Pari kertaa tullissa itkuun purskahtaneena raportoin seuraavaa. Tullin sivuilta löytynee jostakin kaikki mahdolliset luokitukset, minulla oli joskus suora osoite sivulle muttei ole enää, pahoittelen. Lehdissä olennaista lienee juuri se että ovatko ne kausijulkaisuja vai ei. Ainakin Tampereen tullissa kausiluontoisuuden on saanut tavallaan määritellä itse: "Onks nää lehdet kausijulkaisuja?" Asiaan vaikuttanee kaiketi myös se että tuleeko hajanumeroita vai vuosikertoja. Ainakin minulta tätä asiaa tivattiin kun tilasin pahvilaatikollisen Conania Jenkeistä.
Olennaisin pointti kuitenkin on se että mennessäsi tulliin, olet tullivirkailijan armoilla. Minulle on henkilökohtaisesti ja firman tiimoilta tullut rapakon takaa pari laatikollista sarjakuvia kuukaudessa ja joka kerta, toistan JOKA KERTA, ovat säännöt olleet eri. Joitakin kuukausia sitten sain raivarin tullissa ja meuhkasin siitä kuinka hankala on tehdä asiat tullin haluamalla tavalla kun vaikka asioi kerran viikossa saman virkailijan kanssa, aina on eri säännöt käytössä. Siitä virkailija ei pitänyt, malttiaan ei saisi koskaan menettää ollessa valtion virkamiehen kanssa tekemisissä.
Näin olen vähän antanut itseni ymmärtää. Tulli on vähän samanlainen laitos, kuin kelat ja sossut, jossa lain tulkintatavat rehottavat valtoimenaan, kun kunnon ohjeita ei kukaan vaivaudu tekemään. Kausiluonteisuus on ainakin tähän käyttöön ihan häiriintynyt määritelmä. Että vaikka 12-osainen minisarja ei standardin ("Nykyinen ISSN-verkoston käyttämä kausijulkaisun määritelmä (ISO 3297) on:
'Serial: publication, in any medium, issued in successive parts, usually having numerical or chronological designations and intended to be continued indefinitely'. ") mukaan ole kausijulkaisu, tai ainakaan one-shot ei ole, niin fyysisesti ihan samanlainen jatkuvanumeroinen lehti on.
Miksei valtiolla ole jotain sähköpostiosoitetta, jonne voi ongelmiaan laittaa, ja sieltä tulisi yleispätevä ja sitova vastaus aina? Tuollainen virkamiesvaltaisuus, jossa jokainen keksii pyörää uudestaan kerta toisensa jälkeen on naurettavaa.
Ehkä kaikkein vähimmällä porulla pääsen, kun ostan $40 euron edestä, siihen $10 pkuluja ja jää varmasti alle rajan...
Eikös se mee niin, että kirjalla on ISBN-koodi, ja lehdillä on ASINISSN-koodi?
Jatkuville kausijulkaisuille voidaan ISSN:n (joka on sama yhdelle sarjalle) lisäksi määrittää ISBN julkaisukohtaisesti. Ei siitäkään erotinta saa.