Yleisesti ottaen suuralbumien, kronikoiden ja jopa osan maxien kansiväritykset valitsee ilmeisesti henkilö, jolle värien yhteensopivuus ei ole niin kovin olennaista tai sillä ei ole merkitystä, mitä värejä edellisissä opuksissa on käytetty...
Syyllinen olen tietysti minä. Erinomaiset graafikkomme toki säätävät numerokohtaisesti sävyt ehdotusteni ja neuvottelun pohjalta, mutta kirjavuus johtuu täysin minun vaihtelunhalustani.
Värien yhteensopivuus raameissa on erittäin olennainen kulloisenkin kansikuvan sisältämien värien suhteen, mutta peräkkäisten kirjojen kesken ei haeta ensisijaisesti rinnakkaista yhteensopivuutta väreillä saati taskarityyliin selkämyksiin viritetyillä kuvasiivuilla.
Sillä on huomattava merkitys, mitä värejä edellisissä opuksissa on käytetty, mutta eri syistä kuin Mr. Tapanila haluaisi. Uusi Kronikka on syytä tunnistaa lehtipisteissä helposti eri kirjaksi kuin edellinen. Siinä suhteessa erot ovat jopa tahalliset, tunnustan.
Harmi, että asia nousee puheeksi vasta nyt, kun kymmenien opusten sarjat on jo "turmeltu" räikeästi. Mustavalkopuritanismiin on paha siirtyä enää tässä vaiheessa, mutta voihan noita raamitusten kulöörejä liudentaa vaivihkaa "eurytmisemmän" harmonian suuntaan, jos ne ovat yleisemminkin ilkiää sillisalaattia silmään.