Kirjoittaja Aihe: Kynsintää ja raatelua Collectors edition  (Luettu 246626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
Re: Kynsintää ja raatelua Collectors edition
« Vastaus #15 : 21.07.2005 klo 18:04:15 »
Joo, ihan jännä. Olen vähän huono kommentoimaan pilapiirroksia enkä osaa ite semmosia ihmeemmin veistellä. Jännä tarkottaa siis tässä tapauksessa hyvää. Toki parantamisen varaakin olisi esim. hahmon mittasuhteissa (kädet tuntuu liian lyhyiltä), mutta kokonaisuus on kiva. Semmonen vanhanaikainen, hyvällä tavalla.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #16 : 21.07.2005 klo 19:15:14 »
Joo, ihan jännä. Olen vähän huono kommentoimaan pilapiirroksia enkä osaa ite semmosia ihmeemmin veistellä. Jännä tarkottaa siis tässä tapauksessa hyvää. Toki parantamisen varaakin olisi esim. hahmon mittasuhteissa (kädet tuntuu liian lyhyiltä), mutta kokonaisuus on kiva. Semmonen vanhanaikainen, hyvällä tavalla.
Tykkään itse tuosta kokista vaikka siinä on paljon virheitä. Se synty niin lyhyellä ajalla ja en ole kokkeja aiemmin piirrelly.

Tässä ois pari sarjakuvaa ajalta jolloin sytyin piirtämiseen uudelleen pienen tauon jälkeen. Nykyisten tekniikka on parempi mutta pidän näiden pätkien oivalluksista.

http://irc-galleria.net/view.php?nick=JZ83&image_id=15502426
http://irc-galleria.net/view.php?nick=JZ83&image_id=15502480
http://irc-galleria.net/view.php?nick=JZ83&image_id=15502543

Tuo avatar on myös itse piirtämä. Pitää tussata sitä hieman niin saan sen paremmin näkyviin mut aluksi näin.

Toivon kommentteja nuista. Anteeksi piirrustuksieni paljous mutta kun olen niitä koko ikäni yöpöydän laatikossa pantannu ilman minkäänlaista kritiikkiä niin tuon skannerin hankinnan jälkeen eteeni ilmestyi ihan uusi maailma.  ;D

EDIT: poistin yhden linkin.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2005 klo 14:51:38 kirjoittanut JZ »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #17 : 21.07.2005 klo 19:45:13 »
JZ, Sarjakuvat toimii ihan mainiosti. Ehkä suurin puute on tekstaus, joka saisi olla niissä selvempää. Elävyyttä kuviin toisi myös se, jos olisi enemmän mustaa tai vaikkapa harmaan sävyjä, ehkä väriä. Tuommosena on hieman lattea. Tietenkin viivan paksuuden vaihtelu voisi korvata värityksen. Tussausvälineen vaihto olisi siis eduksi.

Muumikuva on sen verta pieni, että siitä en paljoa saa irti. Hyvältä näyttää kuitenkin noin yleisesti ottaen.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #18 : 21.07.2005 klo 20:46:09 »
JZ, Sarjakuvat toimii ihan mainiosti. Ehkä suurin puute on tekstaus, joka saisi olla niissä selvempää. Elävyyttä kuviin toisi myös se, jos olisi enemmän mustaa tai vaikkapa harmaan sävyjä, ehkä väriä. Tuommosena on hieman lattea. Tietenkin viivan paksuuden vaihtelu voisi korvata värityksen. Tussausvälineen vaihto olisi siis eduksi.

Menen nyt Liminkaan sarjislinjalle niin eiköhän siellä opi uusia tekniikoita tuohon tussaukseen ja varjostukseen. Mulla on tuota sarjakuvaa paljon tuolla laatikossa ja haaveena on piirtää se uudestaan nykyisillä ja tulevilla, koulussa opituilla, taidoilla. Saa nähdä mitä siitä sit syntyy. Tekstausta harjoittelen nyt paljon mutta en ole vielä lähellekkään tyytyväinen omaan käsialaan. Kuvankäsitteluohjelmien tekstaus tuntuu minusta liian teennäiseltä paitsi jos ei sit joskus suunnittele omaa fonttia. (Ei tietääkseni ole iso homma?)

Mulla on kotona rovaniemellä eräs sarjakuva joka kuvastaa parhaiten nykyistä osaamistani mutt en sitä tähän hätään saa. Menen sinne parin viikon päästä ja siellä taas ei ole skanneria käytössä. Limingassa varmaan on joten sit enskuun puolessa välissä saan sen kai näytille.
Eräs työ minulta oli pari vuotta sitten Lapin läänin kirjaston järjestämässä sarjakuvakilpailussa. Siinä oli n.90 osallistujaa ja pääsin 6-10 parhaan joukkoon. Se työ olis mukava kans saada tänne näytille.
Mutta nuista sit myöhemmin lisää.

