Hei, pakko palata joitakin sivuja taaksepäin vielä tuohon manga-keskusteluun kun siellä aika monikin näytti ottavan jonkinkokoisen herneen nenään minun kommentistani. Enkä ole huomannut voidakseni tulla puolustamaan mielipidettäni aiemmin!
En tarkoittanut sarjakuvaa kokonaisuudessaan - sillä minähän en sitä lukenut kun ei tullut lehteä ostetuksi. Kuvakerronta saattoi hyvin olla erilainen, omaperäinen, eurooppalainen, samoin juoni saattoi olla hyvin epä-mangamainen (zorromainen, joku taisi sanoa), vaikutteita on varmasti saatu vaikka mistä eikä vain mangasta, mutta minä en tarkoittanut näitä osia sarjakuvasta. Vaan itse hahmoja, erityisesti hahmojen kasvoja jotka tuossa lehteä kaupassa selaillessa osuivat tietysti parhaiten silmään. Niissä ei ollut mitään originaalia, vaan ne olivat täydellisiä kopioita mahdollisimman stereotyyppisistä kankeista manga-ilmeistä joita vaan voi kuvitella.
Joita minä, henkilökohtaisesti, inhoan.
Vaikutteiden ottaminen on minusta eri asia kuin suora kopioiminen, ja hahmojen kasvoissa ei tosiaan ollut kyse enää mistään vaikutteiden ottamisesta, vaan kuten sanoin, suorasta mangan matkimisesta.
Muilta aspekteiltaan sarjakuva saattoi sitten olla hyvinkin "eurooppalainen". Siihen en ota kantaa kun en sarjakuvaa lukenut.
Ei sit muuta, moi.
Jatketaan keskustelua vaikka Salkkareista.