Author Topic: matkija(ko?)  (Read 4349 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
matkija(ko?)
« on: 17.07.2005 klo 22:01:45 »
käsikirjoituksissani on pulma: keksin uuden seikkailun sarjakuvahahmolleni. kirjoitan sitä palan matkaa ja sitten päähäni ilmestyy vain toisista sarjakuvista, final fantasyistä. (kyllä, pelaan roolipelejä.) otettuja ideoita, paikkoja yms.
  miten saisin tämän "pulman" pois?  ???
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Neittis

• Jäsen
  • Sitä sattuu.
Re: matkija(ko?)
« Reply #1 on: 17.07.2005 klo 22:39:48 »
Muutat paikkojen nimet ja kehittelet ideoita tarpeeksi pitkälle (jos sarjakuvassa tyttö uhrataan poltoroviolla sinun kyhäelmässäsi sielä tapetaan poika, kyllä sä osaat!). ;D
Heitetään halit!

Tero Mäntylä

• Peliohjelmoija?
  • Jäsen
« Reply #2 on: 17.07.2005 klo 22:45:01 »
Muutama ratkaisu / lähestymistapa tulee mieleen:

1) Älä välitä ainakaan aluksi. Ei ne paikat ja hahmot usein muillakaan ole niin orginelleja. Mutta työstä "varastettua" paikkaan eteenpäin. Työstä se joksikin muuksi. Sitten joku väittää että olet ryöstänyt sen jostain muualta. Jostain mitä et ole koskaan lukenut :)

2) Kirjoita enemmän. Mitä enemmän luot tavaraa niin sitä varmemmin keksit jossain vaiheessa jotain omaa. Sitä varmemmin alat löytää oman "äänesi" luoda vaikkapa paikkoja.

3) Tutustua muunkinlaisiin teoksiin. Mitä enemmän luet / pelaat sitä enemmän sinulla tavaraa mistä "ryöstää." Lopulta ne kuitenkin sekoittuvat joksikin uudeksi. Joksikin joka on "sinun tyyliäsi."

4) Muuta lähestymistapaasi tehdä käsikirjoitus. Aloita siitä mitä haluat sanoa. Seikkailuillakin voi sanoa kaikenlaista. Luo paikat tämän ehdoilla äläkä yritä luoda mielenkiintoisi vain seikkailuja. Se on jo oma asiansa mistä sitten saa sanottavaa eikä minulla ole muuta vastausta kuin elä.

5) Pelaa oikeita roolipelejä. Älä vain konsoli roolipelejä. Toki Final Fantasyistä voi oppia todella paljon mutta yksi tapa kehittää mielenkiintoisi paikkoja on pelata omassa maailmassa roolipelejä. Siinä on kuitenkin pieni joukko ihmisiä jotka pelin kuluessa tuovat esiin yhdessä luotuja ideoita jne joita voi sitten työstää joksikin uudeksi.

Eli: Muinaisina aikoina kun maailma oli kovasti toisenlainen... olin lukiossa. Tämä tapahtui joskus 90-luvun alkupuolella. MInulla oli hyvä äidinkielen opettaja joka sanoi että kirjoittajan tulee lukea paljon. Eli lue. Pelaa. Katso. Elä. Älä vierasta mitään genreä. Älä myöskään vierasta huonoja tarinoita. Jos haluat käsikirjoittaa ime itsesi tietoa ja kokemuksia.

Niin ja kirjoita paljon. Piirtäjää voi neuvoa siitä että pidä aina luonnoslehtiötä mukana. Piirtäjälle voi suositella että piirrä lehtiöllinen kaikkea tauhkaa ilman että yrität tehdä mitään oikeaa. Käsikijoittajalle sanoisin samaa. Pidä muistikirjaa mukana. Kirjoita siihen mieleesi tulevia ideoita. Hyviä ja huonoja. Jos istut bussissa ja alat miettimään hahmoja tai tarinaa niin olen minusta oikealla tiellä käsikirjoittajaksi.

