Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 613327 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

bats

• Jäsen
Vs: Luonnokset
« Vastaus #2085 : 22.04.2010 klo 09:53:33 »
Jälkiwesterneistä tuli mieleen, että vois olla mielenkiintoista nostaa joskus sarjakuvassa esiin se, kuinka lyhyt matka Siperiasta Alaskaan on. Jossain Villin Pohjolan (Northern Exposure) jaksossahan Lenin autoili kyläilemään Amerikassa juuri tuota kautta. Siitä ei ole mahdoton matka ennen kuin ollaan villissä lännessä.
:-D

Tuota asiaa olen itsekin joskus ajatellut, mielenkiintoinen juttu kyllä. Tiedätkö lähtikö Siperiasta/Venäjältä yhtään porukkaa tätä kautta Amerikkaan kuten Suomesta?

Tuosta sain itse asiassa ideaa omaan käsikirjoitukseeni, jossa Venäläinen kyborgiterroristi on majaillut Siperiassa. Sieltä olisi aika helppo tehdä terrori-iskuja USA:han Alaskan kautta..

Olisi hirveän kiinnostavaa tietää millaista porukkaa tuon Siperian ja Alaskan välin on ylittänyt. Tuo asia antaa myös mahdollisuuksia vaikka mihin scifi-henkisiin spekulaatioihin. (Tyyliin Neuvostoliiton invaasio Amerikkaan Alaskan kautta, mitä olen joskus pohtinut.)
"He ovat yhdistelleet eri lajeja ja luoneet hengittävää, sosiaalista norsun paskaa, jonka geeneistä on hyötyä ihan käytännössä."

- Jari Tapani Peltonen

SnowMan

• Jäsen
  • Piirrän aina, etenkin koulussa.
« Vastaus #2086 : 22.04.2010 klo 15:29:06 »
Vinkki muuten siihen kuinka saat raajojen mittasuhteet kohdalleen: piirrä ensin nivelet, ja sitten vasta niihin johtava raajan osa, ulkoa sisäänpäin. Eli ensin piirrä hartianivel, sitten kyynärnivel, ja sitten kyynärnivelestä hartiaan johtavat viivat. Sitten rannenivel, ja ranteesta kyynärpäähän. Auttaa oikeasti.

En mä tollasta jaksa koulussa tehdyille töille väkertaa, ainakaan kun piirrän matikan tunnilla :D

En mä paljoa muita tänne laitakaan esille luonnoksina kuin noita koulupäivänä tehtyjä :D
Tiedän, että tiedät, että tiedän.Tähtisivut - Keskustelua kaikesta!

janne luokkanen

• Jäsen
« Vastaus #2087 : 23.04.2010 klo 22:26:12 »
Vilhjamur Stefanssonia esittävän piirustuksen pohjalta luonnostelin. Oli niin muikea ilme miehellä, että piti yrittää tavoitella sitä.

Mara

• Jäsen
« Vastaus #2088 : 28.04.2010 klo 12:16:09 »
Jampura: Hienoa, elävää jälkeä. Jokainen viiva puolustaa asemaansa.

Viime aikoina on herännyt kiinnostus realistisempaan ilmaisuun. Piirsin sitten merirosvoja. Realistinen jälki ei ole ominta alaani, joten olisi mukava saada palautetta.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2089 : 28.04.2010 klo 13:51:24 »
Jampura: Hienoa, elävää jälkeä. Jokainen viiva puolustaa asemaansa.

Viime aikoina on herännyt kiinnostus realistisempaan ilmaisuun. Piirsin sitten merirosvoja. Realistinen jälki ei ole ominta alaani, joten olisi mukava saada palautetta.

No, sellaista Disney-realismiahan tuo onkin :-D

Oikein hyvä. Miekkailijan miekkakäden hartia on hiukan liian oikealla, kokeilepa siirtää hiha alkamaan takista vähän enemmän vasemmalta. Samoin miekkailijan taaempi jalka kannattaa luonnostella ihan rohkeasti niin se löytää oikean paikkansa. Päähän ei käänny täyttä 90 astetta sivulle (ei ainakaan piirtäjän maitohappoisilla hartia- ja niskalihaksilla).

Kuvassa on hyvä, klassisen animaation fiilis. Siihen nähden poseerauksessa voisi olla vielä enemmän ääripäätä - kuvittele että lyöty merimies on suuri puolityhjä tyyny ja mieti miten sellainen reagoi kun miekka puskee läpi, ja onko tuossa ajassa sapeli edes ehtinyt maahan vai kieppuko se kenties ilmassa juuri sormista irronneena?

