Kirjoittaja Aihe: Näin teet: tussit lyijykynäpiirrokseesi vektoriohjelmalla (Illustratorilla)  (Luettu 17623 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Luikuri

• Jäsen
Netistä löydetyt perusohjeet. Tekijänoikeuksista ei ole hajuakaan; jos jotain häiritsee, ilmoittakoon.

>>> UUSI LINKKI OPPAASEEN <<<

/edit: linkki vaihettu html-sivuksi
« Viimeksi muokattu: 31.07.2006 klo 22:13:34 kirjoittanut Luikuri »
Hirtettäväksi syntynyt; hukkumalla kuole ei.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
  • /* You are not expected to understand this. */
Kun vain olisi Illu... ja uudempi kone.  ;D
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,
there's no end to what you can't do.

Rovio

• Mahdoton.
  • Jäsen
  • The friendly looking lad.
Kovat jätkät tekee tussit kynillä ja vielä kovemmat siveltimellä 8]. Ite en osaa kovin hyvin tehdä tietokoneella mitään piirtämiseen liittyvää, mutta kai se säästäisi aikaa ja materiaaleja (kyniä, paperia) jos opettelisi. Taidan silti pysyä perinteisissä välineissä.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
Kun vain olisi Illu... ja uudempi kone.  ;D

Uhuu .. joo, oma on kanssa vanha kapistus jossa kaikki linttaa kiinni jos vähän edes henkäseekin Acrobat/pdf.-fajlejen suuntaan .. En auo noita turhia ..

Kivaa kyllä olisi, jos noita digi-/teknillis-/skannailut-vinkkejä tulee enempi.

Mainitkaa kuitenkin "ohjelma" ja että "tämä vaatii vähintään version XX.x" pliiiis ..

Kaikki kun ei enään suju vanhoilla kivikauden-versioilla. Omaa en päivitä uusiin ohjelmiin,
menee tää romuksi ennen. Illu on 7.0. Ja pysyy ..

-- j --

« Viimeksi muokattu: 12.08.2005 klo 17:10:51 kirjoittanut jokela »
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

sooks

• Uusi jäsen
Olen tekemässä päättötyönä sarjakuva-albumia. Tosin itse en ole piirtänyt kyseistä sarjakuvaa, vaan sen on tehnyt pikkuserkkuni. Mun homma on tussata, värittää ja taittaa tarina albumiksi. Tähän hommaan käytän Macromedia FreeHand MXa:ta.
Työtä  en ole vielä alottanut, mutta kokemusta on kyseisestä ohjelmasta koulun puolesta, ja itse ole ihastunut siihen täysin. Tosin muita vektori ohjelmia en ole kokeillut laisinkaan. Mutta ainakin omasta puolesta olen ollu tyytyväinen.
Hautajaiset ihmisten keskuudessa ovat juhlat enkelten keskuudessa.
-Frances Bacon

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
Netistä löydetyt perusohjeet.

Kappas, onpa vektorointiohjelmat nykyään parantuneet.

Vektoroitu jälki (varsinkin jollain varovaisella sivellin- tai kynämoodilla) näyttää aluksi hyvältä, mutta aika pian siihen puutuu - koneen arvio siitä, mikä osa viivasta pitää olla vahvin ja mikä ohuin on kumminkin aina koneen arvio, eikä siis suhteessa siihen mitä kuva esittää. Skannatussa kuvassahan ei ole piirtovälineen liikesuuntaa eikä painallusvoimakkuutta.

Pitää muistuttaa, että tällä tavalla saatu "hieno jälki" on efekti, ja sen pitää olla tietoinen valinta - oikotietä piirustustaitoon ei vektoroinnista löydä.

O.K.

• Jäsen
koneen arvio siitä, mikä osa viivasta pitää olla vahvin ja mikä ohuin on kumminkin aina koneen arvio, eikä siis suhteessa siihen mitä kuva esittää. Skannatussa kuvassahan ei ole piirtovälineen liikesuuntaa eikä painallusvoimakkuutta.

Mutta tuohan on "tussattu" piirtopöydällä, ei suoraan vektoroitu (auto trace tms.), joten sikäli ei ole kyse mistään koneen arvioista vaan ihan käsityöstä. Tietysti Illustratorin ja muiden vektoriohjelmien tapa siistiä linjoja (rajoittaa pisteitä) tuo oman (kliinisen) puhtaan leimansa, mutta sehän vain sopii tiettyihin tyyleihin ja toisaalta poistaa turhan tärinän viivasta. Kuvitushommissa lisähyötyä tulee vektorikuvan skaalattavuudesta: kuvan voi venäyttää häviöttä vaikka seinän kokoiseksi.

Vektoriohjelmat ovat kyllä kehittyneet, ja toisinaan niillä taivutaan todella ihailtaviin suorituksiin. Esim. Drawingboardilla näkee usein leukojapudottavia vektorituotoksia. Oma taitolajinsa nekin. Eikä tosiaan oikotie mihinkään, vektorikuvan tekeminen viimeisen päälle vie tuhottomasti aikaa (ja prossutehoja...)

