Kirjoittaja Aihe: cosplay  (Luettu 7572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Saint Tail

• Vieras
cosplay
« : 30.04.2005 klo 18:03:18 »
Voisiko joku avuliaasti valistaa minua jotenkin tässä cosplayssa? Ensinnäkin haluaisin tietää :mikä on animeconi?
           mitä siellä tehdään?
           missä päin suomea niitä on ja milloin?
          mitä aloitteleva cosplayaaja tarvitsee?
          mikä olisi "helppo" puku tehdä näin alkuun,
          ja voisitteko myös kertoa joitain omia   kokemuksianne niistä, tai asuista?  

kiitos jo etukäteen XD!

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
Re: cosplay
« Vastaus #1 : 30.04.2005 klo 18:56:40 »
Osaan noista kysymyksistä löytyy vastaus tuolta:

http://cosplay.animeunioni.org/index.shtml

Viime animecon oli vuonna 2004 kesällä Jyväskylässä Finnconin ohessa ja
seuraava on vuonna 2006. Kuten edellisessä linkissä kerrotaan on seuraava
mahdollisuus Kirsikankukka Con Turussa.

Aiheesta oli varmaan enemmän uusimmassa Anime-lehdessä. En tiedä. En ole
nähnyt.

Mikä on Animecon onkin... hmmm... tilaisuus jonne Animen harrastajat kokoontuvat tapaamaan toisiaan ja jossa jotain aiheeseen liittyvää ohjelmaa ja tekemistä. Yleensä paneeleja ja luentoja aiheista joiden luulisi kiinnostavan animen harrastajia ja kutsuvieraita. Viime kesän perusteella aika tärkeä osa Animeconia oli myös manga kokoelmien kartuttaminen kun sen puolen animeconista näin istuessani pöydän toisella puolella myymässä.

Itselläni ei ole suoranaisesti aiheesta kokemusta mitä larppeja varten on joskus vaatteitakin tehty (myös yksi anime henkinen sellainen järjestettyä joskus vuosituhannen vaihteessa) mutta kai vähän ulkopuolinen näkemys on että tee asuste jostain sellaisesta hahmosta joka oikeasti kiinnostaa sinua. Itse en ole vaatteiden tekemistä koskaan pitänyt erityisen vaikeana mutta siihen voi vaikuttaa hieman se että olen ompelijan poika ja työskennellyt nuoruusvuosina perheen ompelimossa.

Vaatteiden tekoon lötytyy myös ohjeita esim tuolla aiemmin mainitussa linkissä.

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2 : 30.04.2005 klo 20:02:29 »
Pukuilua harrastetaan myös Ropeconissa ja Helsingin sarjakuvafestivaaleilla. Helpoin tapa perehtyä aiheeseen on varmasti hakea netistä. Puvuista löytyy paljon kuvia.

Kvaakissa hieman aiheen vierestä:
Animecon 2003 raportti
http://www.kvaak.fi/naytajuttu.php?articleID=86

Animecon 20004 keskustelu
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?topic=1304.15
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

FreakyMike

• Taideseppä
  • Jäsen
  • weird bastard
« Vastaus #3 : 30.04.2005 klo 20:32:50 »
Miksiköhän lähes kaikki cosplay-puvut on tehty manga- tai animehahmoista? Esimerkiksi Marvelilta tai DC:lta löytyy paljon mielenkiintoisempia  ;D

http://irc-galleria.net/view.php?nick=FreakGuy&image_id=1212

Kaikista säälittävin cosplayhin liittyvä ilmiö ovat varmasti Sailor Mooniksi pukeutuneet karvaiset miehet. Semmoisia näkee aika usein netin huumorikuvasivuilla.
Sarjakuvat: [ www.saunalahti.fi/~wfan/comixfreak ] - Kuvataide/esineet: [ http://astalo.deviantart.com ]

ynne

• Jäsen
« Vastaus #4 : 03.05.2005 klo 11:10:23 »
Miksiköhän lähes kaikki cosplay-puvut on tehty manga- tai animehahmoista? Esimerkiksi Marvelilta tai DC:lta löytyy paljon mielenkiintoisempia  ;D
Kaikista säälittävin cosplayhin liittyvä ilmiö ovat varmasti Sailor Mooniksi pukeutuneet karvaiset miehet. Semmoisia näkee aika usein netin huumorikuvasivuilla.

Ehkäpä siksi, että cosplay ilmiönä on lähtöisin juuri Japanista. Tietenkin ei-japanilaisperäisiksi hahmoiksi on pukeuduttu iät ja ajat, mutta suuremman suosion pukuilu on kuitenkin saanut juuti anime- ja mangakyldyyrin kautta. Höhöö, olenhan minäkin "cosplayannut" Eko-miestä.

En kyllä menisi kutsumaan säälittäväksi mainitsemiasi karvaisia äijiä, sillä heidän touhunsa vaatii julmetun paljon pokkaa. Tosin imo Sailor Bubbaakin parempi veto on Man Faye.

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 03.05.2005 klo 18:29:28 »

Taidat olla perillä tästä mutta nuorempi polvi ei taida tietää mitään ajasta ennen uusinta japani trendiä.

