Kirjoittaja Aihe: Miksi luet mangaa? Perustele.  (Luettu 31029 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

laymon

• Vieras
Re:Kuinka moni lukee mangaa?
« Vastaus #30 : 29.12.2004 klo 10:36:20 »
Teoriassa manga kuulostaa aina hyvältä, mutta ei sillä mitään tekoa ole todellisuuden kanssa, sen enempää kuin Ridgellä tai Brookellakaan.

Japanissa julkaistaan muun muassa Young Mama -antologiaa, joka on tarkoitettu nuorille/odottaville äideille, ja sisältää äidiksi tulemisesta kertovia mangatarinoita. Lienee melko ainutlaatuista koko maailmassa, ja vaikken ole ko. antologiaa lukenutkaan, voisin helposti kuvitella, ettei se mitään täysin Ridgesta temmattuja tarinoita sisällä.

Myönnettäköön silti, etten muista nyt yhtään äärimmmäisen realistisesti kuvitettua/kerrottua mangaa, jota voisin tässä suositella. Mutten minä lukemiltani sarjakuvilta koskaan mitään hyperrealistisuutta ole vaatinutkaan, miksi olisin? Jäisi nimittäin aika moni hyvä pätkä väliin...

mlietzen

• Vieras
« Vastaus #31 : 29.12.2004 klo 11:12:20 »
Myönnettäköön silti, etten muista nyt yhtään äärimmmäisen realistisesti kuvitettua/kerrottua mangaa, jota voisin tässä suositella.

Enhän minä semmoista realismia kaipaa. Paitsi ehkä hahmojen pitää olla aidon tuntuisia, se usein erottaa kovalevyn palasen kokolihapihvistä.

Nyt riittää tämä manguminen! Töihin.

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #32 : 29.12.2004 klo 12:22:24 »
Jos/kun nyt ei oteta huomioon kaikkea sitä piiloanimea, jota muksuna tuli nähtyä televisiosta, niin ensikosketukseni japanilaiseen kertomuskulttuuriin taisi olla Tetsuo-elokuvat 1 ja 2, jotka todella hyödynsivät ei-eurooppalaista rakennetta: Tarina alkoi keskeltä ja eteni joka suuntaan. Turha on kuitenkin väittää, etteikö siinä olisi ollut juonta.

Nykyisin muuallakin ollaan harrastettu enenevissä määrin normaalin aikajanan periaatteen rikkomista. Ääriesimerkkinä Memento-elokuva, jota itse en ole vielä onnistunut näkemään.  :'( Lievempinä Pulp Fiction.

Manga ja anime viehättävät minua edelleen eksoottisena uutena tuulahduksena. Avatessaan jonkin länsimaisen albumin tai lehden, sitä aika pian tietää jo, mitä suurin piirtein tuleman pitää. Mangan kanssa näin ei vielä ole.

Ja mangaa tosiaan löytyy laidasta laitaan. Esimerkiksi The Crying Freeman ei juuri erotu Korkeajännitys/Agentti-X9/jne. sarjakuvista. Sitten taas mlietzenin mainitsema päämäärätön jankutus tuo mieleen Suomessa tällä hetkellä tiedostetuimmat tapaukset Dragonball ja Ranma½. Noista etenkin jälkimäisen. Noita lasten sarjakuvia ostan (tosin DB:n ostamisen jo lopetin) lähinnä sen vuoksi, että haluan kantaa korteni kekoon käännösmanga-suosiossa. Enemmän ylpistelen hyllyistäni löytyvistä Akira-albumeista ja Battle Angel Alita, sekä Maison Ikkoku -kirjoista, sekä siitä yhdestä Nausicaasta, jonka olen ehtinyt hankkimaan. Näistä neljästä sarjasta eniten ehkä pidän Alitasta. (Vaikka Maison Ikkokun loppu oli aika herkistävä kokemus.)

Narutoa seuraan animena, mutta kiinnostuksen vuoksi ostin Amazonista (nyt äkkiä muistaakseni) neljä kappaletta kirjojakin. Enempää en ole ostamassa, koska tarinaa ollaan parannettu animeen.

