Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204706 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mastermind

• Jäsen
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #300 : 23.11.2007 klo 19:03:58 »
Ostin tänään kaksi mustaa Pilot DR tussia, joiden korkeissa lukee vain 08 ja 05, eikä koosta ole muuta merkintää. Onkohan näiden koko sitten 0,8 ja 0,5?
Jostain syystä Pilot jättää pilkut merkitsemättä, vai onko tämä yleinen käytäntö?

Tusseista tulee mukavan ohutta jälkeä, mutta minulle tuli mieleen, että kuinka suuren kokoon noilla tusseilla saa piirtää ettei viiva aivan olemattomaksi kutistu julkaisukokoon pienennettäessä. Kyseessä on siis strippisarjakuva.

Niin ja eihän minulla vielä ole mitään julkaisua näkyvissä, mutta ihan jo valmiiksi kyselen... ::)
« Viimeksi muokattu: 28.11.2007 klo 19:24:27 kirjoittanut mastermind »

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #301 : 23.11.2007 klo 23:01:01 »
Ostin tänään kaksi mustaa Pilot DR tussia, joiden korkeissa lukee vain 08 ja 05, eikä koosta ole muuta merkintää. Onkohan näiden koko sitten 0,8 ja 0,5?
Jostain syystä Pilot jättää pilkut merkitsemttä, vai onko tämä yleinen käytäntö?

yleensä ei lue pilkkuja.
Käytössä myös B, BS ja BR ovat sivellinkärkien tunnuksia.
tuo 0,5 ei kuitenkaan aina vastaa 0,5mm viivaa.
Sitten on kaltaisiani neurootikkoja jotka pitävät Sakuran 0,05 kynistä joilla saa piiperrystensä viivamäärän kasvamaan.
Taso ei välttämättä nouse laitteillakaan.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #302 : 24.11.2007 klo 00:56:49 »
Sitten on kaltaisiani neurootikkoja jotka pitävät Sakuran 0,05 kynistä joilla saa piiperrystensä viivamäärän kasvamaan.
Taso ei välttämättä nouse laitteillakaan.

Ja itseni kaltaisille supernyhertäjille voi suositella maru-teriä. Siitä ei viiva ohene ;D
”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

mastermind

• Jäsen
« Vastaus #303 : 26.11.2007 klo 16:04:26 »
Tusseista tulee mukavan ohutta jälkeä, mutta minulle tuli mieleen, että kuinka suuren kokoon noilla tusseilla saa piirtää ettei viiva aivan olemattomaksi kutistu julkaisukokoon pienennettäessä. Kyseessä on siis strippisarjakuva.

Olen itse nyt strippejä piirtäessä huomannut ettei minun missään kauhean isossa mittakaavassa tarvitse piirtää. 150% on aika hyvä strippejä piirettäessä, 200% ehdoton maksimi. Ja jotain töherryksiä voi tehdä ihan normaalikokoonkin.
« Viimeksi muokattu: 28.11.2007 klo 19:19:27 kirjoittanut mastermind »

mastermind

• Jäsen
« Vastaus #304 : 28.11.2007 klo 19:23:22 »
Jostain syystä Pilot jättää pilkut merkitsemättä, vai onko tämä yleinen käytäntö?

Aluksi tuntui, että kyllähän noista 05/08 tusseista tulee todella ohutta viivaa, mutta piirtäessäni olen huomannut, että välillä tarvitsisi pienenpääkin. Vaikken minä mitän nenäkarvoja piirtelekkään. Pitää varmaan hommata yksi sellainen tussi jolla voi tehdä nuo näpertelyt...

Anton303

• Vieras
« Vastaus #305 : 01.01.2008 klo 14:21:46 »
Minun kynämerkkini vaihtelee, mutta suurimmaksi osaksi (kun en paljon muuta ole liedon kirjakaupoissa nähnyt) Drawing Pen Pigment inkiä.Ja mukavan tasaista tulee. Laajojen mustien kohtien tussaamiseen käytän ihan mitä vaan paksua mustaa tussia minkä löydän. Sottaan aina musteella, yhyy...

