Kirjoittaja Aihe: Veli Loponen panee haisemaan  (Luettu 23643 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

thepanu

• Jäsen
Re:Julkaistiin albumi
« Vastaus #15 : 18.11.2003 klo 12:35:39 »
Geocitieslinkit toimivat kun ottaa siitä sen www:n pois.
Ei toiminut. Mutta kun laittoi sen kysymysmerkin, niin jo pelitti.

Joo, olin itseäni nokkelampi. Tottakai se kuva oli mulla välimuistissa ja näkyi kun itse kokeilin.

Tämähän siis johtuu siitä että Geocities ei salli ulkoa linkittämistä.
huuto.net kohteeni

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #16 : 18.11.2003 klo 13:35:41 »
Aikas hieno... tai siis tosi hieno. Onko tuo osa suurempaa kokonaisuutta, vai yksittäinen tarina?
Se on ihan oma tarinansa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Esa

• Jäsen
« Vastaus #17 : 18.11.2003 klo 15:57:51 »
Joo, hieno! :D Toivottavasti saat sitä Suomeenkin tulemaan. Ootko sä itse värittänyt?

Esa

• Jäsen
« Vastaus #18 : 18.11.2003 klo 15:58:44 »
Ai niin, ja ONNEKS OLKOON!! 8)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #19 : 18.11.2003 klo 21:46:41 »
Ootko sä itse värittänyt?
Kannen ja 12 sivua.

Jurpop

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #20 : 23.12.2003 klo 13:56:34 »
Onneksi olkoon. Olenpa syntisen kateellinen:)

tertsi

• Vieras
Re: Julkaistiin albumi
« Vastaus #21 : 22.01.2005 klo 00:03:47 »
Pro-meininkiä.

Helsingin sarjakuvafestivaaleilla toivottavasti näytillä.
« Viimeksi muokattu: 22.01.2005 klo 00:24:20 kirjoittanut tertsi »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #22 : 22.01.2005 klo 00:18:22 »
onko tätä jo nyt tässä vaiheessa jossainpäin netin sopukoita? onko toi tossa kannessa itte lusifeeri, valon tuoja? ihan muutamalla virkkeellä, mikä on sarjakuvan sisältö? siis jollei tätä löydy netistä mistään..
Valitettavasti ei löydy netistä luettavaksi. Enkä tiedä, onko se sitten mitenkään valtava lukunautinto (olen tehnyt vain kuvituksen). Ehkä pitää kustantajalta kysellä, että voisko sitä pistää nettiin. Se on kyllä puhunut trade packin tekemisestä (kokoomaan tulis muutama muukin sarja, mutta ei mun tekemiä), joten luultavasti ei ole tulossa vähään aikaan.
Lehden sisältö muodostuu viiden sivun johdannosta, jossa ensimmäisenä Marsiin matkaavat ihmiset löytävät vanhan kulttuurin rauniot (mun nykyinen sarja Pledge of Allegiance kertoo sitten näistä astronauteista lisää). Ja loppuosa lehdestä kertoo tuosta kulttuurista ja lähinnä Luciferin lankeemuksesta ja sitä seuranneesta sodasta.
Semmosta vahvasti uskonnollissävytteistä sci-fi-fantasiaa.
Kannessa on tosiaan pääpahis itse. Hahmon ulkoasu on mun käsialaa ja nykyään se harmittaa. Olisi pitänyt ehkä panostaa enempi ja käyttää vähän mielikuvitusta.

Jos ja kun mulla on tänä vuonna sarjisfestareilla oma myyntipöytä (on jo kolmena vuonna ollut tarkoituksena ottaa, että siihen malliin), niin otan tietenkin mukaan tämänkin jäljellä olevat tekijänkappaleet, jos niitä vielä silloin on (pari taitaa olla vielä kaapin pohjalla).

niksuttaja

• Jäsen
  • KVAAK!
« Vastaus #23 : 23.01.2005 klo 10:10:34 »
ONNEKSI OLKOON! Olen ÄLYTTÖMÄN kateellinen! Julkaiseminen on varmasti iso asia!
Vielä kerran: ONNEKSI OLKOON!

