Kirjoittaja Aihe: Näin teet: tussit lyijykynäpiirrokseesi vektoriohjelmalla (Illustratorilla)  (Luettu 17634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kojocci

• Jäsen
  • Kyyninen Gubbe
Ok, Timo, sait vakuutettua... Kokeilen illalla uudesti. Minun kokemukseni on enemmän kuitenkin ollut tuo "villisti joka suuntaan". Ja minä sentään jotenkin hanskaan Photoshopin Pen Toolin ja muutamankin ohjelman vektorit karkeammissa kuvissa, joten hiukan osaan arvata, miten kontrollipisteiden pitäisi mennä.
Jos jollakin on Fireworks, mieluimmin uusin, tai lataa kokeiluversio. Sieltä löytyy tosiaankin Assests valikosta valmis vektori-puhekupla jota voi muokata. Nopeampaa muokata kuplat Fireworksissa ja vaikka muut muilla ohjelmilla. En ole etsinyt mutta netistä pitäisi löytyä samanlainen plug-in myös muihin ohjelmiin.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Minäkin olen jo vähän Illulla ehtinyt ihan viivapiirroksia piirrellä ja kyllä sillä ihan mukavaa jälkeä saa aikaan. Erilaiset siveltimet tuntuvat toimivan paremmin kuin Photarissa ja viivojen muokattavuus on vain plussaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Pen Toolin ja muutamankin ohjelman vektorit karkeammissa kuvissa, joten hiukan osaan arvata, miten kontrollipisteiden pitäisi mennä.

Pen-tool onkin tuskallinen. Mieluummin pikselit.
Illussa käytetäänkin tuossa mallissa brushia. Paineentunnistus toimii ja piirtäminen on ihan sitä tavallista piirtämistä. Pitäsköhän tehdä joku pikkutyö jonka voi laittaa tänne.

Olis aika kätevää jos olis joku ohjelma, joka "nauhoittaisi" kaiken videona, mitä jossain ohjelmassa tekee, ja sitä voisi sitten näyttää. Eikös semmoisia ole? Ilmaiseksi?

Timo

Holle

• Jäsen
Näitä nauhoitusohjelmia on. Itse tunnen vain Mac-ohjelmia joista tosin en oikein mieleistä ole löytänyt . Tämäkin ScreenMovieRecorder tekee jumalattoman kokoisia tiedostoja lyhyistäkin pätkistä. Ne joutuu sitten vielä muokkaamaan uusiksi.
Tässä tosi pieniruutuinen kuva kuinka Expression-ohjelmaan tuotuun kuvaan tehdään vektorikupla.
Mutta eikös esim. Painter Classicissa ole ohjelmassa itsessään nauhoitus , samoin kuin tämän Expressionin Windows-versiossa.
katso video
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Kokeilin tosissani Illua. Lopputulos Piirrä Lepakkotyttö-ketjussa. Älkää naurako itseänne hengiltä.  ;D Ei ole hanskassa vielä, mutta toisaalta ei tuntunut niin pahalta kuin pelkäsin.
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Holle

• Jäsen
Löytyi mukavampi nauhoitusohjelma ScreenRecord. Win ja Mac.

Alkuperäinen video oli n.2 Mt , tämä näyte on puristettu Quicktimella pienemmäksi.
Kuvassa rustataan naamataulu Expression-vektoripiirrosohjelmalla. Katso video
Sarjakuvat ja kuvitus

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
Kokeilin tosissani Illua. Lopputulos Piirrä Lepakkotyttö-ketjussa. Älkää naurako itseänne hengiltä.  ;D Ei ole hanskassa vielä, mutta toisaalta ei tuntunut niin pahalta kuin pelkäsin.

Sehän on ihan hyvä!
Holle: video ei toimi, jotain tarvitaan, mutta mitä? Tulee vain tommonen:

TImo

Holle

• Jäsen
Voipi olla että pitäisi olla uudempi versio Quicktimesta??? (tämä on 7 ja jotain) Tai sitten jotain pirun teknistä. Minulla se kyllä näkyy , mahtaakohan kukaan muu saada sitä näkösälle.
No , tuo ohjelma on kuitenkin ihan ok. Saattaapi olla että ostan jos ei parempaa vastaan satu tuossa hintaluokassa.
Sarjakuvat ja kuvitus

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
Minä kokeilin justiinsa Wisdom-soft -nimisen yhtiön AutoScreenRecorder -ohjelmaa (ilmainen versio), mutta kun sen laittoi nauhoittamaan, hidastui kone ja kursori välkkyy. höh. Pois tuommoinen.

Timo

Kojocci

• Jäsen
  • Kyyninen Gubbe
Minä kokeilin justiinsa Wisdom-soft -nimisen yhtiön AutoScreenRecorder -ohjelmaa (ilmainen versio), mutta kun sen laittoi nauhoittamaan, hidastui kone ja kursori välkkyy. höh. Pois tuommoinen.