AapoK

• Jäsen
« Vastaus #306 : 01.01.2008 klo 14:38:37 »
Silloin joskus kun kokeilin sivellintä ensimmäisiä kertoja ja yritin tehdä sillä tosiaankin kaiken jäljen, lopputulos oli yleensä aika sottaista ja epätasaista. Piirtämiskoon siirtyminen A4:seen muutti asian täysin.
Nykyään käytän Pilotin 0.7 V Ball Gripiä ääriviivojen tekoon ja Faber-Castellin Indian ink-sivellintussia isompiin viivoihin. Siveltimellä sitten mustataan alueet ja tehdään harmaasävyt (vaikkakin pari harmaatussiakin on käteviä pienissä kohdissa)
Eipä A4 oikeen toimisi pelkällä siveltimellä kokonsa puolesta tai sitten En Vain Osaa.

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #307 : 23.01.2008 klo 11:49:06 »
Tussikynillä saa tarkkaa jälkeä, mutta nyt minäkin vaihdan siveltimiin. Siveltimen käyttäminen vaatii opettelua, mutta mitä nyt koulun kuvis-tunneilla tein yhdellä jo aika huonolla siveltimellä sarjakuva hahmojani, niin huomasin ettei siveltimellä piirtäminen tuntunut niin vaikealta kuin luulin. Pienien yksityiskohtien tekeminen tuntui tosin mahdottomalta.

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #308 : 23.01.2008 klo 12:01:46 »
Tussikynillä saa tarkkaa jälkeä, mutta nyt minäkin vaihdan siveltimiin. Siveltimen käyttäminen vaatii opettelua, mutta mitä nyt koulun kuvis-tunneilla tein yhdellä jo aika huonolla siveltimellä sarjakuva hahmojani, niin huomasin ettei siveltimellä piirtäminen tuntunut niin vaikealta kuin luulin. Pienien yksityiskohtien tekeminen tuntui tosin mahdottomalta.

Suosittelen hankkimaan hyvän heti alusta lähtien. On turha takoa päätään seinään huonolla siveltimellä, jolla ei kunnon viivaa synny. Jos ei ole eettisiä ongelmia eläinkarvan suhteen, kannattaa noita red sable-kolinsky-siveltimiä katsella. Sanotaan nyt vielä kerran että Raphaelin 8404-sarja on parasta, johon kotimaan markkinoilla olen törmännyt, tosin makukysymyksiä eikä ole kokemusta kaikenmaailman japani-siveltimistä. Mutta ainakin tämä on hyvä joka tapauksessa. Löytyy ainakin Temperasta Helsingistä (saa myös internetin kautta). Koot 0-3 taitavat kaikki lähteä alle 20 eurolla.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2008 klo 12:03:39 kirjoittanut JanneT »
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #309 : 23.01.2008 klo 13:05:26 »
Näädänkarvasivellin on se jota tulen käyttämään. Läheisestä kirjakaupasta ei juuri noita siveltimiä löytynyt, mutta lupasivat tilata. Ensiviikolla pitäisi tulla.

Sitten kun siirryn tussikynistä kokonaan siveltimiin, niin minun pitää piirtää sarjakuvanikin huomattavasti suuremmassa koosa. Pienien yksityiskohtien kuten silmien tekeminen on aika vaikeaa siveltimellä. Tai voi ne pienet yksityiskohdat edelleen piirtää tussikynillä, vai mitä?

Teräskäsine

• Jäsen
  • Punk's not dead
« Vastaus #310 : 08.02.2008 klo 09:08:49 »
Eilen nyt piirtelin tuolla uudella näädänkarvasiveltimellä ja kyllä sillä sai hyvää jälkeä aikaiseksi. Aika huteria noi vedot vielä olivat, kun käsi tärisi piirtäessä. Muuten jälki näytti ihan hyvältä. Nyt pitää vain harjoitella, että uskaltaisi lopulta sillä sarjakuvatkin piirtää.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #311 : 22.02.2008 klo 14:35:55 »
Tämän linkin takana vanhoja tussiterämainoksia.
http://hans.presto.tripod.com/vinad008.html

keijoahlqvist

• Sarjakuvaneuvos
  • Jäsen
  • -
« Vastaus #312 : 22.02.2008 klo 15:00:26 »
Pienien yksityiskohtien kuten silmien tekeminen on aika vaikeaa siveltimellä. Tai voi ne pienet yksityiskohdat edelleen piirtää tussikynillä, vai mitä?
Miksi?

