Kirjoittaja Aihe: Miksi luet mangaa? Perustele.  (Luettu 31043 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MewMew

• Uusi jäsen
Re: Miksi luet mangaa? Perustele.
« Vastaus #105 : 26.04.2006 klo 19:28:03 »
Luen mangaa, koska se on hauskaa ja piirrostyyli on mahtava! SIksi.
 :D

KeBa

• Jäsen
  • --> Angel Sanctyary <--
« Vastaus #106 : 27.04.2006 klo 18:40:30 »
Itse luen useempaaki sarjaa kavereitten luona ja lainaan kirjastosta, ite en oo ostanu paljoo ku on liian kallista...

No tässä paikkoja mistä mangaa voi ostaa enkuks:

- http://www.viz.com
- http://www.tokyopop.com
- http://www.fantasiapelit.com
- http://www.goodfellows.fi/webpages/info/bulletin.htm

Kannatta käydä kattomassa. ;D
Käykää kaikki kattomassa DeviantArtissa piirrustuksiani:
http://kebappi.deviantart.com/gallery/

TheSadness

• Hänen Yksinäisyytensä
  • Uusi jäsen
  • The Sadness..
« Vastaus #107 : 28.04.2006 klo 22:56:50 »
Luen mangaa, koska piirrosjälki on useimmissa hienoa, sekä kun lukee mangaa voi hukuttautua täysin teoksen valtaan.
Ei tarvitse miettiä omaa elämää, kun elää muiden elämää mangapokkarissa..
Ja tosiaan, kun luen mangaa, en kuule ympärilläni mitään, ennen kuin huudetaan melkein korvan juuressa "kuuletko sä yleensäkään mitään"? :D
Lacuna Coil - Falling Again

J.M:salo

• Jäsen
« Vastaus #108 : 28.04.2006 klo 23:05:54 »
Nopea kysymys Sadnessille; eikö muunmaalaisessa sarjakuvassa mielestäsi ole hienoa piirrosjälkeä? Yhdessäkään?

TheSadness

• Hänen Yksinäisyytensä
  • Uusi jäsen
  • The Sadness..
« Vastaus #109 : 29.04.2006 klo 13:47:00 »
No onhan niissä, kai?
Enpä ole muunmaalaisia paljon lukenut, en edes
suomalaisia.
Lacuna Coil - Falling Again

Jööti

• Jäsen
  • "I think I'm getting the fear" - Dr. Gonzo
« Vastaus #110 : 09.05.2006 klo 23:02:00 »
Lainaus
tutustua "muunmaalaiseen" sarjakuvaan

Entä kun ei kiinnosta?

Itse luen mangaa mieluummin kuin länsimaalaista sarjakuvaa yksinkertaisesti siksi, olen lopen kyllästynyt länsimaalaiseen sarjakuvaan jota koko kasvuikäni ennen "valaistumistani" luin ja piirtelin kopioiden. Pääasiassa luin tyypillisiä supersankarisarjakuvia, mutta sain myös oman osani muunlaisesta sarjakuvasta kun suvun muut taiteellisuudet tukivat nuorta alkajaa laajentamalla näkökenttää. Muutamat sarjakuva-albumit ovat arvossaan, mutta sekin johtuu pääasiassa nostalgiasta, eikä sinänsä siitä että sarjakuva olisi kovinkaan kaksinen. Länsimaalainen sarjakuva tuntuu riittämättömältä ja myös siltä, että tekijät eivät ottaisi sitä tosissaan - olipa kyse sitten huumorista tai toiminnasta. Hankala asia selittää, mutta taipunee jonnekin uskottavuuden suuntaan.

Taustalla tietysti vaikuttaa ja muhii yleinen kiinnostus itään - Japaniin, Kiinaan ja muihin lähialueiden maihin. Oma painonsa mielipiteissä - tarkoittaa käytännössä sitä, että jos olen diskriminoiva mangan ja animen suhteen, olen sitä satakertaisesti länsimaalaisen sarjakuvan ja animaaton suhteen.

Olisi kai terveellistä kaivaa jostain jokin "länsimaalaisen sarjakuvan Top 10" ja alkaa siitä sitten miettimään uudelleen mistä tässä kaikessa on kyse ja missä sitä itse omine aivoituksineen seisoo.
Isona voi puhua vähemmän

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #111 : 09.05.2006 klo 23:09:17 »
Länsimaalainen sarjakuva tuntuu riittämättömältä ja myös siltä, että tekijät eivät ottaisi sitä tosissaan - olipa kyse sitten huumorista tai toiminnasta. Hankala asia selittää, mutta taipunee jonnekin uskottavuuden suuntaan.
Jännä, mutta kuvasit tässä juuri ne syyt, miksi minä en pidä mangasta. Näin se vaihtelee, mutta oikeastaan halusin vastata vain tämän seuraavan vuoksi

Lainaus
Olisi kai terveellistä kaivaa jostain jokin "länsimaalaisen sarjakuvan Top 10" ja alkaa siitä sitten miettimään uudelleen mistä tässä kaikessa on kyse ja missä sitä itse omine aivoituksineen seisoo.
Ei ole mikään länsimaisen sarjakuvan top kymppi eikä edes virallinen, mutta Kvaakissa koottiin porukalla sarjakuvan yleissivistykseen kuuluvat sarjakuvat. Niistä voit lukea täältä.

