Ahdistelen vielä parilla kysymyksellä:
Millaista muotoa noudatit käsiksissä (eli miten kuvaus, repliikit jne.)?
Miten prosessi eteni käsiksestä eteenpäin?
Tuolla alhaalla on neiti Pierretten kässärin ensimmäinen sivu. Uskoisin, että on parempiakin tapoja käsikirjoittaa, mutten keksinyt tähän hätään muuta. Eikä tuo mielestäni ole ainakaan mitenkään olennaisesti epäselvempi tapa kuin esim. Neil Gaimanilla, jonka joku Sandman-kässäri julkaistiin neljännessä Sandman-albumissa.
Prosessi jatkui siten, että halukkaat piirtäjät ottivat yhteyttä, ja pyysin heiltä kuvanäytteitä. Värväsin niiden perusteella HEskon piirtämään neiti Pierrettea, ja tämä sai koko jutun valmiiksi muutamassa päivässä. Siihen mennessä olin luonnollisesti kuitenkin ehtinyt kehittää jo lähes sairaalloisen läheisen suhteen luomaani hahmoon ja luoda valtavia tarinarakennelmia sen ympärille, joten lähetin sitten HEskolle kilometrin pituisen listan ankaraa kritiikkiä, jossa valistin tätä oikeasta tavasta kohdella luomustani.Jee, hyvä minä! Saas nyt nähdä, kuinka tässä vielä käy...
(Niin, ja neiti Mangaa hahmottelee puolestaan Asmu.)
Jees, mutta tässä siis se ote kässäristä:
SIVU 1:
Kuva 1:
On yö Lontoossa. Brittiläinen herrasmies ja hänen vaimonsa ovat kävelemässä kotia kohti, kun mieheltä pääse yhtäkkiä valtava pieru. Vaimo huudahtaa paheksuvasti.
Tekstit ja puhekuplat:
Kuvateksti: Lontoo, 1887. Keskiyö.
Pieru: Pröööts!
MIES(ilmeenkään värähtämättä): I say, kylläpä helpotti!
VAIMO: Edward! Mikä häpeä!
Kuva 2:
Mies yrittää lepyttää vaimoaan, mutta saa palkaksi korvatillikan.
Tekstit ja puhekuplat:
MIES: Noh noh, vaimoseni, kyllä minä olen kuullut, kuinka te naisetkin silloin tällöin... auts!
VAIMO: Etkä ole!
Kuva 3:
Läheisellä kujalla tummaan, ihonmyötäiseen pukuun sonnustautunut Pierrette tarkastelee tilannetta.
Tekstit ja puhekuplat:
Kuvateksti: Läheisellä kujalla...
PIERRETTE (ajatuskupla): Hän puhuu totta... naisten ilmavaivat ovat nykyään kovin harvinaisia, ja minä olen yksi niistä harvoista, jotka tietävät syyn...
Kuva 4:
Pierrette vajoaa masentuneena istumaan.
Tekstit ja puhekuplat:
PIERRETTE (ajatuskupla): Mutta toivoisin, etten tietäisi, koska sen takia elämäni on raunioina! Voi kunpa voisin palata takaisin onnelliseen lapsuuteeni...
Kuva 5:
(Takautuma alkaa.) Synnytyslääkäri läpsäyttää Pierrette-vauvaa takapuolelle.
Tekstit ja puhekuplat:
Kuvateksti: 20 vuotta aiemmin...
TOHTORI: Onneksi olkoon! Se on tyttö!
Kuva 6:
Vauva-Pierrette päästää valtavan pierun tohtorin ja äitinsä kauhuksi.
Tekstit ja puhekuplat:
PRÖÖÖÖT!
P. S.
Tein myös kässärin alkuun pienen synopsiksen koko tarinasta.
P.P.S.
Ilmoitetaan tässä nyt vielä, että Puhtaan Eksploitaation kotisivulle tuli just eilen uusi Casinella + kuvagallerioita. (asiaan vihkiytymättömien on turha edes yrittää ymmärtää äskeistä virkettä).