Jossain määrin kiinnostaisi tilata naapurimaahamme kohdistuva kateuteni kohde: ruotsinkielinen Shonen Jump, joka siis on manga-aikakausilehti, hieman Hevy Metalin tyyliin, mutta ilman "aikuis-materiaalia" ja siis manga-tarinapätkillä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2004 klo 12:25:00 kirjoittanut bgt »
Also spracht Blau Tiger.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #33 : 29.12.2004 klo 19:01:54 »
Mielenkiintoinen ilmiö se on, mutta vähän ontto minun näkövinkkelistäni, niin kuin saippuaoopperatkin.

Kaikki ei ole kaikkia varten... itse olen löytänyt mangasta (ja gekigasta) suunnattomasti sisältöä ja hengenravintoa... jopa siinä määrin, että jonkun sarjan seuraavan osan löytämistä olen odottanut yhtä kovasti viimeksi silloin, kun 7-10 vuotiaana metsästin kaikki kotikaupungin kirjastot läpi Tinttejä, Asterixeja ja Lucky Lukeja etsien.

No, se siitä.

Omia viimeaikojen mangasuosikkejani:

Erica Sakurazawa: Angel ja Angel Nest - Shoujo -mangaa, korkeintaan 2-3 episodia jatkuvia toisistaan erillisiä ihmissuhdetarinoita, joiden yhdistävä tekijä on se, että kaikissa esiintyy gini-lime shoteista pitävä mykkä enkeli, joka ilmestyy henkilöille, jotka ovat alamaissa ja lähes itsemurhan partaalla. Kaunis, pelkistetty piirrostyyli teki erityisesti vaikutuksen.

Rumiko Takahashin Maison Ikkokuun pääsin viimein tutustumaan, kiitos Rovaniemen kaupunginkirjaston, joka tätäkin mangaa oli kokoelmiinsa hankkinut. Loistavaa sarjakuvaa, tosin nautintoa häiritsi hieman se, että olin Ranmojen viimenumeroiden kohelluksesta saanut yliannoksen Rumiko Takahashia.

Azuma Kiyohiko - Yotsubato! Maailma nähtynä 6-vuotiaan ylivilkkaan Yotsuban silmin. Hillittön sekoitus komediaa ja aikuisten raadollista maailmaa. Tämä sarjakuva ei selittelemällä parane.

Animen puolella on tullut katsottua :

Hikaru no Go:ta, ihan vain koska halusin nähdä, että miten niin tylsästä aiheesta kuin GO-lautapelin pelaamisesta on mahdollista tehdä niin suosittu manga/anime, että se aiheutti Japanissa nuorten keskuudessa oikean GO -villityksen. Ja... oli se mahdollista. Ei nyt mikään maailmojajärisyttävän omaperäinen anime, mutta koukussa ollaan silti.

Kare Kano Yliopiston porukan kanssa ollaan pidetty syksyn mittaan animeiltoja ja katsottu Kare Kanoa. Kare Kano on jotain... aivan muuta.

Ja sitten on tullut luettua myös paljon huonoa/keskinkertaista mangaa, mutta niitä nyt ei viitsi listata.

Canard

• Jäsen
  • Der Zorn Gottes
« Vastaus #34 : 29.12.2004 klo 20:39:04 »
Mitä minä olen venäläistä kirjallisuutta lukenut, se on täynnään väsyttävää jaarittelua, ihmiset puhuvat ja puhuvat ja puhuvat ja mikään ei etene, yritin kerran lukea Bulgakovin Saatana saapuu Moskovaan, en koskaan päässyt loppuun saakka.
Hitto vie, saatan kyllä jakaa saman uskonnon venäläisten kanssa, mutta heidän kirjallisuuttaan en kestä.
Mutta Italo Calvino, siinä oli todellinen sanan mestari.

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #35 : 29.12.2004 klo 20:42:15 »
Japanilaisessa kertomakirjallisuudessa on omat perinteiset konventionsa. Monesti kertomus alkaa "ei mistään" ja päättyy "ei minnekään". Sen sijaan että esitettäisiin suuri maailmoja järisyttävä draama, tallennetaan pala elämää, ihmisiä, ajatuksia ja tunteita.

Onhan meilläkin Kauniit ja rohkeat.

Teoriassa manga kuulostaa aina hyvältä, mutta ei sillä mitään tekoa ole todellisuuden kanssa, sen enempää kuin Ridgellä tai Brookellakaan.