Kokeilin kuinka pientä voi Brushpenillä piirtää, ja nyt tökki lehtiöpaperin laatu, muste vähän levisi. Mutta kyllä yhden karvan viivaa pystyy tuottamaan, ja silti vaihtelevana.

rama

• Jäsen
  • ”Be a devil, not a crybaby!”
« Vastaus #313 : 05.04.2008 klo 17:07:48 »
Olen suurimman aikuisiällä kokemani nöyryytyksen jälkeen oppinut että sarjakuvanteko on välinelaji. Huonoilla tai itselle sopimattomilla välineillä ei saa aikaiseksi mitään järkevää.
Mitään järkevää ei myöskään synny jos ei ole piirtänyt muiden kuin oman perheen ja työkaverien läsnäollessa viimeiseen viiteentoista vuoteen (viimeksi taidekoulussa 90-luvun alussa), sillä keskellä vierasta ihmislaumaa menee niin täysin kipsiin että jälki on sitten vieläkin kusisempaa (jos se edes on mahdollista), eikä tilannetta mitenkään paranna Tertsin, hra Rauhalan, Pekan, Jarmon ja muiden super-virtuoosien läsnäolo... no, mikä ei tapa vahvistaa.

Täytyy siis kysyä Pekalta hänen esittelemänsä sivellintussin nimi, tilata niitä puntti Temperasta ja ryhtyä harjoittelemaan. Tajusin nimittäin etten ole miesmuistiin piirtänyt mitään ilman lyijärillä luonnostelua, ja toiste en halua samaan helvetin sisimpään piiriin (Dante)...

”My problem lies in reconciling my gross habits with my net income”                      
      Errol Flynn

https://oblivionhigh.wordpress.com

Pekka Salonen

• pekak
  • Jäsen
  • Ottiatuota
« Vastaus #314 : 06.04.2008 klo 17:49:35 »
Olen suurimman aikuisiällä kokemani nöyryytyksen jälkeen oppinut että sarjakuvanteko on välinelaji. Huonoilla tai itselle sopimattomilla välineillä ei saa aikaiseksi mitään järkevää.
Mitään järkevää ei myöskään synny jos ei ole piirtänyt muiden kuin oman perheen ja työkaverien läsnäollessa viimeiseen viiteentoista vuoteen (viimeksi taidekoulussa 90-luvun alussa), sillä keskellä vierasta ihmislaumaa menee niin täysin kipsiin että jälki on sitten vieläkin kusisempaa (jos se edes on mahdollista), eikä tilannetta mitenkään paranna Tertsin, hra Rauhalan, Pekan, Jarmon ja muiden super-virtuoosien läsnäolo... no, mikä ei tapa vahvistaa.

Täytyy siis kysyä Pekalta hänen esittelemänsä sivellintussin nimi, tilata niitä puntti Temperasta ja ryhtyä harjoittelemaan. Tajusin nimittäin etten ole miesmuistiin piirtänyt mitään ilman lyijärillä luonnostelua, ja toiste en halua samaan helvetin sisimpään piiriin (Dante)...

Häh? Eh?

Se omistuspiirroksien teko siellä julkkareissa oli kiusallista? Huriaa. Kyl muistelen piirtotilannetta hyvin leppoisana jallu/kalja-sessiona.

Ovathan sopivat välineet kivoja, mutta ei liioitella.

Virtuooseja? Hah. Hehehe.

Varmaan olin mainostanut Penteliä (Pentel pocket brushpen, GFKP). En muista, mutta jos olen mainostanut jotain, niin sitä.

En kyl hahmota, miten jonkun tietyn (vaikka kuinka kivan) kynän ostaminen vaikuttaisi luonnostelun vähentämiseen. Treeni ylipäätään kyllä, ja samojen hahmojen toistaminen.

Helvetin sisin piiri = Helsingin sarjakuvaskene. Tää ei oo kyl hyvää mainosta sarjakuvatapaamisille...

Tulisit kumminki toistekin.