Kirjoittaja Aihe: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)  (Luettu 204566 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Piber

• Sopuli
  • Jäsen
  • yuubervärkki
Re: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #285 : 24.05.2007 klo 21:32:07 »
Viereisessä liikkeessä Temperassa myydään Raphaelin 8404-siveltimiä. Huippusiveltimiä millä mittapuulla tahansa -ja pienet koot melko edullisia.
Niin, mutta kun olen tampereelle menossa.   ;)

Lättä

• Innostunut sonni
  • Jäsen
  • Ei ole yhtään hyvä tämä.
« Vastaus #286 : 24.05.2007 klo 21:57:08 »
Onko täällä ketjussa jo neuvottu jotain erityisesti vasenkätisille sopivia kyniä/tusseja?

Uroskana

• Vieras
« Vastaus #287 : 24.05.2007 klo 22:56:51 »
Onko täällä ketjussa jo neuvottu jotain erityisesti vasenkätisille sopivia kyniä/tusseja?
Ainakaan minä en haulla löytänyt.

Mie kun en osaa oikein asettua toisen asemaan, niin en oikein tiedä mikä vasenkätisyydessä tuottaa ongelmia piirtämisen suhteen, ??? kirjoittamisessahan tilanne on tietysti toinen. Tussit ja -teräthän (ja siveltimet erityisesti) ovat symmetrisiä, joten jäljen saaminen paperiin onnistuu kummalla kädellä tahansa. Jos ongelmana on tussin leviäminen käden laahaten perässä, niin tussaa aloittaen oikeasta yläkulmasta edeten vasempaan alakulmaan.

Viisaammat neuvokoot, mikäli muuta on tehtävissä.

Hazart

• Jäsen
  • YARRRR!
« Vastaus #288 : 25.05.2007 klo 01:08:33 »

Oliko tämä vitsi?

8]

ezuli

• Vieras
« Vastaus #289 : 25.05.2007 klo 08:26:10 »
Oliko tämä vitsi?
Vasurin ongelma on teräedeltä kirjoittaminen, joka ei kaikilla välineillä onnistu. Yllätävä kyllä edes kaikki kuulakärkikynät eivät toimi vasurilla; kuula ei pyöri tai terä alkaa vuotamaan.

Mutta piirtäminen on jokatapauksessa moni suuntaista työtä, joten siinä ei ole oikeasti mitään ongelmaa. Kaunokirjoitus on ongelmallisempaa, mutta perustekstaukset onnistuu ainakin kun tietää minkä näköisiä kirjaimet ovat. Tarkoitan sitä, ettei tekstaus onnistu välttämättä ihan pelkällä käsireflekseillä, vaan joitain viivoja on parempi vetää väärään suuntaan.

Ei siis välinekysymys, vaan oikea asennoituminen ja keskittyminen tekemiseen.

*Itse olen kuitenkin tykästynyt käyttämään tussikyniä, koska ne toimivat jokasuuntaan normaalisti.

**Muokkaanpa tähän, kun ei muita luultavasti kiinnosta. Ostin Temperasta terät (ja indian ink musteen, joka on oikeasti mustaa). Kivasti ainakin tuo g-terä toimii vasurilla, jopa normaalisti kaunolla kirjoittaessa. Toista en käytössä kokeillut vaan pistin säilöön, se tuntui kuivaltaan hieman vastahakosemmalta.
Suosittelen, kyllä terät ovat yllättävän paljon mukavempia kuin tasavarmat tussikynät. Siveltimet ovat ainakin minusta vastenmielisempiä, kun niiden liikkeitä joutuu kokoajan varomaan.
http://www.tempera.com/shop/fi/dept_88.html
« Viimeksi muokattu: 30.05.2007 klo 18:06:34 kirjoittanut ezuli »

JanneT

• Jäsen
« Vastaus #290 : 25.05.2007 klo 09:29:20 »
Niin, mutta kun olen tampereelle menossa.   ;)

No yleensä kannattaa katsella noita näädänkarvasiveltimiä. Tuubin valikoimissa näytti olevan kahta eri näädänkarvasivellintä, tosin ei mitään mielettömiä tussaussiveltimiä taida kumpikaan olla: Beckers 'A' ja Dekorima Symfoni. Winsor&Newtonilta näyttäisi löytyvän näätä-synteettinen-yhdistelmä sivellin Sceptre 101. Vaan eipä ole kokemusta tuostakaan. Kannattaa katsoa sitä karvan pituutta noissa. Jos on kovin lyhytkarvainen kannattaa jättää väliin. Joskus vuosia takaperin tuli ostettua tuubista myyjän suosittelemana heidän omaa tuotantoaan oleva soopelinkarvasivellin sarjaa 2250. Saattavat suositella sinullekin. Siinä on todella lyhyt karva, ei sovellu kummoisesti tussaukseen.
Kuvitukset       Sarjakuvat         Animaatiot       Käsikirjoitukset                 http://www.jannetoriseva.fi

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #291 : 25.05.2007 klo 11:06:12 »
Olin sanomassa samaa, ja täsmentämässä, että synteettisissä siveltimissä olen käyttänyt muutaman vuoden Tuubista ostettuja synteettisiä Leonard Black Rubyja (kokoja 2, 8 ja 10)... mutta näyttävät poistuneen kataloogista! Ja just, kun ajattelin, että voisin käydä ostamassa muutaman lisää, kun vuosien käyttö alkaa vaikuttaa näihin vanhoihin...