En tiedä, luultavasti olen vain liian paatunut että pystyisin ikinä sisäistämään mikä mangassa jaksaa viehättää. Ei kai kaikkien ole tarkoituskaan. Mielenkiintoinen ilmiö se on, mutta vähän ontto minun näkövinkkelistäni, niin kuin saippuaoopperatkin.

Hoh, onpas niin typerä kommentti, (Lietzen siis) että miksi tuohon edes vastaan? Ehkä tekemisen puutteessa. Jari Lehtinen tuossa jo kirjoitti paremman vastauksen, jos et sitä ymmärtänyt niin tuskinpa tähän enää mitään kannattaisi kirjoitella.

Kannattaisi koettaa lukea se Nausicaa loppuun. Omassa asteikossani se on yhä paras sarjakuva koskaan. Ehkä alku voi olla hankala, johtuen länsimaalaiselle epätavallisesta kerronnasta, mutta viimeistään toisen kirjan aikana tarina vie mukanaan. Jos tämän mangan luettuaan vielä ajattelee, että Manga on yhtä kuin kauniita ja rohkeita, henkilöhahmot eivät ole yhtä syvällisiä kuin suomalaisissa jalkapalloiluun, lähiöihin ja synkistelyyn keskittyvissä taidesarjakuvissa ja tarinankerronta ei aiheuta tunteita pääkoppaan voi aivan huoletta unohtaa japanilaiset sarjakuvat.

Japanilainen sarjakuva on valtava kenttä. Vaikea sitä on lokeroida. Myös piirrostyylit vaihtelevat, vaikka heillä tietyt tyylikeinot ovat yhteisiä.

Ja lopuksi, kun huomasin että kvaak.fi uudistuu ja tänne on tullut nyt ihan oma Manga-alue, niin ajattelin että hienoa , viimein manga-keskustelua ilman asiattomuuksia ja kuinka ollakaan, heti sinne kirjoittelee mollaaja, vaikka uusi alafoorumi on perustettu juuri siksi että asiasta ymmärtämättömät eivät sinne vahingossa ilmesty?

Marko
« Viimeksi muokattu: 29.12.2004 klo 20:51:24 kirjoittanut MarkZero »

MarkZero

• Jäsen
« Vastaus #36 : 29.12.2004 klo 20:49:20 »
Mielenkiintoinen ilmiö se on, mutta vähän ontto minun näkövinkkelistäni, niin kuin saippuaoopperatkin.

Kaikki ei ole kaikkia varten... itse olen löytänyt mangasta (ja gekigasta) suunnattomasti sisältöä ja hengenravintoa... jopa siinä määrin, että jonkun sarjan seuraavan osan löytämistä olen odottanut yhtä kovasti viimeksi silloin, kun 7-10 vuotiaana metsästin kaikki kotikaupungin kirjastot läpi Tinttejä, Asterixeja ja Lucky Lukeja etsien.

No, se siitä.

Omia viimeaikojen mangasuosikkejani:

Kiitos JJ. Tällaisia vinkkejä on aina kiva saada. Omat mangavinkit on yleensä pelkästään Tähtivaeltajasta tai animeunionin (aika subjektiivisista) arvosteluista. Ehkä voisi perustaa tännekin jonkinlaisen arvosteluthreadin?

Marko

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #37 : 29.12.2004 klo 21:18:14 »

Kiitos JJ. Tällaisia vinkkejä on aina kiva saada. Omat mangavinkit on yleensä pelkästään Tähtivaeltajasta tai animeunionin (aika subjektiivisista) arvosteluista. Ehkä voisi perustaa tännekin jonkinlaisen arvosteluthreadin?

Marko

Ehkäpä jokin yhteinen arvosteluthreadi sellaiselle mangalle, jonka voi olettaa olevan tuntematonta kamaa suurimmalle osalle muita lukijoita.

(Tunnetummat nimikeet voivat kyllä saada - ja varmasti tulevat saamaankin -  oman threadinsa, kuten Nausicaa, Tetsukan eepokset, Clampin ja Takahashin tuotokset jne. jne.)

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 29.12.2004 klo 22:13:10 »
......

