Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204551 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tertsi

• Vieras
Re: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #135 : 08.02.2005 klo 20:56:19 »
Heittää se hel .. johonkin ja vaihtaa toiseen ..

Roskiin vaan! Ja kaupasta uus tilalle. Tai pöytälaatikosta,jos on ollut fiksu ja ostanut teriä laatikollisen. Nehän eivät paljon maksa ees.
« Viimeksi muokattu: 30.07.2005 klo 19:43:56 kirjoittanut tertsi »

Veli Loponen

• Isoveli
  • Ylläpitäjä
  • <><
« Vastaus #136 : 12.02.2005 klo 17:43:03 »
Nyt sen tein! Ostin pitkän harkinnan jälkeen uuden Faber-Castellin täytettävän piirtimen. Aikaisemmin mulla oli FC:n koulusetti, mutta sen kynät menivät tukkoon ja rikki, kun ne jäi kertaalleen pesemättä. Ehkäpä kokemuksesta viisastuneena osaan pitää tätä paremmin. Nyt pitääkin sitten kai piirtää jotain tussattavaa.
Perry Rhodan ei polta tupakkaa!
http://www.veliloponen.com/sarjakuva

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #137 : 27.02.2005 klo 19:21:16 »
Kukaan ei tässä threadissä vielä ole kovasti kommentoinut siveltimiä. Itse olen tussanut käytännössä kaikki piirrokseni niillä jo kymmenen vuoden ajan. (Miinus puhekuplat, ruutureunat, varjostukset yms.)
Käytän Winsor & Newtonin Series #7 sarjan näädänkarva-siveltimiä. Ulkomaisten piirtäjien haastatteluista olen lukenut, että tämä on aika yleinen työväline niille, ketkä siveltimiä ylipäätään tässä puuhassa käyttävät. Paksuus sitten vaihtelee tyylien mukaan.
Minun käsialani on hyvin pientä tihrustusta, joten olen tyytynyt pieneen 0-siveltimeen. Monien muiden tiedän käyttävän kolmosia, nelosiakin.
Näissä Winsor & Newtoneissa on se hienous, että siveltimen terä on hyvin pitkä ja kun ne ovat hartaudella tehtyjä, niin tuommoinen nelonenkin kehittää kuitenkin niin terävän kärjen, että vakaa tarkka käsi saa tehtyä sillä niin ohuita viivoja, että rapidotkin jäävät toiseksi. Toisessa ääripäässä saa sitten tehtyjä niin paksuja viivoja, kuin terässä on mittaa.
Laadulla on sitten tietysti hintansa, ihan kirjaimellisesti. Niin ja Suomessa saatavuus-ongelma siihen vielä päälle. Ostin ensimmäiset Winsor & Newtonini kielikurssimatkalla Englannista ja ulkomailta niitä on melkein pitänyt hakea senkin jälkeen. (Onneksi ne ovat sen verran kestäviä, että hyvällä huolenpidolla pärjää muutaman siveltimen varastolla useampia vuosia). Turusta muistaakseni kerran löytyi Turun Värin tiskin alta lukitusta lasiarkusta muutama... hinnat olivat kovat.
Euroopassa Winsor & Newtonin 0-sivellin maksaa n. 5 euroa. Isommissa koissa näyttää olevan semmoinen aika yksinkertainen nyrkkisääntö, että kun pistää koko- numeroon nollan perään, niin se on sitten se hinta. Kolmonen kolmekymppiä, nelonen neljäkymppiä... Ovathan ne huimia hintoja (semmoista sivellintä ei melkein raaski ottaa käyttöönkään, ties vaikka tärvääntyisi!) mutta kyllä ne myös sitten ovat hyviä. Muistan, että kun ensimmäisen kerran otin kaupassa Winsor&Newtonin siveltimen käteeni, tiesin jotenkin heti, että se tuntui todella hyvältä - vaikka olin siinä vaiheessa piirtänyt siveltimellä ehkä elämässäni kuvan tai kaksi!!

Useimmat siveltimellä tussaajat Suomessa näyttävät pistävän paperille ihan semmoista jälkeä kuin sudista kulloinkin sattuu tulemaan. Olen kuullut sivellintä kuvattavan työvälineeksi, joka eniten tuo mukaan luomistyöhön arvaamattomuutta ja yllätyksiä. Kieltämättä semmoiseen tyyliin sivellin sopii. Mutta haluan huomauttaa, että jos niin halutaan, sillä voi tehdä myös aivan päinvastaista jälkeä: treenatussa kädessä sivellin voi olla tarkka kuin kirurgin veitsi ja hyvillä välineillä se tekee juuri niin kuin käsketään.

jokela

• sörsselsson
  • Jäsen
  • .. I'm a devil in disguise ..
« Vastaus #138 : 27.02.2005 klo 21:00:22 »
Välineet ne tuuppaa vaihteleen tätä nykyä mikäkin nyt käteen sattuu .. mutta oon huomannut että Art-Line kynät on ahkerammin käytössä. Ja harvemmin joskus juoksuttelen tussiteriä .. taidot alkaa kaiketi ruostua ..