Erittäin hyvään suuntaan ollaan menossa, eikä matkaa ole liikaa. Jatka samaa rataa.

Kivi

Gothicus

• Jäsen
« Vastaus #2090 : 28.04.2010 klo 16:30:19 »
...ja onko tuossa ajassa sapeli edes ehtinyt maahan vai kieppuko se kenties ilmassa juuri sormista irronneena?
Aika samoihin asioihin minäkin kiinnitin huomioni, mutta eniten kuvassa häiritsee juuri tuo sekava taimaus. Miekka vatsan läpi - suusta tuleva veriturskaus - pudonnut miekka laivan kannella jne. Kuvassa tapahtuu paljon asioita lyhyen ajan sisällä, mutta tapahtumien järjestyksessä ja päällekkäisyydessä on outoutta, joka viiraa heti jotenkin ilkeästi.
"Ihminen on ihmiselle kettu."

Mara

• Jäsen
« Vastaus #2091 : 28.04.2010 klo 17:54:27 »
Kiitos palautteesta. Piirtäessä noita asioita ei oikein huomaa. Korjailin mainitsemianne asioita luonnokseen ja nyt on tussaus kesken. Sen piraatin suusta tulevan mönjän olisi tarkoitus olla sylkeä.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2092 : 29.04.2010 klo 12:35:40 »
Olen tässä nyt reilut vuoden päivät aina silloin tällöin kokeillut eri teriä ja eri paperilaatuja. Sopivaa yhdistelmää ei ole tuntunut löytyvän millään.

Sitten vihdoinkin löydän sopivan paeri-terä-yhdistelmän!!. Tuo alla oleva piirros on täsmälleen semmoinen, joita haluan tehdä. Täsmällinen, mutta kuitenkin letkeä.  Terä käyttäytyi paperilla juuri niin kuin haluan!!
Piirrän tässä lähiviikkoina muutaman kaupunkinäkymän ja katson miten kyseinen terä ja paperi toimivat, kun pitää piirtää jotain jämptiä ja suoraa, kuten vaikkapa taloja.

Tuossa alla tämä ensimmäinen kokeilu. Jatkoa seuraa toukokuun aikana.

Jos homma toimii, olisi keksittävä vielä joku tarinanpoikanenkin.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2010 klo 12:54:19 kirjoittanut Tertsi »

Mara

• Jäsen
« Vastaus #2093 : 29.04.2010 klo 13:55:03 »
Ihan hyvää jälkeä. Minun makuuni ehkä vähän liiankin rentoa. Onko tuo kaikki tehty samalla terällä vai onko käytetty sivellintä höysteenä? Minun terilläni ei ainakaan noin paksua viivaa saa aikaiseksi ilman, että terä vääntyy kovaa painaessa muodottomaksi.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2094 : 29.04.2010 klo 14:20:12 »
Onko tuo kaikki tehty samalla terällä vai onko käytetty sivellintä höysteenä?
Samalla terällä tehty kaikki (Conté-terä. Plume Atome 423), paitsi etujalan lahkeen varjo on korjailtu korjauslakalla ja huopakynällä.

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #2095 : 29.04.2010 klo 15:18:42 »
Tuo alla oleva piirros on täsmälleen semmoinen, joita haluan tehdä. Täsmällinen, mutta kuitenkin letkeä.  Terä käyttäytyi paperilla juuri niin kuin haluan!!...
Jos homma toimii, olisi keksittävä vielä joku tarinanpoikanenkin.

Tabaryn ja Fredin linjoilla mennään, ja kunniaksi näille mestareille. Mitäs tuohon muuta voi sanoa, osta teriä ja paperia varastoon niin että riittää loppuelämäksi, joskus se valmistus kumminkin lakkaa.

Mitä kässäreihin tulee, maailma on täynnä jo kirjoitettuja kirjoja, ja esmes 1800-luvun puolivälistä löytyy vaikka mitä hullua ja hienoa vapaana riistana. Eikun sovittelemaan.

