Kirjoittaja Aihe: Luonnokset  (Luettu 615024 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re:Luonnokset
« Vastaus #255 : 25.07.2004 klo 16:03:00 »
Tässä olen viime päivinä kynäillyt 0,5 lyijytäytekynällä. Luonnosjälki on siis ollut ohutta ja entistä tarkempaa. Tässä näyte:

Saapi nähdä, millaista jälkeä tulee, kun tämän tussaa. Ajattelin vaihteeksi kokeilla ohutta hiusterää tms.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #256 : 28.07.2004 klo 23:10:39 »
Vaikka olen aina miettinyt miltä tuntuisi luonnostella sarjakuvaa lyijytäytekynällä, mutta en ole vielä uskaltanut kokeilla.. :)

Ainakin teitillä näyttääpi jälki hyvältä, ellei jopa paremmalta. Onko edes helpompaa kuin kunnon lyijykynällä? Minulle kun on tärkeää että kynä luistaa jotta saa tarpeeksi lennokasta viivaa. :) Ehkä liian terävä kynä ei sovi siihen, mutta se kai riippuu enemmän lyijystä.. Se hyvä puoli kyllä täytekynässä on, ettei tarvitse koko ajan terottaa (kaikista ärsyttävintä piirtämisessä..!).

Eihän tässä ole taas mitään järkeä, mutta pointti on että Welzu rokkaa taasen.  8)

Hanna

• Jäsen
« Vastaus #257 : 28.07.2004 klo 23:26:29 »
Vaikka olen aina miettinyt miltä tuntuisi luonnostella sarjakuvaa lyijytäytekynällä, mutta en ole vielä uskaltanut kokeilla.. :)

Hmm, itse en muuta käytäkään kuin lyijytäytekynää,  edes puhtaaksipiirtämiseen. Se on niin kätevä kun ei tarvitse vähän väliä olla terottamassa ja saa koko ajan tosi tarkkaa jälkeä. Viivasta saa kuitenkin elävän sitten tussausvaiheessa.
Klik klik --> Sarjisblogini

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #258 : 29.07.2004 klo 00:58:33 »
Kyllä lyijytäytekynällä on mukava tehdä. Ainoa ongelma tulee siinä, että jälki on tavallista lyikkäriä tarkempaa ja tussauksessa pitäisi olla tosi ohut tussi, että saisi yhtä tarkkaa. Varsinkin kaukana olevia ihmisiä piirtäessä pitää muistaa, että ei sitä naamaa tai nappia tarvi välttämättä piirtää niin tarkkaan, kun ei sitä kuitenkaan voi tussata yhtä hyvin.

Tavallisella lyikkärillä piirtäessä en paljoakaan terottele. Sivua alotellessa, kun oon piirtänyt ruudut terotan ja keskivaiheilla ehkä kerran.

Jouni Ahola

• Jäsen
« Vastaus #259 : 29.07.2004 klo 22:58:51 »
Täytyypä itsekin kokeilla kunhan kerkiän, olen nimittäin muutenkin sen verran kokeilevassa vaiheessa että viime lomille yritin jopa sotkea väriliiduillakin. (Joskin erittäin kauhein tuloksin..) Itse terotan nimittäin noin joka seitsemäs sekunti, kun en osaa vetää yhtään viivaa vähänkään tylsällä terällä. (Amatööri, tiedän..)

Kiinnostaa muuten nähdä (erilailla?) tussattu versio Welzun kuvasta, nimittäin, kuten olen ilmaissutkin jo aikaisemmin, pidän enemmän sinun luonnoksistasi kuin tussatuista.. Joten muutapas minunkin mielipiteeni seuraavalla kuvalla.  8)

Ilmeisesti viikon päästä tässä pääsisi taas ilmaisemaan itseään, ja jos vielä silloin innostaa, pistän jotain omaa kakkaa tänne myös. (Se oli uhkaus.)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #260 : 29.07.2004 klo 23:00:12 »
Laitan tussatun version, kunhan pääsen sinne asti. Saattaa kyllä mennä ensi viikkoon.

O.K.

• Jäsen
« Vastaus #261 : 29.07.2004 klo 23:33:23 »
... kun en osaa vetää yhtään viivaa vähänkään tylsällä terällä.
Sniff sniff...  :-X

no joo, huono vitsi.  8)

Minä käyttelen usein 0,7 täytekynää b-terillä, mainio kompromissi ainaisen teroituksen ja paperit puhkovan nollavitosen välillä. Liian terävä ja kapea terä tekee nimittäin naarmuja pehmeään paperiin, mikä haittaa tussausta.