Tuhka

• Jäsen
  • ...oooOOooooOOoo....oooo.oo......
« Vastaus #24 : 28.02.2005 klo 22:01:38 »
Tosi hienoa kun joku saa teoksensa valmiiksi, elikkäs onnea!
Tänne pitäisi hommata sivusto, josta voisi ostaa kvaak:laiset tekemiä sarjakuvia...tai jotain muuta vastaavaa...Se voisi olla ihan hauska viritelmä.
Mutta hyvältä näyttää, ihmeessä nettiin näkyville jos saat. 
------Blop-----Blop------------Blop----
Blop-----Blop---------Nee---> 00na

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #25 : 28.02.2005 klo 22:06:56 »
Kiitosta vaan.

Tuolla Sarjakuvamarkkinat-osiossa on ihan oma osasto pienlehdille ja omakustanteille. Siellä niitä kvaakkilaistenkin töitä on kaupan. Mm. minun Jaanan matkassa-lehdet.

Pjuntta

• Vieras
« Vastaus #26 : 03.03.2005 klo 16:09:23 »
Tuon näköinen Lusifeerus viettelee ainakin kaikki goottitytöt ;D

larskan

• Jäsen
« Vastaus #27 : 07.03.2005 klo 20:26:30 »
ONNEA!

Näyttää ihan pirun hyvältä!

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Re: Lucifer Chronicles
« Vastaus #28 : 08.08.2005 klo 22:20:29 »
Luin juuri kuusi Veli Loposen piirtämää sarjakuvalehteä, joten taidanpa kommentoida niitä kaikkia tähän ketjuun, joka jo valmiiksi käsittelee yhtä niistä.

USAFighters #5 (1993-94)

Aika perus-omakustannesupersankarikamaa. Piirrokset eivät häikäise silmää, mutta eivät toisaalta pahasti tökikään, tarina kulkee ihan mukavasti. Hahmot ovat kuitenkin vähän liian selvästi kunnianosoituksia/matkittuja Marveleista, että tästä voisi innostua. Hämmentävintä lehdessä on että kakkossarjan toisena päähenkilönä seikkaileva sankaritar on nimeltään Kapteeni Ruotsi! Ei siis Suomi vaan Ruotsi! Hämmästyttävää avarakatseisuutta.  ;)

Jaanan matkassa 1-3 (1995-97)

Näissä seikkailutarinoissa päähenkilönä on arkeologitar Jaana sekä amerikkalainen seikkailija Steve Cage. Velin piirros on selvästi kehittynyt USA Fightersista, ja toimii jo oivasti. Välillä käy mielessä että tekisiköhän piirroksille enemmän oikeutta isompi koko, nyt osa ruuduista tuntuu hieman täyteen ahdetuilta. Mutta Veli kuljettaa tarinaa sujuvasti ja säilyttää tunnelman alusta loppuun. Ja kehittyy koko sarjan ajan. Sampsa Kuukasjärven käsikirjoitukset ovat yllättävänkin päteviä - tiiviitä, toimivia ja tarpeeksi uskottavia. Kaikin puolin Jaanan matkassa on siis nautittavaa seikkailua! Harmi että tekeminen jäi kolmeen tarinaan, tästä ois hyvin voinut vielä tulla vaikka sarja sinne Mustanaamioon. (Mutta nimen olisin kyllä vaihtanut. Tää on vähän... tyttömäinen.)

