Kirjoittaja Aihe: Rasitusvammat  (Luettu 33136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

O.K.

• Jäsen
Re: Rasitusvammat
« Vastaus #30 : 10.12.2005 klo 15:50:45 »
Kerronpa varoittavia kokemuksia kannettava & piirtopöytä -yhdistelmästä.

Läppäri ja wacom on muuten kiva, kompakti ja liikuteltava setti, mutta ergonomiaa näillä ei saa aikaan millään. Liian pieni 12 tuuman näyttö on huononäköiselle aina liian kaukana ja liian alhaalla, läppärin näppäimistö on käytännön kannalta huonossa paikassa ja leveäreunainen A5 intuos on etäällä oikealla. Olen kokeillut pitää piirtopöytää sylissä, tukea pöytään jne. mut ei tuota voi oikein järkevästi missään pitää koska toisen käden pitäisi kuitenkin olla näppäimistöllä.

Niska jumii pahasti, rutina käy kun illalla päätään kääntelee. Lisäksi oikean lapaluun alle vihloo harvasepäivä, mikä on todella viheliäistä.

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #31 : 10.12.2005 klo 16:28:40 »
Liian pieni 12 tuuman näyttö on huononäköiselle aina liian kaukana ja liian alhaalla, läppärin näppäimistö on käytännön kannalta huonossa paikassa ja leveäreunainen A5 intuos on etäällä oikealla. Olen kokeillut pitää piirtopöytää sylissä, tukea pöytään jne. mut ei tuota voi oikein järkevästi missään pitää koska toisen käden pitäisi kuitenkin olla näppäimistöllä.
Tuossa on perää.
Minä työskentelen pelkästään vuoteessa, läppäri on sylissä pizzalaatikon päällä ja wacom vieressä patjalla. Kirjoitusasennossa näyttö (17") on hieman liian kaukana ja ranteet nojaavat läppärinlaitaan niin ettei pitempiä tarinoita kestä kirjoitella.
Pitäisi saada cintiqin 15-tuumainen syliin ja erillinen näppäimistö viereen. Mutta cintiq painaa yli neljä kiloa, onkohan se liikaa? Jos tilaisi postimyynnistä, jolloin sen voi palauttaa jos ei toimi (firmoissa ei ole cintiqejä hyllyssä että voisi pyytää kokeiltavaksi henkilökunnan taukohuoneen sohvalle).
On tää vaikeeta. Onko jolla kulla kokemuksia cintiqin painosta?

Varsinainen ongelma on kuitenkin että häntäluun kohta vihottelee...

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #32 : 15.12.2005 klo 10:01:14 »
Piirtäminen muistuttaa ainakin yhdessä asiassa puiden pilkkomista: jos yhtä kyytiä pitkän aikaa hakkaa puita kirveellä tai piirtää kynällä, käsi voi kouristua. Tämän estää se että välillä sormia ja kättä verryttelee.

Kipeää ja rasittunutta kättä voi lämmittää lämpöpatteria vasten. Auttoi ainakin minulla, tosin vasta ihan rasituksen aiheuttaman tuskan huomaamisen alkuvaiheessa. Vasenta kättä jomotti tietokonepöytään nojaamisen vuoksi. Töissä kun pitää istua näyttöpäätteen edessä.

Monitor

• Jäsen
« Vastaus #33 : 15.12.2005 klo 10:20:03 »
Olen ihan luonnostani pitänyt aina kynää tällä tavalla sekä piirtäessä että kirjoittaessa: kynä on peukalon, etusormen ja keskisormen otteessa ja nojaa nimettömään. Ainakin itse olen huomannut kaikkien muiden pitävän kynää peukalon ja etusormen otteessa ja nojaavan keskisormeen. Tämän vuoksi minun ei tarvitse puristaa kynää tai sivellintä lujasti jotta se tekisi haluttua viivaa paperille, koska se pysyy ihan tarpeeksi jämäkästi kolmen sormen otteessa.

