Kirjoittaja Aihe: Charyn & Boucq: Pirun huuli  (Luettu 9352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Petteri Oja

• Juudas itselleen
  • Jäsen
Charyn & Boucq: Pirun huuli
« : 17.07.2005 klo 16:15:04 »
Toisinaan tekee divarilöytöjä, joiden äärellä kummastelee miksei ole törmännyt niihin koskaan aiemmin. Tämä LIKEn -90 julkaisema paksu laatualbumi on sellainen.

Tarina kertoo ristihuulisesta orpopojasta, jonka ukrainalainen mummo löytää Toisen maailmansodan jälkeen. Albumissa seurataan pojan matkaa julmasta kasvattiperheestä venäläiseksi vakoojaksi, joka solutetaan New Yorkiin kylmää sotaa käymään.

Juttu tempaisi täysillä mukaansa ja piti hyvin otteessaan loppuun asti, joka tosin oli ensilukemalta hieman pettymys. Mutta mitä enemmän tarina on saanut muhia pääkopassa, sitä eheämmältä ja paremmalta se on ruvennut tuntumaan, loppuratkaisu mukaanlukien. Myös realistinen kuvitus ompi kaikin puolin hienoa.

Ilmeisesti Jeremy Charon on ansioitunut enemmänkin kirjojen kuin sarjakuvien puolella? Dekkareita tuntuu vääntäneen ja niitä on suomennettukin. Tää Pirun huuli oli mun mielestä kuitenkin monitahoisempi kuin dekkarit yleensä. - Hei, nytpä tajusin että sama heppu oli kirjoittanut Munozin taiteileman Käärmeen hampaan. Se ei ollut kovin kaksinen, aika perinteinen jännäri.

Boucqista en tiedä mitään, mutta Kvaak-haku paljastaa Tertsin tyyppiä kehuneen. Oiskohan tää Pirun huuli ainoa suomennettu albumi häneltä.

tertsi

• Vieras
Re: Charyn & Boucq: Pirun huuli
« Vastaus #1 : 17.07.2005 klo 16:50:18 »
Tuolta löytyy näytteitä Boucqin tyylistä enemmänkin.
Ja googlettamalla varmaan lisää.

http://www.bdnet.com/Boucq/fiche_auteur.htm
http://www.bdnet.com/zi/bdweb/images/24/9771292330243_pg.jpg

Tapiirissa ainakin tuli Boucqia.
Pirunhuulta en ole koskaan lukenut.
« Viimeksi muokattu: 17.07.2005 klo 16:59:14 kirjoittanut tertsi »

roju

• sarjispelle
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 17.07.2005 klo 21:39:21 »
Boucq on hyvä. Pirunhuuli on hyvä. Mutta ehkä vielä enemmän silti tykkään Boucqin omista absurdeista lyhyistä huumoripätkistä, joita juuri Tapiirissakin oli. Unohtumaton pätkä eskimoista. Vietnamin sotaa leikkivät veljekset. Eläinkuvioisiin asuihin pukeutunut pikkumies.
Muista poika, että tämän päivän kapinallinen on huomispäivän pieru.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #3 : 19.07.2005 klo 02:47:36 »
Minua on Pirun huulessa aina vähän ihmetyttänyt, että onko se tosiaan yhdeksi tarinaksi kirjoitettu. Se eka osa on ikäänkuin pitkä pohjustus, joka ei kuitenkaan lopulta pohjusta juuri mitään. Itse asiassa juonen puolesta ensimmäisen kolmanneksen voisi jopa jättää kokonaan lukematta. Joka tapauksessa varsin mukava tarinahan se on, jos mitään suurempaa en siitä irti saakaan. Enkä varmaan omistaisi ellen olisi saanut ilmaiseksi.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 07.04.2006 klo 00:22:59 »
Minua on Pirun huulessa aina vähän ihmetyttänyt, että onko se tosiaan yhdeksi tarinaksi kirjoitettu. Se eka osa on ikäänkuin pitkä pohjustus, joka ei kuitenkaan lopulta pohjusta juuri mitään. Itse asiassa juonen puolesta ensimmäisen kolmanneksen voisi jopa jättää kokonaan lukematta.