Lucifer Chronicles (2003)

Värillinen, englanninkielinen ja kaikin puolin hemmetin professionaalinen julkaisu. Jaanoissa Velin piirroksessa oli vielä tietynlaista "kotitekoisuutta", mutta Lucifer Chronicles näyttää tosi pätevältä alusta loppuun asti. Osan tunteesta tuovat hienot värit, mutta yhtä kaikki piirros todellakin miellyttää silmää!
Brian Bradleyn käsis sen sijaan tuntuu vähän paperinmakuiselta ja selittävältä. Käsiksestä harmillisen pieni osa on sovitettu dialogiksi; suuri osa tarinaa on kerrottu selityslaatikoilla. Tämä jättää tunteen kirjan kuvittamisesta. Olisin myös toivonut että lopussa olisi vielä palattu alun prologiin eli avaruussukkulan miehistön pariin.
Mutta puutteineenkin kyseessä on eri hieno julkaisu. Tää vois ihan hyvin olla "virallinen" painettukin albumi, vaikka kyllä tää värikopiokoneella tehty printtikin hienolta näyttää.

Pledge of Allegiance #1 (2004)

Velin itse käsikirjoittama itsenäinen jatko-osa Lucifer Chroniclesiin, joka kertoo mitä avaruussukkulan miehistölle tapahtui Lucifer-jutun jälkeen.
Tässä käsis toimii minusta varsin hyvin. Juttu kulkee ja jää jännään kohtaan, johon haluaisin ehdottomasti lukea jatkon. Viimeisen sivun ylläri on aika perinteinen mutta toimii!
Velin piirrostyyli taas näyttää kehittyvän koko ajan lähemmäksi ja lähemmäksi John Byrneä. Vaikutteet huomaa jo Jaanoissa ja Luciferissa, mutta tässä niitä ei kerta kaikkiaan voi enää välttyä näkemästä: tarina vois käytännössä olla Byrnen kynästä. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia? No, minä ainakaan en tykkää siitä että sarjakuvaa lukiessa tulee koko ajan joku toinen taiteilija mieleen. Se on hieman häiritsevää... Mutta jos tämmöinen seikka ei lukijaa haittaa, niin kyllähän PoA:ssakin Velin kynänjälki on hyvin pätevää ja silmää miellyttävää.
Semmoinen seikka täytyy myös mainita, että taustojen tasaiset väripinnat eivät oikein toimineet. Esim. nurmikko on luonnottoman tasaisen vihreä. Tää johtuu tod.näk. lehden isommasta koosta. Oisko tää suunniteltu alunperin Luciferin kokoiseksi julkaisuksi?
Toivottavasti arvio ei painunut liikaa negatiivisen puolella, kyllä mää siis tästäkin lehdestä tykkäsin. Mutta Veli on jo niin pro tekijä, että ansaitsee kunnon kritiikkiä eikä vaan "ihan kiva" -hymistelyä. Tässä siis mun ajatuksia.  ;)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Lucifer Chronicles
« Vastaus #29 : 08.08.2005 klo 23:24:29 »
Hämmentävintä lehdessä on että kakkossarjan toisena päähenkilönä seikkaileva sankaritar on nimeltään Kapteeni Ruotsi! Ei siis Suomi vaan Ruotsi! Hämmästyttävää avarakatseisuutta. ;)
Joo, näin on. Alun perin Kapteeni Ruotsi oli miespuolinen olympiaurheilija, mutta jossain, melko varhaisessa vaiheessa, se muuttui sitten naispuoliseksi olympiaurheilijaksi. Ei sitä kai olisi kehdannut piirtää pellavapäisen ruotsalaismiehen seikkailuja.

Lainaus
Välillä käy mielessä että tekisiköhän piirroksille enemmän oikeutta isompi koko, nyt osa ruuduista tuntuu hieman täyteen ahdetuilta.
Nyt jälkeenpäin alan olla jo samaa mieltä. Sivut on kyllä alunperin piirretty A4 kokoon ja luulisi, että kestäisi siis kutistamisen, mutta ilmeisesti tiheä tussaukseni ei sitten kestäkään.

Lainaus
(Mutta nimen olisin kyllä vaihtanut. Tää on vähän... tyttömäinen.)
Nimivalinta taitaa tosiaan olla hieman outo sisältöön suhteutettuna. Ideana kuitenkin oli hakea sellaista matkailuohjelman tyylistä nimeä. Joitain muitakin nimiehdotuksia oli, mutta nyt ei muistu yhtään mieleen.

