Kirjoittaja Aihe: Sarjakuvien arvo? Kysy täällä.  (Luettu 943349 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Lasarus

• Vieras
Vs: Sarjakuvien arvo? Kysy täällä.
« Vastaus #360 : 11.05.2006 klo 21:02:44 »
Mitä tarkoitat?

Jos taas tarkoitat keräilymielessä, niin siinä on kyse yksinkertaisesti kysynnän ja tarjonnan laista. Aku Ankan ympärille on syntynyt laaja kerjäilijäkunta (mistä kertoo sekin, että Aku Ankan levikki on n. 300 000 ja Mustanaamion taitaa olla jossakin 5000:n tienoilla), mitä taas Mustanaamion ympräillä ei niin paljoa olekaan.

Tarkoitin juuri keräilyä.

Tämä vastaus oli todella kattava ja selventi asian

tertsi

• Vieras
« Vastaus #361 : 11.05.2006 klo 21:14:12 »
Noiden kakkostarinoiden takia Mustiksienkin arvo saattaa nousta.

Jos esim. Bernard Princeä ja Jerome Blochia ei saa suomeksi mistään muualta kuin Mustanaamiosta, niin saattaisin itsekin jonkin verran kyseisistä lehdistä maksaa.

Nyt jo harmittaa, ettei ole tullut Mustiksia ostettua, mutta kun se pääsarja ei nykyisellään sytytä yhtään .

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #362 : 11.05.2006 klo 21:17:16 »
mutta kun se pääsarja ei nykyisellään sytytä yhtään .
Mulla on melkein sama juttu, paitsi että onhan siinä sentään taitavia kuvittajia. Mutta eipä ole sekään saanut minua ostamaan Mustanaamiota vuosiin. Divareissa olen kyllä ostotarkoituksissa muutamaan kertaan plärännyt joitakin, mm. Tom Strongia ja Camelot 3000:a sisältäviä numeroita.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

tertsi

• Vieras
« Vastaus #363 : 11.05.2006 klo 21:56:55 »
Mulla on melkein sama juttu, paitsi että onhan siinä sentään taitavia kuvittajia.

Mä olen joskus Mustista kaupassa selaillut ja eipä ole mun silmiini osunut oikestaan yhtään Mustanaamio-piirtäjää, joka ei olisi näyttänyt kököltä.
(EDIT: Siis sanotaan nyt vaikka viimeisen viiden vuoden aikana.)

Kyllä on ikävä Jaime Valvetta (tai mikä hänen nimensä nyt olikaan)

Mutta en ole todellakaan kovin tiheästi noita lehtiä silmäillyt.
« Viimeksi muokattu: 12.05.2006 klo 15:43:48 kirjoittanut tertsi »

Arttu

• Legolandian Sheriffi
  • Jäsen
« Vastaus #364 : 12.05.2006 klo 02:52:19 »
Kertokaapas miksi Aku Ankka on arvokkaampi kuin Mustanaamio ? Vai onko minulla aivan vääräkäsitys asiasta

Itse asiassa jos verrataan samalta vuodelta olevia lehtiä niin Mustis lienee arvokkaampi.
I have known many adults who have treasured throughout their lives some of the books they read as children. I have never come across any adult or adolescent who had outgrown comic-book reading who would ever dream of keeping any of these 'books' for any sentimental or other reason.- Fredrik Wertham

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #365 : 12.05.2006 klo 08:19:01 »
Itse asiassa jos verrataan samalta vuodelta olevia lehtiä niin Mustis lienee arvokkaampi.
Joo, toi pätee todennäköisesti ainakin uudempiin lehtiin (alkaen ehkä jostain 70-luvusta). Tuskinpa esim. tämän vuoden Akun numero maksaa Divarissa sitä 1,5 tai 2 euroa, minkä Mustanaamio maksaisi. Kuitenkin ne todelliset keräilykohteet on Aku Ankalla kai arvokkaampia kuin Mustanaamiolla. Ehkä kyseessä loppujen lopuksi onkin vain illuusio Akun arvokkuudesta, mikä tulee siitä, että AA:ssa on muutama tosi arvokas numero (vaikkapa näytenymero), joka vielä tiedetään aika yleisesti. Suuri yleisö ei välttämättä edes tiedä pahemmin Mustanaamion keräilyharvinaisuuksista, eikä ikinä oikeastaan puhutakaan mistään erityisistä sellaisista Aku Ankan tapaan (näytenumero, Lumikki jne.).

eetu

• Uusi jäsen
« Vastaus #366 : 12.05.2006 klo 15:31:43 »
Mustanaamio 2/1968 lienee harvinaisin Mustanaamio sarjassa ilmestynyt lehti. Harvinaisimmat suomen kieliset lehdet missä on ollut Mustanaamiota lienevät Fantomit (1957,1959,1961,1963).Nuo Fantomit on ainakin arvokkaampia kuin ikäisensä Aku Ankat.Näin ainakin arvioisin musta tuntuu pohjalta.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #367 : 12.05.2006 klo 16:28:59 »
Voisi hyvin kuvitella että Fanttomit ovatkin. Akun vuosikerta-näköispainokset ovat hieman leikanneet Ankkojen keräilyhintoja.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

