Author Topic: Blueberry le film  (Read 14827 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Janne Yliruusi

• Jäsen
  • Tappajakarhun paluu
Re:Blueberry le film
« Reply #15 on: 09.03.2004 klo 17:53:42 »

Kumma muuten, että jos minä olisin ruvennut vuodottamaan täällä, että Jackie Brown on laimea kakka, jossa kyllästyminen iskee puolessa välissä, niin olisin saanut kimppuuni kiukkuisia saarnamiehiä, jotka olisivat takoneet päähäni muutaman asian taiteesta yms. ;)

Häh, miten tuo liittyy Blueberryn saamaan kritiikkiin? Kai nyt ihmiset saavat sen teilata jos eivät ole siitä pitäneet?
"A waste of talent and electricity." John Peel on ELP

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #16 on: 09.03.2004 klo 20:14:01 »
Häh, miten tuo liittyy Blueberryn saamaan kritiikkiin? Kai nyt ihmiset saavat sen teilata jos eivät ole siitä pitäneet?

Herjani meni nyt sinulta ohi. tarkoitin vain sitä, että kun olen joskus erehtynyt kritisoimaan jotakin, hivenen ehkä huoli mattomasti, niin olen saanut kimppuuni lauman äkäisiä herhiläisiä, mutta samat äijät lyttäävät täällä "taidetta" porukalla. Minä näin asiassa vain pienen huvittavan vivahteen. Ei muuta. Jatkakaa. 8)
"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Rami Rautkorpi

• Has been
  • Jäsen
« Reply #17 on: 09.03.2004 klo 20:16:46 »
Wilpuri.

Ei.
"Vaikka onhan joukossa Anssi Rauhalaa ja Rami Rautkorpea, jotka ovat paremmasta päästä verrattuina tekijöihin, joiden taso olisi jokin aika sitten supistunut omakustanteisiin ja sarjakuvaseurojen julkaisuihin." -- Kari T. Leppänen (https://tinyurl.com/ycbb3cw2)

Paalujuntta-Simo

• Jäsen
  • Kvaak!
« Reply #18 on: 10.03.2004 klo 10:57:48 »
Kumma muuten, että jos minä olisin ruvennut vuodottamaan täällä, että Jackie Brown on laimea kakka, jossa kyllästyminen iskee puolessa välissä, niin olisin saanut kimppuuni kiukkuisia saarnamiehiä, jotka olisivat takoneet päähäni muutaman asian taiteesta yms. ;)

Tämä nyt ei liity asiaan, mutta saat yllättävän liittolaisen: arkkiperkele Tapani Maskula muistaakseni oli samaa mieltä kanssasi Jackie Brownista... ;D

Jos Blueberry on jööti, petyn karvaasti. Sarjakuvaa olen digannut hartaasti jo vuosikaudet.
« Last Edit: 10.03.2004 klo 10:59:15 by Paalujuntta-Simo »

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #19 on: 10.03.2004 klo 11:54:03 »
Unohda sarjakuva. Loistavalla sarjakuvalla ei ole mitään tekoa Kounenin houreiden kanssa. Blueberry-nimeäkään ei onneksi lausuta elokuvassa kertaakaan, puhutaan vain "Mikestä". "Tiskirätti" olisi kyllä hahmolle osuvampi titteli.

Hemmetti, ainoa mikä tästä jäi kiinnostamaan, oli se, mistä saisi samaa virvoketta jota kuvausryhmä on ilmiselvästi nappaillyt joka filmauspäivä enemmän kuin laki sallii...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Reply #20 on: 10.03.2004 klo 12:07:14 »
TV-traileri oli ainakin jännä. Mies kaatuu! Kirkas valo! Cthulhu! Zing!

emmetti, ainoa mikä tästä jäi kiinnostamaan, oli se, mistä saisi samaa virvoketta jota kuvausryhmä on ilmiselvästi nappaillyt joka filmauspäivä enemmän kuin laki sallii...

Muistat varmaan Giraudin tarinan viime kesältä? Hänhän sanoi, että Kounen oli kiinnostunut etelä-Amerikan intiaanien kultuurista ja hävinnyt kuukausiksi johonkin viidakkoon shamanoimaan. Taisi alkuasukas keittää niin pahan lääkkeen, että visiot siirtyivät suoraan kankaalle.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #21 on: 10.03.2004 klo 13:17:04 »
Muistan muistan, ensin Tara-ulma-ras -heimon parissa Mexicossa oli Kounen ja sitten jatkoi Etelä-amerikkaan. Omituisinta elokuvassa on se, että siitä huomaa edelleen selvästi vanhan ja uudistetun käsikirjoituksen rajat... no, eipähän ole lopussa sitä perinteistä revolverikaksintaistelua...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Wilpuri

• Vellihousu
  • Jäsen
  • Jaa kuka?
« Reply #22 on: 10.03.2004 klo 22:30:12 »
Tämä nyt ei liity asiaan, mutta saat yllättävän liittolaisen: arkkiperkele Tapani Maskula muistaakseni oli samaa mieltä kanssasi Jackie Brownista... ;D

HUI!  ;D ;D ;D

Pitänee syventyä siis tarkemmin Maskulan aivoituksiin. Hänhän taitaa olla loista jätkä! 8)

Jos Blueberry on jööti, petyn karvaasti. Sarjakuvaa olen digannut hartaasti jo vuosikaudet.

