 140934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Vs: Sarjakuvakokoelmasi
« Vastaus #30 : 12.08.2003 klo 14:15:13 »
Ei vaan
 oppimateriaaliin tulee, niin eikös Dave McKean sanonut aikoinaan, että sarjakuvan piirtämistä ei tule opetella muista sarjakuvista. Sarjakuvia varten pitää tutkia kuvataidetta paljon laajemmin. Joskus varsinkin

Lisättäköön myös listaan kirjallisuus ja kirjoittaminen jos on tämmöinen kirjoittaja joka joutuu olosuhteiden pakossa kuvittamaan omia juttuja. Mutta jos ei nähnyt yhtään sarjakuvaa niiden piirtäminen on aika vaikeaa tai jos on nähnyt vain yhden tyylin / genren jne sarjakuvia niin voi olla että helpommin sortuu kopiointiin. Ja jos hyllyistäni olisi enemmän kuin yksi hylly piirtämisteoriaa, sarjakuva teoriaa jne niin kai minun tätäkin kokoelmaa pitäisi jotenkin selitellä.

jenkkiläisissä tusinasupersankarijutuissa näkee, että taiteilija on hakenut oppinsa pelkästään Kirbyä, Byrneä ja Farlanea lukien... No joo, mutta eikös sarjakuvan

No eikös se 'ainoa' sarjakuvan teosta kertova kirja ollut juuri Kirbyn 60 luvulla tekemä näin teet sarjakuvia Marvelin tavalla.  Ja en tiedä miten paljon Marvel on noita tusinasupersankaripiirtäjiään piirtämään Kirby tyylillä.

tekemisessäkin parasta ole se hetki kun pääsee ihailemaan valmista työtä (lue: Lukemaan omaa juttua  :D) ?

Ehkä tämä on tavoite, mutta joka kerta kun katsoo jotain tekelettään niin huono olo ja tarve yrittää tehdä jatkossa jotain parempaa.

Ja jokaisella juopolla on syynsä. Minä yritän vedota siihen että yritän tehdä sarjakuvaa. Itse asiassa tuo eka lause taitaa olla lainaus jostain mitä Wolverine on joskus sanonut.  :(

Tämä alkaa kuitenkin eksyä aiheesta.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #31 : 12.08.2003 klo 14:25:34 »
Se on vain niin surullista, kun nelikymppinen kaveri tajuaa aiemman elämänsä koostuvan muiden tallentamista kokemuksista, jotka mahtuvat muutamaan hyllymetrilliseen sarjakuvia, camp-hengessä hankittuja vinyylejä, b-luokan elokuvia ja naapurin Pentin koiran Mopen retuuttamia pop-leluja - siinä kämppäkin haisee hiirenkuselle.

toki se on surullista, mutta joku voi pelata golfia, omistaa asuntovaunun ja käydä Unkarissa katsomassa formulakisoja - ja se se vasta on surullista. mutta miksi näihin tyyppeihin ei kohdisteta samanlaista säälinsekaista paheksuntaa? tämä on aina ihmetyttänyt
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

Ilja Rautsi

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #32 : 12.08.2003 klo 16:06:14 »
Vastaus tuohon löytyy toisaalta täällä foorumilla, sarjakuvat ovat näes lapsille eikä aikuisten miesten pitäisi niihin tuhlata aikaansa.
"I'd prefer not to be reminded of his continued existence, frankly. If he's hit by a bus--let me know so I can go piss on his grave--otherwise, give it a rest."

-Erik Larsen Rob Liefeldista

tomu

• Jäsen
  • the book is good but misunderstood
« Vastaus #33 : 12.08.2003 klo 18:03:30 »

Jumalauta kannattaa lukea enemmän Crumpia, ennen kuin ryhtyy puhumaan hukkaan heitetystä elämästä sarjakuvien parissa.

Ennen kuin räjäytän Ruutujätkän suusta lian pois, totean että aiempi sisälsi yhtä lailla itseironiaa kuin totuudensiemenen - vastaavaa rojua löytyy kyllä parikymmentä metriä itseltänikin.

Crumpia ei ole tullut luettua, Crumbia kylläkin ihan riittämiin.

Asses of smart unite! ... ja tarkastakaa Rusty ulos!

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #34 : 13.08.2003 klo 08:42:54 »
Jos asioita tarkastelee ihan kiihkottomasti, niin totuus on että meidänlaisemme hamsterit ovat juuri niitä materialistisia paskiaisia, jotka tätä maailmaa pyörittävät. Lehdet voisi lukea kirjastossakin, tai ostaa ja pistää sitten kiertoon, muidenkin iloksi. Mutta ei. Kaikki pitää omistaa ja sitä pitää vielä ihaillakin päivät läpeensä sohvalla makoillen ja kirjahyllyään tuijotellen.

