Kommentteja Veltin postaukseen:
>jatkuva huoli topikkien aiheesta eksymisestä. en minä ole muilla foorumeilla
>huomannut, että luonnollista jutun rönsyämistä yritettäisiin toppuutella.
Idea muihin keskusteluihin viittaamisessa on nyt vaan ihan semmoinen, että rohkenen kuvitella että keskustelijoita kiinnostaa lukea mitä muut ovat aiheesta sanoneet. Parhaiten tämä onnistuu haeskelemalla ketjuja joiden otsikko viittaa aihepiiriin. En koe asiakseni yrittää haitata keskustelujen sujumista yhtään missään. Henkilökohtaista rajoittuneisuuttani on kyllä se, että toivon ihmisten sisällyttävän kirjoituksiinsa edes jotain säikeen otsikon teemasta. Toinen ääripää olisi tietenkin hylätä koko otsikot turhina. Tässä tapauksessa koen, että alue Sarjakuvailmaisu ja sarjakuvan estetiikka on oikeampi osoite taiteen ja viihteen erojen puimiseen.
http://www.kvaak.fi/keskustelu/index.php?&board=32.0 Kuvittelen että tässä rihmassa voitaisiin keskittyä siihen onko sarjakuva
kirjoitettu taiteeksi? ja jos on niin mitä kaikkea siihen kehitykseen on liittynyt. Mikä merkitys medialla on ollut?
Veltti:
>Minä en oikeastaan tajua mikä menetys on se ettei jotain uusia Asterixien >tekijöitä synny.
Sinun kannattaa miettiä asiaa.
>Sarjakuva on Suomessa viimeisen viidentoista vuoden aikana kehittynyt >relevantiksi taidemuodoksi- ei samalla tavalla taiteeksi kuin >Kiasma-wannabekäsitetaide tai oopperäpörhöstelyt,
Yksi tärkeimmistä vedenjakajista tässä on kuitenkin nähdäkseni juuri Kiasman sarjakuvanäyttely -90 luvun lopulla. Palsa vielä paalutti samalla tontilla lisää arvostusta pari vuotta sitten.
Veltti:
>vaan esim. sitä kautta että se on saanut statuksen vaikkapa überlehdykkä >Hesarissa, niin että uudet laatujulkaisut huomioidaan samoilla kyltyyrisivuilla,
Pidän osasyynä myös sitä, että kriitikkomme ovat kehittyneet. Ilman kritiikkiä tai keskustelua (tiedoksenne, sellaista esiintyi meillä aika rajallisesti ennen 90-lukua) tekijöiden on vaikea kehittyä. Tässä mielessä kunnia kuuluu todellakin kriitikoille. Se(kin) on aliarvostettua työtä ja usein rankkaa puurtamista. Sarjakuvakriitikon voi hyvin kuvitella kuuluneen kritikoiden alimpaan kastiin.
Paljon puhutaan tehokkuudesta ja sen lisääntymisestä. Positiivista kehityksessä on se että esim. netti on ollut 10 vuoden ajan aivan mieletön katalysaattori tämänkin alan kehityksessä. Kuvitelkaa sarjakuvakeskustelua jota käydään Sarjainfoissa joita ilmestyy 3-4 kertaa vuodessa muutaman kuukauden sisään vuoden vaihteen molemmin puolin!
Veltti:
> osa nuorista tekijöistä on taidekoulukasvatteja, jotka erikokoisin itsekritiikin >kannuksin varustettuina laittavat sieluntuotteitaan jakoon mitä erilaisimmissa
Tämä on selkeästi jo 70 -luvulla alkanut trendi. Tai oikeastaan juuret juontuvat noin 100 vuoden taakse ja Viipurin taidekouluun. Taidekoulu ei valitettavasti yksin tee kenestäkään taiteilijaa.
Veltti:
>taiteesta kun puhutaan, on useimmiten kyse myös taidosta ( ars), jos joku on >silkkaa paskaa, voisi alkulähteen paremminkin sanoa olevan (arse).
>Mutta, Reima, jos sinä kutsut viihdettä yleisön miellyttämiseen pyrkiväksi >valtavirran matkimiseksi, niin miksi sinä semmoista peräänkuulutat?
En peräänkuuluta. Lue kirjoitukseni uudelleen. Tuskin olet sitä mieltä, että viihteen tekemiseen ei tarvitsisi yhtä paljon taitoa (ars) kuin taiteen?
>Sarjakuva kypsyy ja kehittyy ottaessaan vaikutetta ympäröivästä maailmasta ja >kultuurista, ja muista taiteen - ja ilmaisun aloista, ei vain jostain vanhoista >viihdesarjakuvista .
>Varmasti nämä muutamat uuden polven pioneerit ovat tehneet aika ison työn >jotta me-jotka-tulemme-perästä ehkä tavoitamme helpommin sen mystisen >ostavan yleisön. Ja ihan takuulla olet sinäkin
Kyllä nyt tehtävä "työ" rakentuu aiemmin tehdyn työn päälle. Se tukeutuu aikaisemmin hankittuihin etuuksiin, oppeihin ja kannuksiin. On mahdotonta vertailla eri aikoina tehdyn "sarjakuvatyön" arvoa muuten kuin mutuna. Itse pidän esimerkiksi -50 luvun lopulla ja -60 luvun alkupuolella sarjakuvan kassa puurtaneita tyyppejä kovina jätkinä ja mimmeinä. Silloin sarjakuva oli nimittäin "hieman" huonommassa huudossa kuin nyt. Se oli Suomalaisen sarjakuvan pimeää keskiaikaa, ja siitä sitä lähdettiin sitten rakentamaan 60-70 lukujen vaihteessa. Valitettavasti meillä ei ole käytössä rinnakkaismaailmoja joista voisi tarkistaa mitä olisi tapahtunut jos... (siinäpä vasta mainio ketjun aihe!).
Mutta vielä yksi ajatus. Painotekniikka on muuttunut näinä vuosina niin että ette uskokaan. Ja se on taas vaikuttanut tekijöiden tekniikkaan, julkaisujen määrään, laatuun, palkkioihin jne.