Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 613138 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matkamies

• taiteellinen maatalousmies
  • Jäsen
  • Ukon lapset
Vs: Luonnokset
« Vastaus #2190 : 22.07.2010 klo 13:08:44 »
Pientä hahmoluonnostelua. Telepinu, vaunusoturi vuodelta 1200 ekr.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #2191 : 26.07.2010 klo 01:35:26 »
Laitanpa näytille värityskokeilun. Olen ajatellut aloittaa uutta sarjista, jonka tekisin mielelläni väreissä. Tämä sivu ei mitenkään liity ko. sarjikseen, vaan tein sen kieli poskessa ihan värityspohjaksi, joten  piirrosta ei tarvitse arvostella kovin jyrkällä kädellä.

Haluaisin kuulla arvioita värityksestä. Olen itse vanhemmiten alkanut pitää epätasaisista väripinnoista ja yritin tehdä sellaista maalaustekniikoita jäljittelemällä (hosuen). Yritin myös pitää mielessäni sen, että värityksen on oltava sen verran nopeaa, ettei sivuun kulu liikaa aikaa. Tämän värittämiseen kului ehkä noin 8 tuntia. Toki kun tekniikka kehittyy, niin nopeus kasvaa (toivottavasti).

Kertokaa mitä mieltä olette. Jaksaisitteko lukea tällä tavalla väritettyä pitkää sarjakuvaa?

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #2192 : 26.07.2010 klo 08:12:13 »
Väritys ei valitettavasti ole minun makuuni. Odotetaan toki kuitenkin, mitä muut sanovat, koska mulla on aika monessa asiassa vähän erikoinen maku!  ::)

Väritetyssä piirroksessa kaikki näyttää hieman muoviselta. Johtunee värien kirkkaudesta ja siitä, että kaikki on varjostettu jokseenkin samalla tavalla. Tässä tapauksessa epätasaiset väripinnat eivät lisää materiaalin tuntua.

Työstä kuitenkin näkee, että se on väritetty taidolla, joten uskon että löytäisit paremmankin (= makuni mukaisen) tyylin sarjakuvaasi. Eniten häiritsee väripaletti.

Mutta annetaan muillekin mahdollisuus sanoa sanasensa ennen lopullista tuomiota, jonka tekee sarjakuvantekijä itse.

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #2193 : 26.07.2010 klo 09:58:44 »
Digivärityksen sivellintekniikka on kyllä toimivaa, väripaletti ja valaistus on ainoa joka ei oikein toimi. Kaikki valojen kirkkaat huippukohdat vaatteissa ja iholla on sävytetty samaan valkoisen värin suuntaan, mikä tilanne luonnossa tapahtuisi vain jos olisi täysin valkoisessa huoneessa valkoisen kirkkaan lampun loisteessa. Tässä tilassa on kuitenkin kolme suurta valonlähdettä: aurinko (keltainen suora valo) sekä heijastavat valopinnat, taivas (sininen hajavalo) ja maan kamara (vihreä hajavalo). Pienempiä heijastavia hajavalolähteitä ovat vaatteet. Tässä tapauksessa kuitenkin highlightit värjäytyvät auringon keltaisen suuntaan, ja varjoalueet, jonne keltainen valo ei ulotu, taittuvat väriskaalassa hieman ympäröivän hajavalon suuntaan.

Varjothan usein piirretään sinertäviksi ties minkälaisissa tiloissa, mutta sinertävien varjojen nyrkkisääntö pätee vain ulkona, taivaankannen toimiessa hajavalonvalon lähteenä niillä alueilla mihin auringonvalo ei ulotu.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2010 klo 10:01:13 kirjoittanut JJ Naas »

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #2194 : 26.07.2010 klo 12:38:48 »
Kiitos Jyrkäle ja JJ Naas. Olisi kiva kuulla tarkemmin noista väripaletin ongelmista, jotka ovat silmäänne tökkineet. Tein väreistä tahallani kirkkaita, mutta niistä tuli sitten ilmeisesti liiankin räikeitä? En useinkaan ole värittämistä kokeillut, joten olen kiitollisena lukenut kommenttejanne.