Jari Lehtinen

• Jäsen
  • Itsevalaiseva myyrä joka selvittelee kurkkuaan
« Vastaus #368 : 16.05.2006 klo 01:02:20 »
Mulla on oman Krazy Katin punaoranssi selkämys kulahtanut reilun parinkymmenen vuoden valolle altistumisen aikana vaaleanpunervaksi. Se kai alentaa hintaa. Onko kellään, joka tuota hyllyssä on pitänyt, tuota kirjaa selkämykseltään haalistumattomana?

Käsittämättömän mojovasta hinnasta järkyttyneenä oli pakko kaivaa oma kappaleeni esiin. Selkämys oli haalistumaton. Sen sijaan joku torvi jonka nimi näkyy olevan J.Lehtinen tai sinnepäin on aikoinaan kirjoittanut nimiölehdelle nimensä ja päällystänyt opuksen kontaktimuovilla, jossa on joitakin ryppyjä. Täysi tumpelo. Hirteen tuollaisesta.

Selkämyksen haalistumattomuuteen saattanee olla vaikuttanut se ennalta arvaamaton seikka, että hylly jossa tämä kappale on lojunut kaikki nuo 20 vuotta, on sijainnut kaapin oven takana.
”Yhdysvalloissa vuosittain julkaistaan 720 miljoonaa kappaletta »C o m i c s» sarjakuvia … joista ei vain puutu kaikki kasvatuksellinen arvo, vaan jotka ovat suorastaan vahingollisia.” Lastemme puolesta, Kansainvälisen lastensuojelukonferenssin Suomen päätoimikunta 1952.

Lasarus

• Vieras
« Vastaus #369 : 16.05.2006 klo 06:49:45 »
Selkämys oli haalistumaton. Sen sijaan joku torvi jonka nimi näkyy olevan J.Lehtinen tai sinnepäin on aikoinaan kirjoittanut nimiölehdelle nimensä ja päällystänyt opuksen kontaktimuovilla, jossa on joitakin ryppyjä. Täysi tumpelo. Hirteen tuollaisesta.

Divareista löytyy yllättävän paljon lehtiä mitä jotkut tumpelot ovat erittäneet päällystää :(

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #370 : 16.05.2006 klo 10:40:59 »
Lehtiäkin?
Mulla on yksi kaveri joka päälystää sarjakuvalehdistä ainakin osan. Eikä se musta ole yhtään huono homma. Siis jos on vain semmonen "haluan lukea nämä" -keräilijä. Pariin kertaan olen lainaillut tuolta kaveriltani sarjakuvia ja kyllä niiden päällystettyjen kanssa on paljon huolettomampi olo ja mukavampi lukukokemuskin, kun kannet ovat jäykempiä kontaktimuovin ansiosta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
« Vastaus #371 : 16.05.2006 klo 14:40:18 »
Ostin joskus pikku nipun Ihmissusi ja Frankenstein -lehtiä, jotka oli päällystetty vähän köpösti muovilla ja sain siksi erittäin halvalla.
Sikäli hyvä.  :)

Timo

sami81

• Uusi jäsen
« Vastaus #372 : 17.05.2006 klo 12:50:49 »
 HEI!
Kertokaahan nyt minkä hintainen on hieman hiiren nakertama AA Miekka&Ruusu vuodelta 4C/54... Tiedän että ko. lehti on harvinaisimmasta päästä Akuja, mutta paljonkahan sen arvo mahtaa olla tuossa kunnossa. Kaikki sivut ja kannet ovat tallella.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #373 : 17.05.2006 klo 13:15:35 »
Kertokaahan nyt minkä hintainen on hieman hiiren nakertama AA Miekka&Ruusu vuodelta 4C/54...

Mahdoton sanoa varmasti näkemättä, mutta arvelisin että menee päälle 250 euron.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

sami81

• Uusi jäsen
« Vastaus #374 : 17.05.2006 klo 13:46:09 »
 Vai on lehdellä jo sen verran hintaa... kiitos vain tiedosta. Olen nuorempana keräillyt innokkaasti Akuja ja niitä on matkan varrella kertynyt iso pino kaappiin, nyt näin huuto.netissä myynnissä -50 luvun akkareita ja heräsi omakin innostus uudestaan henkiin! Jos jollain olisi esimerkiksi kiinnostusta vaihtaa iso pahvilaatikollista Akun taskukirjoja ja Roope-Setiä 50-luvun akkareihin niin voisin olla kiinnostunut... Taskukirjat ovat väliltä n.2-170 ja Roopet vuosilta 78-93.