Oma hahmo on varhaisessa vaiheessa hyvä asia, sen avulla pystyy opiskelemaan sarjakuvan kerrontaa ja tarinoiden kerrontaa. Kun on hahmo, jolle keksii helposti tapahtumia tulee siinä samalla piirtäneeksi kaikenlaista muutakin kuten taustoja, sivuhahmoja jne. Ensimmäinen sarjakuvahamoni oli Muskettipupu, kyseessä oli 9 vuoden luovassa iässä tehty hieman Muskettikoirat tv-sarjasta vaikutteita saanut seikkailusarjakuva, jota syntyi sivukaupalla (siitä lisää toiste). Eli kyseessä on siis nopea tapa.
Ajatus siitä, että joku taannuttaisi taitojaan olemalla täysin tyylinsä vanki on minulle outo, tarvitsen esimerkkejä. Päinvastaisia tapauksia löytyy kylläkin, esim. Bill Sienkiewicz, joka aloitti piirtämällä kuten Neal Adams, mutta kehittyi sitten ihan omille teilleen. Oma tyylihän on se jolla ilmaisee itseään mieluiten. Siinä vaiheessa kun on saanut kehitettyä itselleen oman tyylin on sillä piirtäminen nopeaa, mutta...
Mielestäni oman tyylin kehittäminen on niin hidasta, ettei sitä voida pitää nopeana tapana. Varsinkaan jos opettelee pirrtämään kopioimalla karvista. Itse opettelin piirtämään kopioimalla muiden töitä aina Franquinista Jim Lee:hen. Tämän seurauksena en oppinut piirtämään oikeasti, eikä minulle kehittynyt omaa tyyliä. Lisäksi kopioimalla opittu tyyli on nopeaa vain niin kauan kuin se vastaa tarpeisiin, siinä vaiheessa kun täytyisi piirtää jotain muuta niin täytyy plarata iso nippu lähdemateriaalia, jotta näkisi miten Lee piirsikään sen auton. Eli loppujen lopuksi kyseessä on hyvin hidas tapa.
Ja sitten täytyykin opetella piirtämään oikeasti. En tiedä tuoko tämä automaattisesti mukanaan oman tyylin. Luulen niin, en usko että voi opetella piirtämään vain "alkioita", vaan että jokaisella on oma tyylinsä joka tulee teoksiin mukaan, oli niiden ulkoasu miten erilainen tahansa.
Se miten taiteilija tehtävänantonsa ratkaiseen riippuu varmasti tilaajan odotuksista, aikataulusta ja resursseista, että tehdäänkö nyt ihan vaan tällä tyylillä vai laitetaanko se hullun neron hattu päähän.
En tiedä vastasiko tämä ongelmaan laisinkaan. On myöhä, minulla on kuumetta, epäselvistä kohdista saa kysyä.