Valon heijastumiset ovat valokuvausharrastuksesta jonkin verran tuttuja, mutta ajattelin vähän oikaista ja katsoa, että tarttuuko niihin kukaan. Pahasti jäin kiinni, joten väärässä kohdassa lintsasin  :-[

Kiitokset vielä analyysistänne. Teen uuden koevärityksen kun ehdin  8]

Edit. Tein pikaisesti uuden kokeilun. Tämä on tietysti aika "ylitehty", joka on paha tapani, mutta olisi kiva kuulla onko tämä lähempänä sitä mistä JJ Naas puhui?
« Viimeksi muokattu: 26.07.2010 klo 14:27:17 kirjoittanut Furin »

JJ Naas

• Toikkarointia lammashaassa
  • Jäsen
« Vastaus #2195 : 26.07.2010 klo 16:21:42 »
Valon heijastumiset ovat valokuvausharrastuksesta jonkin verran tuttuja, mutta ajattelin vähän oikaista ja katsoa, että tarttuuko niihin kukaan. Pahasti jäin kiinni, joten väärässä kohdassa lintsasin  :-[

Minä tartun. ;) Jos on tasaisia väripintoja niin silloin ei ongelmaa ole, mutta jos on highlighteja ja varjoja, ja vieläpä maalauksellisia sellaisia niin silloin ollaan tällä hankalalla vyöhykkeellä.

Lainaus
Edit. Tein pikaisesti uuden kokeilun. Tämä on tietysti aika "ylitehty", joka on paha tapani, mutta olisi kiva kuulla onko tämä lähempänä sitä mistä JJ Naas puhui?

Itse asiassa pidin ekan version kirkkaista väreistä. Tässä toisessa värit ja varjot puolestaan ovat loogisempia ja siksi elävämpiä.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #2196 : 26.07.2010 klo 21:44:40 »
Itse asiassa pidin ekan version kirkkaista väreistä. Tässä toisessa värit ja varjot puolestaan ovat loogisempia ja siksi elävämpiä.

Kiitos. Nyt minulla on näkemys, josta voin jatkaa. Voi se olla päin prinkkalaakin, mutta oli kiva kuulla rakentavia kommentteja. Palailen asiaan tässä lähitulevaisuudessa  :D

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #2197 : 26.07.2010 klo 22:19:02 »
Mä tykkään tästä jälkimmäisestä versiosta.
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #2198 : 27.07.2010 klo 08:26:36 »
Mä tykkään tästä jälkimmäisestä versiosta.
Samaten! Kaikin puolin paljon parempi. Mutta Naasin auktoriteetti on väittämääni vastaan, jotentässä alkaa olla jo aika moinen soppa.

Joka tapauksessa tämä paletti toimii. Toimisi myös vähemmän työstettynä, uskoisin.

Furin

• Pöhelö
  • Jäsen
« Vastaus #2199 : 27.07.2010 klo 12:46:38 »
Samaten! Kaikin puolin paljon parempi. Mutta Naasin auktoriteetti on väittämääni vastaan, jotentässä alkaa olla jo aika moinen soppa.

Joka tapauksessa tämä paletti toimii. Toimisi myös vähemmän työstettynä, uskoisin.

Kiva kuulla, että tyyli alkaa löytyä. Minusta on itse asiassa mukava, että erimielisyyksiä arvioijien välillä löytyy, sillä se jättää minulle enemmän liikkumavaraa mennä sinne mihin milloinkin haluan   :angel:

Shenanigans

• pii(pe)rtäjä
  • Jäsen
« Vastaus #2200 : 29.07.2010 klo 20:38:45 »
"Pekkolan Veijo" tarkastamassa metsäänsä, josko olisi aika aloittaa avohakkuut. Siitähän ei hyvää seuraa lähellä asuville kyläläisille sillä metsässä asuu hirvittävä peto..