Totuus on myös se että ellei meitä olisi. Eläisi sarjakuvia piirtämällä ja käsikirjoittamalla harmillisen pieni joukko ihmisiä, jotka piirtäisiävät koko perheelle soveltuvia hymyn kasvoille nostattavia, pikkuhauskoja sarjakuvastrippejä paikallislehtiin.

Tunnustan että olen ylpeä kokoelmastani. Vaimo sitä sarjakuvamäärää ei ymmärrä, mutta ymmärtää kyllä haluttomuuteni ajaa asuntovaunulla golfkentälle ja Unkariin formolakisoihin.

kaiken tämän paatoksen ja "mun peniksenjatkeeni on suurempi kun sun peniksenjatkeesi" keskustelun päälle on pakko listata omia sarjakuviaan, että vuosien työ ja tuhlattu omaisuus eivät menisi hukkaan ja että ainakin joku tulisi omaisuudestani kateelliseksi.

(no perse. Koneeni kaatuu. en ... ehdi...yhää)

Ruutujätkä

• jauhaja
  • Jäsen
« Vastaus #35 : 13.08.2003 klo 11:28:24 »

Ennen kuin räjäytän Ruutujätkän suusta lian pois, totean että aiempi sisälsi yhtä lailla itseironiaa kuin totuudensiemenen - vastaavaa rojua löytyy kyllä parikymmentä metriä itseltänikin.

Crumpia ei ole tullut luettua, Crumbia kylläkin ihan riittämiin.

Asses of smart unite! ... ja tarkastakaa Rusty ulos!

Huu... Iisisti Tomu, hiffasin kyllä ton itseironian (ei kai helvetti täällä foorumilla muita olekaan kuin kusen keskellä istuvia sarjakuvanörttejä, sinäää ja miinäää) Heitin vaan skenarion siitä, ettei loppujen lopuksi epäsosiaalinen elämä sarjakuvien parissa ole sen kummoisempi juttu...
Ja mitä tohon Crumbiin (kukas muuten tää Crump on? Hitto, ostin tään albumin vasta mustamäen torilta ;D), niin sori, en tarkoittanut sitä tyyliin, "että lue tätä, ennen kuin tuut mulle..." Vaan viittaan siihen kun Crumb tilittää nykynuorison musiikkimausta ja hakeutuu vanhan savikiekkokokoelmansa pariin. Siinähän setä Ropert näyttää osuvasti kuinka säällittävää touhua hamstraus ja keräily loppujen lopuksi on...
Ja sitä paitsi jos olisin jääkiekon pelaaja NHL:ssä, niin arvatkaapa minkälaisen sarjiskokoelman niillä liksoilla hommaisin!
Musta Jurpop pukee tossa ton asian aika hyvin sanoiksi. On melkein muuten tässä mielessä jopa sääli, että nykyään mimmitkin lukevat sarjakuvia... Nykyajan runopojat ja sarjisnörtit pääsevät aivan liian helpolla. Ajatelkaa jos murrosiän katkeruudet katoavat, onko tulevaisuudessa Kemin kilpailutyöt pelkkää pupu tupunaa ?(kaikki kunnia pupulle!)  :P  
Mutta itse en muuten levyjen, enkä sarjakuvienkaan suhteen jaksa enää olla niin tarkka. En toki erehdy lainaamaan niitä kenellekään, mutta eipä jaksa enää itkeäkään jos vaikkapa Batman 5/90 -lehdykän päälle vahingossa  murolautanen kaatuukin. Harmitella korkeintaan...
« Viimeksi muokattu: 13.08.2003 klo 11:28:58 kirjoittanut Ruutujätkä »
Minulla on kädet, miksi minä en ohjaa tätä laivaa?

Blackwing

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #36 : 14.08.2003 klo 19:17:10 »
Ai, että on helppoa! Missä?! Ei mun (sarjakuva)harrastukset ole tehneet elämääni ainakaan helpommaksi.

Mutta kokoelmasta:
Suomeksi:
Vuodesta 1986 lähes tulkoon kaikki supersankari tai fantasia aiheiset sarjikset, kuten Ryhmä-X, Mega-Marvel, Hämis, Conan, Magic Fantasy, Sandman, Batman, Teräsmies, Action Force...

Vuodesta 1988 olen ostellut englanninkielisiä sarjiksia, lähinnä Marvelilita ja DC:lta, kuten Avengers (numerosta 290 lähtien kaikki ja satunnaisia numeroita sitä ennen ja TPB:jä), Excalibur, Quasar, Titans jne.

