Kirjoittaja Aihe: Ennenjulkaisemattomia...?  (Luettu 4320 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
Ennenjulkaisemattomia...?
« : 19.11.2003 klo 00:52:01 »
"Sarjakuvien tulee olla ennenjulkaisemattomia". <= tuo lukee Kemin sarjiskilvan ohjeistuksessa. Mitähän se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Varsinkin nettijulkaisua silmällä pitäen. Saako omalla sivulla yleisesti näytillä olleen sarjiksen lähettää. "Tottakai!", ajattelen, mutta kysyn varmistuakseni.

Tattis miehiin ja naisiin!

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Ennenjulkaisemattomia...?
« Vastaus #1 : 19.11.2003 klo 10:28:03 »
Varmaankin tarkoittaa sitä, että se ei saa olla julkaistu missään kokonaisuudessaan. Siis myös nettijulkaisua tarkoittaa (ja varsinkin, koska sitä kauttahan saa helposti suuremman lukijakunnan kuin paperiversioissa).
Mutta en usko, että esim. pientä näytettä lasketaan "aikaisemmaksi julkaisuksi".

Mutta viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 19.11.2003 klo 11:36:07 »
Säännöthän on tehty toisaalta rikottaviksi ja toisaalta tulkittaviksi. Nettijulkaiseminen on julkaisemista, samoin omakustantaminen pieninäkin painoksina.

Käytännössä ei ole harmainta hajua miten tuomarit tai kanssakilpailijat suhtautuvat johonkin esim. voittajatyöhön joka on aiemmin ollut jossain. Voihan tuon tulkita niinkin, että sinne halutaan uusia duuneja, eikä mitään laatikon pohjallisia.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #3 : 19.11.2003 klo 12:33:38 »
Ehkä se on vain varminta, että osallistuu työllä, joka ei ole ollut esillä yhtään missään. Mitä noihin laatikonpohjallisiin tulee niin kyllähän niitä voi varmasti heittää kehiin, jos ne vain ovat ENNALTAJULKAISEMATTOMIA. Alan rakastua tuohon sanaan - NOT!

Keep up the good work!
« Viimeksi muokattu: 19.11.2003 klo 12:34:04 kirjoittanut Hazart »

Axuz

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #4 : 19.11.2003 klo 19:18:36 »
Varmaankin tarkoittaa sitä, että se ei saa olla julkaistu missään kokonaisuudessaan.

Itse olen miettiny, et mitenköhän on sitten sellaisten töiden laita, joita on ilmestyny, mut ei juuri niitä versioita, jotka lähettää kilpailuun? Otetaan ny esimerkiks, että Roikonen lähettäis "ennaltajulkaisemattomia" Jasso-tarinoita, vaikka siis itse Jassohan on ilmestyny jo kymmenisen vuotta...

Eli jos mulla esimerkiks olis sarja, jota julkaistaan jo jossain, mutta haluaisin lähettää uusia tarinoita tuosta samasta konseptista (hahmot, idea, miljöö, historia, teema, tyylilaji jne.), ni mitenköhän ne suhtautuis? Toisaalta, jos on julkaissut jossain muutaman tuhannen asukkaan kunnan ilmaisjakelulehdessä, niin kukapa tuomaristosta sitä tietäisi? Eri asiahan on se, et jääkö siitä kiinni vai ei...

Henkilökohtaisesti katson Kemin "ennenjulkaisemattomia" vaatimuksen kiusalliseksi, sillä päätöstä joutuu odottamaan vuoden päivät ja esim. moni omista tekeleistäni on sellaisia, et olen ne yleensä ajatellu jo johonkin julkaisuun, mutta niiden tarjoamista joutuu odottelemaan jopa toista vuotta... nyppii todellakin... :(

Juha Kouvalainen

• Jäsen
« Vastaus #5 : 19.11.2003 klo 20:04:20 »
Tuohon Kemin kilpailuun viitaten muistan kyllä yhden ennakkotapauksen, joka tätä sääntöä ainakin rikkoo, eli tuskin tuossa niin tarkkoja ollaan lopulta.

Petteri Tikkasen voittaessa Kanerva-strippisarjalla Kemin sarjakuvakilpailun toista kertaa (olikohan vuosi 1998 tai 1999?), kilpailutyö tai ainakin osa albumissa julkaistuista stripeistä oli julkaistu myös Ilta-Sanomien kuukauden kotimaisena samana vuonna.

Juridisesti tämä ennakkotapaus kyllä evää oikeuden tuomaristolta hylätä yhtään kilpailun osallistumistyötä yksin sillä perusteella, että se on aikaisemmin julkaistu jossain.

Toisaalta, mistäpä voit edes tietää, onko työsi hylätty vai ei vain muuten ei-menestynyt? Ei sieltä mitään palautetta koskaan saa, albumi vain ilmestyy jälkikäteen postissa. Niin, siis olettaen, ettet tule palkituksi.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2003 klo 20:10:19 kirjoittanut Juha Kouvalainen »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #6 : 19.11.2003 klo 20:42:35 »

Itse olen miettiny, et mitenköhän on sitten sellaisten töiden laita, joita on ilmestyny, mut ei juuri niitä versioita, jotka lähettää kilpailuun? Otetaan ny esimerkiks, että Roikonen lähettäis "ennaltajulkaisemattomia" Jasso-tarinoita, vaikka siis itse Jassohan on ilmestyny jo kymmenisen vuotta...

Ajattelisin kyllä, että joku strippi tai jatko-osa on vähän eri asia kuin täysin uusi juttu. Tosi ankeaa olis, jos vois lähettää strippisarjastaan uusia jaksoja ennenjulkaisemattomina.
« Viimeksi muokattu: 19.11.2003 klo 20:42:53 kirjoittanut Hazart »