Tämä johtaa aikanaan siihen että saat omia ideoita. Että löydät oman äänesi kirjoittaa tarinoita. Jos pidät kirjoittamisesta niin sinulla on toivoa. Jos nautit siitä miten kirjaimet muodostavat sanoja ruudulle kuten minä nyt nautin niin sinulla on toivoa. Niin ja opettele kieli millä kirjoitat. Minä pyrin nyt siihen. Perus ammattitaito pitää olla hallussa. Minusta tämä on tärkeää vaikka tekisi sarjakuvakäsiksiä. Toki kielioppia pitää silloin opetella myös sarjakuvista. Kerrontaa. Lue kaikki mitä löydät sarjakuvien kirjoittamisesta. Lue paljon sarjakuvia. Kaikenlaisia. Älä tuomitse mitään. Käsikirjoittamaan oppii siinä missä piirtämäänkin. Jos nautit molemmista niin teen molempia. Jos - kuten minä - huomaat että toinen on tuskallista niin keskity toiseen. Mitään ei kannata yrittää väkisin.

Muuta tapaa en keksi poistaa "pulmaasi."

MarkZero

• Jäsen
« Reply #3 on: 17.07.2005 klo 23:57:26 »
Sama ongelma on kaikilla. Kaikki on jo tehty. Voi vain kertoa eri sanankääntein tai tyylein noita samoja tarinoita. Mutta tässä on se voima, koska variaatioita on loputtomasti. Eli ei pidä jäädä miettimään, onko joku jo tehnyt tämän ennen. Takuulla on. Kun saa inspiraation tai idean se vaan kannattaa toteuttaa. Muuten ei saa mitään aikaiseksi.

VesaK

• Jäsen
  • Kuka mitä häh?
« Reply #4 on: 18.07.2005 klo 16:38:50 »
Esimerkiksi Picasso se vasta varastikin. Mutta ei jäänyt kiinni. Niin sitä pitää, jos pitää. Joka tapauksessa "kaikki on jo ollut olemassa", kuten vanhassa Ihmeiden pikkujättiläisessä todettiin.
“Like millions of Americans, I grew up with ‘Peanuts.’ But I never outgrew it.”
- Barack Obama

devilis6

• Mr.Devilish
  • Jäsen
  • To Live Is To Die...
« Reply #5 on: 04.09.2005 klo 12:06:34 »
Lopeta vähäksi aikaa vaikutteiden kerääminen ja keskity itseesi...

Lind JR.

• oikee meka agtiivi.
  • Jäsen
  • "omapa on mielipiteeni."©
« Reply #6 on: 18.10.2005 klo 10:45:36 »
5) Pelaa oikeita roolipelejä. Älä vain konsoli roolipelejä. Toki Final Fantasyistä voi oppia todella paljon mutta yksi tapa kehittää mielenkiintoisi paikkoja on pelata omassa maailmassa roolipelejä. Siinä on kuitenkin pieni joukko ihmisiä jotka pelin kuluessa tuovat esiin yhdessä luotuja ideoita jne joita voi sitten työstää joksikin uudeksi.

aalrright. check. pelasin runequestia. tuli monta ideaa. kiitos. kätevää. Olen myös vaihtanut lähestymistapaani käsikirjoitukseen. nyt puhtaasti vain keskityn. en tee enää benji-hyppyä mieleeni.
miksi minä aina sanon viimeisen sanan keskusteluissa?

Reima Mäkinen

• Jäsen
« Reply #7 on: 31.10.2005 klo 16:45:58 »
Tässähän on jo muutamaan kertaan tämä sanottu mutta vielä kerran ei liene pahitteeksi.

Siis: Ns. ideat ja asiat on jo melko pitkälle kulutettu. Yllättäviä(?) asioita yhdistelemällä voi jotain löytyä, mutta tärkein on siis oma/erilainen näkökulma tai lähestymistapa. Näkökulmia on loputtomasti. Yksinkertaisemmasta päästä vaikkapa miehen, naisen, lapsen näkökulmat. Kokeile.
Vaikka päähenkilö olisi streotyyppinen taistelijaukkeli, sidekick voi olla mikä/kuka tahansa. Ja hänen näkökulmansa/ajatuksensa tapahtumiin/tapahtumista on myös erilainen kuin sen iän ikuisen toimintasankarin.
"Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that's even remotely true." Homer Simpson