Luultavasti on, mutta toivottavasti samalla kiehtovalla tavalla, kuin Susien Klaani, Vidocq, Yesterday tai Fulltime Killer, joita diggailen jostain syystä ihan täysillä...

...toisen jööti on toisen mestariteos.

"Someday I will be so powerful that secretaries will HAVE to explain why they laugh at me" - Asok the Intern

Red Berry

• Guest
« Reply #23 on: 10.03.2004 klo 23:10:13 »
Luultavasti on, mutta toivottavasti samalla kiehtovalla tavalla, kuin Susien Klaani, Vidocq, Yesterday tai Fulltime Killer, joita diggailen jostain syystä ihan täysillä...
...toisen jööti on toisen mestariteos.

Ei, kyllä jööti joskus on jöötiä. Minäkin pidin Vidocqista ja Susien klaanista, hyvää popcornviihdettä ja kauniita katsella. Blueberry ei ollut kumpaakaan. Ehkä ranskalaiset eivät vain osaa tehdä elokuvia englanniksi (vrt. Alien 4).

Hyvistä ranskalaisista Bellevillen kolmoset ilmestyi muuten DVD:llä tällä viikolla. Vaikka eihän siinä paljon puhetta ole. Upea elokuva.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Reply #24 on: 12.03.2004 klo 09:19:10 »
Suuri yllätys oli Mikko-Pekka Heikkisen kehu tänään ilmestyneessä Hesarin Nyt-liitteessä.  :P
http://www.nyt.fi/arvostelu.asp?path=388050&polulla=521;19232

Timo
« Last Edit: 12.03.2004 klo 13:37:36 by Timo Ronkainen »

Hege

• väsähtänyt
  • Jäsen
« Reply #25 on: 12.03.2004 klo 13:04:00 »
Seuraavaksi suoria lainauksia tämän päivän Etelä-Saimaasta, elokuvan arvosteli Matti Saarela

Ohjaaja Jan Kounenin Blueberry on tyrmäävän visuaalinen elokuva. Ainakin minun kaltaiseni, kuvataiteeseen vahvasti orientoitunut katsoja ottaa sen parissa helposti lukua.
Blueberry on elokuva, jossa kaikkien on kohdallaan. Häikäisevän kuvaston rinnalla soi upea musiikki.

Tosin aika pian katsoja alkaa epäillä, onko Blueberry elokuva ensinkään. Yhtä hyvin voisi puhua kaksi tuntia kestävästä rockvideosta. Sähkökitarat on tosin vaihdettu viuluryhmään, mutta leikkaus on juuri niin hengästyttävän nopearytminen kuin parhaissa rockvideoissa tapaa olla.
&
Sarjakuva on rockvideo ovat lähisukulaisia. Kounenin elokuvassa nämä kaksi taidemuotoa sulautuvat lähes täydelliseksi kokonaisuudeksi. Blueberryn leikkaus, tilan käyttö ja pirstoutunut aikakäsitys ovat juuri sarjakuvalle ominaisia elementtejä.

Arviossa vihjaillaan vielä, että 30 vuoden kuluttua ko. elokuva voi olla samalla linjalla Hyvät, pahat ja rumat -elokuvan kanssa.

Koko homma on luettavissa osoitteessa www.esaimaa.fi yläpalkista valitaan kulttuuri jolloin oikeasta reunasta pitäisi löytyä arvion otsikko: Blueberry on kevään kiinnostavin elokuva.

Itse taidan odotella vuokra-DVD:tä, vaikka toisaalta tässä arvioiden ristitulessa alkaa jo kiinnostaa mitä siinä elokuvassa tapahtuu.
But pride -  where there is a real superiority of mind, pride will be always under good regulation.

Otto Sinisalo

• Jäsen
« Reply #26 on: 12.03.2004 klo 13:39:49 »
Harvemmin näkee näin ristiriitaista vastaanottoa. Mitä muut lehdet ovat sanoneet?

Off-topic: Niin, ja

Touko-Pouko paras. Askarrellaan-paskarrellaan!

tolppis

• Jäsen
  • Viinissä totuus
« Reply #27 on: 12.03.2004 klo 14:11:41 »
Metron arvostelija tykkäsi myös. Muista mitä sanoi mutta tykkäsi. Minusta leffa oli vinkeä juuri niiden kummallisten hämyhäkkimatofraktaalijaksojen takia. Minä kun en ole ikinä mikään tietsikkavelho ollut niin mielestäni ne olivat ihan siistejä vaikka todellisuudessa saattoivatkin olla ihan kräppiä ammattilaisten silmin  ;D

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #28 on: 13.03.2004 klo 12:04:22 »
Vähän pessimistisesti suhtaudutaan tähän leffaan täällä :-[ Omasta mielestäni se oli ihan miellyttävä katsoa. Vähän pitkitetty joiltakin osin, mutta upposi minuun.

Rami Selin

• Jäsen
  • Uskon kaiken
« Reply #29 on: 13.03.2004 klo 12:06:09 »
Minä kun en ole ikinä mikään tietsikkavelho ollut niin mielestäni ne olivat ihan siistejä vaikka todellisuudessa saattoivatkin olla ihan kräppiä ammattilaisten silmin  ;D

Sen verran kuin minä noista ymmärrän, niin olivat aika yksinkertaisia. Toimivat kuitenkin aika hyvin.