Kiitos kommenteistasi. Toivottavasti saan kuulla lisää niitä myös muilta. Monipuoliset näkökulmat on aina hyväksi  ;)

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #19 : 21.07.2005 klo 20:52:12 »
Niin joo... Tuosta avattaresta, eli tuosta rumasta pirusta, piti kertoa semmoinen jännä tarina että olin eräänä iltana piirrelly tuon tyylisiä häijyjä ukkoja ja sit kun laitoin nukkumaan niin päässä pyöri erillaisia parannusvaihtoehtoja ja luonnosvinkkejä.

Tuo kuva pälkähti päähän sit melkein heti (huom) nukahtamisen jälkeen ja unenpöpperössä kaivoin kynän ja paperin esille ja piirsin sen sit samantien. Siitä tulikin aika kivan näköinen. En olekkaan saanu samanlaista luonnetta seuraaviin yrityksiin. Ehkä ne on ollut liian väkinäisiä. Tuossa on kuitenkin sitä jotain omaa henkeä. Spooky!  :o  :)

maissimies

• Torso
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 21.07.2005 klo 21:17:44 »
JZ: Sarjakuva oli tyylikkään yksinkertaisesti piirretty, mutta juoni oli vähän laimea...noilla hahmoilla saisi jännääkin tarinaa aikaiseksi, tai sitten ei. En ole niihin niin hyvin perehtynyt, että tietäisin :D.

Avataris on komea, mutta kuten sanoit, vähän himmeähkö. Itse käyttäisin vähän paint bucketia mustalla värillä tummentamaan sitä. Ei tarvitsisi käsin alkaa tummentamaan.

EDIT. En tiedä, onko kuvasi originaali isompi, mutta tuohon pieneen kuvaan ei noita ohuita viivoja nopealla kokeilullani saanut kunnolla vahvennettua, kun kokeilin huvin vuoksi.

;D
« Viimeksi muokattu: 21.07.2005 klo 21:21:58 kirjoittanut maissimies »

Jarmo

• tyhmä nilkki
  • Jäsen
  • Varokaa metaforista deformaatiota.
« Vastaus #21 : 21.07.2005 klo 23:33:30 »
Welzu. Tussausjälki on rauhallisempaa ja parempaa kuin joskus aiemmin. Erityisesti keskimmäinen ruutu, missä lintu lentää ja lapset on suut auki, näyttää hyvältä. Enpä tiedä missä koossa tuo tulee lopulta ilmestymään, mutta ruutujako näyttää hiukkasen ahtaalta. Mielellään näkisi jonkun paljon isomman (neljännessivun kokoinen vaikka) ruudun avaruuden tuntua tuomassa.

Maissi. Hahmo on joo ihan kivan näköinen. Sarjakuva sinällään on kyllä raskasta luettavaa. Väritys voisi varmaankin auttaa asiaa paljonkin, tuo tyyli melkeinpä vaatii sitä. Harmillisempaa oli, että tekstit olivat ainakin minun silmilleni hidaslukuista. Suurentaminen voisi auttaa. Kehoittaisin nettikäyttöä silmälläpitäen kääntämään arkin vaakaan ja tiputtamaan ruutumäärän/sivu ainakin puolta pienemmäksi.

JZ. Ihan kohtuullista jälkeä piirrosteknisesti. Sekä tekstin, että kuvituksen luettavuuden kannalta sarjakuvista pitäisi saada mustat säädettyä ihan mustiksi. Harmaa valkoisella on tehottoman näköistä ja murhaa silmille. Näissä pitäisi joko käyttää mustaa runsaasti, taikka sitten värittää. Tälläisenään ovat puolivalmisteita. Potentiaali ei pääse näkyviin.

kaltsu

• Jäsen
« Vastaus #22 : 22.07.2005 klo 00:13:01 »
Avataris on komea, mutta kuten sanoit, vähän himmeähkö. Itse käyttäisin vähän paint bucketia mustalla värillä tummentamaan sitä. Ei tarvitsisi käsin alkaa tummentamaan.

::) Kontrastii ja valosuuttaki voi tiätty säädellä.

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #23 : 22.07.2005 klo 07:04:09 »
JZ. Ihan kohtuullista jälkeä piirrosteknisesti. Sekä tekstin, että kuvituksen luettavuuden kannalta sarjakuvista pitäisi saada mustat säädettyä ihan mustiksi. Harmaa valkoisella on tehottoman näköistä ja murhaa silmille. Näissä pitäisi joko käyttää mustaa runsaasti, taikka sitten värittää. Tälläisenään ovat puolivalmisteita. Potentiaali ei pääse näkyviin.

