Tuli tämmöinen meili Puolasta. En tiedä mikä siellä on tilanne, koneille pääsyn kanssa, joten porttaan tämän suoraan tänne. Lisätietoa voit kysellä tuosta sepustuksesta löytyvästä meiliosoitteesta. Maikin festariraportti ja lisää tarinointia löytyy täältä:
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?board=4;action=display;threadid=431;start=0#lastPost
-------------------------------------------------------
Joka tapauksessa syy siihen miksi tätä kirjoitan on, että haluaisimme Arturin kanssa kokeilla suomalaisten sarjakuvien julkaisemista Puolassa. Minua alkoi naurattaa, koska se kuulostaa niin hullulta: markkinoilla on kysyntää enemmän, kun on tarjolla hyviä sarjakuvia - toistaiseksi ja siksi Artur haluaisi julkaista mahdollisimman paljon ja mahdollisimman pian. Minä lupasin yrittää auttaa. Kaiken tekee mahdolliseksi se, että Arturin isä omistaa kirjapainon. Olen katsonut väri- ja mustavalkolehtiä. Kyseessä on täysin Suomen standardeja vastaava hyvä offset-paino. Rahat Arturin isä saa pakkausten ym. painamisesta Saksaan, mutta meillä olisi nyt vapaat kädet käyttää painoa ja sen työntekijöitä (repro ym. ammattilaisia) omien sarjisprojektien painamiseen melkein pelkillä materiaalikustannuksilla. Suomeen verrattuna kaikki on naurettavan halpaa. Toki pitää muistaa, että Puolassa albumin hinta kaupassa ei voi nousta yli 25 slotin eli 5 euron. Mutta Artur on mielellään mukana painamassa sarjiksia myös Suomen markkinoille ja englanninkielisiähän voi myydä molemmissa maissa. En tiedä kuinka taloudellisesti kannattavaa sarjisten julkaiseminen Puolassa teille siellä Suomessa lopulta olisi, mutta ajatus suomalaisista sarjiksista puolalaisissa kirjakaupoissa on itsessään jo niin hauska, että sitä kannattaisi kokeilla. Puolan suurin kirja- ja aikakauslehtikauppa ketju on Empik. Arturilla on sen kanssa sopimus esim. KKK:n levittämisestä Puolassa. Empik oli myös Lodzin festareiden sponsori.
Ongelmana on kuitenkin, että mulla ei ole täällä Puolassa mukana kuin muutama hassu sarjis, jotka ostin edellisenä päivänä Helsingin festareilta, kun lähdin tänne Puolaan. Meidän pitäisi yrittää käydä läpi mahdollisimman monia sarjiksia ja miettiä, mitä voi myydä Puolassa. Puolalainen todellisuus ei ole niitä läheisimpiä Pohjoismaille. Täällä Krakovassa tämän vuoden on vaihdossa puolaa (ranskaa ja monia muita kieliä) opiskeleva ystäväni Veikko Suvanto, joka kotona tekee käännöksiä MTV3:lle. Eli Veke hallitsee suomen, puolan ja englannin loistavasti. Käännöksistä ei tulisi kökköjä ja valmiiksi englanniksi käännetyt tai tekstittömät alpparit ovat vielä parempia. Annoin Arturille festareilla ne kaikki minipulut, jotka Tuisku antoi mulle mukaan Helsingistä. Erityisesti Artur piti TerhiEkebomin albumista, ja luulen itsekin, että Terhin töitä voisi hyvin myydä Puolassa.
Kaikkiin ihmisiin, jotka voisivat olla mukana tässä projektissa, minulla ei ole edes yhteyttä, enkä kaikkia tunne, joten yrittäkää auttaa minua. Paras olisi, jos jotenkin voisitte lähettää postitse alppareita tai niistä osia ym. minulle suoraan tänne Puolaan osoitteeseen:
maikkihannele[miuku]hotmail.com Mitä nopeammin, sitä parempi, Artur haluaisi saada töitä painoon mitä pikimmin. En tiedä kuinka moni innostuu tästä Puolan valloitusprojektista ja kenen sarjakuvia olisi realistista yrittää myydä Puolaan, mutta kaikkille on tarjolla kuitenkin mahdollisuus käyttää edullista painoa, vaikka suomenkielisten sarjisten painamiseen myös hitaammalla aikataululla ( oma aikatauluni on saada painovalmista joskus touko-kesäkuussa. Asun täällä siihen asti). Mietitään sitten miten saadaan ne parhaiten kuljetettua sinne Suomeen. En tiedä innostuitteko ajatuksistani yhtä paljon kuin minä, mutta mailatkaa ja postittakaa mulle heti, jos vähänkin kiinnostuitte, niin mietitään sitten miten jatketaan.
Aurinkoisin (kerrankin) terveisin, Maikki Rantala