Onko kellään muuten kokemusta 2mm lyijytäytekynistä, sellaisen olen ajatellut hankkia, kun jotkut konkarit ovat niitä kehuneet. Niissä voi käyttää pehmeitä teriä ja kynänpätkävuortakaan ei synny...

Ja ainiin, varsin mielenkiintoista jälkeä Welzulta! Hiusterä voisikin tehdä gutaa välillä. Muistat vaan pistää tarpeeksi viivan paksuuden vaihtelua, että tulee syvyyttä.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #262 : 29.07.2004 klo 23:43:22 »
Welzu hyviä juttuja kuvassasi. Esim. toi keskimmäinen hyppääjä ja keskimmäinen hahmo alhaalla.

Ehdottaisin, että käyttäisit vähän rohkeammin kuvakulmia. Minusta tuollaisen hyökkäyskuvan teho triplaantuisi, jos kuvaisit tilanteen hiukan alta päin. Näyttäisi, että tyypit suorastaan syöksyy (tipahtaa) niskaan.

Pistähän valmis tuotos sitten esille...  

8)

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #263 : 29.07.2004 klo 23:58:40 »
Ehdottaisin, että käyttäisit vähän rohkeammin kuvakulmia. Minusta tuollaisen hyökkäyskuvan teho triplaantuisi, jos kuvaisit tilanteen hiukan alta päin. Näyttäisi, että tyypit suorastaan syöksyy (tipahtaa) niskaan.
Tiedän. Ja harkitsinkin sellaista kuvakulmaa (ja myös sellaista, missä kuvataan ylhäältä alas). Päädyin kuitenkin tähän vaihtoehtoon osittain siksi, että se oli loppujen lopuksi helpoin (kuvaan kun piti saada tiettyjä elementtejä, joita en olisi saanut, jos kuvakulma olisi ollut eri) ja osittain siksi, että käsiksessä ruutu oli kuvattu juuri näin.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #264 : 30.07.2004 klo 00:50:48 »
Edit: viesti poistettu...

8)
« Viimeksi muokattu: 31.07.2004 klo 12:30:26 kirjoittanut Hazart »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #265 : 30.07.2004 klo 01:06:24 »
Oikein kivoja. Pitäisi varmaan itekin jossain vaiheessa ruveta syvemmin tutustumaan anatomian saloihin...

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #266 : 30.07.2004 klo 01:28:26 »
Kun ei parempaakaan tekemistä ollut, niin tussasin sen ruudun. Tässä on tulos. Ehkä hiukan haparoivaa, mutta kannattaa ottaa huomioon, että en noilla terillä ole tussaillut moneen vuoteen.

Onnistuin myös sotkemaan tuon naikkosen vasemman käden musteella ja se pitää vielä korjata.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #267 : 30.07.2004 klo 11:05:55 »
Ei W yhtään hassumpi tussaus. Keskimmäinen ukko toimii hyvin. Tausta on vähän yksiulotteinen ja voisit tehdä siihen syvyyttä käyttämällä paksumpaa viivaa niihin kohtiin, joihin tulee varjo. Esim. tiilien alle seinän oikeassa reunassa. Alaoikea ikkuna on muuten erihieno ja jotenkin nuo alaosan robohobot näyttää myös hyvältä!

8)

bgt

• Jäsen
  • Grrr....
« Vastaus #268 : 30.07.2004 klo 11:41:33 »
Taidokasta metallin hohtoa tosiaan.

Joko takana olevan taivaan, takana olevat rakennukset tai edessä olevan rakennuksen saisi tosiaan tummentaa, mutta tämä ilmeisesti on menossa vielä väritykseenkin, mikä auttaa tila-efektin luomisessa.
Also spracht Blau Tiger.

Jukka Koivusaari

• Jäsen
« Vastaus #269 : 30.07.2004 klo 12:07:17 »
Onnistuin myös sotkemaan tuon naikkosen vasemman käden musteella ja se pitää vielä korjata.

Oikean takanurkan hahmokin taitaa kaivata tipan korjauslakkaa .
( Oletan, että tarina ei ole "Housuttoman Holmesin seikkailut " ::) )

Saattaa nimittäin kaltaisissani epäkypsissä lukijoissa herättää tarkoituksetonta hilpeyttä .
(öhöhö höhö höhöhö )

Periaatteessa ihan vakavasta ruutusommitteluasiasta kysymys.
Eli hahmoa ei saisi leikata reunaviivalla nivelen kohdalta. Lukijalle tulee herkästi hassuja mielleyhtymiä.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2004 klo 12:14:27 kirjoittanut Jukka Koivusaari »
----  https://huuskamuikkula.blogspot.com/