Tarkoititko nuita sarjakuvia vai tuota kokkia? Kokissa käytin aika paljon harmaan sävyjä mutta nuo sarjakuvat on aika valkoisia kauttaaltaan mikä tekee minusta siitä aika tylsähkön näköisen.
Nyt kun tuossa eilen pitkästä aikaa tarkastelin tuota sarjakuvaani niin ajattelin myös muuttaa seuraavia asioita:
Hahmot sais olla keskitetympiä, siis ettetivät jää nuin lähelle ruudun reunoja.
Ja sit tuo horisonttiviiva sais olla kai vähän ylempänä.
Huomasin että minun työjälki kärsii paljon tussauksen aikana, mikä pitäisi olla toisinpäin, Joten miten saisin sen eloisuuden säilytettyä. Olen opetellut jonkin verran käyttään sivellintä ja pullotussia mutta jotta se kuva ei muuttuisi suttuiseksi niin sarjakuvat joutuu piirtään A4 isommalle arkille.
Olen kuullut sivellinkärkisestä huopatussista. Onkos kokemuksia siitä?

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #24 : 22.07.2005 klo 07:21:22 »
JZ: Sarjakuva oli tyylikkään yksinkertaisesti piirretty, mutta juoni oli vähän laimea...noilla hahmoilla saisi jännääkin tarinaa aikaiseksi, tai sitten ei. En ole niihin niin hyvin perehtynyt, että tietäisin :D.

EDIT. En tiedä, onko kuvasi originaali isompi, mutta tuohon pieneen kuvaan ei noita ohuita viivoja nopealla kokeilullani saanut kunnolla vahvennettua, kun kokeilin huvin vuoksi.

Tuo sarjakuva muuttuu kaaottisemmaksi juoneltaan loppua kohden. En vain viitsinyt kaikkia laittaa esille. Ehkä sitten entisöinnin jälkeen.
Avatarin orginaali on kyllä reilusti isompi ja nyt mulla ei ole käytössä mitään kunnollista kuvankäsittelyohjelmaa. Pitääpä ilalla vielä yrittää jotain pientä. Nyt kuitenki töihin.

maissimies

• Torso
  • Jäsen
« Vastaus #25 : 22.07.2005 klo 10:22:09 »
Maissi. Hahmo on joo ihan kivan näköinen. Sarjakuva sinällään on kyllä raskasta luettavaa. Väritys voisi varmaankin auttaa asiaa paljonkin, tuo tyyli melkeinpä vaatii sitä. Harmillisempaa oli, että tekstit olivat ainakin minun silmilleni hidaslukuista. Suurentaminen voisi auttaa. Kehoittaisin nettikäyttöä silmälläpitäen kääntämään arkin vaakaan ja tiputtamaan ruutumäärän/sivu ainakin puolta pienemmäksi.

Eipä tuollaisia silloin viime kesänä paljoa ajatellut...ja kuten sanottua, minulla on pieni käsiala ja sitä myötä piirroksetkin tulevat pieniksi. Yritän aina väkertää isoa, mutta en sitten saa pidettyä sitä yllä loppuun saakka. :-\

Väritys toisi kyllä eloa tuohon kuvaan aika mukavasti, mutta ei oikeen ole aikaa ryhtyä väsäämään sellaista, vaikka paremmaksi se sen muuttaisi. Ellei joku toinen ala mun puolesta? :o

maissimies

• Torso
  • Jäsen
« Vastaus #26 : 22.07.2005 klo 10:56:53 »

Siinä sarjakuvani päähenkilöt värillisinä versioina.

Vasemmalta: maissi, Hamatti, Turmio, Meta, Apina Suuri ja takana luumuilee SpeediestPope.

Turmio on uusimmissa työn alla olevissa osissa ja Apina Suuri ja Speedy sitten hamassa tulevaisuudessa.

;D

Sihvonen

• Vieras
« Vastaus #27 : 22.07.2005 klo 11:11:57 »
sori
« Viimeksi muokattu: 26.07.2005 klo 15:27:46 kirjoittanut Sihvonen »

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #28 : 22.07.2005 klo 17:24:34 »
Sihvonen. Unohdettu.

8]
« Viimeksi muokattu: 26.07.2005 klo 21:44:12 kirjoittanut Hazart »

JZ

• Karva-apina
  • Jäsen
  • Kaverini Nalle
« Vastaus #29 : 26.07.2005 klo 14:50:27 »
Löysin laatikostani tälläisen sarjakuvan vm. 03. Ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa pätkä Ukko Palokankaan seikkailusta. Innostuin kyseiseen hahmoon uudestaan joten lisää on tulossa. Tosin hieman muutoksia Ukon ulkomuotoon on tulossa mutta ei mitään merkittäviä. Nauttikaa ja kommentoikaa. Älkää välittäkö pienestä kahvitahrasta...  ;D

http://irc-galleria.net/view.php?nick=JZ83&image_id=15747606