Charynin kirjoja ja novelleja lukeneena voin sanoa että kyllä, on yhdeksi tarinaksi kirjoitettu.
Herra ei selitä asioita puhki, eikä sääli lukijaa.
Toisin kuin esim. Kaurismäet Charyn hallitsee henkilökuvauksen, melankolian ja tunnelman luomisen.
Itse pidän suuresti Pirun huuli-teoksesta. Se tulee luettua uudestaan ja uudestaan aivan kuten Bilalin ja Christinin Koston veljeskunta.
Molemmat kolahtavat kirkkaasti kärjen välittömään läheisyyteen sarjassa Parhaat Eurooppalaiset Sarjakuvat Koskaan.
Osaltaan arvioon varmasti vaikuttaa vuosien takainen kylmän kirkas helmikuun päivä, jolloin luin ensin Pirun huulen ja sitten Moore-Gibbons: Watchmenin.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #5 : 07.04.2006 klo 08:03:24 »
Etteikö Aki Kaurismäki hallitsisi henkilökuvausta, melankoliaa ja tunnelman luomista? Juuri suvereeni mestari josta hänet on jopa palkittu.

Se ainoa asia, jossa jaan Jyrki Koulumiehen kannan: A. Kaurismäki on yliarvostettu alallaan.
Toki tämä on makuasia. Oma mielipiteeni on että se että joku on palkittu jostain ei takaa mitään. Tai jos joku on joskus tehnyt yhden hyvän kirjan/elokuvan/ sarjakuvan, se ei automaattisesti tarkoita, että kaikki hänen tekemänsä elokuvat/kirjat/sarjakuvat ovat hyviä.
Amerikkalaisten tuottajien fraasi olet niin hyvä kuin viimeisin työsi on pelottavan paikkansa pitävä.
En voi muuttaa kantaani. Minusta kun Kaurismäki ei osaa asiaa mistä häntä hehkutetaan alkuunkaan.
Pirun huulessa on enemmän ajatusta,tunnetta ja sisältöä. Siinä kun tyhjyys ja kylmyys merkitsevätkin jotain. Ilmiselvän todetakseni se on vain minun mielipiteeni. Kyllä jonkun mielestä varmasti Dilbert on parempi ja herkempi sarjakuva.

OlliH

• Luopio
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 07.04.2006 klo 12:06:31 »
No jos nyt haluaa Kaurismäkeä ja Pirun huulta vertailla, niin ensimmäisen leffoista puuttuu tulitaistelut, tissit ja räjähdykset. Muuten pidän vähän arveluttavana näinkin eri tyyppisten leffojen ja sarjakuvien suoraa vertailua.

Bilaliin vertaaminen tuntuu jotenkin reilummalta ja siinä Bilal jää yleisesti ottaen voitolle.

Curtvile

• Ylläpitäjä
« Vastaus #7 : 30.07.2006 klo 00:24:58 »
Aki Kaurismäen ansioista jatkamme täällä

Täällä pysytään aiheessa.

Palataan aiheeseen.
Ainakin mutkan kautta: samat tekijät vastaavat näet The Magician´s wife albumista joka on unenomaisuudessaan sitä jotain.
Kaunis ja julma.
oikeastaan harmi että Pirun huulelle kävi kuten monelle Liken sarjakuvalle, yleisö hassasi pallon ja kustannusyhtiö päätti että kai tässä rahaakin pitäisi tehdä.
Sitä seurasikin ihan riittävän pitkä "kuiva kausi".
No jos nyt haluaa Kaurismäkeä ja Pirun huulta vertailla, niin ensimmäisen leffoista puuttuu tulitaistelut, tissit ja räjähdykset. Muuten pidän vähän arveluttavana näinkin eri tyyppisten leffojen ja sarjakuvien suoraa vertailua.

Bilaliin vertaaminen tuntuu jotenkin reilummalta ja siinä Bilal jää yleisesti ottaen voitolle.
En kerro mitä tissit, räjähdykset ja tulitaistelut tekisivät A kaurismäen elokuville, mutta ne eivät kyllä Pirun huulessakaan olleet pää- tai itsetarkoitus.
Se ehkä juuri ajoikin albumin kohti sen täällä(Suomessa) saamaa mainetta.
Ai mitä mainetta? Juuri niin. Kovin moni ei tunne koko teosta. Luin sen uudestaan jokin aika sitten ja vaikka se sijoittuu selkeästi menneeseen (kylmä sota) se ei ole vanhentunut juuri lainkaan.
Bilal on kieltämättä parempi vertailukohde; eritoten Koston veljeskunta ja Metsästysretki-albumit.
Jotka ovat hyllyssä Murroksen, Pirun huulen ja Ankardojen vieressä.
« Viimeksi muokattu: 19.05.2013 klo 13:55:14 kirjoittanut Curtvile »

tertsi

• Vieras
« Vastaus #8 : 30.07.2006 klo 00:35:10 »
Palataan aiheeseen.
Ainakin mutkan kautta: samta tekijät vastaavat näet The Magician´s wife albumista joka on unenomaisuudessaan sitä jotain.
Kaunis ja julma.

