Kirjoittaja Aihe: Tex Willer -kronikka  (Luettu 194145 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pasoleati

• Jäsen
Vs: Tex Willer -kronikka
« Vastaus #105 : 19.01.2008 klo 04:09:45 »
Minusta Villa on parhaimmillaan kansien teossa; jollain tavalla hänen antinsa Tex-sarjakuviin - esimerkkinä tuo viimeisin Mefisto -seikkailu - on ollut huomattavasti köykäisempää kuin tämä kansitaiteil...

Tämä nyt on uskomattomin kommentti mitä olen pitkään aikaan kuullut. Minun puolesta kannet voisivat olla vaikkapa täysin mustat jossa lukisi "Tex Willer" ja numeron tiedot jos sillä saataisiin enemmän Villaa varsinaiseen tarinantekoon.

Ja värillistä Texiä vastustan kaikin keinoin aina ja iankaikkisesti.

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #106 : 19.01.2008 klo 11:07:32 »
Mitä tulee värilliseen Tex-sarjaan, niin sen suhteen olen samoilla linjoilla kuin Paso. Eli en ole innostunut. Esim. tässä on yksi tuore näytesivu väritetystä Letteri-tarinasta. Eniten tökkii Texin ja kumppanien vaatetus. Sen verran kirjavaa se on, että jotenkin uskottavuus kärsii. Lännen karuun ympäristöön ja väkivaltaiseen menoon sopii paremmin mustavalkoisuus. Lucky Lukessa värit ovat paikallaan, mutta eivät mielestäni Texissä.

Jos ja kun uusi kronologinen sarja toteutuu, itse toivoisin siitä ihan perinteistä. Vaikka 200-300 sivuisia tuhteja mustavalkoisia pokkareita, hulppealla maxilaadulla ja riittävän ison kokoisina (vähintään nykyisen perussarjan koko). Kansiin olisi kova juttu saada Villan mahtavat ristampa-kuvat. Itse olisin valmis maksamaan hieman enemmänkin tällaisesta laadukkaasta, kronologisesta sarjasta.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #107 : 19.01.2008 klo 11:59:29 »
Muutosvastarinta on aina edessä kun uusia asioita esitetään, sama asia on jyllää sarjakuvassakin!

Itse voisin kyllä kokeilla värillistä Texiä, ei noi värit minua "tapa" !

Oleellinen asia on se että ylipäätänsä saadaan aikaiseksi joku "uusi" juttu! Itse olen viehtynyt yhä enemmän sarjakuvakirjoihin, eli kannatan suuresti tuota ehdotusta että mahdollisesta Klassiko-sarjasta tulee paksu eli useita satoja sivuja, ja olen valmis maksamaan näistä vaikka "hunajaa"!
Je suis alle kuuden euron pizza!

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #108 : 19.01.2008 klo 13:01:57 »
Väri-Tex sarjassa värityksen laatu vaihtelee jonkin verran; tuo Cheyennen poimima näyte on uusimmasta numerosta, eikä se ainakaan näin tietsikan näytöltä katsottuna näytä parhaalta mahdolliselta. Minusta myös hieman liian kirjavan väristä on sankareiden vaatetus. Minulla on muutama noita väri-texejä hyllyssä, ja kyllä niissä pääsääntöisesti väritys on huomattavasti onnistuneempaa kuin tuossa näytekuvassa. Näytekuvasta ei myöskään saa käsitystä siitä, miltä noita opuksia tuntuu pidellä käsissä. Paperi on varsin hyvälaatuista ja opus painaa suunnilleen saman verran kuin puoli tusinaa normisarjan pokkaria, sivuja on kolmisensataa eli yhteen kirjaan mahtuu runsas kaksi normipokkaria. Varsinaisia luxus-julkaisuja ne ovat ja ainakin minusta olisi mukava edes muutama tuollainen saada suomeksikin, ja kuten jo aiemmin mainitsin, tuttavapiirini Tex-harrastajat ovat samalla kannalla. Italiassa väri-texin hinta on ollut noin 7 euroa, veikkaisin että suomenkieliselle versiolle tulisi vähintään tuplaten eli varmaan jossain 15 - 20 euron paikkeilla se voisi olla.   

Eri asia sitten on jos halutaan käynnistää Italian uusinta-sarjojen tapaan normi-texin kronologinen sarja, jossa ennen pitkää uusittaisiin kaikki texit. Tuskin kaikkia värillisinä tullaan Italiassakaan julkaisemaan, joten Ristampaa vastaava sarja olisi varmaan luontevin ratkaisu. 
« Viimeksi muokattu: 19.01.2008 klo 13:03:29 kirjoittanut Hannu »
Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

Janne

• Tex-fanaatikko sekä muun lännen viihteen suurkuluttaja!
  • Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #109 : 19.01.2008 klo 13:29:30 »
Nuo alkupään tarinat on jo ainakin minulla kahteen kertaan ja mustavalkoisina. Kolmas kierros värien kera olisi mainio lisä. Varsinkinkin kun noissa uutukaisissa väritys on onnistunutta, ainakin siinä numerossa, mikä minulla on. Tuo Letteri-kuva oli kyllä karsea. Eihän se vaan ollut tästä repubblica-sarjasta?
« Viimeksi muokattu: 19.01.2008 klo 13:31:20 kirjoittanut Jansa72 »
"Tex-tieteen yli-morisco"

Lurker

• Valvoja
« Vastaus #110 : 19.01.2008 klo 17:25:03 »
Kivahan se on katsella punaposkista lännenporukkaa! Voisipa tuo väriversio tuoda uusia lukijoitakin. Varsinkin nuo Texin alkupään seikkailut eivät ole mitenkään harmaan realistista sarjakuvaa, niihin sopivat värit oikein hyvin.

Eniten kaikista Texeistä olen kuitenkin pitänyt noista jättialbumeista: graafista loistoa ja tarinan lentoa. Ne ovat kaikki hyllyssä ja siellä pysyvät.

Kronikkojen ostamisen taidan lopettaa. Harvinaisuudet on jo julkaistu.

Sen sijaan nuo Luurankoylänkö-tyyliset julkaisut ovat aivan pakkohankinta. Itse asiassa minusta olisi hyvä ajatus lopettaa koko Kronikka-sarja ja alkaa julkaista näitä "koko tarina kerralla" -paketteja.

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #111 : 19.01.2008 klo 21:21:46 »
Ei minuakaan suuresti harmittaisi kronikoitten lopettaminen ja jatkaminen Lurkerin ehdottamalla tavalla. Toisaalta täysiä vuosikertoja 70-luvulta on keskivertolukijan hiukkasen hankala löytää, joten kyllä sen vuosikymmenen loppuun ehkä sittenkin olisi syytä jatkaa.

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #112 : 19.01.2008 klo 21:31:10 »
Minä taas pidän kronikoista! Noita 1970-luvun Texejä on lähes mahdoton löytää, ainakaan kohtuu hintaan!

Varmaan on useita joille noi on tarkoituksenmukaisia, jos ette halua ostaa niin ei sitä tarkoita että muiden pitää siitä karsia, ei noiden julkaisu ole teiltä pois!

VilleM

• Jäsen
« Vastaus #113 : 19.01.2008 klo 21:57:59 »
Muutosvastarinta on aina edessä kun uusia asioita esitetään, sama asia on jyllää sarjakuvassakin!

Ehei. En vastusta muutoksia muutosten takia, vaan kyse on yksinkertaisesti siitä, että mielestäni Tex toimii sarjakuvana paremmin mustavalkoisena kuin värillisenä. Muutama värillinen poikkeus kaavasta (Yksinäinen kostaja, Kuuma iltapäivä) ovat ihan virkistäviä, mutta en ole innoissani kokonaisesta ja pitkäkestoisesta värisarjasta. Tietysti en halua myöskään tuomita Repubblican sarjaa vain parin netistä nähdyn näytteen perusteella. Voi se olla hyväkin, jos pääsee lukemaan kokonaisia tarinoita.

Varsinkin nuo Texin alkupään seikkailut eivät ole mitenkään harmaan realistista sarjakuvaa, niihin sopivat värit oikein hyvin.

Hieman eri mieltä. Galepin alkuaikojen liuskatarinat ovat aika pelkistettyä ja luonnostelunomaista taidetta, joten epäilen värien istuvuutta kyseisiin seikkailuihin. Minulla on Italian värillinen Tex nro 400 (Galepin viimeinen tarina) ja se on ainakin kamalan näköinen. No, tilanne voi tietysti olla erilainen Galepin uran alkupään tarinoissa, kehuihan Hannukin niiden väritystä. Silti olen skeptinen.

Nuo alkupään tarinat on jo ainakin minulla kahteen kertaan ja mustavalkoisina.

Ei minusta kolmas mustavalkokerta olisi vielä liioittelua. Ensinnäkin harvoilla on kunnollisia liuskakokoelmia, ja toisekseen 90-luvun lopulla alkanut uusintakierros on hajaantunut pahasti perussarjan sekaan. Sikäli ainakin minä lisäisin kernaasti hyllyyni oman, yhtenäisen, kronologisesti etenevän tyylikkään sarjansa. Ja eikös Italiassakin tullut vaikka kuinka monta uusintasarjaa ennen kuin tämä värillinen Repubblican julkaisu käynnistyi?

Dennis

• Jäsen
« Vastaus #114 : 20.01.2008 klo 01:01:31 »
"Ei minusta kolmas mustavalkokerta olisi vielä liioittelua. Ensinnäkin harvoilla on kunnollisia liuskakokoelmia, ja toisekseen 90-luvun lopulla alkanut uusintakierros on hajaantunut pahasti perussarjan sekaan. Sikäli ainakin minä lisäisin kernaasti hyllyyni oman, yhtenäisen, kronologisesti etenevän tyylikkään sarjansa. Ja eikös Italiassakin tullut vaikka kuinka monta uusintasarjaa ennen kuin tämä värillinen Repubblican julkaisu käynnistyi?"

Niin totta, toi jos taas hlökohtaisesti otan kantaa, mulla noi liuskat on ihan hukassa. Cheyennellä oikea havainto tosta 1990-luvun uusinnoista. Tuo siisti kronologinen sarja olisi todella asiallista. On se sitten värillinen tai ei, mulle se on pieni seikka!

Tuo kronologisuus tekee tuo Kronikan juuri hyväksi ja sillä saa uusia Tex-faneja koukkuun kohtuullisin kustannuksin.

Ja toistan itseäni olen valmis raottamaan lompakkoani usemmankin uuden idean edessä ja edelleen jo olemassa olevien sarjojen kanssa!

Peace and love Tex-veljet ja Tex-siskot!

Janne

• Valvoja
  • Hornan kekäleet!
« Vastaus #115 : 20.01.2008 klo 11:09:39 »
Varmaan on useita joille noi on tarkoituksenmukaisia, jos ette halua ostaa niin ei sitä tarkoita että muiden pitää siitä karsia, ei noiden julkaisu ole teiltä pois!

Ei kannata vetää hernettä nenään turhan takia. Ainakaan minä en ole vaatimassa sarjan lakkauttamista. Päinvastoin sanoin, että ainakin tuo 70-luku olisi syytä kronikoida, vaikka siitä ei minulle henkilökohtaisesti suurta iloa olekaan. Lisäksi olen aika varma, että sarjaa ei olla missään nimessä lopettelemassa, koska myyntiluvut ovat hyviä.

Jos Texin alkupää uusitaan, niin ei se minua haittaa, vaikka olisikin mv. Kunhan vain laatu olisi hyvää! Silti liputan väriversion puolesta.

Hannu

• Jäsen
« Vastaus #116 : 20.01.2008 klo 18:53:53 »
Askon hurjien ennakointien jälkeen on nyt käyty keskustelua Tex-seikkailujen kronologisesta uusintasarjasta ja taitettu peistä värillisyyden puolesta ja vastaan. Mitäs jos vaihdetaan hieman näkövinkkeliä ja otetaan keskiöön Texin juhlavuosi ja lähestyvä 60-vuotissynnttäri? Ei päästetä Texiä vielä eläkkeelle, mutta miten itse kukin - julkaisujen muodossa - halajaisi Texiä juhlittavan? Tästähän tuo keskustelukin lähti liikkeelle kun Asko vihjaili mahdollisesta uusintasarjasta JA klassikkomaxista, joka pitäisi sisällään Patin autokouluajat. Jos juhlan kunniaksi räväytetään jotain hurjaa, niin edellämainitut kyllä minulle kelpaa, avosylin otan vastaan, mutta ehdottaisin vielä jotain muutakin. En tarkkaan muista, mutta myös joku näistä muista senioripuolen tex-kvaakkajista (älkää loukkaantuko ilmaisusta, Erno, hte ja elre, lähinnä teitä tarkoitan ;D) jossain yhteydessä ilmaisi vastaavia mielitekoja. Eli juhlavuoden kunniaksi näköispainos LIUSKAMUODOSSA jostain vielä julkaisemattomasta klassikkoseikkailusta (vahvasti ehdolla olisi tällöin juuri tuo Askon Maxiin kaavailema Pat l'Irlandese tai sitten Il ritorno di Montales; Galepin piirtämiä kumpikin)! Italiassa vastaavanlaisia on tehty ainakin noista Tim & Dusty seikkailuista (Suomessa 50- ja 60-luvuilla Preeria lehdessä ja myöhemmin Lännentiessä): tuolta näkee vähän osviittaa:      http://www.editorialemercury.it/html/panas/rfw.php

Tiedä sitten miten vaikeaa tuollaisen toteuttaminen olisi, mutta ei kaiketi ihan mahdotontakaan? Eli seikkailu julkaistaisiin liuskojen näköispainoksena ja liuskat paketoituna vankkaan pahvikoteloon; rajoitettu keräilypainos, ei estäisi rinnakkaista / myöhempää julkaisua maxissa tai normisarjassa. Hintaahan tuollaiselle kyllä kertyisi; nuo Mercuryn vastaavat (300 kappaleen rajoitettu painos) on näköjään Italiassa hinnoiteltu 45 eurosta (13 liuskan paketti) 175 euroon (47 liuskan paketti), Suomen vastaavat kaiketi olisivat tuplaten tuon. Jos konkretisoidaan ajatusta vaikkapa tuohon Ison Patin seikkailuun, niin se koostuisi 15 liuskan paketista, ja jos hinta olisi noin 100 euroa, niin liuskaa kohden se tekisi vajaa 7 euroa; saman verran vähintään joutuu maksamaan 50- ja 60-luvun liuskatexeistä, siihen nähden kohtuuhinta. 

Veikkaanpa että ainakin meissä senioreissa tuollainen nostalginen pläjäys nostaisi sellaisen veden kielelle ettei hankinta olisi hinnasta kiinni; samalla nuoremmille Tex-faneille tarjoutuisi oiva tilaisuus päästä kokemaan miltä se liuskojen lukeminen tuntuu. Tämä nyt tällaisena luxus-heittona juhlan kunniaksi; löytyyköhän riittävästi kannatusta että Asko alkaisi tosissaan käydä asiaan käsiksi!   

Kaikki on miltä se kulloinkin näyttää

pasoleati

• Jäsen
« Vastaus #117 : 20.01.2008 klo 19:09:03 »
Ei liuskoille! EI! Ja viela kerran ei! Sen sijaan kronikointi saa jatkua, ihan käytännön syistä: itselläni kokoelma alkaa vasta vuodesta 1975 ja lisäksi 1970-lukulaiset lehdet alkavat olla muutenkin jo loppuunluettuja risoja.

