Olen samaa mieltä siitä, että Luurankoylänkö on tämän vuoden huippukohta sarjakuvarintamalla. Tosin Mefiston poika on vielä tulossa, mutta se jatkaa upeata kovakantisten sarjaa.
Sitten pieniä huomioita itse tarinasta. [spoiler]Vuosien odotuksen jälkeen (en ole siis lukenut tarinaa koskaan aikaisemmin) tunnelmat olivat lukemisen jälkeen kaksijakoiset. Toisaalta tarina oli huikea ja juonikuvioiltaan yllätyksellinen, mutta toisaalta sitäkin täytyy ihmetelllä, että tarina on kaikkien aikojen suosikkiseikkailu.
Tarina jakautui kahteen osaan. Ensimmäinen osa oli minun mielestäni mahtavaa kerrontaa. Mefisto oli hienossa vedossa ja koko pääkvartetin nappaaminen oli todella lähellä. Pidin myös siitä, että navajot toimivat sotajoukkona hualpaita vastaan. Osa päättyi temppelin tuhoamiseen ja Mefiston pakoon Texin voidessa vain puida nyrkkiä.
Toinenkin osa alkoi lupaavasti Mefiston mahtailulla ja Kitin ja Carsonin tehdessä pankkiryöstöjä lähtökohta oli vähintäänkin hieno. Texin ja Tigerin järjestämän saartorenkaan kiristymisen jälkeinen loppukohtaus oli kuitenkin niin nopea, että tarina ikäänkuin jäi kesken tai jopa lässähti. Olisin kaivannut loppuruutuja enemmän.
Kitin ja Carsonin rikosten (monta pankkiryöstöä ja noin viisi ruumista + vaunujen kaatuminen) kuittaaminen Texin sanalla oli vähän kevyttä. Tai no, onhan Texin puhetaidot kovat, heh. Jos tämä menee vielä läpi sormien, niin miten Kit ja Carson selittävät navajoille, että he olivat Mefiston hypnotisoimia ja siksi ampuivat heitä kuin pahimpia vihollisia?[/spoiler]
Kaiken kaikkiaan tarina kuuluu Tex-tarinoiden eliittiin. Jos kirjan lopun ansiokkaan artikkelin mukainen tarinan pätkittäinen suunnittelutapa oli käytössä myös Luurankoylängössä, se selittää sen, että juoni ei ollut aivan viimeisen päälle viilattu. Tuli sama tunne kuin ensimmäisiä Tinttejä lukiessa.
Vasta viedessäni Luurankoylängön muun kokoelman joukkoon huomasin, että se on kookkaampi kuin edellinen Kuuma iltapäivä -teos. Toivottavasti jatkossa tulevat kovakantiset ovat tätä suurempaa kokoa. Enkä pistäisi hanttiinkaan jos Mefiston pojan jälkeen julkaistaisiin muut Mefisto-genren sarjakuvat (4, jos jätetään uusin pois) kovakantisina. Ylempänä oltiin ilahtuneita siitä, että Luurankoylänkö on numeroinniltaan 20b, mutta minkä numeron Mefiston poika saa, kun se on osuisi kronikkanumeroinnin perusteella haarukkaan 68-72b?