Ollessani ala-asteella opettaja yritti opettaa minulle toisenlaista (oikeanlaista) tapaa pitää kynää, mutta eipä onnistunut. En suosittele kolmen sormen otetta (ihan kuin kirjoittaisin jousiammunnasta) kenellekään jos siihen ei ole tottunut. Minulle on jotkut sanonut että sinä pidät kynää väärin. Sanoin että näin kynä pysyy hyvin kädessä ja niin olen aina tehnyt. Muut kokeili samaa eivätkä tykänneet pitää kynää sillä tavalla. Tuntui vissiin oudolta. Minä taas jos pidän kynää toisin kuin olen tottunut, niin se tuntuu hankalalta eikä viivasta tule sellaista kuin haluaisin.

ökpö

• ääpylä
  • Jäsen
  • Vanhana sitä tulee piisamiksi.
« Vastaus #34 : 15.12.2005 klo 11:05:39 »
Olen ihan luonnostani pitänyt aina kynää tällä tavalla sekä piirtäessä että kirjoittaessa: kynä on peukalon, etusormen ja keskisormen otteessa ja nojaa nimettömään.

Sulla on sitten varmaan kirjoittajan/piirtäjän patti nimettömässä? Outo ajatus...

Hassua muuten... Tajusin että nykyään tietokoneaikana liiasta kynän pitelystä johtuvat patit ei varmaan enää ole yleisiä? Mulla oli lapsena usein rakkokin keskisormessa siinä kohtaa, mihin kynää nojataan. Nykyään siinä on tollainen pieni luutunut patti.
comicspace | paarustuksia | ircnet: rhia

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #35 : 15.12.2005 klo 19:44:01 »
.. Minulle on jotkut sanonut että sinä pidät kynää väärin. Sanoin että näin kynä pysyy hyvin kädessä ja niin olen aina tehnyt. ..

Luova työ ja sen tekeminen on aina yksilöllistä, mitä tahansa sitten ne itsensä "viisaammiksi"  nimettäneet siihen sanovat. Tuosta kai ainaskin yhteen otteesen puitiin vasenkätisyys-aiheessa joku aika sitten.

Jos nuo ennenmainitut saisivat tätä maailmaa pyörittää oman pikku päänsä mukaan, niin kiellettäisikö silloin esimerkiksi vammaisten taidepuuhat? "Et sää saa maalailla, eihän sulla oo edes käsiä .."

Kaikille soisin sen vapauden (niitä kun on niin vähän tässä maailmassa) että saisi edes ITSE päätyä sopivaan tapaan kirjoittaa tai piirtää tai miten tahansa.

Minä esimerkiksi oon niin "outo" etten voi mitään kirjoitella suoraan koneella tai tietsikalla. Aina mä vedän parit lehtiöt sutuiksi käsin, lyijykynällä ennenkö teen enempi siloiteltua jälkeä kässäriin tms. koneella.

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #36 : 15.12.2005 klo 20:13:52 »
Meikälläki vihottelee sekä hartiat ja sitten toi piirtokäsi. Wacomi siihen on syyllinen. Siihen käteen. Minä ku käytän sitä joka päivä monta tuntia ja samoin ihan tavallista kynää. Käsi ei kestä oikein, vaan minkäs teet kun herra deadline painaa päälle...

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #37 : 15.12.2005 klo 22:18:37 »
.. Käsi ei kestä oikein, vaan minkäs teet kun herra deadline painaa päälle...

.. opettelet käyttään nenääsi ? ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

Aura

• Wannabe
  • Jäsen
« Vastaus #38 : 17.12.2005 klo 09:47:05 »
Meikälläki vihottelee sekä hartiat ja sitten toi piirtokäsi. Wacomi siihen on syyllinen. Siihen käteen. Minä ku käytän sitä joka päivä monta tuntia ja samoin ihan tavallista kynää.

...ja sinulla on varmaan joku paremmasta päästä oleva Wacom? Olemme monen ihmisen kanssa todenneet, että Wacom Volitossa joutuu kynää painamaan ja puristamaan niin paljon, että käsi ei oikein tykkää. Mietimme jos parempi ja herkempi Wacom ratkaisisi edes osan ongelmista...

J.Vehnä

• Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #39 : 17.12.2005 klo 11:54:05 »
...ja sinulla on varmaan joku paremmasta päästä oleva Wacom? Olemme monen ihmisen kanssa todenneet, että Wacom Volitossa joutuu kynää painamaan ja puristamaan niin paljon, että käsi ei oikein tykkää. Mietimme jos parempi ja herkempi Wacom ratkaisisi edes osan ongelmista...
Mulla on wacom intuos 2, a4 kokoa. Ei tässä nyt niin kynää joudu puristamaan, mutta se pienikin puristus käy kuukausien ja vuosien mittaan hermoon. Siltä ainaki nyt tuntuu...