Kivi

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2096 : 29.04.2010 klo 15:46:55 »
osta teriä ja paperia varastoon niin että riittää loppuelämäksi, joskus se valmistus kumminkin lakkaa.
Mulla on noita Conteja n. 80 kpl. Katselin netistä, jos olisi ollut myytävänä n. 50-100 kpl, mutta en löytänyt yhtään.
Kyllähän 80 terää riittää aika pitkäksi aikaa (jos vaikka niitä kuluisi 5 kpl vuodessa), mutta jos mulla olisi noita 180 kpl, olo olisi erittäinkin levollinen.

edit:
Suunnitelmissa olisi piirtää muutama n. 5-sivuinen tarina ja tarjota niitä vaikka Viiville ja Wagnerille. Mutta katsotaan nyt miten noi kaupunkimiljööt onnistuu.

edit2:
Taitaa ollakin tuo mun teräni Conté Plume Atome 1423!!
« Viimeksi muokattu: 29.04.2010 klo 16:54:57 kirjoittanut Tertsi »

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #2097 : 04.05.2010 klo 00:18:11 »
Mulla on noita Conteja n. 80 kpl. Katselin netistä, jos olisi ollut myytävänä n. 50-100 kpl, mutta en löytänyt yhtään.

Anssin yllyttämänä kokeilit? Minä ainakin osoitan sitä sormella.

Kyl noita löytyy netistä ihan reippaasti. Varsi+kuus terää -paketteina. Ja tusinapakkeina 12 x (varsi+6 terää) ≈ 70€.

Esim
http://www.welcomeoffice.com/1793/9123/blister-porte-plume-atome-6-plumes.aspx

http://www.cultura.com/fournitures-scolaires/dessin-peinture-musique/peinture/calligraphie/porte-plume-rentr-6-plumes-dessin-atome,2852933.prd

http://www.e-consommables.fr/dessin-technique/calligraphie/conte-fbs-303116.html

http://lmgtfy.com/?q=conte+plume+atome

Mulle tuli cultura.com:ista kolmisen vuotta sitten vajaa paketti, varsi puuttui. Kun reklamoin asiasta sähköpostilla, en saanut ehjää pakettia, mutta niiden spammia alkoi tulemaan. Mulkerot.

Joo vielä, mikä paperi?

tertsi

• Vieras
« Vastaus #2098 : 04.05.2010 klo 00:58:24 »
Anssin yllyttämänä kokeilit? Minä ainakin osoitan sitä sormella.

Joo vielä, mikä paperi?
Sain Anssilta kokeiltavaksi jonkun Conten, en muista oliko se juuri tämä 1423.
Muistaakseni tämä 1423 tuli tutuksi siten, että kerran Brysselissä kysyin taidetarvikeliikkeestä semmoisia teriä, joita sarjakuvapiirtäjät käyttävät. Antoivat näitä conteja. Sitten tilasin niitä lisää Tuubista. Jostain kumman syystä kyllästyin noihin teriin ja ne ovat lojuneet laatikossa vuosikausia.

Tosiaan, netistä näitä on aika hyvin saatavana. Sekoilin vain tuon numerosarjan kanssa,etsin siis vahingossa 423-teriä ja niitä ei tuntunut löytyvän mistään.

Paperina mulla on nyt ohut Copic ja Akateemisen lehtiö, jossa on mustat kannet, Sketch book 90 g/m2. Tuo sketch book on melko karkeaa, mutta ainakin toistaiseksi olen siihen tyytyväinen. Saa nähdä kuinka se toimii kaupunkinäkymiä piirrettäessä.

Ostin muuten Akateemisesta joskus viime syksynä Bristol-lehtiön ja ihan normaalin kumittamisen jälkeen paperin pinta oli niin huonossa kunnossa, että terällä piirtämäni tussi levisi paperille tosi rumasti.
Luin tämän vuoden alussa joltain ulkomaalaiselta piirtelysivustolta, että myös siellä piirtäjät olivat havainneet saman ongelman Bristol-lehtiöissä.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2010 klo 01:04:09 kirjoittanut Tertsi »

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #2099 : 04.05.2010 klo 08:28:16 »
Sitten vihdoinkin löydän sopivan paeri-terä-yhdistelmän!!. Tuo alla oleva piirros on täsmälleen semmoinen, joita haluan tehdä. Täsmällinen, mutta kuitenkin letkeä.  Terä käyttäytyi paperilla juuri niin kuin haluan!!
Tuossa alla tämä ensimmäinen kokeilu. Jatkoa seuraa toukokuun aikana.
Mukavaa jälkeä. Letkeää kuten sanoit. Sittenhän on vielä se että kauanko terä pysyy kuosissa jos sitä noin kurittaa. Kerro nyt vielä mille pahville piirsit?  :)
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson