Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204764 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Timo Ronkainen

• professionaali amatööri, sarjakuvaneuvos
  • Toimittaja
  • *
  • "Ja rangaistus on greippi!"
Re:Tussausvälineiden paksuus
« Vastaus #30 : 25.11.2003 klo 11:02:17 »
En ole koskaan tussausterää koittanut, mutta tuli mieleen sellainen asia, että eikös ne vaadi käytännössä paksumpaa paperiakin?
No näinhän se on, vähintään 120g. Mutta minusta olisi huomattavasti turhauttavampaa olla joka toinen viikko ostamassa uutta huopakynää 3 euron hintaan ja vielä useampia erilaisia.

Onkohan muuten olemassa huopakynää josta saisi painamisen voimaa säätelemällä viivan paksuutta muutettua?

Ymmärtääkseni joitakin sivellintyyppisiä on. Jotain mangan tekemiseen mainostettuja.

Timo

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #31 : 25.11.2003 klo 11:05:36 »
En ole aivan varma onko tätä aihetta käsitelty ennen kvaak.fi:ssä mutta kysyisin silti alan ammattilaisilta (ja muiltakin) mitkä ovat ohuimmat ja paksuimmat tussinne?

Tekstaukseen käyttämäni kuitukärki on 0,3, joskus harvoin 0,5. Ruutujen reunoihin käytän kapeaa huopatussia. Muuten kaikki mun piirtämiseni tapahtuukin BB-terällä, siveltimellä ja rasvakynällä.

Terän opetteluun menee vuosi, siveltimeen kolmisen vuotta. Kannattaa aloittaa ajoissa, on ehdottomasti vaivan arvoista kun jälki alkaa näyttää hyvältä. Työvälineet käyttäytyvät paremmin kun tussi on ohutta - lisää vettä erillisessä kupissa ja valitse valmiiksi hyvinjuokseva tussi, esimerkiksi Talens India ink.

En ole koskaan tussausterää koittanut, mutta tuli mieleen sellainen asia, että eikös ne vaadi käytännössä paksumpaa paperiakin? Käykös siinä niin että minkä musteessa säästät huopakyniin verrattuna menetät paperin hinnassa? Tarkoitan sitä, että itse ainakin tussaan kynällä tavalliselle 80g kopiopaperille, lopputuloksen kun vedän kuitenkin läpi skannerista. Voisin kuvitella että tussausterä vaatisi ainakin 120g paperia.

Tavallinen kopiopaperi syö kyniä enemmän kuin sileämpi paperi, ja ainakin mun makuuni se on liian "hidasta" ja imevää. 80g/m2 kopiopaperille ei oo kiva piirtää kuin lyijykynällä, tussijälkeen en ainakaan itse osaa luottaa. Mutta tuo on makuasia, halpa hinta on iso bonus, eikä se nyt _niin_ huonoa oo.

Itse käytän 160 - 240 g/m2 väliltä olevia papereita, yleensä 200g/m2 Schoellershammer Durexia. 20 A3 arkin blokki maksaa 11,77 e Temperassa.

Luonnosteluun käytän lyijykynälle ja siveltimelle sopivaa 110g/m2 Schoellershammer No4:ää, 50 A3 arkin blokki maksoi viimeksi 5,89 e Temperan tarjouksessa.

Kallistahan tuo on, mutta a) paperi on tärkeämpi kuin kynä; huonolla paperilla hyväkin kynä on susi, kun taas hyvälle paperille piirtää vaikka tulitikulla ...ja b) noista sarjakuvista saa sen verran palkkaa, että niihin kannattaa sijoittaakin.

Onkohan muuten olemassa huopakynää josta saisi painamisen voimaa säätelemällä viivan paksuutta muutettua? Kalligrafiakynällä en ainakaan onnistunut piirtämään vaihtelevaa viivaa.... kynän pyöräyttäminen hiljalleen leveämmäksi viivan piirron aikana on ihan mahdotonta touhua.

Kyllä, Kutilan Ari käyttää jotain Pentelin tai Pilotin kynää, jossa on halkaistu valkoinen muovikärki. Toimii.

Kalligrafiakynät eli tasaterät kannattaa unohtaa piirtämisessä ennen kuin on ihan varma tekemisistään. Niin huopaiset kuin metallisetkin.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2003 klo 11:32:22 kirjoittanut [kivi] »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #32 : 25.11.2003 klo 11:09:51 »
No eihän tussausterillä tarvi paksumpaa paperia. Tietenkin paperi vähän käpristyy, jos on isoja tussialueita, mutta ei sen kummempaa. Paksumpi paperi vois olla kätevämpi mutta ei must.