Yksi kokonainen kirjahylly täynnä pinottuja sarjiksia. Useita tuhansia lehtiä joka tapauksessa.
Mies hakee työpaikkaa. Haastattelija kysyy:
- Ymmärrättekö hyvin suusanalliset ohjeet ja osaatteko lukea ja kirjoittaa?
- Minä olen filosofian maisteri.
- Siitä nyt viis. Tahdon kuitenkin vielä lisäksi tietää, osaatteko te siis lukea ja kirjoittaa.

Esa

• Jäsen
« Vastaus #37 : 15.08.2003 klo 09:15:23 »
Mä en ainakaan omista elämääni sarjakuville. Mä vaan luen ja keräilen niitä koska se on kivaa. Ja tällä hetkellä elämästäni 90% omistan kavereille ja jalkapallolle. Ei missään pidä alkaa liioitella :)

Kookos

• Jäsen
« Vastaus #38 : 26.08.2003 klo 21:09:49 »
no niin, nyt menette ja myytte kaiken tuon roskan pois, hankitte sydänkäpysen ja oikean elämän.

Meitsi muuten löysi sarjakuvat uudestaan vasta tuon vaimon tultua kuvioihin. Sillä oli tapana heitellä jotain kuolemattomia annkalainauksia Barksilta tai 80-luvun lopun taskareista. Sitten ruvettiin molemmat lukemaan uudelleen ankkoja ja nyt menee taas jo monenlainen muukin sarjakuva. Kun vaan olisi hyllytilaa ja käshiä kokoelman laajentamiseen... Nykyään ei voi oikein brassailla kuin täydellisellä Tintti-kokoelmalla, muut on enemmän tai vähemmän sekalaista kamaa jossain lapsuudenkodin vintillä. Taskareita keräsin nappulana siihen malliin että ensimmäiset 150 varmaan löytyisi, olisihan siinä vähän pohjaa ostaa nämä toiset sen jälkeen ilmestyneet mokomat...
Kai Saarto

TT

• Jäsen
« Vastaus #39 : 09.09.2003 klo 16:33:51 »
Rupesin keräämään -85 pääasiassa Marveleita ja Akuja.

Hämähäkkimies (kaikki)
Ryhmä-X (kaikki)
Marvel/Mega-Marvel/Mega (kaikki)
Sarjakuvalehti (90-luvun, kaikki)
Ihmeneloset (kaikki)
Diabolik (kaikki)
Spawn (kaikki)
John Carter (kaikki)
Aku Ankka 1978 lähtien kaikki
AA Taskukirjat 1-100

+ Englanninkielisiä Marveleita, eri albumeita, pokkareita ja lehtiä. Koko kokoelma yht. vähän päälle 3000 nidettä.

Kiva huomata, että muitakin keräilijöitä löytyy. Aina joskus kun on joutunut perhe- ja kaveripiirissä pienen hämmästelyn kohteeksi.

Sitä hämmästelin, että kaikki eivät ole tehneet listausta. Kyllähän se kannattaa tehdä ja toimittaa vakuutusyhtiöön, niin helpommalla saa edes jonkinlaisen korvauksen kotivakuutuksesta esim. tulipalon sattuessa.

mikko jylhä

• Vieras
« Vastaus #40 : 09.09.2003 klo 16:58:13 »
mulla ei oo kokoelmaa, mulla on kirjasto.

Tällä hetkellä se kirjasto on jemmattuna kaverin kämpälle hyllyyn ja sängyn alle. Olen huomannut pärjääväni kohtuullisen hyvin ilmankin. Ehkä niistä voisi osan myydä pois?
Jonkunlainen karsiminen olisi siinäkin mielessä paikallaan, että melkein puolet lehdistä on Fennican postimyynnistä teininä tilattua kahdenmarkan alennuspaskaa.
Toisaalta Spore Whores jaksaa kyllä riemastuttaa joka kerta kun se käteen osuu...

Palonen

• Jäsen
  • Uskonto on vaara
« Vastaus #41 : 10.09.2003 klo 13:56:14 »
Mutta on se omalla tavalla pelottavaa, että vaikka joku tommonen naisen kaltainen otus nurkissa onkin ja pesee pyykin, alkaa se jossain vaiheessa toistelemaan samoja asioita kuin äiti jo viistoista vuotta sitten: "Ja taas lisää sarjakuvia, exä koskaan kyllästy?" ja silti tulee Kaisan suusta lause "Aikukiva, uusi Luupäät" tai "Ja taas Tavastialle, exä koskaan aikuistu?" ja silti lähtee mukaan.

Ei nainen elämää tee, ei formulat, ei kultaset noutajat. Eikä kaltaiseni sarjakuvafriikit sitä elämää tartte, meillä on sarjakuvat.