Jos haluat suoraan listaan, niin sitten tämän  kautta. Koko ketju on kuitenkin hyödyllistä lukea, koska siinä selviää, miksi mitäkin teosta pidetään hyvänä ja lukemisen arvoisena.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jööti

• Jäsen
« Vastaus #112 : 09.05.2006 klo 23:50:22 »
Eikös se ole ihan universaalia, että Ferrarifanit paheksuvat Porssea, vaikka hyvinkin samankaltaisia ominaisuuksia autoissa arvostavat - enemmän tai vähemmän samat asiat toteutetaan hiukan eri tavoin. Kenties omakohtainen ylitsevuotava saturaatio länsimaalaisen sarjakuvan ja animaation suhteen lapsena ja nuoreja on ikäänkuin tehnyt vastaanottavaisemman meikäläisestä jollekin täysin toisenlaiselle, jonka ottaa omaksi.

Täytyy tutustua tähän teidän foorumiin ajan myötä, sillä paljon arvokkaita tiedonjyviä on taatusti löytämistä vailla. Kenties sitä löytäisi hieman enempi tuon kuvataiteen ja grafiikan. Armeijan jälkeen (josta jo useampi vuosi) on tullut omistauduttua pelkästään tekstille ja musiikille, joka kai on jonkinlainen jatkumo sitten sille että skidinä pelkästään sarjiksia ja piirrettyjä.

Jokatapauksessa, hyviä asioita aidan kummallakin puolella :)
Isona voi puhua vähemmän

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
Re:Kuinka moni lukee mangaa?
« Vastaus #113 : 10.05.2006 klo 11:05:45 »
Ei paljon suurisilmät ja pikkunenät kiinnosta. Katotaan nyt, kestääkö mangabuumi Suomessa yli vuoden.

Kyllä kestää. Kyseessähän on sentään lasten saippuaoopperat. Ikävä kyllä.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #114 : 10.05.2006 klo 11:10:52 »
Kyllä kestää.
Ja kesti. Tuo Vesan viestihän on jo kohta puolitoista vuotta vanha.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #115 : 10.05.2006 klo 11:13:23 »
Ja kesti. Tuo Vesan viestihän on jo kohta puolitoista vuotta vanha.

heh heh. Enpäs hoksannnu tuota katsoa ollenkaan :)
Eipä näytä vieläkään mitään hiipusen merkkejä olevan.
Siihenhän toi homma perustuu; pyöritetään samaa kaavaa uudestaan ja uudestaan. Se tuo katsos turvallisuuden tunnetta.

Riikka

• Vieras
« Vastaus #116 : 10.05.2006 klo 21:00:23 »
enpä paljon niitä lue . ::) vaan ne on nii epäselvii... ::) Siksi .
Ja jotkut sannoo että siksi kun niillä ihmisillä on ISOT silmät
                                    ;)

Ylläpito: Poistin hymiöitä.
« Viimeksi muokattu: 10.05.2006 klo 21:03:59 kirjoittanut Veli Loponen »

laymon

• Vieras
« Vastaus #117 : 11.05.2006 klo 15:55:36 »
(Selitys tulee lopussa, jos joku jaksaa sinne asti.)

Aloitetaanpa ihan sarjakuvaharrastukseni alusta, eli siis 80-luvun alkupuolelta. Ensimmäinen sarjakuva, joka räjäytti tajuntani, oli Mustanaamio. Siinä oli äijä viidakossa ja Hero ja Devil ja Pääkalloluola. Ja Paha Merkki ja viidakon vanhoja sananlaskuja ja vaikka mitä. Olin ihan että "vau, mahtavaa, näinkin siis voi sarjakuvaa tehdä, tähän tuhlaan vielä kaikki rahani!" Liityin Naamiokerhoon, ratkaisin salasivujen tehtävät, ja sain Mustanaamion pronssi-,hopea- ja kultamerkit.

