Minä korostan vielä, että ELOKUVANtekijät nimenomaan eivät käytä V:stä kertaakaan termiä "anarkisti", ainoastaan terroristi.
Mutta onhan se niinkin, että sarjakuvassakin vain V diggaa itseään ja tekojaan sataprosenttisesti: Minä olen anarkisti, minä olen vara-Jeesus, Eestin metsässä...no niin, tajusitte kyllä. Jos ette, niin kuunnelkaapa Sleepy Sleepersin "Anarkiaa Karjalassa".
Yksi vaihtoehto sarjakuvaversion päätökseksi oli esitellä uusi ja uljas anarkistinen utopia-Englanti. Todellinen loppuratkaisu on kuitenkin hyvinkin avoin, jos sitä tarkemmin ajattelee...
Kukas sen takaa, muuttuuko lopulta mikään paremmaksi (ks. Mooren kommentit alempaa) kun ilkeät faskistit on kaadettu? Jääkö Englanti kaaoksen tilaan, vai tuleeko Eveystä uusi, kuolematon sankari (vrt. "Mustanaamio ei kuole koskaan!") Entäs ne viattomat, jotka kuolivat V:n iskujen sivullisina?
Muistakaa, muistakaa, Kuolontähden duunareita!
Se, mitä en nyt enää kvaakin etusivulla olevaan varsinaiseen arviooni jaksa lisätä, on filmiversiossa näkyvä huumorin määrän nostaminen. Kaiken lisäksi ihan toimivan huumorin.
Mooren ja Lloydin alkuperäistarina kun on kuitenkin varsin vakava, ja sen huumori on äärimmäisen mustaa, toki älyllisempääkin, mutta mutta, 50 milliä kun filmintekoon poltetaan niin pitää ajatella vähän laajempia yleisöjä kuin vain sarjakuvapuristeja.
"Anarkia on minulle laaja-alainen termi. Yksi sen parhaista puolista on, että se voi tarkoittaa melkein mitä tahansa vain haluat sen tarkoittavan. Se on asia, jonka kohdalla minun oli määriteltävä (anarkia) - enkä halua määritellä sitä liian tiukasti - että (sen mukaan) jokainen ihminen on ehdottomasti oma herransa."
Sosiaalisesti ongelma on siinä, miten luoda yhteiskunta jossa tuo toimisi käytännössä. Ihmiset pitää kouluttaa siihen. Tässä me aloitamme aivan perusteista. Kulttuurimme on viime vuosisatoina omistautunut poistamaan kansalaisilta ajatuksen omasta herruudestaan, ja korvaamaan sen aatteella jonka mukaan jokainen on oma sosiaalinen yksikkönsä joka toimii osana sosiaalista koneistoa. Varsinkin teollistuneessa yhteiskunnassa on vallalla "ratas" -ajattelu, "olen ylpeä että olen ratas" -juttu joka on rummutettu ihmisten mieliin.
Useimmat pelkäävät ottaa vastuuta omasta elämästään. Useimmat ovat selvästi, tällä hetkellä, kyvyttömiä siihen. En väitä että tilanne pahenisi tai paranisikaan, jos ihmisten pitäisi äkkiä, valmistautumatta, ottaa vastuu elämästään vailla johtajia tai muita auktoritteetteja."
"Anarkia, mielestäni, on enemmän päämäärä kuin olemassaoleva asiantila. Se on jotakin jota kohti kehitytään ennemmin kuin valmis formaatti. Eräänlainen vallankumous, mutta sekin lähtee kotioloista. Se on sille ainoa aloituspaikka: Jos (anarkia) on jotakin minkä on tarkoitus vaikuttaa yksilöön, on sen myös oltava yksilöstä lähtöisin. Sen täytyy alkaa sillä että ihmiset alkavat tehdä omaan henkilökohtaiseen vapauteensa liittyviä valintoja, omalla henkilökohtaisella vastuullaan."
- Alan Moore, Comics Journal 139