Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 613145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Vs: Luonnokset
« Vastaus #2100 : 04.05.2010 klo 12:28:11 »
En nyt muista kummalle näistä piirsin tuon kuvan:
Paperina mulla on nyt ohut Copic ja Akateemisen lehtiö, jossa on mustat kannet, Sketch book 90 g/m2

edit:
Itse asiassa en mielestäni mitenkään kurita terää. Noi ohuemmat viivat syntyvät siten että painaa vain hyyyvin kevyesti, kaikkein paksuimmissa viivoissa olen painanut terää jonkin verran, mutta en missään nimessä väkivaltaisesti.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2010 klo 15:13:17 kirjoittanut Tertsi »

Mikko Akkola

• Jäsen
« Vastaus #2101 : 06.05.2010 klo 21:34:14 »
Vahvistan. Ei jälkiä kurittamisesta. Terät kestävät hyvin ellei niitä liekitetä aivan liikaa.

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #2102 : 07.05.2010 klo 11:13:56 »
Kokeilua uudella sivellinkynällä vanhaan hahmoon. Vähän (ehkä turhankin) notkealta tuntuu näin ens alkuun.
Ukko kuuluu sarjaan -kunhan piirtelin. Hahmoista näkyy piirtäjän jämähtäminen jonnekin menneelle vuosituhannelle  :-\

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2103 : 07.05.2010 klo 12:04:26 »
Ruokola:
Tyylipuhdasta ja ammattimaista jälkeä.
Ei mitään huomautettavaa.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #2104 : 07.05.2010 klo 21:44:01 »
Hahmoista näkyy piirtäjän jämähtäminen jonnekin menneelle vuosituhannelle  :-\

Se näyttää olevan oikein hyvä paikka olla. Lisää vaan!  :)

Mara

• Jäsen
« Vastaus #2105 : 12.05.2010 klo 18:42:49 »
Ostin uutta paperia ja olen testaillut sitä. Halua olisi piirtää pidempi tarina, mutta nyt ei näytä syntyvän kuin pieniä piirroksia paperin nurkkaan. Tässä pieni maistiainen tänään tehdyistä pikkukuvista.

Pitää vielä harjoitella tuota pään ja kaulan liittämistä toisiinsa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2106 : 12.05.2010 klo 18:49:33 »
Mara:
Nuohan näyttää todella hyviltä!

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2107 : 13.05.2010 klo 18:05:40 »
Ostin uutta paperia ja olen testaillut sitä. Halua olisi piirtää pidempi tarina, mutta nyt ei näytä syntyvän kuin pieniä piirroksia paperin nurkkaan. Tässä pieni maistiainen tänään tehdyistä pikkukuvista.

Pitää vielä harjoitella tuota pään ja kaulan liittämistä toisiinsa.

Onhan sulla kallistettava piirustustaso? Tuosta naisen päästä vois päätellä ettei ole, mutta olis hyvä hankkia sellainen. Vaikka vain levy joka tuetaan alalaidasta jalkoihin ja ylälaidasta pöydän reunaan.

Hyvää jälkeä.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #2108 : 13.05.2010 klo 20:37:07 »
Minulla ei tosiaan ole sellaista kallistettavaa tasoa. Pari kertaa olen muistaakseni kokeillut, mutta sellaisella piirrettäessä käsi oli jotenkin niin omituisessa asennossa että en oikein ihastunut. Onko siitä siis jotain hyötyä?

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #2109 : 13.05.2010 klo 21:49:35 »
Onko siitä siis jotain hyötyä?
Luulisin, että sillä voisi poistaa tuota "vetoa", jota kuviin voi tulla. Ikään kuin joku olisi tarttunut piirustuspaperia vastakkaisista nurkista ja vetänyt sitä vähän salmiakin muotoiseksi. Oikeakätisellä oikeasta ylänurkasta ja vasemmasta alanurkasta.
Huomaan sen omista kuvistani, kun katson piirustustani valopöydällä takaapäin (peilikuvana). En käytä minäkään kallistettua tasoa, ja joskus kuvat ovat vinksahtaneita, enkä kuitenkaan välttämättä huomaa sitä, ennen kuin katson peilikuvaa.