En tiedä, luultavasti olen vain liian paatunut että pystyisin ikinä sisäistämään mikä mangassa jaksaa viehättää. Ei kai kaikkien ole tarkoituskaan. Mielenkiintoinen ilmiö se on, mutta vähän ontto minun näkövinkkelistäni, niin kuin saippuaoopperatkin.

....
Ja lopuksi, kun huomasin että kvaak.fi uudistuu ja tänne on tullut nyt ihan oma Manga-alue, niin ajattelin että hienoa , viimein manga-keskustelua ilman asiattomuuksia ja kuinka ollakaan, heti sinne kirjoittelee mollaaja, vaikka uusi alafoorumi on perustettu juuri siksi että asiasta ymmärtämättömät eivät sinne vahingossa ilmesty?

Marko

Hmph. Niin se vain on, että aina, kun mangasta tulee puhetta niin paikalla on joku, joka sanoo että "mä en ymmärrä miks jotain mangaa". Eiköhän tuo kamala ja läpeensä omituinen manga ole jo sen verran vanha juttu, että voisi jättää nuo kommentit pois. Kyllä varmasti belgialaisen sarjakuvan harrastajiltakin menisi hermot, jos jatkuvasti kuulisi samaa "mä en ymmärrä miks jotain pottuneniä". :( Yritän olla toistamatta sitä, mitä täällä on jo sanottu paremmin kuin mitä itse osaisin... saas nähdä onnistuuko...

Lietzenin kommentit kuulostavat vähän ajattelemattomasti lausutuilta, ei siinä mitään, kyllä kaikki jotain joskus möläyttävät....  Hassua, mangassa viehätyin juuri hyvin rakennettuihin henkilöhahmoihin, joihin usein keskitytään huomattavasti syvemmin kuin monessa länsimaisessa sarjakuvassa. Viehätyin myös elokuvamaiseen tarinankerrontaan. Vai että ontto.... ::)

Totta on, että suurin osa länsimaissa julkaistusta mangasta on juuri sitä aivottomampaa. Siitä voimme syyttää legendaarista "suurta yleisöä", joka haluaa katsoa saippuasarjoja, urheilua ja Hollywood-elokuvia. Mutta turha on sanoa, etteikö täälläkin olisi saatavilla "jokaiselle jotakin", hyvin pienessä määrin ehkä, mutta silti....

Japanissahan todella on jokaiselle jotakin. Mistä lie sekin tullut, etteivät aikuiset lukisi siellä sarjakuvia? Siis ihan ns. "valtavirtaa". Olen itse kuullut ihan päinvastaista. Saatan tietty olla väärässä. ??? Olen myös ymmärtänyt, ettei Japanissakaan ole niin tarkkaa että kuka lukee ja mitä. Ihan hyvä niin. En minäkään suostuisi lukemaan pelkkää "naistensarjakuvaa", suunnattu-yli-20-vuotiaille-naisille jne. :P

Mutta kuten sanottu jo monta kertaa, ei mangaa tarvitsekaan lukea. Tai mitään muutakaan. Tai sitten voi lukea vähän kaikkea. Ehkä olenkin kummajainen, kun niin monenlainen tavara menee ihan täydestä? Aina ei jaksa pelkkää maatajärisyttävän syvällistä, voi siirtyä vähäksi aikaa johonkin kevyempään. Uskallankohan edes mainita, että pidän Lietzeninkin sarjakuvista? Toivottavasti niissä ei ole jotain vialla, kun "manga-ihminen" ajattelee noin. ;)

Voi hemmetti kun tuli pitkä viesti. Viimeinen lause: pitääkö kaiken sarjakuvan olla todellista?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #39 : 29.12.2004 klo 22:20:08 »
Marko kirjoitti:

"Ja lopuksi, kun huomasin että kvaak.fi uudistuu ja tänne on tullut nyt ihan oma Manga-alue, niin ajattelin että hienoa , viimein manga-keskustelua ilman asiattomuuksia ja kuinka ollakaan, heti sinne kirjoittelee mollaaja, vaikka uusi alafoorumi on perustettu juuri siksi että asiasta ymmärtämättömät eivät sinne vahingossa ilmesty?"

Tämä ei ollut suinkaan syy. Syy oli raadollisempi. Keskusteluja on niin paljon että ne hukkuivat "yleisosastoon".