Mustekyynel

• Jäsen
« Vastaus #40 : 06.01.2006 klo 20:09:31 »
Tuttujahan nuo rasitusvammat. Iskee käsiin jatkuvasti etenkin pitemmän rupeaman myötä. Ainoa parannuskeino on lepuutus ja kääriminen siteeseen. Joskus lotraan myös jotain voidetta, kuten Moviflexiä.
Myöskin nimettömien ja keskisormien ylimmät nivelet on vääntyneet liian kovan kynänpuristuksen myötä.

Holle

• Jäsen
« Vastaus #41 : 06.01.2006 klo 22:05:12 »
Piirrän melko paljon "tavallisilla kynillä" kuin myös Wacomilla (Intuous2 A5). Koneella en käytä hiirtä ollenkaan vaan senkin homman ajaa Wacomin kynä. Eikä ole käsi kipeytynyt, niskassa joskus tuntuu mutta se korjaantuu kun ristii kädet ja ojentaa ne niin ylös kuin kykenee puoleksi minuutiksi. Tuon kun toistaa silloin tällöin niin auttaa. Jos piirtäessä pitää puristaa kynää kovin niin pitäisikö herkistää Wacomin kosketusherkkyyttä, itse oikeastaan roikutan kynää sormissa. Aika kevyttä otetta suosin myös tavallisella kynällä.
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #42 : 20.01.2006 klo 15:46:13 »
Nyt kun olen ite tällä yhdistelmällä vähän väsännyt, niin ymmärrän, mitä tarkoitat. Niskat on ihan jumissa ja on vaikea löytää kunnon työasentoa. Tosin mulla vaikuttaa osittain se, että etenkin vähän tarkempaa piirtäessä jännitän joka ikistä lihasta ja pidätän vielä hengitystä päälle. Ei ole sitten ihmekään, jos paikat jumittaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #43 : 20.01.2006 klo 18:12:17 »
-- jännitän joka ikistä lihasta ja pidätän vielä hengitystä päälle. Ei ole sitten ihmekään, jos paikat jumittaa.

:D haha! Tuo kuulostaa jo varsin epämukavalta, ei voi varmaan kauhean pitkiä aikoja työskennellä henkeään pidätellen...

Olen etsiskellyt atk-pöytää, jossa pöytälevy olisi kahdesta, itsenäisesti korkeussäädettävästä osasta. Semmoisella saattaisi järkevä näyttö-wacom-istuin-suhde jopa löytyä. Tavallinen näppäimistötaso on sekin aina wacomille väärällä korkeudella. Solukämpässä vaan ei ole kauheasti enää tilaa pöydille...

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #44 : 20.01.2006 klo 20:09:21 »
Kerrotaanpas vähän horroritarinaa:

Viime vuoden loppupuoliskolla tuli  koneenkäytön ja runsaan piirtämisen ohella tehtyä kontinpurkutöitä ja siinä meni sitten kädet ihan hajalle. Yhdessä paikassa laatikoissa oli reiät siten, että saattoin nostaa aina vain tietyllä tavalla ja kaikki paino oli oikean käden varassa. Aluksi oli vain oikea ranne, mutta sitten levisi molempiin ranteisiin ja olkapäihinkin. Nyt on 2 ja ½ kuukautta ollut kädet ihan käyttökelvottomina, vähän alkavat ranteet hellittää. Kaiken maailman rannetukia ja siteitä olen käsissä pitänyt. Auttavat kummasti ja nyt ranteet ovatkin jo paranemaan päin. Ongelma on tällä hetkellä etenkin vasen kyynärpää.

Kysyisinkin olisiko kenelläkään ideoita miten olkapäiden seutua kannattaisi venytellä & vahvistaa, kipeät ranteet huomioon ottaen? Entäpä sitten kun on taas kädet kunnossa? Uiminen lienee parhaimpia lajeja.
Niskat on kanssa muuten aina jumissa, onko kalteva taso siinä suhteessa parempi?

"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!