Kyllä Alan Moore häippäsi sikäli, että hänelle piisasivat jo From Hell ja LXG. Constantineen tultaessa Moore pisti välit kokonaan poikki.
En kutsuisi mukana olemiseksi sitä että on aiemmin ottanut korvauksia vastaan teostensa elokuvaversioista ja sitä kautta häippäämiseksi sitä että lopettaa sen. Häippääminen indikoi että on osallistunut ensin asioihin. En kuitsuisi häippäämiseksi sitä että ei ota vastaan rahallista korvausta elokuvasovituksesta vaan ohjaa sen muille sarjakuvan tekoon osallistuneille.
Vai onko sinulla Vesa jotain tarkempaa tietoa Mooren osallistumisesta johonkin sarjakuvansa elokuvasovitukseen? Ymmärtääkseni tuo osallistuminen on ollut aina sillä tasolla että alku- tai lopputeksteissä on maininta "Based on original graphic novel by Alan Moore" tms.
Bill Bakerin Airvawelle viime vuonna tekemä Alan Moore Spells It Out -haastettalukirjasessa Moore kertoo sivuilla 58-61 elokuvien tekemisestä mm. seuraavaa. Aloitetaan suhtautumisella elokuvien käsikirjoittamiseen:
BB: You're not interested in writing a film then?
AM: Oh, absolutely not. I've been offered. Hollywood has gotten in touch with me many times over the past fifteen years, asking me to write films and I would sooner put out my eyes with a rusty coat hanger. The
last thing I want to do is write films. The only possible reason I could have for writing films is if I wanted the money, and I don't.
I've got complete control in comics. If I put a full stop or a comma down, then it's probably going to end up on the finished page. In movies, I realize that
nobody has that much control. Every movie is going to be... You're going to have to do two orthree rewrites, which, of course, is going to be anathema to me, and probably they're going to give it to other people to write. The director will be changing around the scenes, the actors and actresses will be having their input, depending how valuable or how big their name is, and, eventually what probably ends up on the screen would have only a coincidental resemblance to whatever I might have written as screenwriter.
Eli eipä miestä aktiivinen osallistuminen elokuvabisnekseen tunnu kiinnostavan mihin etenkin tuo ruosteinen henkari viittaa varsin voimakkaasti

Ja Alan jatkaa myöhemmin sarjakuviensa elokuvasovituksista (lihavoin pari voimakkainta pointtia tuosta):
If people want to do adaptations of my books, that's fine. I've got no real interest in the project. I mean, I haven't seen the
From Hell film. I'm not saying that it's a bad film. I've heard some people say it's quite a good film. But I haven't got around to it. Like I say, it's not an abiding preoccupation of mine, the film industry. If they want to adapt my work, if they want to bring out films that may only, again, have a coincidental resemblance to my books, then that's fine.
They can give me lots of money and they can go and make a film that has the same title as my book, and maybe some of the same scenes and characters. But at the end of the day, the film and the book, they're two completely separate projects. Whatever the film is like, that makes no difference to what my book was like. If my book wasn't a very good book, and it's a wonderful film, my book is still not going to be a very good book. If my book was a masterpiece, and it's not a very good film, then my book is still going to be a masterpiece. It's kind of irrelevant.
So "Yes, all cash donations are gratefully recieved". But beyond that, I don't have a great deal of interest in the film industry.
Muistan keskustelleeni Bryan Talbotin kanssa myös näistä Mooren sarjakuvien elokuvasovituksista vuosia sitten ja Talbot kertoi aivan samaa. Eli sitä että Moore ei halua olla missään tekemisissä sarjakuviesa elokuvasovitusten kanssa vaan että tälle riittää se että joku ostaa oikeudet jolloin Mooren puolesta voivat tehdä millaisen elokuvan hyvänsä. Eli saa rahat eikä joudu taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.
Tämä meni nyt ehkä vähän turhaksi pilkunviilaamiseksi...