Ostin Iirikseltä noita Pekka Puupää-painolaattoja ja huomasin muutamia juttuja.
Paperipäällysteiset paperilaatat:
Itse laatta on naulattu tuohon vaneripuualustaan kiinni ja koko hoito on paketoitu paperilla. Paketin päälle on liimattu laatassa oleva kuva. Höyrystitin tuon paperisen sarjakuvan pois siitä ja se alla on toinen Pekka Puupää-sarjakuva, jostain toisesta laatasta.
Sitten näiden puupalojen toisella puolella on liimattu pahvinpala ja siinä usein jostain lehdestä sivu.
Olisiko nää laatat peräisin joko Kuluttajain lehdestä, jossa julkaistiin Pekka Puupäätä (1925-1952) vai onko nää Elanto-lehden laattoja, jossa Puupäätä julkaistiin taas (1927-1970).
Nuo sanomalehden palaset on meinaa vanhan näköisiä. Mitään vuosilukua en löytänyt. En meinaa usko, että nämä olisivat niistä Pekka Puupää-kirjoista peräisin.
Ola Fogelberg signeerasi omat piirustuksensa "Fogeli" nimellä. Mulla on 2 kpl tämmöisiä signeerauksia. Onko Toton tekemissä myös Fogelin signeeraus. Yhdessä näistä mun painolaatoista ei ole Fogeli-signeerausta...onko se siis Toton tekemä.
Sitten haluisin kysyä, että voiko näitä painolaattoja pestä märällä hammasharjalla, koska paperi on jämähtänyt tuohon laatan pintaan. Eihän se pilaa tätä laattaa mitenkään.
Nyt onkin sitten kova etsiminen, että milloin nämä laatat on julkaistu.
Olen kyllä tosi iloinen, että sain nämä. Tämähän on Suomen sarjakuvahistoriaa ja kuuluisivat oikeasti museoon. Mä en ainakaan luovu näistä ikinä.
Tuolla niitä on vielä myynnissä...
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php/topic,17393.0.html