Ei se ole. Tyyliseikka. Monella piirtäjällä joista itse pidän mm.Brian Steelfreeze, Tony Harris, Mark Texeira ja Jorge Zaffino on "kulmikas" tyyli
...Bill Sienkiewicz, Mike Mignola, Kevin O'Neill... What's not to like?
Ja kiitokset töistäni esitetyistä kehuista. Pidän niitä kohtuuttomina, mutta olen kuitenkin niistä otettu.
EDIT: Lisään vielä, että kun tuo Sienkiewicz tuli mainittua, niin juuri tässä ketjussa kun ollaan, pitänee mainita, että juuri hänen syytään on, että olen pitänyt jollain tavalla säännöllisesti etenevää luonnoskirjaa vasta oikeastaan vuodesta 2004 lähtien. (Sitä edeltävä kirja kattoi vuodet 1999-2004, mutta vain harvoin käytettynä). Kun olisin voinut aloittaa jo kymmenen vuotta aiemmin! Mutta kun joskus juuri niihin aikoihin, kenties 1992 tai 1993, sain käsiini Fantagraphicsin julkaiseman kirjan Bill Sienkiewicz Sketchbook. Valikoiman hänen luonnoskirjoistaan. Aivan törkeän hienoja piirroksia. Lannistavan hyviä. Niistä tuli semmoinen olo, että jos pitää julkisesti luonnoskirjaa, siinä olevien kuvien täytyisi olla jotenkin erityisen hyviä. Entä jos piirrät jossain ja joku haluaa tulla katsomaan, mitä sinä olet tehnyt? Eihän kirjoissa saa silloin olla HUONOJA kuvia! Jos joku kuva epäonnistuu täysin, niin mitä sille sitten voi tehdä, repiäkö koko sivun kirjasta pois? Yhdistettynä siihen, että B.S:n ohutviivainen varjostustekniikka (yhdistettynä Crumbin luonnoksista näkemiini näytteisiin) ei sopinut minun omaan piirrostyyliini ollenkaan, vaan johti vähän niin kuin etsiskelemään väärästä suunnasta. Joten niinpä hänen takiaan sain ramppikuumeen sidottujen luonnoskirjojen suhteen vuosikausiksi! Uskalsin vapautuneesti käyttää ainoastaan irtoarkkeja - koska ne sai epäonnistumisen sattuessa helposti heitettyä pois, se vapautti tekemistä niin paljon, että eipä niitä sitten oikeastaan tarvinnutkaan heittää pois.
Tarinan opetus lienee siinä, että ei pidä ottaa toisten luonnoskirjoista paineita omaan tekemiseensä.
Tänä päivänä se nuoria tekijöitä lannistava vaara taitaa vaania etenkin Chris Waren kirjojen suunnalla?