Kiitos tiedosta! Eli siis nuo on osa jostain pelistä tai vastaavasta? Muistatko, olivatko nuo erikseen myynnissä vai oliko kyseessä esim. jonkin lehden liite? En oo itse aiemmin noihin törmännyt eikä muistissa ole myöskään mainosta ko. korteista/pelistä. Luulisi, että tuommoista olisi jossakin lehdessä markkinoitu.
Minulla ei ole mitään hajua alkuperästä. En edes ole varma olivatko kortit ja koottava linnake samassa pakkauksessa, mutta sain ne yhtä aikaa. Tuo korttipeli on niin yksinkertainen, että se saattoi olla suomalaistenkin tekoa. Joka tapauksessa kummatkin olivat alun perin askarreltavilla arkeilla. Sanoisin, että ne olivat 70-luvun puolivälistä. Olisiko suomalaisena kustantajana ollut sama kuin sarjakuvissa eli Sanoma, koska nuo olivat paperisia?
Kortit tosiaan revittiin tai leikattiin itse. Samoin korttien kotelo taiteltiin ja liimattiin kasaan.
Löydän netistä joitakin kuvia tuosta paperisesta roomalaisten linnakkeesta ja paperisista Asterix-hahmoista (esim. Ortizin tuote
täällä espanjankielisellä sivustolla lienee juuri se), mutta valitettavasti noista korteista en löydä. Ehkä joku ranskantaitoinen osaa auttaa.
EDIT: Muistan, että noiden Asterix-korttien kotelo oli violetti ja siinä taisi olla Asterixin, Obelixin ja Kleopatran kuvat.