Aikoinaan ihmettelin, miksi Like julkaisi Boucqilta juuri Pirun huulen. Kansi ei ainakaan ole kovin houkutteleva.

Mulla on toi Taikurin vaimo A Suivre -lehdissä jatkiksena (ullakolla). En ole saanut sitä koskaan luettua. Mutta näyttää kyllä  erittäin komealta.

Olishan se hienoo, jos tuo tulisi joskus suomeksi. Ostaisin.

Ostin Boucqin ja Jodorowskyn länkkärisarjakuvan "Bouncerin" kaksi ensimmäistä albumia. Ensimmäinen oli erittäin hyvä, toinen lähes huono. Kolmannessakin raiskattiin nainen, rupesi tympimään, enkä kolmosta sitten ostanut ollenkaan.

Mutta se leopardikuvioista pikkutakkia pitävä tyyppi pitäisi kyllä saada julkaistua myös kotomaamme kielellä. Luin yhden semmoisen hai-nielaisee-ruokapöydästä-lapsen -tarinan, se oli kyllä hulvatonta menoa.
Sanaleikki Requin ja Recoin ei taida vaan kääntyä suomeksi.

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #9 : 30.07.2006 klo 11:31:21 »
Noitahan on julkaistu suomeksi, Tapiirin siinä värillisessä inkarnaatiossa, vieläpä niitä hauskimpia
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

• Vieras
Vs: Charyn & Boucq: Pirun huuli
« Vastaus #10 : 08.10.2009 klo 21:24:22 »
Tämä voisi olla myös ilonaihe:
uusin Janitor ilmestyy aivan näillä hetkillä.

ksakke

• Vieras
« Vastaus #11 : 09.10.2009 klo 07:32:35 »
Tämä voisi olla myös ilonaihe:
uusin Janitor ilmestyy aivan näillä hetkillä.
Onkos kukaan lukenut tätä, olen välillä ajatellut tämän tilaamista, mutta on toistaiseksi jäänyt väliin.

tertsi

• Vieras
« Vastaus #12 : 09.10.2009 klo 13:12:48 »
Mulla on kaksi ekaa osaa Janitoria ja olen ne jopa lukenut. Tosin siitä on jo aikaa, joten muistikuvat ovat hataria.
Päähenkilö on Vatikaanin pappismies,
mutta hän ei ole mikään tiukkapipo. Actionillakin on oma sijansa.
Loistavasti kuvitettu tietysti, taattua Boucqia. Kakkososa on ykköstä näyttävämpi.

Pientä yliluonnollista maustetta, joka avautunee enemmän kun sarja jatkuu.
Minusta Janitor on laatukamaa, ja aihepiirin erilaisuudesta tulee vielä extraplussaa.

Ostan tämän kolmososankin, kunhan teen joululahjatilaukseni amazonille.

edit:
Janitor on minusta mielenkiintoisempi  kuin Bouncer.
« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 klo 13:21:41 kirjoittanut Tertsi »

Antti Vainio

• Karpaattien nero
  • Jäsen
« Vastaus #13 : 09.10.2009 klo 20:29:36 »
Näin Pirunhuulen kympillä tänään divarissa mutta en ostanut kun se on itsellä. Voin hakea sen jos joku tuntee tarvitsevansa. Yhtä hyvä tai jopa parempi  on  albumi Taikurin vaimo, se  ilmestyi jatkosarjana ruotsiksi Epixissä mutta olen nähnyt myös englanninkielisen albumiversion
"This country sucks. It's all about the nature and who the fuck cares about the nature".

tertsi

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.10.2009 klo 20:56:13 »
Yhtä hyvä tai jopa parempi  on  albumi Taikurin vaimo,
Pirunhuuli on minun makuuni liian brutaalinoloinen (siis sen kansi). En ole sitä koskaan lukenut.
Omistan Taikurin vaimon A Suivre -jatkiksina, mutta muinaisella 80-luvulla ranskanlukutaitoni ei riittänyt tuon tarinan lukemiseen. Hienon näköistä jälkeä, kuvia olen ihaillut paljonkin.

Jos joskus jaksais, niin vois hakea nuo vanhat lehdet ullakolta...
Huoh.   :sleepy:

« Viimeksi muokattu: 09.10.2009 klo 20:58:36 kirjoittanut Tertsi »