Sitten tulivat Marvelit. Niissä äijä muuttui Hulkiksi ja seittiä ammuttiin ja adamantiumkynnet sanoivat "snikt". Olin ihan että "vau, mahtavaa, näinkin siis voi sarjakuvaa tehdä, tuhlaan sittenkin rahani näihin!" Tilasin kaiken mahdollisen, ja piirsin omia supersankarieepoksia.

(Jossain välissä huomasin, että kaupoissa oli myös kauhusarjakuvia, mutta niihin en uskaltanut käyttää kolikkoakaan. Ja vieläkin kauheampaa oli, kun joku kertoi, että oli olemassa sellaisia sarjakuvia kuin superroisto Diabolik ja Piispaa Panettaa.  Olin varma, ettei sellaisia kukaan pystyisi ikinä lukemaan.)

Anyway, seuraavaksi ryhdyin lukemaan Sandmania ja Doom Patroleita ja muuta DC:n aikuissarjakuvaa. Niissä oli skitsoja supersankarittaria ja söpö kuolema ja Paholainen sulki helvetin. Olin ihan että "vau, mahtavaa, näinkin siis voi sarjakuvaa tehdä, näihinhän ne rahat vasta tuhlaankin!" Luin Tähtivaeltajasta vinkkejä, tilasin Kalman ja palvoin Gaimania.

Jossain vaiheessa sarjakuvien tilalle tulivat enemmän elokuvat. Hongkong-leffat räjäyttivät pään hienoilla taistelukohtauksillaan ja hölmöllä huumorillaan. Siihen aikaan semmoinen kama oli  vielä varsin harvinaista ja eksoottista. Kaikki aasialainen alkoi vaikuttaa epämääräisesti kiinnostavalta.

Sitten 90-luvun puolivälissä tuli manga.  Siinä sankareiden muodot venyivät ja paukkuivat tunnetilojen mukaan, isoja hikipisaroita pulppusi ja otsasuonet pullistelivat. Söpöilyä ja superhönöä huumoria piisasi, ja joskus pinnan alta saattoi paljastua aika pirullisen fatalistisia juonikuvioitakin. Olin ihan että  "vau, mahtavaa, näinkin siis voi sarjakuvaa tehdä, tähän nyt ainakin tuhlaan kaikki rahani!" Ostin, waretin, luin.

Lopulta tuli fumetti neri, johon olen tuhlannut jo nyt enemmän rahaa kuin noihin edellisiin yhteensä. Mutta mangan lukeminen ei ole vielä tyystin jäänyt, vaan vajaata kymmentä sarjaa tulee yhä aktiivisesti seurattua, ja joskus myös uusia katsastettua.

Eli lyhyesti sanottuna: luen mangaa ihan muuten vaan. Niin kuin kaikkea muutakin sarjakuvaa.

Jööti

• Jäsen
« Vastaus #118 : 13.05.2006 klo 15:33:39 »
Lainaus
Se on Jööti eri asia, että on kyllästynyt länsimaiseen sarjakuvaan kuin että ei ole edes yrittänyt lukea muuta.

Mistä sinä tiedät mitä olen lukenut? :)

Ellei vuosien länsimaalaisessa sarjakuvassa kahlaaminen tuo haaviin edes jotain elämää suurempaa, miksi olettaa että sieltä itselleen moista löytäisi seuraavan 10 vuoden aikana?

Lainaus
Myönnän että olen noviisi itämaisessa sarjakuvassa, mutta olen löytänyt länsimaisesta sarjakuvasta enemmän vaihtelua ja tyylilajien kirjoja kuin itämaisessa.

Itämainen sarjakuva erottuu koska se on itämaista sarjakuvaa. Eri tyylejä on tietysti tuhottomasti, mutta ne ovat nimenomaan hieman tietämättömämmille hankalempia hahmottaa jos keskittyy vain huomaamaan ne suuret silmät ja pienet suut jne. Länsimaalainen sarjakuva on paljon muodottomampaa ja siinä missä idässä saattaa samanlaisella koulukunnan tyylillä piirtää satojakin artisteja, on länsimaissa monasti lopputulos enemmän tai vähemmän persoonallisempaa.

Makukysymyksistä on jokseenkin turha väitellä, sillä lopputuloksena useimmiten vain vieraannutetaan toinen siitä omasta kiinnostuksesta.
Isona voi puhua vähemmän

Ichigo

• Vieras
« Vastaus #119 : 13.05.2006 klo 20:14:21 »
en mä oikeen tiiä miks sitä mangaa luen ;)mut se tekee muhun vaikutuksen. suuret silmät ja erilaisen väriset hiukset tekee mangasta mukavan luettavan :)kokeilen kaikkii fontteja tässä samalla  :Pmanga on kivaa luettavaa joo, mut en osta mitenkään säännöllisesti esimerkiksi Conania