Ite käytän melkein pelkästään tavallisia tusseja (mm. piirtoheitintusseja) ja kyllä ne aika hyvin kestää. Eikä maksakaan kuin vajaat kaks euroa.
Sivellintä tulee välillä huiskittua ja nyt on ollut mielessä kaivaa vanhat tussiterät laatikon pohjalta ja kokeilla niitäkin taas vuosien jälkeen.

Mutta kyllähän se täytyy tunnustaa, että halvemmaksi tulisi, jos käyttäisi ihan pullomustetta ja tussiteriä/sivellintä. Ja tietokoneen kanssa pelleillessä tulisi vieläkin halvemmaksi, jos jättäisi homman lyijykynävaiheeseen ja tussaisi koneella.

Just sunnuntaina sain nähdä omin silmin sivellintussin! Oli se hieno. En tiedä sitten olisiko pidemmän päälle vaikee (sitähän kun ei pestä, joten tuleeko ongelmia kuivumisen ja tukkiutumisen kanssa). Ne joilla on kokemusta kertokoot.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

[kivi]

• Jäsen
  • Akvaarious.
« Vastaus #33 : 25.11.2003 klo 11:28:24 »
Just sunnuntaina sain nähdä omin silmin sivellintussin! Oli se hieno. En tiedä sitten olisiko pidemmän päälle vaikee (sitähän kun ei pestä, joten tuleeko ongelmia kuivumisen ja tukkiutumisen kanssa). Ne joilla on kokemusta kertokoot.

Ei tule ongelmia.

Mä olen piirtänyt Sakura Sigma - sivellinkynällä ainakin albumin "Kytkijät" ja "Suora trilogia" -vihkosen, sekä kuvitukset "Snögeli..." ja "Jörde-Juge" -kirjoihin. Valitettavasti noiden tuonti koko eurooppaan loppui, oli juuri minun käteeni sopiva kynä.

Ainoa vika on se sama kuin kaikkien muidenkin kertakäyttökynien kanssa - pari sivua ja kynä vaihtoon. Mutta mielellään tuon hinnan maksoi, kun jälki oli hyvää ja ote mukava.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #34 : 25.11.2003 klo 11:32:39 »
Ainoa vika on se sama kuin kaikkien muidenkin kertakäyttökynien kanssa - pari sivua ja kynä vaihtoon. Mutta mielellään tuon hinnan maksoi, kun jälki oli hyvää ja ote mukava.
Tää minkä mä näin (oli kaverin oma) oli täytettävä. Mukana kuulemma tuli muutama täytepatruuna. Hintaa oli markoissa n. 100 ja oli tuotu Saksasta (tämä oli järjestyksessään toinen, ekan oli hankkinut Englannista, mutta se oli varastettu penaalin ja repun mukana). No, nimeä en tietenkään muista.
Mutta se kyllä vaikutti tosi pätevältä kynältä. Tussin varmuus ja siveltimen jälki.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #35 : 25.11.2003 klo 11:36:02 »
Kallistahan tuo on, mutta a) paperi on tärkeämpi kuin kynä; huonolla paperilla hyväkin kynä on susi, kun taas hyvälle paperille piirtää vaikka tulitikulla ...
Tuo on muuten totta. Huomasin sen itse vasta nyt viime aikoina kun rupesin kokeilemaan erilaisia papereita. Tavallinen halpistussikin näyttää jo paljon paremmalta ja tummemmalta hyvällä paperilla, kun taas kopiopaperilla se on harmaata ja lähtee vielä kumittamisen yhteydessä pois.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #36 : 25.11.2003 klo 11:57:07 »
Itse käytän siis 0,1 tekstaukseen (aika pieni koko mutta en olekkaan ammattilainen!) Ja isoimpiin mustiin kohtiin 5,0 käytän siis huopakyniä. Niin sinulle Kai Saarto minullakin on yksi kynä jolla voi paksuutta säädellä mutta en käytä sitä siihen tarkoitukseen paljoakaan  enkä edes muista mistä sen sain...