Tikkasen Petteriltä tivasin joskus ´viivansa´ salaisuuksia .. Hän ehdotti ostamaan pensseleitä joissa on osat keinokuitua ja osat näätää vai mitä elikkoo nyt on sitten. (W.&N. onkos se Sceptre Gold? koko 2 - 4 mikä jotakin ?)
Sekarakenne antaa luonnonkarvan terävyyttä ja juoksevuutta, keinokuitu taasen hiukan tarpeellista jäykkyyttä. Pitää ehkä viivaa ohuehkona huitelevankin käden alla. 

Mutta tekijähän aina itse löytää lopulta mieleisensä .. itse oon näemmä päätynyt tällä hetkellä kyniin ..

-- j --
He may look like an idiot and talk like an idiot but don't let that fool you. He really is an idiot.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #139 : 27.02.2005 klo 23:40:45 »
Mutta haluan huomauttaa, että jos niin halutaan, sillä voi tehdä myös aivan päinvastaista jälkeä: treenatussa kädessä sivellin voi olla tarkka kuin kirurgin veitsi
Ottakaapa Niilo pielinen-albumi käteen ja ihailkaa herra F:n kädenjälkeä.

Jyrki Vainio

• Mielikuvittelija
  • Jäsen
  • Kvaak!
« Vastaus #140 : 28.02.2005 klo 00:22:47 »

Enpä olisi voinut itse keksiä parempaa esimerkkiä!  :D
Niilosta löytyy mestarillista esimerkkiä niin terän kuin siveltimenkin käytöstä. Alussa ja lopussa sarjat on tehty terällä, keskivaiheen jaksot (oliko se nyt n. 700. vitsiin saakka?) ovat sivellinviivaa. Franquinin viivat näyttävät Franquinilta, oli sitten väline mikä hyvänsä - jopa hänen lyijykynäluonnoksensa (käsittämätöntä kyllä!) käyttävät samanlaisia tussipiirrosviivoja!!
Muita kiistattomia sivellinmestareita ovat, huumorisarjakuvan puolella, Bill Watterson ja Walt Kelly (Pogo). Wattersonille sivellin tuntuu olevan luontaisin piirrosväline käteen. Tuntuu aivan käsittämättömältä, miten hänen piirroksensa näyttävät niin spontaaneilta ja luontevilta. Useimmat piirtäjät tuskailevat, kuinka heidän elävimmät kuvansa syntyvät luonnosvaiheessa ja tussaus sitten jäykistää ne elottomiksi; Wattersonin tussipiirroksissa ei jäykkyydestä ole tietoakaan.

mlietzen

• Vieras
« Vastaus #141 : 28.02.2005 klo 11:09:20 »
Pööh, ei tussaamiseen mitään ihmesiveltimiä tarvita, samalla tavalla se vanha oranssi Bic toimii kuin Gillette Mach 3. "Toothbrush" Fukudakin tussasi hammasharjalla. Mikä tahansa synteettinen sivellin toimii, ainakin minulla, tietysti luonnonkarvat voivat luonnata jollain muilla paremmin. Riippuu kai minkälaista jälkeä tavoittelee.

Minulla siveltimellä tussaamisen suurin ongelma oli pitkään hissuttelu. Jälki oli sen mukaista, varovaista ja kesyä. Siveltimellä pitää antaa mennä vaan, siinä se on täysin erilainen väline kuin muut. Heti kun sen tajuaa, että ei pidä jäädä nysväämään, homma alkaa sujua aivan toisella tavalla. Tarkkaakin voi toki tehdä, mutta kyllä se viivan vaihtelu on sen pointti - usein huolimattomammin tussattu jälki on paljon paremman näköistä kuin huolella ja pieteetillä väännetty, ainakin minusta. Vasta nyt ihan viime aikoina olen alkanut olla piirrosjälkeeni tyytyväinen, mikä näkyy myös siinä että piirtäminen on paljon nautinnollisempaa ja nopeampaa. Tussaaminen ei ole pelkkää luonnoksen läpipiirtämistä (tracer! tracer!) vaan ihan yhtä tärkeä luova vaihe kuin kaikki muutkin.

Walt Kellyn Pogossa viiva on tosiaan mainiota. Muutenkin Pogo on aivan paras. Semmoisia strippisarjoja ei enää tehdä. Sääli.

