Luen mangaa. Japanista tulee hyvää sarjakuvaa siinä missä Euroopasta ja Yhdysvalloistakin.
(turha paasaus alkaa)
Mangassa on paljon täyttä roskaa, mutta missä ei olisi? Ja mitä tulee piirrosjälkeen, niin eiköhän melkein kaikkialla ole se tyypillinen piirrostyyli, jota käytetään. Voiko joku ihan oikeasti sanoa, että Asterix, Piko ja Fantasio, tai muut suositut keskieurooppalaiset sarjakuvat olisivat kovinkaan persoonallisesti piirretyjä toisiinsa nähden? Tai Marvelin ja DC:n supersankarit?
Itse ainakin näen todella selvän eron esim. Ranman, Appleseedin, Nausicaan, Akiran ja Crying Freemanin piirrosten välillä. Miksi pitää kokonaisen maan laaja tuotanto tuomita sen ns. pohjasakan perusteella.
Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt sitä, että miksi japanilaisen sarjakuvan haukkuminen on jotenkin sallitumpaa, kuin monen muun.
Jos minä menisin eurooppalaiset sarjakuvat osastolle tokaisemaan, että eurooppalainen sarjakuva on todella lapsellista, enkä tajua, että miten kukaan terve voi niitä lukea, ja perustaisin kommenttini Aku Ankan taskukirjoihin, niin kuinka vakavasti minut otettaisiin?
Joten hillitään sitä manga-vihaa hieman ja toisaalta sitä "Kawaii! Watashi wa totemo manga-fani desu" -hehkutusta, niin kaikilla on kivempaa. Mielestäni manga ei ole mörkö eikä pelastaja, vaan nimitys jota käytetään erään maan sarjakuvista.
(turha paasaus ohi)