Koska Cosplay on terminä lähtöisin Japanista ja kaikki manga- ja animehahmoiksi pukeutuvat henkilöt kutsuvat toimintaa Cosplayksi. Ne jotka ovat vuosien ajan eri scifi-, roolipeli- tai sarjakuvaconeihin pukeutuneet vaikka Lukeksi eivät ole kutsuneet pukeutumisharrastustaan Cosplayksi. En nyt voi sanoa olevani asiantuntija mutta ainakin Ropeconiin (Missä näämä FreakMikekin on käynyt "Cosplayaamassa") on eri larpvaatteiden lisäksi pukeuduttu eri hahmoiksi. AIna on löytynyt Star Wars hahmoja, Star Trek uniformuun pukeutuneita henkilöitä ja joskus myös B5 uniformuun ja eräänä vuonna oli aivan liikaa Miehiä Mustissa. Käsittääkseni jenkkilän sarjakuvaconeissa nuo DC ja Marvel hahmot ovat yleisempiä kuin täällä päin. Se mistä maasta Cosplayksi japanissa muodostunut ilmiö on lähtöisin onkin jo oma kysymyksensä. Ehkä omituisin pukeutumisfiksaatio mitä olen Japanin suunnalta olen kuullut on eräs katu jonka kerrotaan yhtenä päivänä viikossa täyttyvän Elviksistä. Ei varmaan ainakaan enää pidä paikkansa.

Ilmiö on kyllä ollut olemassa jo ennen tätä japani trendiä. Nyt sitä vain kutsutaan Cosplayksi ja se on hivenen aktiivisempaa kuin menneinä vuosina. Kissankorvat ovat syrjäyttäneet haltiakorvat.

Mikäköhän on seuraava länsileffa jonka hahmoja "tapaa" Suomen coneissa?
« Viimeksi muokattu: 03.05.2005 klo 18:34:25 kirjoittanut Tero Mäntylä »

Yona

• Uusi jäsen
  • Tavallisen hidas.
« Vastaus #6 : 05.05.2005 klo 19:58:42 »
No,
itse en ole vielä yhteenkään coniin osallistunut,
olen kuitenkin, no, sen verran uusi harrastaja.
Viime kesäinen Animecon meni ohi lomamatkan vuoksi, voih.    :-\
Toki olen muissa tapahtumissa Cosplayna esiintynyt.
Yksikään ns. hahmoni ei ole ollut anime- tai mangahahmo.
Olen ollut Psycho Le Cemun Aya,
Sharaku Metronomesta
Ja Dir en greyn Kyo.
Eli hahmon ei tarvitse olla anime- tai mangahahmo, jos ei itse näin halua.  :P
"Osaan kuperkeikan. Melkein."

Neko-Chan

• Vieras
« Vastaus #7 : 25.05.2005 klo 14:44:18 »
mikä on COSPLAY?

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #8 : 25.05.2005 klo 14:49:07 »
Jos vaikka luet tämän ketjun läpi ja sitten käyt noissa linkeissä, niin eiköhän se selviä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Vastaus #9 : 26.05.2005 klo 11:52:14 »
Minä ainakin ihku ehdottomasti haluan käyttää kissankorvia Helsingin festivaaleilla. Sailor Moon-asuistakin puhuttiin eilen, mutta...
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

isokana

• Psykopehmo
  • Jäsen
  • Carpe canem!
« Vastaus #10 : 26.05.2005 klo 23:19:48 »
Minä ainakin ihku ehdottomasti haluan käyttää kissankorvia Helsingin festivaaleilla. Sailor Moon-asuistakin puhuttiin eilen, mutta...

Juh, nyt päässä kummittelee mielikuva kissankorvaisesta, Sailor Moon -asuun sonnustautunut VesaK:sta, joka tekee vakavahenkisiä haastatteluja sarjisfestarien lavalla. :o Menenpä pesämään aivoni etanolilla (ja ostan festareihin mennessä digikameran, jos kyseinen skenaario vaikka toteutuisikin).

Dina

• Jäsen
  • "Lahjakkuteni suorastaan pelottaa minua" -Muumit-
miksi anime/manga hahmoksi pukeutuisit?
« Vastaus #11 : 18.09.2005 klo 22:28:29 »
 No cosplay tämän oikea nimi on, mutta täälä on jo sellainen topic, joten nimesin tämän tällä tavalla. No, kuitenkin keneksi Anime/Manga hahmoksi haluaisit pukeutua? Itse haluaisin Android #18 Dragon Ball sarjasta, mutta hiukset on väärän väriset ja liian pitkät. totta kai sitä voisi peruukin ostaa, mutta jotenkin asia ei innosta :P kertokaa omia mieli piteitä ja vastauksia. ;D
Gan <3 Sayako
(c) Dina

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
Re: miksi anime/manga hahmoksi pukeutuisit?
« Vastaus #12 : 18.09.2005 klo 22:41:42 »
Todennäköisesti hamtaro-hahmoksi.
Vois näyttää aika villiltä.  ;D

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #13 : 18.09.2005 klo 22:47:49 »
No cosplay tämän oikea nimi on, mutta täälä on jo sellainen topic, joten nimesin tämän tällä tavalla.
Olisit vain jatkanut keskustelua tässä jo olemassa olevassa ketjussa. Tää aikaisempi on kuitenkin melko lyhyt ja vastaa heti kättelyssä kysymykseen mitä cosplay on, niin sopii hyvin. Jatkakaa siis tässä.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Lurker

• Valvoja
Vs: cosplay
« Vastaus #14 : 30.06.2009 klo 11:40:27 »
Ameriikan Heroes Conin Scarlet Witch ja, en tiedä mikä, mutta ihan kiva...

http://thatcostumegirl.com/v/You/heroes09/h09_2.jpg.html