Lainaus
Värillinen, englanninkielinen ja kaikin puolin hemmetin professionaalinen julkaisu.
Kiitoksia. Minulle LC oli vähän pettymys. Painojälki on hiukan kehno (pikselit näkyy, en tiedä sitten mitä Brian niille hyvälaatuisille kuvatiedostoille teki) ja tekstipuoli jäi selvästi vähän puolitiehen. Tuota piirtelin vajaan vuoden ja sain sinä aikana sen käsityksen, että teksti tulisi vähän eri tyyppisenä. Eli dialogia enemmän muun muassa.

Lainaus
Mutta puutteineenkin kyseessä on eri hieno julkaisu. Tää vois ihan hyvin olla "virallinen" painettukin albumi, vaikka kyllä tää värikopiokoneella tehty printtikin hienolta näyttää.
Mun käsittääkseni tämä on jo digipainossa tehty. Ainakin Brianin kuvausten perusteella miellän sen sellaiseksi. Toisaalta digipaino on yhtä kuin kopiokone. Pledge of Allegiancen painotyö onkin sitten jo huomattavasti laadukkaampaa, mutta painopaikka saattaa taas sen jälkeen vaihtua.

Lainaus
Velin itse käsikirjoittama itsenäinen jatko-osa Lucifer Chroniclesiin, joka kertoo mitä avaruussukkulan miehistölle tapahtui Lucifer-jutun jälkeen.
Tässä välissä kannattaa muistuttaa, että dialogista vastaa Henry Chmielefski ja paljon tarinan hyvyydestä tulee sieltä. Kakkosnumerossa ja kolmosessakin Henry on myös ollut antamassa hieman ideoita.

Lainaus
Juttu kulkee ja jää jännään kohtaan, johon haluaisin ehdottomasti lukea jatkon.
Jatkoa voi kysellä syksymmällä jos ja kun saan kolmannen numeron valmiiksi. Sitten voin samalla pyytää kakkosnumeroakin lisää.

Lainaus
Velin piirrostyyli taas näyttää kehittyvän koko ajan lähemmäksi ja lähemmäksi John Byrneä.
Olettaisin, että syy on ainakin osittain kiireessä, jolla piirsin tuon numeron. Olen huomannut, että mitä nopeammin piirrän sitä byrnemäisempää on jälki. Jonkun verran vaikuttaa sekin, että viime vuosina olen lukenut enimmäkseen vain Byrnen sarjakuvia.

Lainaus
tarina vois käytännössä olla Byrnen kynästä. Onko tämä sitten hyvä vai huono asia?
Pientä liioittelua tässä tietenkin on havaittavissa (?), mutta otan tuollaiset yleensä kohteliaisuutena. Silloinkin, kun ne sanotaan negatiivisena seikkana. Toki pyrin omaan tyyliin enkä edes koita imitoida Byrneä. Sitä tyyliä on vain katsellut niin kauan, että on tainnut imeytyä jo selkärankaan. Sitä on sitten vaikea karistaa pois. Mutta ehkä vielä joskus.

Lainaus
Semmoinen seikka täytyy myös mainita, että taustojen tasaiset väripinnat eivät oikein toimineet.
Samaa mieltä olen minäkin. Kakkosnumerossa ja siitä eteenpäin tässäkin on parannuksena se, että minä en ole sitä värittämässä. Värityksen hoitaa Lucifer Chroniclesissakin ollut Henry Chmielefski (joka pääsee ehkä värittelemään Jenkkilän Disney-sarjiksia). Värittäminen onkin mielestäni ikävintä puuhaa ja se näkyy sitten jäljessä.

Lainaus
Tää johtuu tod.näk. lehden isommasta koosta. Oisko tää suunniteltu alunperin Luciferin kokoiseksi julkaisuksi?
Se ei johdu siitä, vaikka kyllä oletin, että se samassa koossa julkaistiin (ja vähän tyhmästi kakkosnumero onkin sitten taas LC:n kokoinen).