Osta keskipitkäkärkisiä tekokuituisia tai synteettissekoitesiveltimiä. Liian pitkäkin kärki (yli 20mm) alkaa notkua ja olla vaikeasti hallittava. Minulla ainakin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #292 : 02.07.2007 klo 14:57:37 »
Tietääkö kukaan, josko noita huippuhyviä Unipin Fine Line -huopakyniä on enää missään myytävänä? Omat on ostettu Akateemisesta jo vuosia sitten ja vetelee viimeisiään. Yhtä hyviin, saatikka parempiin, en o törmännyt, joten ovat jo arvossaan painonsa kultaa.
Tai jos joku osaa neuvoa yhtä hyvän huopakynän perään, niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan. Kaikenlaisia on tullut kokeiltua, vaan aina söhrin niiden kanssa, kun kynä hidastaa kurviin.

jyrki68

• Jäsen
« Vastaus #293 : 02.07.2007 klo 15:15:14 »
Maahantuonti Suomeen lopetettu, mutta netistä löytyy. Tätä kauppaa voi suositella:

http://www.cultpens.com/acatalog/Uni_Pin_Drawing_Pen.html

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #294 : 02.07.2007 klo 16:10:08 »
Maahantuonti Suomeen lopetettu, mutta netistä löytyy. Tätä kauppaa voi suositella:

http://www.cultpens.com/acatalog/Uni_Pin_Drawing_Pen.html

Kiitos v(l)inkistä! Umpiossa elävä riipustaja kokeili nyt tuota puljua ja jää odottamaan pakettia. Jos ja kun se joskus saapuu, oot tehny meitsille suuren palveluksen!
Saatat syyllistyä siihen, jotta jatkan näitä hommia vielä vaan  ;)

Anssi Rauhala

• Jäsen
  • Aces High!
« Vastaus #295 : 02.07.2007 klo 16:15:42 »
... Umpiossa elävä riipustaja ...
... jatkan näitä hommia vielä vaan  ;)

Voin käyttää tilaisuutta hyväkseni toivottaakseni tervetulleeksi päivänvaloon sieltä umpiostaan yhden Suomen parhaista piirtäjistä. Welkom. Kvaakissa on hyvää jengiä. Hauska nähdä, että kynät vielä suihkivat Ruokolallakin.
"The ukulele army grows larger and larger, and soon we will dominate all media. Then you will all pay." (Jonathan Coulton)
http://anssirauhala.blogspot.com/

Ile Ruokola

• kuvittelija
  • Jäsen
« Vastaus #296 : 02.07.2007 klo 22:55:03 »
...toivottaakseni tervetulleeksi päivänvaloon ...
Kiitokset Anssille mukavista sanoista.
Jottei menisi vaan moikkailuiksi, niin aiheeseen (välineisiin) liittyen todetaan, että ympyrä sulkeutui huopakynästä lähtien siveltimen ja teräskärjen kautta taas huopakynäksi jo oliko se nyt noin suunnilleen vuosituhannen vaihteessa. Kahekskytluvun alussa, kun ei vielä ollut tota ylistämääni huopakynää olemassa, parhaiten käteen sopi sopivasti kuivunut joku mikälietussi se nyt olikaan. Sivellintä olen kyllä käyttänyt vielä värittämisen opetteluun, ja sehän se vasta  perkeleen hauskaa ja aikaaviepää onkin!

W

• sarjakuvaduunari
  • Jäsen
« Vastaus #297 : 03.07.2007 klo 00:00:48 »
Nuo Unipin Fine Line  kynät ovat todella hyviä ja itse rakastuin niihin viime kesänä Malesiassa.
Mulle niitä pummaa nykyisin Tuuk42 Virosta. (erittäin halpaa)

Tuuk42

• Jäsen
  • "En pidä minään"
« Vastaus #298 : 28.07.2007 klo 13:21:13 »
Nuo Unipin Fine Line  kynät ovat todella hyviä ja itse rakastuin niihin viime kesänä Malesiassa.
Mulle niitä pummaa nykyisin Tuuk42 Virosta. (erittäin halpaa)

Nuo Unipinin Fine Linet on kyllä kertakaikkisen mainioita kyniä. Vaikka kuinka käyttää muita kyniä välillä, niin lopulta huomaa aina turvautuvansa siihen tuttuun ja turvalliseen. Ainoa mikä vaihtelee on käytetyt kynän paksuus, nykyisellään taitaa heitellä 0,3:n ja 0,8.n välillä.
Saattaa vaan niidenkin saaminen joltisenkin hankaloitua, kun kuuleman mukaan moni aiemmin laajalla kynähyllyllä varustettu kauppa on tiivistänyt valikoimiaan ja ottanut tilalle muuta tavaraa.
"Art Kills Creativity." - Douglas Adams Paint it Black!

ezuli

• Vieras
Vs: Tussausvälineet (huopakynät, sivellintussit, tussiterät, ym.)
« Vastaus #299 : 04.09.2007 klo 19:40:43 »
Päivän neronleimaus:
Tussauksessa voi käyttää useampaa eri välinettä eri tarkoituksiin.

Joskus itsestäänselvyydet aiheuttavat pahimmat ajatussolmut. Itse ehdin jo kauan sitten manata siveltimet, koska en saa tekstattua niillä. Vähällä oli ettei tussiteräkin menneet samaan jorpakkoon.

Kiitokset Marille ja hänen kirjalleen solmun avaamisesta.
http://www.btj.fi/?file=449