Kvaak toivottaa edelleen tervetulleiksi kaikki asialliset (lue: perustellut ja henkilökohtaisiin loukkauksiin menemättämät sekä provosointia välttävät) mielipiteet ihan jokaiselle foorumille. Parhaiten keskustelu toimiikin omasta mielestäni silloin kun esiin tulee erilaisia mielipiteitä.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2004 klo 22:21:28 kirjoittanut Reima Mäkinen »
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #40 : 29.12.2004 klo 23:26:53 »
Viimeinen lause: pitääkö kaiken sarjakuvan olla todellista?

JES! Nyt haluan hieman purkaa tässä mangan suhdetta realismiin! ^__^

Usein sellainen manga, joka käsittelee todellisia asioita, ottaa käyttöönsä symbolistisia elementtejä, jotka ovat niin merkittävä ja voimakas osa kuvakerrontaa, että niitä saattaa ensisilmäyksellä erehtyä pitämään fantasiaelementteinä.

Mangassa kun on se hassu puoli, että kaikki mitä piirretään ei välttämättä ole totta, ja se todellinen tarkoitus pitää osata lukea sieltä seasta. Harjaantuneelle mangan lukijalle, joka hallitsee jo käytetyn kuva/efekti/symbolikielen, ei ole mitään ongelmaa lukea näitä merkkejä, päin vastoin, merkit ovat tuleet jo niin luontaiseksi osaksi kerrontaa, että niihin ei edes kiinnitä huomiota, vaan huomio kiinnittyy itse tarinaan, henkilöihin jne.

Esimerkki 1: Kare Kano -manga/anime. Kare Kano toimii hyvänä esimerkkinä tästä ilmiöstä, johtuen siitä, että Kare Kanossa KAIKKI mahdolliset efektit on valjastettu käyttöön. (Kuten se, että päähenkilöt on kuvattu 3-4 pelkistämisen eri asteella riippuen siitä mitä roolia he kulloinkin pitävät yllä ja missä ympäristössä he ovat; kotona, koulussa jne.) Tunteiden vaihtuessa laidasta laitaan lukijaa pommitetaan varsinaisella visuaalisella efektiryöpyllä, ja kuitenkin tarina pohjimmiltaan on äärimmäisen realistinen kertomus teini-ikäisen pojan ja tytön suhteesta, suhteen alkamisesta, sen kehityksestä ja siitä miten hahmot kasvavat sen myötä. Mitään ei-realistista ei OIKEASTI tapahdu.

Esimerkki 2: Mainitsemani Erica Sakurazawan Angel Nest. Päähenkilöt saavat vieraakseen enkelin, joka auttaa näitä selviämään vaikeiden aikojen yli. Enkelin ainoa vaikutus tarinaan on se, että se auttaa henkilöitä jaksamaan ja antaa näille rohkeutta. Ei mitään taikasauvan-heilautus -ihmeratkaisua ongelmiin. Enkeli saattaa olla oikea, tai se saattaa olla henkilöiden mielikuvituksen tuotetta tai se sillä saattaa olla jokin symbolinen merkitys... kukapa tietää. Sillä ei kuitenkaan ole väliä. Tarina toimii yhtä hyvin fantasiana kuin realistisena ihmissuhdesarjakuvana, ihan miten itse haluaa asian tulkita.

Ok, esimerkkejä löytyisi loputtomiin.

Sitten toinen pointti realismista ... ja takaisin Nausicaan.

Nausicaa on fantasiaa, mutta sen voi nähdä vertauskuvana aika monelle asialle mitä tässä maailmassa on tapahtunut. Nausicaan tärkeimmät teemat ovat pasifismi ja ekologia; ihmisen suhde luontoon. Kenellä on oikeus elää maan päällä? Sivistyneellä mutta tuhoa kylvävällä ihmiskunnalla vai eläimillä ja kasveilla... vai molemmilla, ja jos, niin kuinka ihmeessä se on mahdollista?  Kysymykset jäävät auki.

Näitä teemojahan Miyazaki olisi täysin hyvin voinut käsitellä sarjakuvassa, joka on sijoitettu jonnekin maapallolle  nykyaikaan tai lähihistoriaan, kyllähän maapallolla sotivia ja saastuttavia maita riittää. Mutta mutta... Miyazaki ei kuitenkaan halunnut puuttua  johonkin todelliseen historialliseen tai maantieteteelliseen aikaan ja  paikkaan, koska silloin ihmisten ennakkokäsitteet näistä paikoista ja ajoista olisi hämärtänyt itse tarinan teemaa ja viestiä.