Joela

• Jäsen
Itse käytän paint shop prota nykyään kaikkien sarjiksien jälkikäsittelyyn. Ehdottoman helppoahan koneella on värjätä esim. ruudut jossa on paljon suuria mustia alueita. harhaviivojen korjailut ja tietenkin tekstit on helppo myös käsitellä, samoin ruutujen kehykset. Aikaakaan tähän ei kulu hirveän paljoa. Lopputulos muuttuu kuitenkin heti siistimmän näköiseksi ja mieluisemmaksi lukijan silmälle.

Yksi mitä pitäisi nyt alkaa opetella on rasteriväritys koneella. Ajattelin sitä seuraavaan sarjikseen koettaa, tosin ainakaan paint shop pro ei tunnu sen tekemiseen olevan paras mahdollinen ohjelma.

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
Illukysymys:

Jos mulla on valmis "tussattu" sivu ja haluaisin lisätä Illulla puhekuplat (pallo + kolmio join/combine/mikäsenyttaasoli), mitä pitää huomioida? Siis jotta ei ainakaan rasterigrafiikka ala skaalautumaan (todennäköisesti näyttää huonolta).

(Joo, mulla on Creative Suite 2 nyt. Ja vararikko samalla.  :-X )
When you earnestly believe you can compensate for a lack of skill by doubling your efforts,

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Illukysymys:
Jos mulla on valmis "tussattu" sivu ja haluaisin lisätä Illulla puhekuplat (pallo + kolmio join/combine/mikäsenyttaasoli), mitä pitää huomioida?

Sulla pitää olla se valmis sivu valmiina siinä koossa kuin se tulee painettuna (eli esim. tiff CMYK 300 dpi ja 21 x 29 cm) Sitten vaan avaat illustratorissa uuden työn joka on tuon kokoinen, ja tuot sen työsi place-komennolla paikalleen. Uudelle layerille voit sitten ryhtyä tekemään noita kuplia. Sarjakuva kannattaa lukita paikalleen, ettei vahingossa sitä liikuttele. Ei sen kummempaa.
Illussa voit myös yhdistää erikseen väritetyn työn laittamalla päälekkäin värit ja mv-viivat sitältävät tiedostot. Viiva pysyy skarppina.

Timo

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
Kiitos kaunis! Lisävinkit ovat edelleen tervetulleita...  ;D

(...kun näillä härpäkkeillä saisi jotain tuottavaakin tehtyä, nyt vain menee  rahaa...)

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
Niin, vai olitko "tussannut" sen edellä mainitulla tavalla (ensimmäisen viestin ohjeet -pdf). Silloinhan sulla on valmis illustrator-faili, johonka vaan lisäilet kuplat, omalle tasolleen.

Timo

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
Eip. Olen "tussannut" ne (kauhistus) rasterigrafiikalla, mutta isolla resoluutiolla... (Noin 5000-6000 pikseliä pystysuunnassa...) Tämä siksi, että vektorien hieromisessa oikeaan asentoon menee ikä ja terveys, kun taas pikseleitä pystyy eräillä ohjelmilla sutimaan todella vauhdikkaasti. Ero ajan käytössä on minulla n. kymmenkertainen.  ;D

Mutta ne puhekuplat syntyy vikkelimmin vektoreilla (kokeilin siinäkin eri vaihtoehtoja). Paneelien raamit yms. onnistuu kummallakin tavalla.

Ääniefekteistä en vielä tiedä, miten teen. Toisaalta voipi olla, että niitä ei vain tule... Saapas näkee mitä kenkä tekee.

Timo Ronkainen

• Toimittaja
  • *
Tämä siksi, että vektorien hieromisessa oikeaan asentoon menee ikä ja terveys,

Eipä välttämättä. Kokeilin tuota tussausohjetta tuosta ensimmäisestä viestistä, ja se on helppoa kuin mikä. Ihan yhtä nopeaa ja helppoa kuin kynällä vetelisit - siis kun käytössä on piirtopaletti. Ei tarvi säätää eikä vääntää vektoria, kuten olen pitkään luullut. Tai sitten vanhemmat vektoriohjelma oli just sitä että pitää vääntää kahvoista ja ties mistä ja sitten se käyrä kurvaa ihan villisti joka suuntaan, paitsi sinne minne haluaa.
Ja tällä saa tosi siistiä ja sliipattua jälkeä jos sitä haluaa.

Timo

Markku Myllymäki

• Lyijykynän jatke
  • Jäsen
Ok, Timo, sait vakuutettua... Kokeilen illalla uudesti. Minun kokemukseni on enemmän kuitenkin ollut tuo "villisti joka suuntaan". Ja minä sentään jotenkin hanskaan Photoshopin Pen Toolin ja muutamankin ohjelman vektorit karkeammissa kuvissa, joten hiukan osaan arvata, miten kontrollipisteiden pitäisi mennä. Mutta jotenkin aina jää tuntumaan että joka homma on muutaman pikselin pielessä... Noh, otan itseäni niskasta kiinni ja kokeilen.  ;D