Edit: No, nyt kun kääntelin peiliksi noita omia viimeksi lähettämiäni kuvia, niin näkyypähän noissakin vinoon vetoa. Taidan kyllä kuitennii yrittää pärjätä ilman kaltevaa alustaa, turrskatti ...
« Viimeksi muokattu: 13.05.2010 klo 22:03:45 kirjoittanut Ile Ruokola »

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2110 : 13.05.2010 klo 23:21:04 »
Onko siitä siis jotain hyötyä?

Onpa vainkin. Tavallisella pöydällä piirtäessä näemme paperin eri tavalla vinossa kuin lukiessa, mikä tekee piirroksiin automaattisesti epätoivotun "perspektiivin". Vino taso, vaikka vain vähänkin kallistettu, auttaa meitä näkemään paperin kohtisuoraan katsetta vasten, eikä tuota vinoutumaa tule. Ihanteellinen piirustusasentohan on sellainen, että etäisyys silmästä on sama niin arkin ylä- kuin alalaitaan.

Mä olen itse viime aikoina piirtänyt enemmän ja enemmän vatsallani maaten vältelläkseni selkäkipuja (kunnes saan ostettua tännekin uuden "konttaustuolin" ja kunnollisen työpöydän Suomeen jääneiden sijaan) ja näen koko ajan tuota samaa ongelmaa kuvissani, onneksi se on nykyään verrattain helppo korjata heittämällä kuva hetkeksi peilikuvaksi Photoshopissa ja käyttämällä kuvanvääntelytyökaluja liian vinoihin linjoihin jotka silloin tulevat esiin. Joskus. Aikamoista sähläystähän se on siihen verrattuna että piirtäisi alunperin oikein.
:)

Kivi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2111 : 13.05.2010 klo 23:23:29 »
. Onko siitä siis jotain hyötyä?
Tason pitää olla niin iso, että piirustuskäden käsivarsikin sopii nojaamaan siihen. Jos kyynärpää on tason ulkopuolella, voipi ruveta käsi kipeytymään nopeastikin.

Tasaisella tasolla suurin haitta on että perspektiivivaikutus vaikuttaa piirtämiseen. Jos piirtää vaikkapa A3-kokoon niin tasaisella alustalla tulee helposti piirrettyä liian iso pää ja liian pienet jalat, koska paperin yläreuna on kauempana piirtäjän silmistä kuin alareuna. Jos piirustusalusta on kalteva, perspektiivi ei vaikuta niin paljon koska paperin ja katseen kulma on jyrkempi.

Osasinko selittää tämän?

edit:
Kas, Kivi ehtikin ensin.

HTH

• Jäsen
« Vastaus #2112 : 14.05.2010 klo 14:48:41 »
Länkkäriaiheita ei ole tullut juurikaan piirrettyä, vaikka paljon lajityypin leffoista ja sarjakuvista pidänkin.

Tässä vielä alkutekijöissään oleva luonnos lehmipojan kotiinpaluusta.

HTH

• Jäsen
« Vastaus #2113 : 14.05.2010 klo 14:59:14 »
Tämän löysin koneelta. Eli lyijykynäluonnos tuohon gallerian etusivulla keikkuvaan kuvaan. Vaikka Cintiqilläkin tulee luonnosteltua ennen varsinaisen kuvan piirtämistä, tällaisessa suuritöisessä lyijykynäluonnoksessa on jotenkin ihan eri fiilis.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2114 : 14.05.2010 klo 15:43:07 »
HTH:
Cowboy on ehkä pikkuisen pieni. Muutenhan tuo luonnos on oikein mainio.
Alempi, Scifi-maisema on suorastaan upea. Niin kuin valmis työ gallerian puolella.