Timo
Tässä olisi aika hyvä ohjelma, kokeiluversio 30 pv. Muuten aika kallis:
http://www.techsmith.com/download/trials.asp
ja tässä lopputulos sillä ohjelmalla:
http://www.gotoandlearn.com/

Holle

• Jäsen
Nyt näyttää ilmestyneen ilmainen ohjelma iShowU (Mac). Kokeilin pikaisesti ja tuntui toimivan ja on paljon helppokäyttöisempi kuin useimmat noista maksullisista. Ohjelmassa on tärkeimmät säätömahdollisuudet ja tekee kohtuukokoisia tiedostoja.
Sarjakuvat ja kuvitus

egets

• Ruma Ankanpoikanen
  • Jäsen
  • Your Love In Flames, baby !
Olen Mac Intosh kurssilla kayttanyt "Illu"a ja onhan se ihan kiva ohjelma, olen pitkan aikaa ollut vapaankaden ohjelmien suosija joten olen kayttanyt Photoshoppia mutta Painter tietenkin olisi se paras kun joskus voisi sellaisen hankkia. Illua olen ajatellut etta silla varmaan kavis parhaiten just "inkata" tai mustata lyijykynapohjat parhaiten, siina pitaisi olla sellainen lisa ohjelma muistaakseni Streamliner (?) Jolla saisi skannatun viivatyon vektorimuotoon ja niita vois sitten muokata esim siina illussa suoremmiksi ja kayremmiksi kaaret eli vahemman niita hmmm pisteita tai miksi niita sanotaan, saakohan tasta jutusta taas mitaan selvaa "bear with me please"

Eli yhteenveto, tekisi ensin vapaalla kadella suht nopeasti tussaustyon paperille, skannaa sen siihen streamline ohjelmaan joka kaantaa sen vektorimuotoon ja siten sitten voi importoida sen illuun viela parantelemaan

Nyt kun ei ole naita ohjelmia niin kaytan vain photoshopin curve tyokalua tai ihan vain kyna tyokalua mutta siina on vain se ongelma etta se rekisteroi pienimmankin kaden tarinan  :-[ en tieda mita ohjelmia kaytetaan jossain oikein sarjakuvayrityksissa etta onko niilla sitten oikein erikseen tehty omat ohjelmat... en tieda !

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
Yritin piirtää puhtaaksi illulla ohjeiden mukaan.

Kertokaa mistä löytyy se asetus jolla saa juuri vedetyn viivan jäämään ei-valituksi, jotta sen viereen voi piirtää toisen. Nyt uusi viiva "korjaa" korvaamalla vieressä olevan, eikä piirtämisestä tule mitään. Helpiä en voi käyttää kun ohjelman asennus ei näy toimivan.

Timo Kähkönen

• Vieras
Eip. Olen "tussannut" ne (kauhistus) rasterigrafiikalla, mutta isolla resoluutiolla... (Noin 5000-6000 pikseliä pystysuunnassa...) Tämä siksi, että vektorien hieromisessa oikeaan asentoon menee ikä ja terveys, kun taas pikseleitä pystyy eräillä ohjelmilla sutimaan todella vauhdikkaasti. Ero ajan käytössä on minulla n. kymmenkertainen.  ;D

Kokeilin itsekin tuota aikoinaan Freehandilla ja Illullakin, mutta ongelmana on sama kuin digitaalisessa piirtämisessä muutenkin: jotta jotain vähänkään tarkempaa voi tehdä, pitää zoomata niin isoksi ettei ruudusta näe kuin pienen yksityiskohdan. Jos viiva jatkuu ruudun ulkopuolelle, ollaan ongelmissa. Miten piirrät yhtäaikaa ja siirrät ruudussa näkyvää aluetta?

Toinen ongelma on, että ohjelma tuntuu itse päättävän millainen viiva piirretään. Viiva ei siis jää sellaiseksi kuin sen on piirtänyt vaan ohjelma pyöristää sitä algoritmien mukaan.

Näiden ongelmien vuoksi itse luovuin digilaudan käytöstä tussaamisessa ja käytän nykyään Sakura Micron Pigma-kyniä G-Print 90 g paperille. Minulle sopivimmat koot ovat olleet viivojen piirtämiseen 01 eli 0,25mm ja puhekupliin 08 eli 0,50mm. Varsinkin 0,25mm:llä saa mukavan vaihtelevaa viivaa kun terä hieman pehmenee käytössä. Kynien kestoikä ei ole pitkä, mutta eipä maksakaan kuin pari euroa kappaleelta.

Miksi kukaan kynävalmistaja ei tee joustavapallollista kuulakynää, jolla saa paksumpaa viiva kun painaa lujempaa? Silloin ei tarvitsisi oikeastaan mitään muuta tussaamiseen. Saattaisi korvata jopa siveltimen.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Kertokaa mistä löytyy se asetus jolla saa juuri vedetyn viivan jäämään ei-valituksi, jotta sen viereen voi piirtää toisen.
Valitset kynätuokalun ja klikkaat sen kuvaketta nopsaan kaksi kertaa. Se aukaisee ikkunan Paintbrush tool preferences. Sieltä sitten ruksit pois ne kolme laatikkoa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva