Uderzo: "Olin aiemmin hölmö, kun tahdoin Asterixin kuolevan kanssani. Tulin toisiin ajatuksiin nähtyäni Achdén hienon Lucky Luken. Samoin uudet Blake & Mortimer -albumit miellyttivät minua. Tajusin viimein, että Asterix on minua vahvempi, ja hänen pitää jäädä elämään."
Uderzon puheenvuoron jälkeen B de Choisy vastaa, että alkuperäinen skisma juontaa vuoteen 1997, jolloin U:n lakimies Yves Sicard pisti alulle syytteen Dargaudia kohtaan ja hän itse lensi "pesuveden mukana" pois Albert-René -yhtiöstä. Mutta sitten U pyysi BdC:tä taas mukaan 1998, Asterixin 40-vuotisjuhlien järjestelyyn, ja hän suostui "vastahakoisesti, Sylvien takia".
Mitä tulee Ruusun ja miekan kansioriginaalin kohtaloon, BdC väittää, että "se ei ole Uderzo joka puhuu", vaan Uderzon "haastattelu" on hänen henkilökohtaisen avustajansa ja lakimiehensä Sicardin sanelemaa sappea, jolla pyritään mustamaalaamaan BdC.
"1997 olin saanut ensi kerran kenkää Albert-Renéstä, ja minua viistotti nähdä ko. originaali toimistoni seinällä joka aamu. Niinpä otin yhteyttä tuttuun taidekauppiaaseen, ja kysyin löytyisikö mokomalle ostajaa."
Yves Sicard on myös vastuussa väitteistä, ettei Taivas putoaa niskaan -tiedotusta hoidettu kunnolla, toteaa BdC.
"Albert elää kuplan sisällä. Sicard on jollakin ihmeen keinolla onnistunut tunkeutumaan hänen kuplaansa eikä lähde millään pois. Hän haluaa myrkyttää perhesiteet ja tuottaa suurta tuskaa Sylvielle, joka suuresti kunnioittaa ja rakastaa isäänsä."