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #142 : 08.06.2005 klo 16:58:25 »
Koskapa A. Tiainen kysyi, miltä näyttää Contén Plume Atomique #423, iskin mallikappaleen skannerinlasille, ja näytän ohessa tämän liitekuvan tiedonjanoisille.

Minä tykkään näistä kovasti.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Kurmeloinen

• Jäsen
« Vastaus #143 : 28.06.2005 klo 18:47:21 »
Siis mites nämä tussiterä_kynä_hommelit kuuluisi puhdistaa, tänään ostin tämmöisen Rotringin Artpenin, muttamutta, jätänkö sen noin vain, vai pitääkö terä puhdistaa vedellä tai jotain, täh? Ja jätänkö sen mustepatruunan sinne sisälle?
jaa.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #144 : 28.06.2005 klo 19:28:31 »
Artpeneissä ei muistaakseni muste kulje kunnolla, jos piirtää nopeasti.

Suosittelisin tussipulloon kastettavaa irtoterää.(EDIT: ovat vieläpä halpoja)

Artpeniä kannattaa käyttää säännöllisesti eli usein, jotta muste ei pääse kuivumaan.
Talouspaperilla voinee pyyhkiä käytön jälkeen, kai.
Säiliö vaihdetaan sitten kun se on tyhjä.
« Viimeksi muokattu: 28.06.2005 klo 20:01:20 kirjoittanut tertsi »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #145 : 28.06.2005 klo 19:44:26 »
Mä olen päätynyt Brausen vastaavaan terään.
Montakymmentä vuotta meni testaillessa erilaisia teriä ja papereita.
Henkimaailman hommia.

Tekisi mieli kokeilla vielä samaa terää kuin mitä Franquin käytti. Sen nimi alkoi ässällä, joku Sommerfeld tai jotain sinnepäin.

EDIT: Sommervillehän sen terän nimi on! Semmoinen aika pitkäteräinen. Numerosta ei ole tietoa. On esillä Le Monde de Franquin-näyttelyssä Pariisissa.
« Viimeksi muokattu: 29.06.2005 klo 00:51:07 kirjoittanut tertsi »

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #146 : 28.06.2005 klo 20:56:40 »
Koskapa A. Tiainen kysyi, miltä näyttää Contén Plume Atomique #423, iskin mallikappaleen skannerinlasille, ja näytän ohessa tämän liitekuvan tiedonjanoisille.

Atomikeissa on hinta-laatusuhde kohdallaan! Itselläkin niitä kuluu. On mulla parempiakin teriä ollut, mutta kun niitä on tullut keräiltyä maailman turuilta kokeilukappaleita mukaan, ei yhden mentyä rikki helpolla muista mistä päin saisi uuden samanlaisen tilalle. Yhdellä terällä tuli ihan just prikulleen samanlaista jälkeä kuin Menulla. Semmosta pyöreen soljuvaa. Se oli pelottavaa.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #147 : 28.06.2005 klo 23:04:48 »

Franquinin kädenjälki sai minutkin jo aikoinaan harkitsemaan siveltimellä tussaamista. Voisivatko arvon sarjisgurut neuvoa mistä löytäisin hyvän siveltimen ja minkälainen sen tulisi olla? Mahdollisimman elävää ja tarkkaa jälkeä siis haen :P

Onko kenelläkään muuten tietoa millä Tatsuya Ishida, sinfestin piirtäjä, tussaa sarjiksensa? Siveltimen jäljeltä tuo minun silmissäni näyttäisi, mutta varma en asiasta ole.
Ishidan ehdottoman selkeä, elävä ja vakaa viiva on herättänyt allekirjoittaneessa pelonsekaista kunnioitusta :o
« Viimeksi muokattu: 30.06.2005 klo 14:35:05 kirjoittanut Tuukka »
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #148 : 30.06.2005 klo 14:23:39 »
Franquinin kädenjälki sai minutkin jo aikoinaan hallitsemaan siveltimellä tussaamista.

Kuulin eräältä kollegalta/tuttavalta, joka oli suureksi onnekseen saanut muinoin sarjakuvamessuilla Franquinilta pikku Gaston-piirroksen, että hän piirsi linjat kynällä, ja tussasi sillä sen jälkeen ”aukkokohdat”. En tosin tiedä oliko tämä hänen varsinainen tyylinsä, vaiko alkeellisen työympäristön aiheuttama pakote ;-)
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Tuukka

• Vaivainen
  • Jäsen
  • Words of wisdom ->
« Vastaus #149 : 30.06.2005 klo 14:38:16 »
Prkl... Ja tarkoitushan oli kirjoittaa "Franquinin kädenjälki sai minutkin jo aikoinaan harkitsemaan siveltimellä tussaamista."

Huh, huh... Kohtalokas typo  :-[
<- Klikkaa, tsekkaa ja kommentoi :)