Sen olisi voinut vaikka sijoittaa Tsaarinajan Venäjälle, mutta silloin lukija saattaisi ajatella, että "No, se oli silloin joskus, kyllähän me nykyään olemme paljon viisaampia, tiedekin on kehittynyt, ei tuommoista enää tapahdu" tai "No, Venäläiset, tietäähän sen, siitä ei hyvää seuraa, kyllä me täällä olisimme tehneet asiat paljon paremmin." Ja sillä, olisimmeko ME tehneet asiat NYT paljon paremmin ei ole mitään väliä, vaan itse teemojen; pasifismin ja ekologian käsittelyllä! Miyazaki todella kääntelee Nausicaassa näitä kysymyksia niin monelta kantilta, että kaikki näkökannat asiaan tulevat esille; vähän väliä Nausicaa lennätetään tarkastelemaan asioita yhä uusien ryhmittymien näkökulmasta; ryhmittymien, joita on pidetty aiemmin vihollisina.

Sijoittamalla Nausicaan tapahtumat epämääräiseen tulevaisuuteen ja ennalta tuntemattomaan fantasiamaailmaan Miyazaki vältti ihmisten ennakkoasenteita jotain tiettyä aikaa ja paikkaa kohtaan hämärtämästä sitä, mitä hän halusi sanoa. Aloitettiin ikäänkuin puhtaalta pöydältä, ja maiden ja kansojen nimet (Valley of Wind, Torumekia, Sea of Corruption, Wormhandlers) olivat vapaita kerrontaa haittaavista mielleyhtymistä.

Tätähän voi verrata vaikkapa George Orwellin Eläinten Vallankumoukseen: Puhutaan OIKEISTA asioista, mutta eläinten kautta symbolisesti siten, että ei osoiteta sormella suoraan mitään tiettyä kansakuntaa tai ihmisryhmää.

Tosin sanoen (huh!) fantasia ja symbolismi sekoitetaan liian usein keskenään. Ja symbolismi on (mielestäni) hyvin, hyvin lähellä realismia. Nausicaa:ta voi lukea sekä viihtellisenä fantasiasarjakuvana ja/tai symbolistisena kertomuksena Eläinten vallankumouksen tapaan.

Ja mangassa (Kuten Kare Kanossa, Erica Sakurazavan tarinoissa ja Nausicaassa) tätä realismin, symbolismin ja fantasian välistä maastoa on käytetty loistavasti tuomaan esiin asioita (vaikkapa ihan arkisista aiheista), joita ei välttämättä yhtä tehokkaasti pystyisi kertomaan yksi/yhteen "realistisella" sarjakuvalla. Tällä en tarkoita kuvan pelkistämisen astetta, vaan sitä, mitä elementtejä kuvassa näytetään.  (Silloinkin kun ei olla jossain "unijaksossa".)

Mikä parasta, harvoin tämänkaltainen kertominen mangassa kuitenkaan yltyy itsetarkoitukselliseksi kikkailuksi, vaan usein taustalla on myös vahva tarina ja moniulotteiset, inhimilliset henkilöt. (Ei tietenkään aina, mutta vaikkapa aiemmassa postissa arvostelemissani esimerkeissä on.)

Tässä yksi monista syistä siihen, miksi manga tuntuu jo monen vuoden altistumisen jälkeenkin edelleen yhtä tuoreelta ja herkulliselta.

(Ja Lietzenin jutuistakin tykkään minäkin, erityisesti siitä Kemin voittosarjiksesta parin vuoden takaa. ;) )
« Viimeksi muokattu: 29.12.2004 klo 23:32:50 kirjoittanut JJ Naas »

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #41 : 30.12.2004 klo 01:16:50 »
Ja pointti oli siis se, että:

Realismikin on venyvä käsite, ja mangassa realismin rajojen hämärtäminen on enemmän sääntö kuin poikkeus.