hte

• Jäsen
« Vastaus #118 : 20.01.2008 klo 19:36:42 »
Piti minunkin vähän kirjoitella tuosta aiheesta, eli ns. Texin juhlavuoden julkaisuista. Hannu esitti muutamia ajatuksia, joita olen itsekin miettinyt vuosien saatossa.
Jos liuskalehtiä vielä julkaistaisiin lisää, niin ehkä ensin vuorossa olisi se Smeraldo sarjan loppuosa, eli 6 liuskaa. Nämähän julkaistiin äskettäin isommassa formaatissa (Taikakalu) suomeksikin. Sitten välistä puuttuivat ne maagiset 9 liuskaa sieltä III sarjan alusta (ne Kanadan seikkailut). Nämä ovat lähinnä liuskalehtien keräilijän toiveita. Toki nuo saa haltuunsa aika helposti Italialaisesta liuskojen uusinrapainoksista, samoin nuo talviset Texin seikkailut on julkaistu Ruotsissa Trio-serier sarjassa 1962-63.
Näiden liuskalehtien eräs plussapuoli on se kansikuva; ne ovat usein oikein hienoja ja liittyvät suoraan sen liuskan tapahtumiin, yleensä suoraan joku leveä ruutu sieltä lehdestä. Nämä kansikuvat ovat siis alkuperäisiä, ne isojen lehtien kuvat eivät aina edes liittyneet mitenkään kyseisen lehden sisältöön.
Mikä sitten on tällaisen jälkikäteen tehdyn erikoispainoksen merkitys, jos se kuitenkin on ensipainos Suomessa? Tuleeko siitä keräilykohde, vai jääkö osa siitä kustantajan varastoon? Mikä olisi oikea painosmäärä; 20, 50 vai 500 kappaletta? Onko täyden liuskasarjan omistajia Suomessa montaakaan; 20, 50 vai 100, jopa enemmän? Pitäisikö tehdä sitova ennakkotilaus ja sitten kertoa vaikka kahdella saatujen tilausten määrä, jotta saataisiin tarvittava painos?
Vaikka mielelläni näkisinkin mielelläni näitä kesken jääneitä liuskasarjoja painettavan, en sittenkään oikein usko niiden laajaan kysyntään.

Tuosta Patin ensimmäisen seikkailun julkistamisesta myös Suomessa on ollut toiveita jo jonkin aikaa. Se voisi olla seuraavana vuorossa jo kronologisen järjestyksenkin kannalta. Luin juuri Montalesin paluun uudestaan ja se voisi hyvin odottaa jotain myöhempää ajankohtaa. Vaikka sitä seikkailua ei koskaan julkaistu liuskana (Gigante 137-139), oli varsinkin ekassa lehdessä useita koko sivun levyisiä kuvia, jotka Galep oli myös signeeranut, kuin ne olisivat olleet kansikuviksi suunnitellut. Tuntui vähän oudolta, kun liuskojen teko oli lopetettu jo vuosia (4) aikaisemmin. Vai piirsikö Galep tätä jo aikaisemmin, mutta julkaisun aika tuli vasta myöhemmin?

Loppuyhteenvetona:
Jos noita yllä mainittuja liuskasarjojen täydennyksiä julkaistaan, olen mukana ostajana, edellyttäen että hinta/lehti on kohtuullinen 5-8 euroa.
Ennen julkaisemattomista tarinoista kannatan ensimmäiseksi tuota Patin ensiesiintymistä.

El Reijo

• Jäsen
« Vastaus #119 : 20.01.2008 klo 19:43:53 »
Moro!

P-pirskatti Nyt on oksat pois ja pala latvaakin...
Niin paljon tuppaa asiaa että...ensinnäkin ota paso ihan rennosti vaan, kyllä kronikat varmaan jatkuu toivottavasti vuosikerran 79 loppuun muodossa tai toisessa. En minäkään juuri halua 70-alkupuolen alkuperäiskappaleitani lukea koska kronikat on siihen mitä parhain ratkaisu.

Uusi kronologinen julkaisusarja on myös tervetullut ja jos saa toivoa niin väreissä ja kovakantisina isoina kirjoina (siis mulla on toi repubblican ykkönen ja pidin väritystä onnistuneena eli samaa tasoa tai sitten mv-vastaava).

Tuollainen juhlavuoden liuskapaketti olisi tietty extraa rinnalla julkaistavan esim. maxin kanssa jotta kaikki pääsevät nautiskelemaan mutta olisi todella kova juttu ja ostaisin varmana...tai ehkä pitäis järjestää ennakkomyynti (kuten Barks-kirjasto...jonka tilasin kans...). TOIVOTTAVASTI ASKO OTTAA HAASTEEN VASTAAN  8]

Pelikortitkin vois olla ihan kivat tutuilla naamoilla varustettuna...