..se varmaan söi tämän originaaliversionkin sillä se on kadonnut = en saa sivua valmiiksi.. metsä on pelastettu!  ;D

Neljäs sivu tämä, mutta paranneltavaa löytyy vielä ensimmäisestäkin aina kun edellisiä sivuja edes vilkaisee.. huoh. Hitaasti ja epävarmasti etenen..
"Be careful out there, all that blood can get slippery ya know."

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #2201 : 30.07.2010 klo 07:32:01 »
"Pekkolan Veijo" tarkastamassa metsäänsä, josko olisi aika aloittaa avohakkuut. Siitähän ei hyvää seuraa lähellä asuville kyläläisille sillä metsässä asuu hirvittävä peto..

..se varmaan söi tämän originaaliversionkin sillä se on kadonnut = en saa sivua valmiiksi.. metsä on pelastettu!  ;D

Neljäs sivu tämä, mutta paranneltavaa löytyy vielä ensimmäisestäkin aina kun edellisiä sivuja edes vilkaisee.. huoh. Hitaasti ja epävarmasti etenen..

Siistiä ja selkeää jälkeä, hyvä, mutta jos sarjakuvassa esiintyy enemmänkin puita, pitäisi niiden näyttää vähän enemmän puulta. Tarkoitan tuota toisen ruudun puun kaarnaa. Tulee enemmän mieleen kalan suomut. Kuviointi on vähän liian säännöllinen ja aika epäkaarnamainen.

Shenanigans

• pii(pe)rtäjä
  • Jäsen
« Vastaus #2202 : 30.07.2010 klo 09:26:29 »
Kiitos kommentista. Itse pidän ihan onnistuneena ensimmäistä lähikuvaani männyn rungosta.. ajattelin että se on niiden häpeä jotka eivät tiedä miltä mänty läheltä katsoen näyttää: http://mediaserver-2.vuodatus.net/g/4107/194328.jpg

Säännöllisyyden suhteen olet kyllä oikeassa.

Varjostusta/harmaasävyä runkoon on tarkoitus vielä lisätä.

« Viimeksi muokattu: 30.07.2010 klo 09:28:29 kirjoittanut Shenanigans »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #2203 : 30.07.2010 klo 12:24:35 »

Ihan hyvännäköistä jälkeä, samaa mieltä kyllä Jyrkäleen kanssa tuosta puun kuvioinnista, tulee mieleen suomut. Esimerkkikuvastakin näkyy kuinka monimuotoista tuo kaarnan pinta oikeasti on.

Puhekuplien muotoa miettisin vielä ja kiinnittäisin huomiota myös kokoon. Erityisesti ensimmäisessä ruudussa tuntuvat ylimitoitetuilta.

Kolmannen ruudun sommittelu voisi olla tehokkaampi, laskisi kuvakulmaa sen verran että hirvittävän pedon pää olisi vähintään samalla korkeudella tai korkeammalla kuin metsuri, jotta kuvaan syntyisi uhkaavuutta. Samasta syystä en olisi litistänyt ruutua juuri pedon kohdalta.

Oletkos kokeillut koskaan tussiteriä? Voisi istua tyyliin.

Herätti heti kiinnostuksen kyllä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2010 klo 13:25:18 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Shenanigans

• pii(pe)rtäjä
  • Jäsen
« Vastaus #2204 : 30.07.2010 klo 15:28:46 »
Kiitos JanneT. Jätin puhekupliin pientä ilmavuutta, sillä pelkään, että tekstit hukkuvat taustaan tai että niistä tulee raskaslukuisia jos ahtaan oikein paljon asiaa yhteen kuplaan.

Kolmannessa ruudussa joudun tuottamaan pettymyksen siinä, että puun takaa kurkkiva otus on ainoastaan pikku kauris, jollaisen varsinainen peto edellisellä sivulla listi :-) ja juu, tussiteriä laitoinkin pari päivää sitten tilaukseen. Toivottavasti sillä saisi viivoihin lisää eloisuutta.