Minun ei ehkä pitäisi länkyttää asiasta, koska taustalla ei ole vahvaa empiriaa asiasta. Tässä luotan kuitenkin silmämääräisiin havaintoihin, joita olen tehnyt myös päivittäistavarakaupan liikkeissä. Esimerkiksi Brendon on ollut todella hyvin esillä S-marketeissa ja K-kaupoissa (myös R:ssä) - ero Dampyr 5:n esilläoloon on ollut ilmeinen.
Tuon koon hyllyt nimittäin ovat jo niin täynnä että Dampyyrit ja Ihmesarjat on siirretty isompien lehtien sekaan.
Nyt osuit kyllä asian ytimeen. Päivittäistavaran ostopäätöksistä 76 % tehdään vasta myymälässä. Tästä syystä tuotteen sijainnilla hyllyssä on keskeinen vaikutus sen menekkiin. En näe mitään syytä sille, miksi vastaava lainalaisuus ei pätisi myös sarjiksien kohdalla (varsinkin kun Dampyrin ja Brendonin pääjakelukanavaksi on aika selvästi valittu Ärrät ja marketit). Toki sarjaa aktiivisesti seuraavat (tärkeä segmentti tietenkin) ostavat, oli aviisi saatavilla vaikka hedelmä- ja vihannesosaston lattialta, mutta
kun pitäisi saada se satunnainen janarikin ostamaan.
Kaikkein halutuin paikka on silmän korkeudella oleva lokero kakkoshyllystä. Valikoiman kesken parhaista hyllypaikoista käydään darwinistista eloonjäämistaistelua päivittäistavaroiden osalla, lehtien kohdalla ei ehkä olla yhtä johdonmukaisia, en osaa sanoa. Tavarantoimittajan mahdollisuus vaikuttaa "hyllypäätökseen" on ketjuohjattujen liikeiden osalta nykyisin rajallinen, kauppiasohjattuun liikkeeseen on helpompi vaikuttaa.
Ehkä vielä halutumpi paikka on hyllyjen päädyt. Sarjisten osalta tätä "slottia" olen nähnyt käytettävän oikeastaan vain Stadin Akateemisessa. Kun kävelette seuraavan kerran ohi, niin pohtikaa paikan kaupallista potentiaalia. Toki "Taskareita" on myös kassan edessä hienolla paikalla.
Yllä oleva on ehkä off-topic, koska nyt puhutaan siitä, onko em. tuote liikeessä lainkaan. Mihin lehti on sijoitettu, on vasta seuraava askel...