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Vastaus #37 : 25.11.2003 klo 11:59:14 »
Jäljen paksuus kannattaa ottaa myös huomioon suhteessa originaalin kokoon. Jos piirtää ihan minikokoon, ohut huopis voi olla OK, mutta ainakin itselleni tulee ongelmia jo A3 koossa, kun ohuiden tussien jälki menee liian ohueksi ja paksut huopakynät taas vaikuttavat kolhoilta.
(niin ja paperikulunkikin riippuu hieman siitä kuinka isoon kokoon haluaa tehdä)

Tykästyin taas vaihteeksi keväällä ohueen tekstausterään ja pullotussiin. Sillä saa hyvän näköistä jälkeä huononakin päivänä. Viiva elää ihan eri tavalla kuin huopiksen kanssa.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson

Leo

• Jäsen
« Vastaus #38 : 25.11.2003 klo 12:04:22 »
Juuh, mutta minä piirrän A4:selle kuuden ruudun sivuja sillä sarjakuvani ovatkin kirjaimellisesti kotitekoisia

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #39 : 25.11.2003 klo 12:40:37 »
Ja niin me olemme kaikki erilaisia. Paljon parjatuista kalligrafiakynistä löysin mielekkään työvälineen. Siinä saa yhdestä kynästä ainakin kolmea paksuutta ja se on siksi nopea. En kuitenkaan käytä sitä niin kuin tekstatessa, että viivan paksuus vaihtelee kun tulee mutka. (Käytän toki myös sivellintä ja kaikkea muutakin...) Tavallisen kopiopaperin etuna on se, että viiva on helppo pitää kurissa. Rosoisempi paperi saattaa joskus imeä mustetta milloin minnekin ja viivoista voi tulla sottuisia ja mutkaisempia.

Vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan!

Tsemiä kaikille ja mukava kuulla eri työtavoista.

Leo

• Jäsen
« Vastaus #40 : 25.11.2003 klo 14:50:03 »
Minulla on 5 erillaista tussia väliltä 5,0-0,1 joten niitä on joka lähtöön. Välillä tosin tulee ongelmia kun pitää alkaa miettimään että mikäköhän korostaisi tätä hahmoa riittävästi jne.

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #41 : 25.11.2003 klo 14:58:09 »
Keräilty piirustuspöydältä:
Drafix 0,2 - edding 1880 0,3 - stabilon piirtoheitintussit (vedenkestäviä) 0,5 ja 1,0 - centropen 1,0 - Yoken mark II

Lisäksi siveltimistä käytän kokoa 1, löytyy myös koot 2, 4, 12, 16 ja 18

Lyijykynänä tavallinen hb välillä käytän myös 0,5 lyijytäytekynää (lyijy on kait h).

Leo

• Jäsen
« Vastaus #42 : 25.11.2003 klo 15:41:45 »
Minäkin käytän lyijykynänä tuota HB:tä mutta en tiedä mikä sen paksuus on ???

Holle

• Jäsen
« Vastaus #43 : 25.11.2003 klo 16:24:43 »
Aiemmin käytin Artline Drawing system 0.1- 0.8 kyniä , mutta olen korvannut ne kalligrafia-kuitu(huopa)kynällä Artline Ergoline Calligraphy pen 1.0 joka korvaa nuo kaikki paksuudet. Ei niin kestävä ehkä mutta sopii käteen hyvin. Irralliset kalligrafiaterät tuppasivat joskus roiskimaan mustetta joten jätin pois, tai varaan ne eri hommiin.  
Tuota sivellintussia (Copic?) yritin akateemisesta tilata , mutta eivät suostuneet lähettämään kuin postiennakolla jolloin hintaa olisi tullut yhdelle kynälle liikaa.
Tietokoneella on mukava piirrellä, ei lopu paperi, ei tussit leviä ja viivan leveyttä löytyy joka lähtöön.
Holle
Sarjakuvat ja kuvitus
http://www.verikoirat.com

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #44 : 25.11.2003 klo 16:29:17 »

Tietokoneella on mukava piirrellä, ei lopu paperi, ei tussit leviä ja viivan leveyttä löytyy joka lähtöön.
Holle

Onko sulla sellainen piirtopöytä käytössä! Oon kato ite kans vähä aatellu, et sellane vois olla kätsy. Jos on niin mikä ja mitä maksoi. Sellaisen pienen saa kuulema jopa 115 eurolla, mut ne A4 ja isommat maksaa maltaita.
« Viimeksi muokattu: 25.11.2003 klo 16:29:27 kirjoittanut Hazart »