Mutta mix Kaisa haluaisi, että kävisin joka vit.... ainoan lehteni läpi ja tomuttaisin ne, se on mun käsityskykyni ulkopuolella. Onhan se hienoo ottaa hyllystä lehti, puhaltaa siitä pölyt ennen lukemista ja kuitenkin tukehtua. Siivous on homoilua, pahat hajut ja lika romattista.

Asral

• Jäsen
  • Snikt!
« Vastaus #42 : 17.10.2003 klo 17:56:10 »
Minultakin löytyy hirveä määrä,  mutta yritänpä nyt tiivistyttää;

Aku Ankka

Aku Ankka -lehdet vuodesta 1993
Aku Ankan Juhlasarjat 1-10
Sammon salaisuus ja muita Don Rosan parhaita
Temppeliritarien kätketty kruunu ja muita...
Aku  Ankan näköispainos 1955

Star Wars

Avaruuden rosvot
Empire: Petos
Musta keisari 1-3/3
Musta keisari II 3/3
Imperiumin varjot 2/3
Jedin paluu
Jedi vs. Sith
Republic: Kloonisodat
Tales of the  Jedi: Golden age of the Sith
X-wing: Blood and honor
Kaikki Yhtyneiden Kuvalehtien Suomessa julkaisemat

Karvinen

Paksu Karvinen 5
Tavaton kissa
Juhlatuulella
Kerro, kerro kuvastin...
Sekalaisesti lehtien numeroita

Muita

Lassi ja Leevi: Juhlakirja 4 & 7
X-men 1/2003- sekä hajanaisia
DragonBall 1-4
Ranma 1
Aku Anka taskukirjat 202-239 sekä läjä hajanaisia
Lähes kaikki Tintit
Hey, look. It's a three-headed monkey!

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #43 : 17.10.2003 klo 23:38:35 »
Joops, on tässä puolitoista vuosikymmentä tullut tavaraa keräiltyä ja listojen mukaan sitä on kertynyt reilun 3800 julkaisun verran.

Disney-kamaa:
-n. 90% Aku Ankoista vuodesta 1972 lähtien
-vuodet 1952-1961 näköispainoksina
-Aku Ankan taskukirjat & Roope-sedät kaikki
Aku Ankan parhaat+muut saman tyyliset albumit pitäisi olla lähes kaikki
-isot ja pienemmät kovakantiset kirjat
-Päivästä päivään, Kuukauden sarjisekstra, Ankronikka, Dekkaripokkarit, Mikki Hiiren kulta-aika, Taikaviitta, Witch löytyy kaikki
-sekalaista kamaa yllin kyllin

Muita sarjakuvalehtiä:
-Conanit vuodesta -84 lähtien+kolme 70-luvun isoa numeroa
-kaikki Daredevil-lehdet
-lähes kaikki Batmant 1988-1992 +spesiaaleja
-Thriller&Kalma -sarjat
-Tapiirit vuoteen -89
-Magic Fantasy
-Turtles vuoteen -94
-ja sekalaista horinaa yllin kyllin

Albumit:
-Aidan takaa, Lassi ja Leevi, Turvatarha kaikki
-suuria määriä Maseja, Haraldeja ja Tenavia
-Ahmed Ahne, Asterix, Lucky Luke, Rantanplan, Um-pah-pah, Iso Knut kaikki
-Valerian puuttuu 2 (voi näitä hintoja!), Ankardo puuttuu yksi (voi voi näitä hintoja!)
-Aarne Ankka, Alef-Thau, Aliens, Dragon Ball, Filemon, Friikkilän veljekset, Halo Jones, Hard Boiled, Hunt Emersonia, Tilsaa, Judge Dredd&Anderson, Luupäät, Natasa, Peter Pan, Peter Pank, Petri Hiltusen albumeita, Sin City löytyy kokonaan tai lähes kokonaan
-vielä satakunta sekalaisempaa viritystä

Vieraat kielet
-kaikki Calvin&Hobbes -kokoelmat
-vino pino Farsideja
-Sandman lisukkeineen
-joukko Batman-kokoelmia
-Elfquest 6. osaan asti
-Oh My Goddess & Nausicaä mangana
-Don Rosan kokoelmat
-sekalaista TBP (Miller, Moore, Talbot...)
-Donald Duck Adventures 40 kpl
-saksaksi ja italiaksi Disney-sarjakuvaa

Ja tilaongelmat ovat jatkuvia, vaikka kokoelma on jaettu vanhempieni ja solukämppäni välillä. Mutta aina pitää saada lisää. Seuraavaksi kirjamessuilla.  ;D

211163

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #44 : 20.10.2003 klo 12:47:32 »
Kappaleittain ei taida tulla laskettua, mutta hyllymetreinä reippaasti yli 20.