...Ja se, että:

Manga saattaa vaikuttaa ontolta ja sisällyksettömältä, jos sitä yrittää tulkita menemättä pintaa syvemmälle, eli opettelematta ymmärtämään mangan koodikieltä ja kerronnan keinoja ja tasoja. Sen oppii lukemalla mangaa tarpeeksi paljon ja tarpeeksi laaja-alaisesti.  Kun on tarpeeksi oppinut ymmärtämään, palaset alkavat loksahdella kohdalleen, sisältö ja kokonaisuus alkavat hahmottua selkeämpänä eikä enää ei edes kiinnitä huomiota pinnallisiin seikkoihin, visuaalisiin ihmeellisyyksiin ja kerronnallisiin maneereihin, jotka tuntuivat vastenmieliseltä ja vieraalta ensi silmäyksellä.

7-8 vuotta sitten itsekin saarnasin ihmisille, että manga on roskaa, enkä pitänyt mangan visuaalisesta ilmeestä; isoja silmiä, pieniä neniä ja kaikkea. No, niin mieli muuttuu.  

mlietzen

• Vieras
« Vastaus #42 : 30.12.2004 klo 11:03:27 »
Juu no pahoittelen jos ymmärtämättömyyteni kohotti verenpaineita, kaipa vain yritän ymmärtää miksi jokin minulle käsittämätön asia voi herättää niin suuria intohimoja. Vaikka periaatteessa minunkin pitäisi olla kiinnostunut kun sarjakuvaa se kuitenkin on.

Tai no, suuri osa länsimaisesta sarjakuvastakin on mielestäni täyttä tyhjänpäiväistä huttua. Muutamia pelastavia helmiä on, kaipa niitä on mangassakin.

Se Nausicaa nyt on varmasti iso helmi, Miyazakin Prinsessa Mononokekin on kerrassaan häkellyttävän upea piirroselokuva. Tarinakin aivan ässä. Se että sarjakuva jäi etäiseksi johtui lähinnä siitä että kerronta oli niin hankalaa. Noo, pitää yrittää joskus uudelleen.
« Viimeksi muokattu: 30.12.2004 klo 11:05:09 kirjoittanut mlietzen »

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #43 : 30.12.2004 klo 12:48:09 »
Hikaru no Go:ta, ihan vain koska halusin nähdä, että miten niin tylsästä aiheesta kuin GO-lautapelin pelaamisesta on mahdollista tehdä niin suosittu manga/anime, että se aiheutti Japanissa nuorten keskuudessa oikean GO -villityksen. Ja... oli se mahdollista. Ei nyt mikään maailmojajärisyttävän omaperäinen anime, mutta koukussa ollaan silti.

Hikaru ei loppujen lopuksi uponnut minuun. Syynä ehkä se, että tuota lajiketta tällä hetkellä yksi riittää. Ja se on Naruto. Eddingsin ja muiden nykyfantasiakirjoittajien jälkeen tämä nuoren untuvikon suureksi sankariksi kasvamisen tarina omaa minun maailmassani rajoitetun kiintiön, että kuinka paljon sitä on kiinnostunut harrastamaan.

Narutossa jaksaa kiinni pitämään tyypilliseksi kokemani shonen-visuaalisuus ja hahmosuunnittelu.
Also spracht Blau Tiger.

JJ Naas

• Jäsen
« Vastaus #44 : 30.12.2004 klo 14:38:45 »

Hikaru ei loppujen lopuksi uponnut minuun. Syynä ehkä se, että tuota lajiketta tällä hetkellä yksi riittää. Ja se on Naruto. Eddingsin ja muiden nykyfantasiakirjoittajien jälkeen tämä nuoren untuvikon suureksi sankariksi kasvamisen tarina omaa minun maailmassani rajoitetun kiintiön, että kuinka paljon sitä on kiinnostunut harrastamaan.

Narutossa jaksaa kiinni pitämään tyypilliseksi kokemani shonen-visuaalisuus ja hahmosuunnittelu.

En ole Narutoa nähnyt, joten Hikaru kai sitten pitää huolen minun untuvikosta-sankariksi -kiintiön täyttämisestä... Evangelionin ohella. Tosin en nyt sanoisi että Shinji Ikari missään vaiheessa Evangelionia miksikään varsinaiseksi sankariksi kasvoi.

Mistä puheen ollen...

Eikös Neon Genesis Evangelionin ole tarkoitus alkaa näkymään SubTV:llä ensi sunnuntaina?